امنیت

باشنده گان پروان از طالبان دلخور شده، پناه گاه این جنگجویان را به آتش کشیدند

گزارش از نجیب الله

در تصویر، یک زن افغان به تاریخ ۱۸ دلو سال گذشته را در حال گذشتن از یک بازار در ولایت پروان، نشان می دهد. باشنده گان این ولایت به تاریخ ۳۰ اسد، یک قرارگاه طالبان را به آتش کشیدند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در تصویر، یک زن افغان به تاریخ ۱۸ دلو سال گذشته را در حال گذشتن از یک بازار در ولایت پروان، نشان می دهد. باشنده گان این ولایت به تاریخ ۳۰ اسد، یک قرارگاه طالبان را به آتش کشیدند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل – باشنده گان پروان که از بیرحمی های طالبان دلخور شده اند، یک مخفی گاه این جنگجویان در ولسوالی شینواری را به آتش کشیدند.

وحیده شهکار، سخنگوی والی پروان گفت، «باشنده گان محلی در قریهٔ قورهیر منطقهٔ قلعه در ولسوالی شینواری، به وقت ۱۱:۰۰ شب، یک قرارگاه طالبان را با تمام تجهیزات آن به آتش کشیدند.»

شهکار راجع به رویداد تاریخ ۳۰ اسد گفت، «ما در مورد تلفات طالبان بر اثر این رویداد معلومات روی دست نداریم، اما تمام تجهیزات در این قرارگاه از بین رفته اند.»

وی گفت، «دلیل این اقدام توسط باشنده گان شاید این باشد که این مردم از طالبان بیزار شده اند و نمی خواهند که طالبان در این منطقه فعالیت کنند.»

وی افزود، «مردم پروان نمی خواهند که عناصر ضد دولت را حمایه کنند و یا این گروپ [طالبان] را در منطقهٔ خویش بگذارند. مردم پروان بدون شک با حکومت همکار هستند، و حکومت نیز از آنعده مردم حمایت می کند که برای عناصر ضد دولت، کمک را فراهم نکنند.»

حسیبه عفت، عضو پیشین شورای ولایتی پروان و فعال جامعه مدنی گفت، «مردم ملکی به این نتیجه رسیده اند که این گروه [طالبان] یک تهدید است. آنها عزت و ارزشهای انسانی را نمی شناسند و به حقوق شهروندان احترام نمی گذارند.»

عفت گفت، حادثهٔ اخیر«یک اقدام خودجوش بود که در آن مردم ملکی پایگاه طالبان را آتش زدند.»

عفت افزود، «نارضایتی مردم ملکی از گروه های مخالف آشکار است. آنها در گذشته نفرت خود را از عناصر ضد دولتی به شکل قیام های عمومی نشان داده اند.»

محمد نبی، یک باشندهٔ ولسوالی شینواری گفت، «باشنده گان از مظالم طالبان بسیار ناراحت هستند و دیگر نمی خواهند طالبان در مناطق آنها حضور داشته باشند.»

وی افزود، «مردم ملکی همواره نفرت خود را از طالبان ابراز کرده اند و آتش زدن به پایگاه طالبان نشان دهنده نهایت ناامیدی و عصبانیت است. غیرنظامیان عادی نمی توانند کاری بیش از این انجام دهند.»

وعدهٔ پشتیبانی

نبی از دولت خواست كه به صدای باشنده گان این ولسوالی گوش دهد و عملیات را برای پاكسازی این منطقه از طالبان، آغاز كند.

عبدالظاهر سالنگی، عضو ولسی جرگه از ولایت پروان گفت، «مردم پروان در برابر مخالفان مسلح ایستاده اند ... و آنها با یک صدا از دولت حمایت کرده اند.»

وی با افزدون اینکه مردم محلی برای فراهم نمودن حمایت آماده هستند گفت، «دولت و وزارت دفاع دشمن را مورد شکست قرار داده و از حملات آنها بر تعدادی از ولسوالی های دیگر پروان جلوگیری کرده اند، اما از آنجا که دشمن کاملاً نابود نشده است، ما از دولت می خواهیم که عملیات پاکسازی را آغاز کند.»

عفت، یک فعال جامعه مدنی، همچنین خواستار عملیاتی برای اخراج طالبان از ولایت پروان شد.

وی گفت، «ما همیشه می خواستیم که حکومت این مناطق را از مخالفان مسلح دولت پس بگیرد.»

عفت گفت، «از آنجا كه در مناطق تحت كنترل این گروه [طالبان] هیچ مدرسه، مراكز صحی و خدمات دیگری وجود ندارد، باشنده گان به ویژه زنان از آموزش و خدمات دیگر در آنجا محروم هستند.»

بر اساس گفته های وزارت دفاع، طالبان قبلاً امسال تلفات سنگینی را در پروان دیده اند و شماری از فرماندهان آنها کشته شده اند.

به گفتهٔ شهکار، سخنگوی والی پروان، جنگجویان در پروان، فقط در برخی از مناطق ولسوالی های سیاه گرد و شینواری حضور دارند.

فواد امان سخنگوی وزارت دفاع گفت، «در هر زمان و هر مکانی که دشمنان فعالیت کنند، خشونت و ترس را گسترش می دهند و مرتکب حملات انتحاری و قتل می شوند، ما در پروان و هر جای دیگر کشور به آنها پاسخ می دهیم.»

امان گفت، «ما در شرایط جنگی هستیم و هر دو طرف درگیر جنگ هستند، اما به زودی عملیات خود را آغاز خواهیم کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500