امنیت

حمایت تهران از طالبان مانع پروژه های انکشافی افغانستان شده است

گزارش از عمر

مقامات و باشنده گان محلی می گویند، رژیم ایرانی در پروژه های زیربنائی بزرگ در افغانستان که می تواند فرصت های کاری و خدمات کلیدی را فراهم کنند، مداخله می کند. [عمر]

هرات -- مقامات افغان می گویند، مداخله مداوم رژیم ایرانی و پشتیبانی از طالبان، کار بر روی پروژه های بزرگ اقتصادی در ولایات فراه و هرات را به شمول بند بخش آباد متوقف کرده است.

تهران مدتهاست که از طالبان حمایت می کند، و مقامات امنیتی افغان می گویند که تهران در پشت حمله طالبان در ماه ثور ۱۳۹۷ بوده است که هدف آن تصرف شهر فراه بود.

به همین ترتیب، گروهی از طالبان که در ماه حمل ۱۳۹۶ تسلیم پولیس در هرات شدند، گفتند که رژیم ایران به رهبران آنها [طالبان] دستور داده است خط لوله گاز طبیعی پلان شده ترکمنستان - افغانستان - پاکستان - هند (تاپی) را مانع شوند.

دادالله قانع، عضو شورای ولایتی فراه گفت، «از همان روزی که کار [طراحی و نظرسنجی] در ساخت بند بخش آباد آغاز شده است، طالبان فشار بیشتری به فراه وارد کرده اند.»

به تاریخ ۲۵ سرطان، کار ساخت و ساز در بند پاشدان، ولسوالی کروخ ولایت هرات در حال انجام است. [عمر]

به تاریخ ۲۵ سرطان، کار ساخت و ساز در بند پاشدان، ولسوالی کروخ ولایت هرات در حال انجام است. [عمر]

یک سرباز افغان به تاریخ ۲۵ سرطان، از کار ساخت و ساز در بند پاشدان، ولسوالی کروخ ولایت هرات، نگهبانی می کنند. [عمر]

یک سرباز افغان به تاریخ ۲۵ سرطان، از کار ساخت و ساز در بند پاشدان، ولسوالی کروخ ولایت هرات، نگهبانی می کنند. [عمر]

قانع گفت، طالبان دستورات دولت ایران را می گیرند. رهبران آنها که در آن طرف مرز هستند، دستورات ایرانی را برای گسترش خشونت و جلوگیری از کار روی بند دریافت می کنند.

قانع افزود، «فراه یک ولایت بزرگ و زراعتی است و ساختمان بند بخش آباد می تواند در اقتصاد فراه تأثیر بگذارد. این می تواند جریان آب رودخانه فراه به ایران را کاهش دهد.»

وی گفت، «ما از دولت افغانستان می خواهیم تا تصمیم در مورد منابع آب را روشن كند تا از حرص و دخالت ایران در ولایت فراه جلوگیری شود.»

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، «در سال های اخیر کار بر روی اکثر پروژه های انکشافی در ولایت هرات مختل شده است.»

وی گفت، «دو سال پیش، طالبان تعدادی از انجنیران را که در یک شرکت ساخت و ساز سرک در هرات کار می کردند، شلیک کردند. آنها چندین بار سعی کرده اند به شمول کار بر روی بند سلما و بند پاشدان جلوگیری کنند.»

فرهاد افزود، «شکی نیست که طالبان از کشورهای خاصی پشتیبانی را دریافت می کنند و از آنها دستور می گیرند که کار روی پروژه های بزرگ اقتصادی را متوقف کنند.»

وی گفت، «برخی از کشورهای همسایه از عدم موفقیت پروژه های زیربنایی در افغانستان بهره مند می شوند.»

محب الله محب سخنگوی قوماندانی امنیهٔ فراه گفت، «طالبان تمام تلاش خود را برای جلوگیری از پروژه های انکشافی انجام دادند.»

وی گفت، «اگر طالبان باعث ناامنی نمی شدند، کار روی اکثر پروژه های ساختمانی به شمول پروژهٔ بند بخش آباد اکنون پیشرفت می کرد.»

مبارزه در مقابل دخالت ایران

عبدالقادر کامل، تحلیلگر امور سیاسی در ولایت هرات می گوید، «دخالت کشورهای همسایه، به ویژه جمهوری اسلامی ایران، با توجه به پروژه های اقتصادی آشکار است.»

کامل گفت، «آنها همیشه در امور ما مداخله کرده اند. کشورهای همسایه نمی خواهند که افغانستان به یک کشور مرفه و خودکفا تبدیل شود، زیرا همیشه می خواستند افغانستان بازاری برای محصولات آنها باشد.»

وی افزود، اکثر کارخانه ها در شهرک صنعتی هرات تولید را متوقف کرده اند. محصولات بدیل از طریق عبور غیرقانونی مرزی از ایران می آیند و با قیمت پائین فروخته می شوندو سرمایه گذاری در افغانستان را دلسرد می کنند.

کامل گفت، «دخالت ایران در کنترل آبهای افغانستان بسیار آشکار است. چرا کار روی بند بخش آباد فراه آغاز نمی شود؟»

وی با اشاره به پروژه برق ترکمنستان، افغانستان و پاکستان (تاپ) گفت، «چرا ساخت وساز بند سلما ۴۰ سال طول کشید و چرا کار بر روی پروژه های تاپی و تاپ در افغانستان آغاز نشده است؟ آنها اثبات دخالت ایران هستند.»

عزیز رفیعی، رئیس مجتمع جامعه مدنی افغانستان گفت، «برخی از کشورهای همسایه و منطقه ای نسبت به پروژه های بزرگ اقتصادی در افغانستان از جمله بندهای آب واکنش نشان می دهند. اگر توافق نباشد، این کشورها حامی فعالیت های تخریبی میشوند که می تواند شامل ناامنی، مداخله و فشار سیاسی شود.»

وی افزود، «شرایط ناامنی فرصتی مناسب برای مداخلات کشورهای به ویژه همسایگان برای مختل کردن پروژه های انکشافی در کشور است.»

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات گفت، «همه مردم افغانستان باید در محافظت از پروژه های ملی خود متحد شوند و از هیچ تلاش دریغ نکنند.»

حسینی گفت، «مخالفان مسلح دولت نباید در برابر توطئه های کشورهای همسایه قرار بگیرند و باید از تخریب پروژه های بزرگ زیربنائی ملی خودداری کنند.»

وی افزود، «افغانستان دستاوردهای قابل توجهی در توسعه و مدیریت منابع آب دارد و کشورهای همسایه در تلاش اند تا این دستاوردها را از ما سرقت کنند. اما مردم افغانستان در برابر این تهدیدات قاطع ایستاده اند.»

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات گفت، «هیچ کشوری قادر به توقف توسعه و اجرای پروژه های بزرگ اقتصادی در افغانستان نیست. ما به کشورهای همسایه اجازه نمی دهیم پروژه های ملی ما را در خانهٔ ما مختل کنند.»

وی افزود، نیروهای امنیتی به همراه مردم از این پروژه های ملی محافظت می کنند.

بازسازی بعد از طالبان

رژیم ایرانی و طالبان در تلاش اند جلوی تطبیق پروژه های كوچک و بزرگ اقتصادی و زیربنایی را بگیرند كه شرایط اقتصادی و رونق مردم افغانستان را از سال ۱۳۸۰ بهبود بخشیده اند.

این برنامه های اقتصادی که با حمایت جامعه جهانی اجرا می شوند، هزاران شغل را ایجاد کرده اند.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت گفت، «در پنج سال گذشته صدها پروژه کوچک و بزرگ زراعتی در ۳۴ ولایت کشور اجرا شده اند و هزاران جریب [۱ جریب = ۰.۲ هکتار] زمین زراعتی آبیاری را دریافت کرده اند.»

وی افزود، «بیشترین کمک ها توسط بانک توسعه آسیایی، بانک جهانی، برخی از کشورهای اروپایی، ایالات متحده، استرالیا، هند و تعدادی دیگر از کشور تقدیم شده اند.»

رستمی گفت، «بیش از ۶۴۰ هزار دهاقین از پروژه های ساختمانی در سراسر کشور بهره مند شده اند.»

وی افزود، «بیش از ۱۳۰ هزار زنان نیز از کمکهای تقدیم شده به بخش زراعتی بهره مند شده اند. برای این زنان گلخانه ها، باغچه ها، مرغداری ها و مزارع زعفران فراهم شده اند.»

رحیمی، والی هرات گفت، «ما چندین پروژه زراعتی و آب در ولایت هرات داریم؛ بند سلما یکی از این پروژه ها است که پر از آب است و همچنین برق تولید می کند.»

وی افزود، «همسایه دوست ما هند این بند را ساخته است.»

رحیمی با اشاره به بندی در شرق شهر هرات در ولسوالی کروخ گفت، «کار روی بند پاشدان به سرعت جریان دارد و تلاش هایی برای اتمام ساختمان آن بر اساس برنامه جریان دارند.»

وی گفت، از زمان ساخته شدن بند سلما، زراعت در هرات بهبود یافته است و صدها دهقان مشغول کار در زمین های خود هستند.

وی افزود، «ما انتظار داریم صدها میلیون دالر برای بهبود سیستم آبیاری در هرات سرمایه گذاری شود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500