امنیت

تهدیدات طالبان علیه شرکت مخابراتی سلام، خشم افغانها را برانگیخته است

گزارش از هدایت الله

در تصویر، یک پایهٔ تیلیفون همراه در شهر کندز به تاریخ ۴ سنبله نشان داده شده است. [هدایت الله]

در تصویر، یک پایهٔ تیلیفون همراه در شهر کندز به تاریخ ۴ سنبله نشان داده شده است. [هدایت الله]

کندز -- اعلام جنگ طالبان علیه شرکت مخابراتی سلام باعث خشم مردم افغانستان شده است.‌

طالبان در اعلامیه ای به تاریخ ۴ سنبله اظهار کردند که مراکز، کارمندان و مشترکان این شرکت را به شمول هر کسی که دارای سیمکارت این شرکت مخابراتی باشد، هدف قرار خواهند داد.

طالبان گفتند، «سیم اینترنتی فایبر نوری که شرکت مخابراتی سلام در زیر زمین گذاشته است قطع خواهد شد و با کارمندان و وسایل نقلیه این شرکت مانند ادارات استخباراتی رفتار خواهد شد.»

این گروه شورشی گفت، «اگر کسی با سیم کارت این شرکت دستگیر شود، طبق قانون [قانون طالبان] با وی رفتار می شود.»

جنگجویان می گویند که نیروهای دولتی آنها را از طریق پایه های این شبکه ردیابی می کنند. این ادعایی است که شرکت های مخابراتی رد کرده اند.

گزارش های تأیید نشده ای وجود دارند که نشان می دهند، جنگجویان طالب باشنده گان ولایت بغلان را مجبور کردند تا سیم کارتهای شان را که از شرکت مخابراتی سلام بودند، بلع نمایند.

محمد علی خورشید، محصل ۲۶ ساله در پوهنتون کندز به نقل قول از بستگان و دوستان خود گفت، طالبان به تاریخ ۴ سنبله مسافرین را در داخل یک موتر تویوتا در منطقه گردآب ولایت بغلان تلاشی کردند و کسانی را که دارای سیمکارت های سلام بودند، مجبور به قورت دادن سیمکارت ها کردند.

وی گفت، «طالبان ابتداءً سیمکارت های سلام را شکستند و سپس مسافران را مجبور به قورت دادن آنها کردند.»

عبدالمتین محمدی ۲۹ ساله، باشندهٔ ولایت کندز گفت، «طالبان تعدادی از مردم ملکی را که دارای سیم کارتهای سلام هستند در محلهٔ عسقلان در شهر کندز آزار می دهند.»

وی گفت، طالبان در این منطقه اعلام کردند با هر کسی که سیمکارت سلام پیدا شود، به مدت سه ماه در زندان خواهد بود و باید ۶۰ هزار افغانی (۷۶۶ دالر) جریمه پرداخت کند.

وی افزود، طالبان مردم ملکی را در کانتینرهای حمل و نقل قفل کرده اند و خواستار پرداخت جریمه توسط خانواده های آنها شدند.

تحریک نمودن نفرت مردم

در طی دو سال گذشته، تهدیدات طالبان خدمات مخابراتی خصوصی در کندز را از ۶:۰۰ بعد از ظهر تا ۶:۰۰ صبح خاموش کرده اند.

صفی الله امیری، معاون شورای ولایتی کندز گفت، «تهدید طالبان برای حمله به شبکه مخابراتی سلام یک جرم بزرگ علیه مردم است. من نمی دانم که چرا طالبان همیشه می خواهند مردم را در تاریکی نگهدارند. آنها دشمنان مردم افغان هستند.»

وی افزود، «افغانها و یا مسلمانان چنین کاری نمی کنند. اگر طالبان واقعاً افغان می بودند، آنها با برادران خود جنگ نمی کردند.»

وی گفت که شرکت مخابراتی سلام یگانه فراهم کنندهٔ خدمات ۲۴ ساعته در کندز است.

وی گفت، «اگر خدمات شرکت مخابراتی سلام قطع شوند، دستها و پاهای ما بسته خواهند شد. ما متأسفانه به زندگی عقب مانده باز می گردیم.»

اختلال در خدمات مخابراتی در تعدادی از شهرهای افغانستان تأثیر منفی را بر اقتصاد و امنیت گذاشته است.

محمد عمر خالقی ۵۹ ساله، یک تاجر در بندر شیرخان ولایت کندز گفت، «به محض قطع شدن خدمات شرکت های مخابراتی دیگر، من از سلام استفاده می کنم.»

«اگرچه سلام خدمات صوتی و اینترنتی با کیفیت بسیار پائین را ارائه می کند، ما مجبوریم از سیمکارت آن استفاده کنیم [زیرا این یگانه شبکهٔ فعال میباشد].»

وی گفت، «اگر طالبان چنین اعمال بزدلانه ای را ادامه دهند، آنها نفرت بیشتری را برای خود در قلب مردم پرورش می دهند. اگر این اتفاق افتد [اگر سلام متوقف شود]، تجارت های ما به صفر می رسند و تجاران متحمل ضرر مالی خواهند شد.»

حمید الله ساحل ۲۵ ساله، باشندهٔ ولایت کندز سؤال کرده گفت، «آیا این کافی نیست که آنها هر روز ما را قربانی می کنند، جاده ها و پلچکهای ما را ویران می کنند، نهادهای عامه ما را خراب می کنند و مکاتب و مراکز صحی ما را آتش میزنند؟ آنها اکنون حتی می خواهند یگانه شبکه مخابراتی باقی مانده را نیز خاموش کنند.»

وی گفت، «ما از این عمل وحشیانه طالبان متنفر هستیم. اگر آنها می خواهند قلب ها را جلب کنند، باید سهولتها ایجاد کنند -- نه مشکلات.»

بشیر احمد ذاکر۳۴ ساله، یک فعال جامعه مدنی در ولایت کندز، از اظهارات طالبان انتقاد کرد و از حکومت خواست تا تلاش بیشتری برای محافظت از شرکت های مخابراتی انجام دهد.

ذاکر گفت، «حکومت باید تأکید زیادی را روی امنیت پایه های مخابراتی، تجهیزات [مربوط آنها] و سیم فایبر نوری داشته باشد.»

وی گفت، «فراهم کردن امنیت به پایه های مخابراتی می تواند فشار طالبان بر این شرکت ها را تا حدی کاهش دهد و آنها قادر خواهند بود خدمات خود را بدون هیچ گونه وقفه ای برسانند.»

اقدامات برای جلوگیری

مقامات امنیتی کندز قول داده اند تا از شبکهٔ مخابراتی سلام و کارمندان این شرکت محافظت کند و امنیت آنها را تأمین کند.

سید سرور حسینی، سخنگوی قوماندانی امنیهٔ کندز که به تاریخ ۳۱ اگست کشته شد چند روز پیش از کشته شدنش گفت، «قوماندانی امنیه به همه قطعات امنیتی مربوطه دستور داده است تا از امنیت کارمندان شرکت مخابراتی سلام، پایه های آن و سیم فایبر نوری، اطمنان حاصل نمایند.»

حسینی گفت، «پولیس نه تنها شبکهٔ دولتی [سلام] بلکه برای همه شبکه های مخابراتی خصوصی امنیت را تأمین خواهد کرد.»

احمد جاوید بشارت، سخنگوی قوماندانی امنیهٔ بغلان گفت، «طالبان فکر می کنند اگر خدمات مخابراتی سلام را قطع کنند، نیروهای امنیتی قادر به ردیابی آنها نیستند -- این فقط یک خیال است.»

«نیروهای امنیتی و دفاعی به آنها اجازه نمی دهند که به اهداف شیطانی خود برسند. در هر جای که مخفی شوند، ما قادر خواهیم بود تا آنها را از بین ببریم.»

عصمت الله مرادی، سخنگوی والی کندز به تاریخ ۶ سنبله به سلام تایمز گفت، «دیروز، بخش سکتور خصوصی ولایتی برای تأمین امنیت شرکت مخابراتی سلام جلسهٔ ویژه ای را برگزار کرد.»

وی گفت، «در این جلسه تصمیماتی در رابطه با مصؤنیت کارمندان شرکت مخابراتی سلام و تاسیسات و تجهیزات آنها گرفته شدند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500