امنیت

طالبان اعضای حرکت مردمی صلح را اختطاف و لت وکوب کردند

گزارش از رازق کندهاری

جنگجویان طالب سید رحیم امید، عضو حرکت مردمی صلح در ولایت هلمند را بازداشت و شکنجه کردند. آنها به او هشدار دادند كه دوباره به این حرکت نه پیوندد ، اما او پس از بازگشت به كابل این كار را كرد. [حرکت مردمی صلح]

هلمند -- اعضای این حرکت می گویند، طالبان اعضای حرکت مردمی صلح را به هدف جلوگیری از پخش نمودن پیام صلح این حرکت، مورد آزار و اذیت و ربودن و شکنجه کردن قرار می دهند.

این حرکت که با عنوان کاروان صلح هلمند نیز شناخته می شود، سال گذشته در حالی توجه بین المللی را به خود جلب کرد، که در سراسر افغانستان پیاده رفت و طالبان را ترغیب کرد که به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان بپیوندند.

این حرکت پس از یک بمب گذاری مرگبار در ماه حمل ۱۳۹۷، از یک تحصن ۵۰ روزه در لشکرگاه، مرکز ولایت هلمند آغاز شد.

سید رحیم امید، عضو حرکت مردمی صلح و باشندهٔ منطقهٔ چاه انجیر در ولایت هلمند، راجع به ۹ روز شکنجه در اسارت طالبان صحبت نمود.

تصویری از یک ویدئو، سید رحیم امید را پس از آزادی بعد از ۹ روز در بازداشت طالبان نشان می دهد. طالبان وی را به دلیل شرکت در حرکت مردمی صلح شکنجه کردند. [حرکت مردمی صلح]

تصویری از یک ویدئو، سید رحیم امید را پس از آزادی بعد از ۹ روز در بازداشت طالبان نشان می دهد. طالبان وی را به دلیل شرکت در حرکت مردمی صلح شکنجه کردند. [حرکت مردمی صلح]

در تصویر، ده ها تن از باشنده گان ولایت هلمند، به تاریخ ۴ حمل ۱۳۹۷، یک روز پس از انفجار یک موتر مملو از مواد منفجره، در بیرون از یک استدیوم ورزشی در لشکرگاه، خیمه برپا کردند. شعار می گوید، «طالبان! شما باید صلح برقرار کنید -- حرکت مردمی.» [ضیاء ثمر]

در تصویر، ده ها تن از باشنده گان ولایت هلمند، به تاریخ ۴ حمل ۱۳۹۷، یک روز پس از انفجار یک موتر مملو از مواد منفجره، در بیرون از یک استدیوم ورزشی در لشکرگاه، خیمه برپا کردند. شعار می گوید، «طالبان! شما باید صلح برقرار کنید -- حرکت مردمی.» [ضیاء ثمر]

طالبان به تاریخ ۲۰ اسد، امید را ربودند و به تاریخ ۲۹ اسد پس از آنكه کاکا و پدرش كتباً به این جنگجویان اطمینان دادند كه امید دوباره به این حرکت بازنمی گردد، او را آزاد كردند.

وی گفت، «آنها مرا با زنجیر بستند. آنها روز دوم بازداشت من را بی رحمانه زدند و از من خواستند كه ... در حرکت مردمی صلح شركت نكنم.»

وی گفت، «طالبان به من گفتند كه من نباید با [اعضای] حرکت مردمی صلح دیدار كنم یا از طریق تیلیفون با آنها صحبت كنم.»

امید همچنین برای تأمین آزادی خود، ضمن تضمین های کتبی به طالبان وعده داد که دوباره به فعالیت های وی برای صلح برنخواهد گشت.

اما پس از دریافت معالجهٔ طبی در کابل به دلیل زخم های وارد شده به دست طالبان، امید دوباره به حرکت مردمی صلح پیوست و علنی درباره مصیبت وی صحبت کرد.

هفته گذشته، طالبان پس از فهمیدن اینکه امید راجع به شکنجه و بازداشت وی، در کابل با رسانه ها صحبت کرده است، پدر وی را در ولایت هلمند بازداشت کردند. آنها پدرش را یک روز بعد از اعتراض باشنده گان محلی علیه طالبان، آزاد کردند.

تلاش برای ساکت کردن خواست های صلح

بسم الله وطندوست، سخنگوی حرکت مردمی صلح گفت، این اولین پروندهٔ آزار و اذیت طالبان از این حرکت نیست.

وی گفت، «پیش از این، برخی از اعضای دیگر نیز تحت شکنجهٔ جسمی و روحی قرار داشتند [توسط طالبان].»

وطندوست گفت، «طالبان یک عضو دیگر [حرکت] را در ولایت پکتیا برای مدت یک ماه بازداشت کردند. چند روز قبل از آن، طالبان یک عضو کور از حرکت صلح را ربوده بودند ... و او را توسط یک اسلحه در منطقهٔ عینک لشکرگاه تهدید کردند.»

وی گفت، «به همین ترتیب، طالبان [اعضای حرکت مردمی صلح] را در غزنی و برخی دیگر از اعضای در مناطق مربوطه خود در بازداشت خانگی قرار داده اند.»

وطندوست افزود، «مدتی قبل، طالبان یک عضو حرکت مردمی صلح ... را در ولایت زابل احضار کرده و به وی هشدار داده بودند که باید این حرکت را ترک کند.»

وطندوست گفت، اعضای این حرکت قبلاً این حوادث آزار و اذیت طالبان را به رسانه ها اعلام نکرده اند زیرا آنها نمی خواستند به مذاکرات صلح آسیب برسانند.

وی گفت، «ما دیگر نمی توانیم این اوضاع و آزار و اذیت طالبان را تحمل کنیم.»

"به طالبان اعتماد نکنید"

محمد کریم اتل، عضو ولسی جرگه از ولایت هلمند، این اقدامات طالبان علیه فعالان صلح را محکوم کرد.

وی گفت، «ما، جنایاتی را که طالبان در قبال اعضای حرکت مردمی صلح مرتکب شده اند، انتقاد می کنیم و آنها را نقض اصول انسانی و شرعی می دانیم. طالبان دشمنان صلح و دست نشانده های خارجی ها هستند، به همین دلیل کسانی را که به دنبال صلح هستند و برای آن کار می کنند آزار می دهند.»

اتل از طالبان خواست تا از نفوذ اشخاص خارجی رهائی پیدا کنند و راه صلح را انتخاب کنند.

وی گفت، «من از طالبان می خواهم که دیگر غلامان خارجیان نباشند. بیائید و در کنار برادران خود برای رونق کشور خود کار کنید. شما دشمنی خود را با هر افغان -- ملکی و نیروهای امنیتی ادامه داده اید. این نادانی و حماقت شما را اثبات می کند.»

عطاجان حقبیان، عضو شورای ولایتی زابل گفت، «طالبان دوباره ثابت کرده اند که آنها جاسوسان برای خارجیان هستند و کاری را که بادارانشان به آنها می گویند انجام می دهند. ما وحشیت های آنها علیه حرکت مردمی صلح را محکوم می کنیم و از جامعه جهانی و حکومت افغانستان می خواهیم که به این طالبان تروریست اعتماد نکنند.»

وی گفت، «طالبان همیشه مردم ملکی را هدف قرار می دهند. آنها هیچگاه کاری نکردند که مردم را خوشحال کند.»

وی افزود، «حرکت مردمی صلح صدای ملت فقیر افغان ما است. صلح پیام خداوند است، اما متأسفانه این افراد بدبخت حتی نسبت به اسلام نیز دشمنی آشکار نشان می دهند.»

حقبیان گفت، «طالبان دروغ می گویند و می گویند که می خواهند صلح برقرار کنند. طالبان دشمنان صلح و امنیت هستند. هیچ کس نباید به آنها اعتماد کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500