امنیت

درحالیکه طالبان پایه های برق بیشتری را در هرات از بین می برند، افغانها می پرسند، "آیا این جهاد است؟"

گزارش از عمر

طالبان به تاریخ ۵ سنبله ۱۳۹۸، دو پایهٔ برق را بین ولسوالی های غوریان و زنده جان در ولایت هرات افغانستان منفجر کردند و منبع برق این شهر را مختل کردند. [عمر]

هرات -- تخریب پایه ها توسط طالبان که برق را به شهر هرات منتقل می کند، تازه ترین نمونه ای از خصومت این جنگجویان نسبت به پروژه های عامهٔ افغان است.

به تاریخ ۵ سنبله، طالبان دو عدد پایه بین ولسوالی های غوریان و زنده جان ولایت هرات منفجر کردند و منبع برق این شهر را مختل کردند.

محمد طاهر عارف، رئیس د افغانستان برشنا شرکات در هرات گفت، «خدمهٔ ما به منطقه رفتند و در طی دو روز هر دو پایه را ترمیم کردند، اما یک روز بعدش، طالبان یک پایه دیگر را در ولسوالی زنده جان منفجر کردند که دوباره برق را به شهر هرات قطع کرد.»

وی افزود، «یک فرمانده طالبان در تماس تیلیفونی به ما گفت كه آنها یک پایه را خراب كرده و قصد دارند دیگران را نیز منفجر كنند. اما ما تمام ماشین آلات خود را به منطقه اعزام کرده ایم و خدمهٔ ما نیز بطور شبانه روزی کار می کنند تا پایه های آسیب دیده را ترمیم کنند.»

در تصویر، کارمندان د افغانستان برشنا شرکت هرات به تاریخ ۷ سنبله یک پایهٔ برق را که توسط جنگجویان طالب در ولسوالی غوریان ولایت هرات منفجر شده است، ترمیم می کنند. [د افغانستان برشنا شرکت، هرات]

در تصویر، کارمندان د افغانستان برشنا شرکت هرات به تاریخ ۷ سنبله یک پایهٔ برق را که توسط جنگجویان طالب در ولسوالی غوریان ولایت هرات منفجر شده است، ترمیم می کنند. [د افغانستان برشنا شرکت، هرات]

عارف با اشاره به بل های جعلی که طالبان برای نیرویی صادر می کنند که آنها فراهم نکرده اند گفت، «طالبان بل های برق را در تعدادی از روستاهای ولسوالی غوریان توزیع می کردند و از باشنده گان می خواستند بل های برق را به آنها بپردازند. برنا آباد یکی از قریه های ولسوالی غوریان است که در آن طالبان این کار را کرده اند، اما باشنده گان روستای برنا آباد از طالبان نافرمانی کردند ... و گفتند که آنها به د افغانستان برشنا شرکت در هرات می پردازند.»

وی گفت که طالبان در پاسخ، پایه ها را در غوریان منفجر کردند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات گفت، «طالبان پایه ها را به خاطر منافع شخصی خود منفجر کردند. نیروهای امنیتی امنیت لازم را به خدمهٔ فنی فراهم نموده اند تا بتوانند ستون های آسیب دیده را ترمیم کنند.»

به گفته فرهاد، پس از تعمیر ستون ها، نیروهای امنیتی عاملان این کار را جستجو خواهند کرد.

وی افزود، «غیرممکن است که یک سرباز از هر پایه محافظت کند، اما ما به همراه بزرگان قومی تلاش جدی کرده ایم تا از تخریب شدن تعداد بیشتری از پایه ها جلوگیری شود.»

"آیا این جهاد است؟"

حدود ۷۰٪ از باشنده گان شهر هرات از بی برقی متأثر هستند، درحالیکه کارمندان تلاش می کنند پایه ها را ترمیم کنند.

احمد ارشاد نظامى، باشندهٔ شهر هرات سؤال كرد، «اگر مخالفین ضد دولت مسلح اختلافات خود را با دولت دارند، چرا آنها مرتکب اقداماتی می شوند که به مردم ملکی و جامعهٔ افغانی آسیب می رسانند؟»

نظامي گفت، «شما با دولت مشكل داريد، بنابر اين چرا پایه ها را منفجر مي كنيد؟ تخریب کردن پایه ها نه طالبان و نه هم دولت را متأثر می سازد. فقط افغانهای عادی خسارت را می بينند. طالبان ادعا می کنند که جهاد می کنند؛ آیا این جهاد است؟»

وی گفت، «ما از دولت می خواهیم كه از حملات طالبان به پایه ها جلوگیری كند. باشنده گان به دلیل بی برقی برای چند روز گذشته با مشکلات جدی روبرو شده اند.»

محمد اشرف رحیمی، یکی از باشنده گان شهر هرات گفت، «طالبان دشمن دولت هستند و ما افراد بی طرف هستیم که به کسی صدمه نمی رسانیم، اما طالبان برق ما را قطع کرده اند و ما چند شب در خاموشی بوده ایم. زندگیهای ما واقعاً مختل شده اند، و ما نمی توانیم کار کنیم.»

وی افزود، «ما می خواهیم كه طالبان خدمات عامه مانند برق و آب را مختل نكنند و هر مشكلی كه آنها با دولت دارند، باید آنها را مستقیماً با آن حل كنند.»

غلام حضرت هوتکی، باشندهٔ شهر هرات گفت، «برق یکی از ضرورتهای اساسی زندگی است. طالبان ... نباید برق را در مسائل سیاسی و نظامی خود شامل کنند.»

وی گفت، «طالبان چندین بار پایه ها منفجر کرده و خاموشی ایجاد کرده اند. ما از طالبان می خواهیم که از ایجاد مشکلاتی در انتقال برق خودداری کنند و به مردم افغان اجازه دهند زندگی آسانی داشته باشند.»

کارخانه های غیر فعال

حملهٔ طالبان همچنان تولیدات را در شهرک صنعتی هرات متوقف کرد.

حمیدالله خادم، رئیس اتاق تجارت و معادن هرات گفت، ۱۰ روز پس از آنکه طالبان پایه ها را خراب کردند، این شهرک غیر فعال شده است.

وی افزود، شهرک صنعتی هرات کاملاً به برق وابسته است و صاحبان کارخانه ها روزانه میلیون ها افغانی را به دلیل کمبود برق از دست می دهند.

خادم گفت، «بیش از ۲۵۰۰۰ کارمند در شهرک صنعتی هرات مشغول به کار هستند، اما به دلیل بی برقی، همه آنها بیکار هستند. امکانات تولید میلیون ها افغانی را از دست داده اند. مواد اولیه در ماشین آلات کارخانه گیر مانده اند. آنها فاسد شده اند و ماشین آلات مشکلات تخنیکی را پیدا کرده اند.»

وی افزود، «بیش از ۳۰۰ کارخانه در شهرک صنعتی هرات وجود دارند و پس از قطع شدن برق، همه این کارخانه ها بیکار مانده اند.»

نور احمد حیدری، عضو شورای ولایتی هرات گفت، «ناراحت کننده است که طالبان تأسیسات عامه را هدف قرار می دهند. مردم ملکی به برقیکه اکنون طالبان قطع کرده اند متکی میباشند.»

حیدری با افزدون اینکه حتی شفاخانه ها نیز برق را از دست داده اند گفت، «باشنده گان هرات به دلیل بی برقی با مشکلات زیادی روبرو شده اند.»

وی افزود، «این عمل طالبان خلاف آموزه های دینی است. ما از مخالفان مسلح دولت می خواهیم كه اگر با دولت و نیروهای بین المللی می جنگند از تخریب تأسیسات عامه خودداری كنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من فکر می کنم همه توضیحات که در ویب سایت شما نگاشته می شود درست نیست، اما ما از طالبان تقاضا می کنیم که این گونه عمل که مردم را به خطر مواجه می سازد تکرار نکنند. در عین حال، منفجر ساختن پل به هردو طرف هیچ نتیجه ندارند اما فقط مردم ملکی را متاثر می سازند.

پاسخ

طالبان در قصه مردم نیستند. چرا آنها فکر کنند که مردم باید برق، تلیفون و یا صلح داشته باشند؟ بخاطریکه آنها نمی خواهند که ما در آزادی زنده گی کنیم.

پاسخ

باغیان کمونیست السلوادوری در طول جنگ داخلی السلوادور نیز همین روش را به کار گرفتند. دولت شلیک دفاعی می کرد، در حالیکه دولت به مردم یادآوری کرد که این باغیان هستند که زندگی مردم را ناراحت می سازند، نه دولت. براین غیلیوتی

پاسخ

چنین بنظر میرسد که رژیم های منفور ایران و پاکستان اقدامات را که بخاطر متوقف ساختن بندهای آب و برق در افغانستان به راه انداخته بودند درست به پیش نرفتند و سپس سگ های ایران و پنجاب یعنې طالبان این بار آغاز به تخریب نمودن پایه های برق کردند که با مالیات خیراتی جامعه بین المللی ساخته شده بودند. خداوند بالای افغانستان و افغان ها رحم کند و خداوند این بدبخت ها را هدایت کند و خداوند پاکستان و ایران را با طوفان دوریان که به باهاماس آمده بود و طوفان سونامی که به اندونیزیا آمده بود نابود کند.

پاسخ