امنیت

بیش از ۱۵۰ جنگجویان طالبان و داعش از خشونت در کنر و بدخشان دست برداشتند

گزارش از خالد زیری

به تعداد ۱۵۰ جنگجویان به شمول ۱۱۰ جنگجویان طالب و ۴۰ عضو گروه داعش، به تاریخ ۱۳ سنبله ۱۳۹۸، تسلیم مقامات محلی در ولایت کنر شدند. [خالد زیری]

کنر -- مقامات می گویند، بیش از ۱۰۰ جنگجویان طالب و همچنین اعضای گروه داعش به تاریخ ۱۳ سنبله به مقامات ولایت کنر تسلیم شدند و عهد کردند که به روند صلح بپیوندند.

از میان جنگجویان سابق که در اسدآباد مرکز ولایت تسلیم شدند، ۱۱۰ نفر از اعضای گروه طالبان بودند. ۴۰ جنگجویان گروه داعش دیگر که در شش ولسوالی این ولایت فعال بودند، اسلحه های خود را کنار گذاشتند.

گل محمد بیدار، معاون والی کنر در مراسمی با عنوان تسلیم، به خبرنگاران گفت، «در یک و نیم ماه گذشته، به برکت تلاش های مشترک دولت و مردم، این ۱۵۰ جنگجویان طالبان و داعش سلاح های خود را کنار گذاشتند.»

وی گفت، وی انتظار دارد که تعداد بیشتری از طالبان و جنگجویان داعش به زودی به روند صلح بپیوندند.

جنگجویان سابق طالبان و داعش را می توان به تاریخ ۱۳ سنبله در اسدآباد ولایت کنر مشاهده کرد. [خالد زیری]

جنگجویان سابق طالبان و داعش را می توان به تاریخ ۱۳ سنبله در اسدآباد ولایت کنر مشاهده کرد. [خالد زیری]

محمد یوسف مظلومیار، رئیس امنیت ملی در کنر، یک نسخهء قرآن کریم را به یک جنگجوی طالب به تاریخ ۱۳ سنبله در اسدآباد ولایت کنر، می دهد. [خالد زیری]

محمد یوسف مظلومیار، رئیس امنیت ملی در کنر، یک نسخهء قرآن کریم را به یک جنگجوی طالب به تاریخ ۱۳ سنبله در اسدآباد ولایت کنر، می دهد. [خالد زیری]

وی افزود، «آنها بخشیده شدند و اکنون این جنگجویان به مردم عادی تبدیل شده اند. ما سعی خواهیم کرد در دولت و همچنین در بخش امنیتی برای آنها شغل ایجاد کنیم.»

والی نام نهاد داعش تسلیم شد

مولوی عبدالبصیر، والی نام نهاد داعش برای کنر، از جمله جنگجویانی بود که تسلیم شد.

بیدار گفت، «مولوی عبدالبصیر بنیانگذار داعش در ولایت كنر بود. وی ابتداءً فرمانده یک قرارگاه داعش در منطقهٔ چالاس درهٔ دیوه گل در ولسوالی څوکۍ بود، و بعداً والی -- یا رهبر عمومی -- داعش در کنر شد.»

بصیر قبلاً از فرماندهان محلی طالبان بود که در سال ۱۳۸۹، لیندا نورگرو یک تبعهٔ بریتانیا و قراردادی اداره توسعه بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی)، که در یک عملیات نجات دهی کشته شد، را ربوده بود.

اکنون، بصیر گفت که او برای اتحاد تلاش خواهد کرد و سعی خواهد کرد سایر نظامیانی را که هموطنان خود را به قتل می رسانند قانع سازد تا از خشونت دست بردارند.

وی در مراسم تسلیم به خبرنگاران گفت، «ما باید برای اتحاد و امنیت افغانها با هم یکجا شویم. من و دوستان من سعی خواهیم کرد که سایر دوستان خود را بیاوریم تا به [روند صلح] بپیوندند و اسلحه های خود را کنار بگذارند.»

مسلم خان، یکی دیگر از اعضای تسلیم شده طالبان که در قریهٔ کروانگ در ولسوالی واته پور فعالیت می کرد به خبرنگاران گفت، «وقتی ما جنگیدیم، آنرا برحق خواندیم، اما بعداً فهمیدیم که مردم این کشور برادران ما هستند ... چرا باید آنها را بکشیم؟»

وی افزود، من قبلاً با "امارت" [طالبان] بودم. در آن زمان به ما گفته شد كه مردم را بکشیم. سپس به "خلافت" [داعش] پیوستم، و فكر كردم كه آنها در مسیر درست قرار دارند، اما همه آنها خود را اشتباه غلط ثابت کردند.»

خان گفت، «خارجی ها مانند عربها، چیچنی ها، پاکستانی ها و گویندگان سایر زبانها اعضای ما بودند. فرماندهی عمومی [جنگ] با آنها بود.»

شیخ طالب جان، یکی دیگر از جنگجویان پیشین طالبان همچنین گفت که تلاش خواهد کرد سایر شورشیان را ترغیب به پیوستن به روند صلح کند.

طالب جان گفت، «ما جنگیدیم، اما هیچ سودی را از جنگ نبردیم. ما به اینجا [برای تسلیم شدن] برای پول نیامده ایم، اما ما پیوستیم و اسلحه های خود را گذاشتیم و دیگر افغانها را نخواهیم کشت. ما سعی خواهیم کرد دیگران را ترغیب کنیم تا جنگ را پایان دهند.»

مولوی نجیب الله حقیار، یک عالم دینی که در این مراسم سخنرانی می کرد گفت، کسانی که با دولت می جنگند، مسیر "اشتباهی" را دنبال کرده اند.

وی گفت، «من کسانی را که علیه این دولت می جنگند و آن را جهاد می نامند دعوت می کنم تا با من بنشینند و دلایل [برای ادعای خود] ارائه کنند. اگر آنها بتوانند مرا قانع كنند، من به گروه آنها خواهم پیوست، اما اگر آنها را قانع كنم، مجبور خواهند شد به زندگی صلح آمیز برگردند.»

وی افزود، «مسیری که آنها طی کرده اند اشتباه بوده است. این خبر خوب است که آنها به زندگی صلح آمیز پیوستند و تغییر کردند.»

فشار نظامی در بدخشان

علاوه بر جنگجویان طالب که اسلحه خود را در ولایت کنر کنار گذاشتند، هشت جنگجویان طالب به رهبری صوفی حکیم -- که بیش از هفت سال در ولسوالی جرم ولایت بدخشان فعالیت کرده بودند -- به تاریخ ۱۱ سنبله تسلیم نیروهای امنیتی افغان شدند.

مقامات در ولایت بدخشان گفتند، این افراد بر اثر افزایش فشار نیروهای امنیتی افغان از خشونت دست کشیدند.

ثناء الله روحانی سخنگوی قوماندانی بدخشان گفت، «در نتیجه فشار نظامی بالای طالبان از هوا و زمین، هشت جنگجویان طالب که در روستای کايب ولسوالی جرم فعالیت داشتند، با هشت میل کلاشینکوف خود در منطقهٔ "پل سوچ" این ولسوالی به نیروهای امنیتی پیوستند.»

روحانی بدون توضیح محاسبات خود افزود، با تسلیم این گروه، امنیت در منطقه جرم و ولسوالی های همجوار "۸۰٪ بهبود خواهد یافت".

به گفته نیروهای افغان، عملیات نظامی از ۸ سنبله بدینسو برای پاکسازی ولسوالی جرم از طالبان ادامه دارد. در روز اول عملیات، در منطقهٔ "دهان آب خوستک" این ولسوالی چهار جنگجویان طالب کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

روحانی گفت، «عملیات آغاز شده توسط نیروهای امنیتی تا زمانیکه ولسوالی جرم کاملاً [از طالبان] پاک شود ادامه خواهد داشت. نیروهای امنیتی تاکنون در این عملیات تلفات جانی نداشته اند.»

مقامات گفتند، عملیات پاکسازی در بدخشان به نام پامیر ۲۰۷ از ۸ سنبله آغاز شده است و منجر به تلفات سنگین طالبان شده است. نیروهای کوماندو، نیروهای پولیس ویژه، اردوی ملی و پولیس محلی فقط برخی از نیروهای امنیتی سهیم در این فشار هستند.

نیک محمد نظری، سخنگوی والی بدخشان گفت، «در نتیجهٔ عملیات پاکسازی به رهبری نیروهای مشترک امنیتی افغان، بیش از ۱۲۰ جنگجویان طالب در ولسوالی های جرم، بهارک، وردوج، کران و منجان و یفتل بالا کشته و زخمی شدند.»

وی گفت، «نیروهای مشترک امنیتی با حمایت از گروه های خیزش مردمی، منطقهٔ یاردار ولسوالی بهارک، تعدادی از روستاهای ولسوالی وردوج، روستاهای فارغامیرو و آب رغک در ولسوالی جرم، منطقه انجمن ولسوالی کران و منجان، و بیش از پنج روستا در ولسوالی یفتل بالا را از طالبان پاکسازی کردند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500