امنیت

باشنده گان کندز بعد از حمله طالبان، از شرایط نامناسب زندگی حکایت می کنند

گزارش از هدایت الله

یک سرباز نیروهای ویژه ریاست امنیت ملی به تاریخ ۱۰ سنبله قسمتهای شرقی شهر کندز را از تپه خیرک زیر نظر دارد. [هدایت الله]

یک سرباز نیروهای ویژه ریاست امنیت ملی به تاریخ ۱۰ سنبله قسمتهای شرقی شهر کندز را از تپه خیرک زیر نظر دارد. [هدایت الله]

کندز-- باشنده گان شهر کندز که در حال حاضر به عزاداری از کشته شدن همشهریان پس از حمله اخیر طالبان می پردازند، بر اثر این حمله با شرایط نامساعد زندگی روبرو هستند.

طالبان به تاریخ ۹ سنبله، به منظور دستیابی به کنترل این منطقه از چهار جهت به شهر کندز حمله کردند. آنها با مقاومت شدید نیروهای افغان روبرو شدند و در نتیجه، این جنگجویان متحمل تلفات سنگینی شدند.

مرضیه سلام یفتلی، رئیس شفاخانه حوزوی کندز گفت، شفاخانه حوزوی کندز شش تن کشته و ۷۵ تن افراد ملکی زخمی را دریافت کرده است.

مقامات افغان به روز دوشنبه (۱۸ سنبله) گفتند، اوضاع امنیتی در شهر به حالت عادی برگشته است و هیچ تهدیدی برای باشنده گان باقی نمانده است.

در تصویریکه به تاریخ ۱۰ سنبله یک روز پس از حمله طالبان به شهر کندز ولایت کندز گرفته شده است، یک وسیله نقلیه سوخته دیده می شود. [هدایت الله]

در تصویریکه به تاریخ ۱۰ سنبله یک روز پس از حمله طالبان به شهر کندز ولایت کندز گرفته شده است، یک وسیله نقلیه سوخته دیده می شود. [هدایت الله]

عصمت الله مرادی سخنگوی والی کندز گفت، «در طی حملات زمینی و هوایی انجام شده توسط نیروهای امنیتی و دفاعی، بیش از ۶۰ جنگجویان طالب -- به شمول رهبران کلیدی آنها -- کشته و ده ها تن از آنها زخمی شدند.»

مرادی گفت، «حملات هوایی به پناهگاه های امن این گروه باعث تلفات سنگین طالبان شده است. هدف طالبان کشتن و خراب کردن مردم است و هر بار که به شهر کندز حمله کرده اند، آنها بیشتر خسارت را بالای مردم ملکی وارد کرده اند.»

عبدالهادی جمال، معاون سخنگوی قول اردوی ۲۱۷ پامیر اردوی ملی افغان در ولایت کندز گفت، نیروهای مشترک افغان قصد دارند عملیاتی را علیه طالبان در شهر کندز و ولسوالی های این ولایت انجام دهند.

تأثیر بر هزینه های مواد خوراکی و خدمات اساسی

باشنده گان شهر کندز گفتند، تأثیر هجوم کشنده طالبان بسیار زیاد است و زندگی را برای باشنده گان محلی پر رنج ساخته است زیرا مقامات خدمات اساسی را کاهش داده و قیمت های اجناس بالا رفته اند.

عبدالصبور، یک کارمند دولتی در ولایت کندز گفت، «این درگیری ها حتی در کرایه های تکسی نیز تأثیر گذاشته است. تکسی که در گذشته ۲۰۰ افغانی (۲.۵۵ دالر) از کندز تا تخار می گرفت، اکنون ۵۰۰ افغانی (۶.۳۹ دالر) می گیرد. قیمت مواد غذایی نیز افزایش یافته است.»

محمد بدل رجب زاده، یکی از باشنده گان شهر کندز گفت، حمله طالبان نه تنها تلفاتی به مردم ملکی وارد کرد بلکه رسانیدن خدمات اساسی را نیز تضعیف کرد.

وی گفت که تأمین آب، برق و خدمات تیلیفونی در شهر کندز ناپایدار شده است، در عین زمان مردم محلی تحت تهدید کشته شدن توسط طالبان زندگی می کنند.

وی گفت، «در صورت یافتن یک نان که قبلاً ۱۵ افغانی (۰.۱۹ دالر) قیمت داشته است، آن به ۵۰ افغانی (۰.۶۴ دالر) افزایش یافته است. به لحاظ خدا، جنگ و بدبختی تا کی ادامه خواهد یافت؟ ما زنان و کودکان را پابرهنه در حال دویدن به سمت پناهگاه ها دیدیم.»

عبدالرحیم، یک کارگر در کندز که از دادن نام خانوادگی خود امتناع ورزید، گفت که به دلیل درگیری نتوانسته است کار پیدا کند.

وی گفت، «من یک کارگر هستم و هر روز برای یافتن کار به چوک مرکزی شهر کندز می روم. این دومین روز است که هیچ کس به من کاری نه سپرده است.»

وی افزود، «قیمت یک قرص نان به ۵۰ افغانی افزایش یافته است. فقرا از کجا می توانند با خرید نان و سایر مواد غذایی مورد نیاز خود، درآمد کسب کنند؟»

وی با اشاره به طالبان گفت، «خداوند شما را نابود کند، زیرا شما فقیرانی مانند ما را ناگوار و بدبخت کرده اید.»

راضیه عمری ۲۵ ساله، یک محصل در پوهنتون کندز گفت، خدمات تیلیفون های موبایل "اکنون دو روز است که قطع شده است و ما برق و آب نداریم. به لحاظ خدا، مردم کندز با چه وضعیت بدبخت روبرو است.»

بیجا شدن خانواده ها

به گفته ریاست مهاجرین و عودت کنندگان کندز، بیش از ۴۰۰۰ خانواده مجبور به ترک خانه های خود به دلیل درگیری های اخیر در ولایت کندز شده بودند.

در بین آن خانواده ها، ۱۰۰۰ آنها به ولایات همجوار آواره شده اند، در حالیکه ۳۰۰۰ دیگر به ولسوالی ها و مناطق امن تر ولایت کندز فرار کردند.

غلام سخی رسولی، رئیس ادارهٔ مهاجرین و عودت کنندگان کندز گفت، بیش از ۲۰۰۰ از این خانواده ها در ۲۴ ساعت پس از آنکه نیروهای امنیتی افغان حمله طالبان را دفع کردند و برقراری امنیت در شهر بازگشت، به خانه بازگشتند.

رسولی گفت، «بررسی ما برای شناسایی خانواده های تحت تأثیر جنگ آغاز شده است و پس از اتمام، این خانواده ها کمک را دریافت خواهند کرد.»

محمد صابر اکبری ۴۵ ساله، یک تاجر که به تاریخ ۹ سنبله از شهر کندز به کابل می آمد، گفت که به دلیل درگیری های بیشتر در ولایت بغلان نتوانست به مقصد خود برسد. او مجبور شد به شهر کندز برگردد.

وی گفت، «من با سختی های زیادی برای کابل راهی شدم، اما گروه وحشی [طالبان] در راه ما به پلخمری حمله کردند.»

اکبری افزود، «هنگامی که ما به منطقه کیله گی در نزدیکی پلخمری رسیدیم ... دیدیم که صدها وسیله نقلیه مسافربری بر اثر درگیری میان طالبان و نیروهای دولتی متوقف شده اند.»

وی گفت، «ما برای ۲۴ ساعت در آن منطقه منتظر بودیم و توقع داشتیم که سرک دوباره بازگشایی شود. هنگامی که سرک دوباره بازگشایی نشد، ما مجبور شدیم به همراه خانواده های خود به شهر کندز برگردیم.»

سید احمد قادری یک فعال جامعه مدنی ۳۴ ساله در ولایت بغلان نیز شاهد تأثیر جنگ در این منطقه بود.

وی گفت، «پس از آنکه طالبان در شهر کندز با شکست مواجه شدند، آنها از منطقهٔ بند دووم به مرکز پلخمری حمله کردند. این درگیری به مدت سه روز در بخش های مختلف پلخمری ادامه داشت. این درگیری مسیر اصلی حمل و نقل ۹ ولایات شمالی و شمال شرقی را مسدود کرد.»

وی با بیان اینکه کودکان نتوانستند مراقبت های طبی را که موجب نجات آنها می شد، دریافت کنند گفت، «من دو کودک بیمار، پنج ساله و نه ساله را دیدم که به دلیل مسدود شدن سرک جان خود را از دست دادند.»

احمد جاوید بشارت سخنگوی قوماندانی امنیهٔ کندز گفت، این مسیر اکنون برای عبور و مرور باز است.

بشارت گفت، «نیروهای تقویتی کافی از کابل به ولایت بغلان رسیده است، و آنها قصد دارند یک عملیات بزرگ را برای پاکسازی و تلاشی مناطق آسیب دیده آغاز کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان به آزادی همه مردم باور ندارند. آنها میخواهند که اگر مثل آنها عقیده نداشته باشیم، ما رنج ببریم. دیگر چقدر مردم ملکی را می کشند و زنده گی ما را نابود می کنند؟

پاسخ