فناوری

تحلیل و تجزیه تویتر نشان می دهد که طالبان برای ازدیاد پیروان، از روباتها و حسابهای جعلی استفاده می کنند

گزارش از نجیب الله

در تصویری که به تاریخ ۱۷ دلو سال گذشته گرفته شده است، صفحه تویتر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان را بر پردهٔ کمپیوتری در دستگاه تلویزیونی میوند در کابل، نشان می دهد. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

در تصویری که به تاریخ ۱۷ دلو سال گذشته گرفته شده است، صفحه تویتر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان را بر پردهٔ کمپیوتری در دستگاه تلویزیونی میوند در کابل، نشان می دهد. [وکیل کوهسار/ ای اف پی]

کابل -- بر اساس تحلیلی که در اوایل ماه سنبله توسط سلام تایمز انجام شد، طالبان احتمالاً از حساب های جعلی یا روباتها برای افزایش تعداد پیروان خود در تویتر استفاده می کنند.

تعداد زیادی از حسابهای مستعار -- و به احتمال زیاد جعلی -- سخنگویان طالبان در توییتر را پس از آغاز مذاکرات صلح میان این جنگجویان و ایالات متحده که در حدود هفت ماه پیش آغاز شد، دنبال کردن را آغاز نمودند.

تحلیل نشان می دهد که حدود ۱۵.۵٪ از کسانی که سهیل شاهین سخنگوی طالبان را تعقیب می کنند، هرگز تویتی نکرده اند. از مجموع، ۴۴.۴٪ آنها ۱۰ بار یا کمتر تویت کرده اند.

حدود ۴۹٪ از حسابهای تعقیب کنندهٔ وی کمتر از هشت ماه است که مصادف با تشدید مذاکرات صلح در قطر است، باز شده اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، استفاده کنندگانی را که در مورد بی رحمی های این گروه از وی سؤال می کنند، بلاک می کند. [آرشیف]

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، استفاده کنندگانی را که در مورد بی رحمی های این گروه از وی سؤال می کنند، بلاک می کند. [آرشیف]

در همین حال، از کسانی که ذبیح الله مجاهد، سخنگوی دیگر طالبان را تعقیب می کنند، حدود ۲۱٪ آنها هرگز تویت نکرده اند و ۵۶٪ آنها ۱۰ تویت یا کمتر ارسال کرده اند. حدود ۴۱٪ از حسابهای پيروان وی در هفت ماه گذشته ساخته شده اند و ۵.۷۵٪ آنها نيز درست يک ماه قبل ساخته شده اند.

همین روند را می توان در میان تعقیب کنندگان قاری یوسف احمدی سخنگوی طالبان مشاهده کرد. بیش از ۱۱٪ آنها هرگز تویت نکرده اند و ۴۱٪ آنها ۱۰ بار یا کمتر تویت کرده اند. بیش از ۵۷٪ از حسابهای تعقیب کنندهٔ وی درهفت ماه گذشته ایجاد شده اند که ۵.۵٪ از آنها در یک ماه گذشته ایجاد شده است.

به همین ترتیب، ۴.۳ ٪ از تعقیب کنندگان یک حساب تویتر وابسته به یک وبسایت تبلیغاتی طالبان در کمتر از یک ماه ایجاد شده اند. حدود ۲۶.۵٪ آنها هفت ماه پیش ایجاد شده اند. از مجموع، ۶۱.۱٪ آنها ۱۰ بار یا کمتر و ۱۸٪ آنها هرگز تویت نکرده اند.

بر اساس معلومات تعقیب کنندگان تویتر طالبان، حساب هایی که ظاهراً مشروعیت دارند در خارج از افغانستان مستقر هستند.

حساب های جعلی

محمد بشیر، تحلیلگر امور تخنیکی و رسانه های اجتماعی در کابل گفت، «برخی از افراد و یا شرکت ها تعداد تعقیب کنندگان حساب های مشخص را با پرداخت پول با استفاده از روباتها یا استفاده کنندگان استخدام شده رسانه های اجتماعی، افزایش می دهند.

وی گفت، «حساب های جعلی اکثراً مستعار هستند، و یا آنها هیچ وقت تویت نکرده اند.»

حامد علمی، گزارشگر و سخنگوی پیشین دفتر رئیس جمهور افغانستان گفت، گروه هایی مانند طالبان غالباً در تلاش برای افزایش تعقیب کنندگان از رهبران خود، از حساب های جعلی استفاده می کنند.

علمی گفت، «آنها همچنین تعقیب کنندگانی دارند که با آنها در ارتباط هستند و از حساب های متفاوتی استفاده می کنند؛ بیشتر این افراد بدخواه، در مبالغه راجع به رهبران خود سعی دارند.»

علمی افزود، برخی از سخنگویان طالبان که در رسانه های اجتماعی فعال هستند، در زندگی واقعی وجود ندارند.

علمی با اشاره به سخنگوی فرضی طالبان گفت، «ذبیح الله مجاهد در پلات فورم های رسانه های اجتماعی فعال است، اما این ناممکن است که یک نفر همه چیز را در عین زمان در سایت های مختلف رسانه های اجتماعی منتشر کند.»

علمی افزود، «فکر نمی کنم یک نفر باشد زیرا می توان تفاوتش را در برخی از پیامهای منتشر شده مشاهده کرد. از نظر شخصی من، افراد مختلف از این نام استفاده می کنند.»

فرید احمد احمدی ۲۵ ساله، محصل ژورنالیزم در کابل، با اشاره به مجاهد گفت، «این یک واقعیت است که هر کسی که در رسانه های اجتماعی فعال است می داند: حسابی که از طرف سخنگوی طالبان انتشارات میکند فقط به یک نفر نه بلکه به گروهی از طالبان مربوط است.»

احمدی پرسید، «به عنوان مثال، چگونه ممکن است یک نفر هر روز ده ها تویت در زبان های دری، پشتو و انگلیسی بسازد و اخبار جدیدی را در مورد فعالیت های خود از ولایات مختلف دریافت کند و اطلاعیه های مطبوعاتی را بر روی آنها صادر کند؟»

محمد کبیر حقمل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان گفت، «بروید و تحقیق کنید -- بیشتر حساب های آنها [طالبان] جعلی است و هیچ تعقیب کننده دیگری ندارند.»

حقمل گفت، «آنها منتظر هستند تا یکی از آنها تویت کند تا بقیه بتوانند آن پیام را بپسندند و دوباره تویت کنند، اما آنها نمی توانند با چنین اعمالی به اهداف خود برسند.»

فریب طالبان

فریب طالبان در تویتر شواهد بیشتری است مبنی بر اینکه این جنگجویان چیزی به جز تبلیغات در رسانه های اجتماعی نشر نمی کنند.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت، «طالبان در رسانه های اجتماعی دروغ می گویند ... زیرا آنها مرتکب قتل عام می شوند و به خانه های مردم ملکی حمله می کنند. آنها [طالبان] چیزهایی منتشر می کنند که همه تبلیغاتی هستند، و همیشه آمارهای نادرست و غلط را به اشتراک می گذارند.»

احمدی، محصل ژورنالیزم گفت، «بیشتر تعقیب کنندگان سخنگوی طالبان در تویتر تعداد محدودی از افراد هستند که با آنها در ارتباط هستند. اگر دیگران سؤالی بپرسند و طالبان جوابی نداشته باشند، آنها را بلاک می کنند.»

وی افزود، «یک بار من از ذبیح الله مجاهد در تویتر درباره یک خبر جعلی که او درباره منطقه ما منتشر کرده بود، سؤال کردم. از آنجا که او پاسخی نداد، او مرا بلاک کرد. آنها همیشه همه را غیر از تعقیب کنندگان خاص خود بلاک می کنند.»

فریبا لطیفی، محصل حقوق و علوم سیاسی در یک پوهنتون خصوصی در کابل گفت، «هیچ یک از پیام های طالبان در رسانه ها و رسانه های اجتماعی قابل اعتماد نیست زیرا این گروه بر اساس کلاهبرداری، فریب و پنهان کاری پایه گذاری شده است.»

وی افزود، «هیچ کس رهبر طالبان را از زمان شروع آنها ندیده است، هیچ کس دلیل کشته شدن ملا محمد عمر و زمان کشته شدن وی را نمی داند و اکنون هیچ کس سخنگوی این گروه را نمی شناسد -- حتی تصویری از وی وجود ندارد.»

وی گفت، «برای ما واضح است كه افراد مختلفی به حساب های سخنگویان طالبان دسترسی دارند و اطلاعاتی كه آنها به اشتراک می گذارند قابل اعتماد نیستند. آنها همیشه اطلاعات پر از دروغ و نفرت را به اشتراک می گذارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اما در افغانستان که بیشتر مردم از فیسبوک استفاده میکنند، این گروه در اکثر پوست های مربوط به خودشان با دیگر کاربران بحث و اختلاف میکنند حتی در بعضی از پوست ها فحش نثار یکدیگر میکنند، دقیقا" نامها اکثرا" مستعار معلوم میشود که نامهای معمول افغانها نیست مثل ابو فلان و فلان، ملنگ طالب وغیره...

پاسخ

به نظر من، طالبان طرفداران زیاد دارند اما آنها مجبور می شوند که خود را نشان ندهند بخاطریکه برای آنها مشکلات پیدا میشوند. اکثر طرفداران طالبان در ساحات تحت کنترل حکومت هستند و زماینکه در موضوع تعقیب کردن (Following) بیایم، بیشتر از هر کس دیگر آنها را حکومت تعقیب می کند زیرا آنها میدانند که طلبان دروغ نمی گویند. آدرس های رسانه های طالبان و حکومت را که ما تعقیب کرده ایم، اکثر خبرهای طالبان واقعی هستند. نوشته من مربوط به کدام گروه نیست، این صرف نظر شخصی خودم است.

پاسخ

آیا کسی تعجب می کند که طالبان دروغ می گویند و فریب میدهند؟ آخر آنها کی هستند.

پاسخ

نویسنده روایات طالبان: طالبان در جنگ تبلیغاتی دست بالا دارند توماس جانسن، نویسنده امریکایی که اخیرآ یک کتاب را در مورد جنگ تبلیغاتی طالبان نوشته است، می گوید که ایالات متحده امریکا در جنگ تبلیغاتی در برابر طالبان شکست خورده است. آقای جانسن که استاد پوهنتون نیروهای دریایی ایالات متحده نیز است علاوه کرد، حکومت افغانستان همچنان در مهارکردن تبلیغات طالبان و روایات آنها در رابطه به جنگ افغانستان ناکام مانده است. این محقق امریکایی در سخنان اش به صدای امریکا گفت، «به نظر من اگر شما به شورشگری و جنگ های داخلی که پس از جنگ جهانی دوم رخ داده اند نگاه کنید، شما خواهید دید که معمولآ آن طرف جنگ پیروز بوده که بیشتر روایت جنگ را انعکاس داده است.» وی افزود، داشتن و بیان کردن معلومات خوب برای برنده شدن جنگ تبلیغاتی کافی نیست و این جنگ باید با اقدامات عملی تقویت شود. جانسن گفت، «در قدم نخست حکومت افغانستان باید محبوبیت خود را در بین مردم با مبارزه کردن در برابر فساد در قریه های کشور گسترش دهد. در قدم دوم حکومت افغانستان باید بداند که پیام رسانی به سطح ملی یک راه موفق نیست. کابل باید پیام هایش را به اساس خواسته های هر قریه و هر منطقه تنظیم کند.» در قدم سوم حکومت افغانستان باید پیام های قوی را در مورد اینکه طالبان چگونه اسلام دیوبندی را در افغانستان از بین برده اند بسازد اما حکومت افغانستان چنین کاری را انجام نمی دهد و به نظرم من این خیلی تکان دهنده است. آقای جانسن همچنان تاکید کرد که حکومت افغانستان باید پیام های خود را از طریق مساجد و یا روز جمعه برساند.

پاسخ

خوب این واضیحآ یگانه راه تقویت نمودن تعقیب کننده گان است، مگر اینطور نیست؟ اکثر نهاد ها و شرکت ها این کار را توسط حمایت کردن صفحات و حسابات شان در بدل پول انجام میدهند. زمانیکه شما پول را به شرکت های رسانه ای اجتماعی می پردازید آنها حساب شما را در هر جای اعلان می کنند و اگر آنها نتوانند تعداد تعقیب کننده ها را زیاد کنند، این شرکت ها آنها را برای کاربران شان جعل می کنند و دارنده گان حسابات حمایت شده را راضی می کنند. همچنان این خوشبختانه قرن ۲۱ فن آوری پیشرفته خصوصآ از نظر تکنالوژی معلوماتی است. هر گونه حساب میتواند توسط ویب سایت های رسانه ای اجتماعی میزبان تعقیب و نظارت شوند. چرا تویتر این حسابات را تعقیب نمی کند؟ اگر این حسابات ساختگی است چرآ آنها را غیرفعال نمی سازند؟ خوب این قطعآ موضوع تجارت و پول است. و یا این پیشنهاد بزرگترین رئیس تویتر است تا اجازه دهد که این کار واقع شود. به هر حال، کی ده قصه اش است؟ مهم نیست اگر تعقیب کننده گان شان ساختگی یا روبات هستند.

پاسخ

سلام. خوب، گوش کنید. امروز طالبان مسلح جنگ رسانه ای را آغاز کرده اند. همچنان آنها یک سلسله تبلیغات گسترده را در شبکه های اجمتاعی به راه انداخته اند و آنها با این کار مردم را به صفوف شان جذب می کنند. طالبان صد ها صفحه شبکه های اجتماعی ساختند تا از این طریق اذهان مردم را تغییر دهند زیرا در این روزها حتی کودکان ۱۳ ساله از رسانه اجتماعی استفاده می کنند و این کار به طالبان مسلح یک فرصت خوب را میدهند بخاطریکه آنها از این طریق به هر جا بشمول قریه، کوه و شهر دسترسی پیدا می کنند. در این روزها، برای آنها این یک موضوع عمده است. آنها در رسانه اجتماعی چیزهای را نشر می کنند که دیگر رسانه ها نشر نمی کنند، و از این طریق آنها صدها تن از مردم را استخدام می کنند. من خودم یک متخصص رسانه های اجتماعی هستم بخاطریکه من طی ۹ سال گذشته در این بخش کار می کنم. من تجربه خوبی در این عرصه دارم. من از طریق صفحه خود همچنان طالبان مسلح را نظارت می کنم و من می بینم که آنها کدام نام ها و کدام طریقه ها را در رسانه های اجتماعی بکار می برند، حتی برخی آنها حسابات فیسبوکی ساختگی بنام خانم ها میسازند تا علاقمندان بیشتر جلب کنند و بعدآ نام های حسابات شان را تغییر میدهند. آنها معلومات کهنه را حذف می کنند و آنها در معلومات تازه شان به حمایت کردن طالبان آغاز می کنند. سلام تایمز نیز باید همچو تیم را بخاطر روش کردن اذهان مردم ترتیب کند و آنها را این گونه تعلیم دهد بخاطریکه در این روزها رسانه اجتماعی نقش مهم دارد و هرکس به آن دسترسی دارد. تشکر

پاسخ