امنیت

با افزایش عملیات از سوی نیروهای ائتلافی، تعداد طالبان کشته شده نیز افزایش یافته است

گزارش از عمر

به گفته مقامات افغان، نیروهای افغان و ائتلافی در دو هفته گذشته فشارهای نظامی علیه طالبان را افزایش داده اند و از ۱۰ سنبله تاکنون حدود ۳۵۰ جنگجویان طالب کشته شده اند. [عمر/ دفتر مطبوعاتی وقام ولایت هرات]

هرات -- نیروهای افغان و ائتلافی در طی دو هفته اخیر فشارهای نظامی علیه طالبان را افزایش داده اند و صدها نفر از فرماندهان جنگجوی را کشته و در نتیجه، این جنگجویان را با کمبودی مخفیگاه ها روبرو کرده اند.

بر اساس آمار رسمی، بیش از ۳۵۰ جنگجویان طالب در حملات نیروهای امنیتی در ولایات غربی افغانستان از ۱۰ سنبله بدینسو کشته شده اند.

مقامات در هرات می گویند، کشته شدگان شامل ولسوال های نام نهاد طالبان برای ولسوالی های غوریان، گلران، اوبه، کشک رباط سنگی و ادرسکن ولایت هرات و سایر فرماندهان مشهور آنها بوده اند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات گفت، «نیروهای امنیتی ما عملیات هایی را در همه مناطقی که طالبان وجود دارند، آغاز کرده اند.»

در تصویر دیده می شود که، یک سرباز اردوی ملی افغان به تاریخ ۱۴ سنبله در طی یک عملیات ضد طالبان در ولسوالی کشک رباط سنگی، ولایت هرات، یک توپ را شلیک می کند. [دفترمطبوعاتی مقام ولایت هرات]

در تصویر دیده می شود که، یک سرباز اردوی ملی افغان به تاریخ ۱۴ سنبله در طی یک عملیات ضد طالبان در ولسوالی کشک رباط سنگی، ولایت هرات، یک توپ را شلیک می کند. [دفترمطبوعاتی مقام ولایت هرات]

وی گفت، «عملیاتها علیه طالبان در ولسوالی های کشک رباط سنگی، گلران، شیندند و اوبه در حال انجام است. و ما تا زمانیکه این مناطق از طالبان پاک نشوند، این عملیات را ادامه خواهیم داد.»

رحیمی گفت، در عملیاتی در ولسوالی اوبه به تاریخ ۱۴ سنبله، «بیش از ۵۰ جنگجویان طالب، به شمول سه فرمانده معروف آنها کشته و ۵۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند.»

رحیمی پیشتر به تاریخ ۱۲ سنبله اعلام کرد که یک مربی طالبان برای بمب گذاران انتحاری در ولسوالی کشک رباط سنگی کشته شده است.

جنرال امین الله امرخیل قوماندان امنیه هرات گفت، «در عملیات ما در ولسوالی های کشک رباط سنگی و گلران در ولایت هرات، ده ها تن از جنگجویان طالب به شمول شماری از رهبران گروه آنها کشته شدند.»

وی گفت که ملا سردار، ولسوال نام نهاد طالبان برای گلران و ملا نبی، ولسوال نام نهاد طالبان برای کشک رباط سنگی، در این عملیات ها کشته شدند.

امرخیل افزود، ملا ادریس، ولسوال نام نهاد طالبان برای ولسوالی غوریان هرات، با شش تن از همراهانش در یک حمله هوایی به تاریخ ۱۹ سنبله کشته شد. ملا ادریس سازمان دهنده اصلی منفجر کردن پایه های برق در ولسوالی های غوریان و زینده جان بود.»

جایی برای پنهان شدن نیست

به گفته مقامات، جنگجویان طالب تحت فشار، از اکثر ولسوالی های حوزهٔ غربی به مناطق دور افتاده بازگشتند. هیچ مکانی برای مخفی شدن آنها وجود ندارد.

غلام ناصر خاضع، والی غور با اشاره به عملیاتی که به تاریخ ۱۰ سنبله آغاز شده است گفت، «ما حملات سنگین و گسترده ای را علیه طالبان انجام داده ایم. این عملیات در غرب شهر فیروزکوه و برخی از ولسوالی های غربی [ولایت غور] انجام شده است.»

وی افزود، «بیش از ۹۰ جنگجویان طالب در این عملیات ها جان خود را از دست دادند و ده ها تن نیز زخمی شدند.»

خاضع گفت، «طالبان مردم را در بعضی از مناطق و ولسوالی های ولایت غور مجبور می کردند تا به آنها عشر و زکات بدهند، اما نیروهای امنیتی توانستند جلوی این عمل اخاذی را بگیرند و آنها [طالبان] را از این روستاها اخراج کنند.»

وی افزود، «طالبان تلاش زیادی کردند تا شاهراه هرات - غور را ناامن سازند و مسیر را کنترل کنند، اما در یک عملیات، ما شاهراه را از طالبان پاک کردیم. ما روی ساختن پوسته های تلاشی دائمی برای حفظ امنیت این شاهراه در حال کار هستیم.»

دگروال حسیب الله آخوندزاده، قوماندان لوای ۳ اردوی ملی افغان در ولایت بادغیس به تاریخ ۱۹ سنبله گفت، «طالبان در ۱۰ روز گذشته تلفات سنگینی دیده اند.»

وی گفت، «براساس گزارش های ما، ۱۱۴ جنگجوی طالبان جان خود را از دست داده و ۶۷ تن زخمی شدند و تعدادی از فرماندهان آنها نیز در این تلفات شامل هستند. ما در تلاش هستیم که تعداد حملات زمینی و حملات هوایی بالای طالبان را افزایش دهیم.»

سمونیار غلام محی الدین خیرخواه، قوماندان امنیهٔ فراه گفت، طالبان به تاریخ ۱۵ سنبله به شهر فراه حمله کردند و سعی کردند مناطق خاصی را تصرف کنند، اما آنها شکست خوردند.

وی گفت، «نزدیک به ۹۰ جنگجوی طالبان، به شمول نور احمد چکانی رئیس استخبارات آنها برای ولایت فراه، کشته شدند. چند فرمانده مشهور دیگر طالبان که حمله به شهر فراه را رهبری می کردند نیز در عملیات زمینی و حملات هوایی کشته شدند.»

خیرخواه به تاریخ ۱۹ سنبله گفت، «عملیات ما بالای طالبان به مدت سه روز در حومه شهر فراه ادامه داشته است و ما همه مناطق را تلاشی و تصفیه خواهیم کرد.»

وی افزود، «طالبان قصد داشتند شهر فراه را به تصرف خود درآورند، اما نیروهای امنیتی با پشتیبانی نیروهای هوایی ماموریت حمایت قاطع، توانستند طالبان را مهار کنند و آنها را مجبور به فرار کردند. طالبان نتوانستند به اهداف خود برسند و آنها در کشتن مردم ملکی و نیروهای امنیتی موفق نشدند.»

از دست دادن فرصت طلایی

فشار دوامدار بالای طالبان پس از لغو شدن ملاقات پنهانی در ایالات متحده بین حکومت افغانستان، مذاکره کنندگان امریکایی و رهبران طالبان به تاریخ ۱۷ سنبله، آغاز شده است.

کارشناسان سیاسی و فعالان جامعه مدنی می گویند، طالبان زمانی یک فرصت را از دست دادند که در میان گفتگوها در قطر، به خشونت ادامه دادند و باعث لغو شدن این جلسه شدند.

آنها می گویند که طالبان دیگر در آن موقفی نیستند که چند ماه پیش بودند و با تلاش برای استفاده از قتل مردم ملکی به عنوان یک وسیلهٔ چانه زنی، اعتبار خود را در سطح جهانی از دست داده اند.

جواد عمید، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت هرات گفت، «مذاکرات صلح قطر فرصتی بزرگ برای طالبان بود زیرا این امکان را برای آنها فراهم کرد تا بتوانند توافق صلح را با جامعه جهانی به ویژه با ایالات متحده امضا کنند. اما طالبان اشتباه کردند زیرا آنها از پذیرفتن آتش بس خودداری کردند و به خشونت و کشتار مردم افزایش دادند و در نتیجه، این فرصت را از دست دادند.»

وی گفت، «معلوم است که طالبان به دلیل از دست دادن فرصت برقراری صلح، با فشارهای نظامی روبرو خواهند شد و این ضربه بزرگی برای این گروه خواهد بود.»

محمد رفیق شهیر، کارشناس امور سیاسی در شهر هرات گفت، «طالبان یکی از بهترین فرصت ها را از دست دادند. طالبان در ماه های اخیر خواب امارت اسلامی را می دیدند، اما آنها باید بپذیرند که اکنون آنها هیچ چیز ندارند، و اعتبار خود را از دست داده اند.»

وی افزود، «اگر فشار نظامی بیشتری در این شرایط بر طالبان وارد شود، آنها را وادار خواهد کرد تا از خشونت دست بردارند و به مذاکرات صلح بپیوندند.»

شهیر گفت، «اعطا کردن امتیاز به طالبان و نشان دادن انعطاف پذیری به آنها مانند پرورش مار در آستین شما است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان باید گفتگوها را آغاز کنند و با حکومت افغانستان طوری صلح نمایند که گروه گلبدین حکمتیار نمود. زمانیکه شورشیان که حمایت پاکستان و ایران را با خود دارند، با حکومت افغانستان صلح کنند، امنیت خود بخود میاید و وقتیکه امنیت بیاید پس برای نیروهای امریکایی و دیگر نیاز نیست که در افغانستان باقی بمانند. اگر طالبان واقعآ جاسوسان پنجابی ها نیستند، آنها باید گفتگو های صلح را با حکومت افغانستان دایر کنند و در مورد بدست آوردن قدرت از طریق انتخابات فکر کنند.

پاسخ