انتخابات

بمبگذاری های انتحاری طالبان، مردم ملکی را در اماکن عامه هدف قرار داده و نزدیک به ۵۰ تن را کشت

سلام تایمز و ای اف پی

به روز سه شنبه (۲۶ سنبله)، باوجود هشدار شورشیان مبنی بر انجام خشونت بیشتر پیش از انتخابات که بتاریخ ۶ میزان برگذار خواهند شد، یک بمب گذار انتحاری طالبان دست کم ۲۶ نفر را در نزدیکی گردهمآئی انتخاباتی رئیس جمهور اشرف غنی در ولایت پروان، کشته است. [طلوع نیوز/ ای اف پی]

کابل -- در نتیجهٔ دو بمب گذاری های انتحاری طالبان در افغانستان به روز سه شنبه (۲۶ سنبله)، دست کم ۴۸ نفر کشته شدند در حالیکه این جنگجویان هشدار داده اند که پیش از انتخابات ماه آینده، خشونت های بیشتری رخ خواهند داد.

یک بمبگذاری، که در نزدیکی گردهمآئی انتخاباتی رئیس جمهور اشرف غنی در ولایت پروان صورت گرفت، باعث کشته شدن دست کم ۲۶ نفر و زخمی شدن ده ها نفر دیگر شد.

حدود یک ساعت پس از آن انفجار، یک بمب گذار انتحاری دیگر، مواد منفجرهٔ خود را در نزدیکی دایره احمدشاه مسعود در کابل، حدود ساعت ۱:۰۰ بعد از ظهر منفجر کرد و باعث کشته شدن دست کم ۲۲ نفر و زخمی شدن دست کم ۳۸ نفر دیگر شد.

این انفجارها بعد از پایان یافتن تلاش ایالات متحده برای مذاکرات صلح با این جنگجویان، پس از یک تلاش آنها برای استفاده از اقدام خشونت آمیز و هراس آفگن برای تأثیرگذاری در مذاکرات، رخ دادند.

در این تصویر، یک مرد زخمی بعد از یک انفجار به تاریخ ۲۶ سنبله دیده می شود که، در یک آمبولانس به شفاخانهٔ وزیر اکبرخان در کابل منتقل شده است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر، یک مرد زخمی بعد از یک انفجار به تاریخ ۲۶ سنبله دیده می شود که، در یک آمبولانس به شفاخانهٔ وزیر اکبرخان در کابل منتقل شده است. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

با این حال، خود جنگجویان نیز از این تاکتیک خود متأثر شدند، چون رهبران طالبان اکنون خود را در یک موقف تضعیف شده می بینند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان، دراعلامیه ای که به رسانه ها مبنی بر پذیرفتن مسئولیت هر دو انفجار ارسال شده است، گفته است که حمله ای در نزدیکی گردهمآئی غنی قصداً با هدف ایجاد کردن اخلال در انتخابات ۶ میزان انجام شده است.

وی در این اعلامیه گفت، «ما قبلاً به مردم هشدار داده بودیم که در گردهمآئی های انتخاباتی شرکت نکنند؛ اگر به آنها ضرر می رسد، این مسؤلیت خودشان است.»

'دشمنان خونخوار مردم افغان'

عبدالقاسم سنگین، رئیس شفاخانهٔ پروان، به ای اف پی گفت، زنان و کودکان در میان تلفات در پروان بوده اند. وی افزود که علاوه بر ۲۶ نفر کشته، ۴۲ نفر دیگر نیز زخمی شدند.

به گفته نصرت رحیمی سخنگوی وزارت امور داخلهٔ، یک بمب گذار در نزدیکی گردهمآئی غنی در ولایت پروان سوار یک موتورسایکل بود و وسیله انفجاری خود را در یک ایستگاه تلاشی که منتهی به این گردهمآئی میشد، منفجر کرد.

رحیمی در یک پیام فیسبوک با تائید آمار کشته شدگان نوشت، «در این حمله تروریستی، دشمنان خونخوار مردم افغان بار دیگر مردم ملکی را به طور عام هدف قرار داده و چهره های وحشی خود را به نمایش گذاشتند.»

غنی، که هنگام انفجار با هواداران خود صحبت می کرد، آسیبی ندیده بود اما بعداً این حمله را محکوم کرد و گفت این واقعه ثابت کرد که طالبان هیچ علاقهٔ واقعی به آشتی ندارند.

غنی در اعلامیه ای گفت، «درحالیکه طالبان به جنایات خود ادامه می دهند، بار دیگر ثابت می کنند که آنها به صلح و ثبات در افغانستان علاقه ندارند.»

مقامات دفاتر سازمان ملل متحد در افغانستان نیز طالبان را مورد انتقاد قرار دادند. آنها در یک پیام تویتر، این شورشیان را متهم به "بی توجهی به زندگی مردم ملکی و حق اساسی بشری برای شرکت در روند دموکراتیک"، کردند.

صدیق صدیقی سخنگوی غنی، ساعاتی پس از حملات دوگانه طی یک پیامی در تویتر گفت، «طالبان هنوز افغان ها را می کشند و مسئولیت را به عنوان یک افتخار به عهده می گیرند.»

وی گفت، «روایت طالبان جنگ، خشونت و کشتار است.»

'یک تهدید جدی'

در همین حال، به گفته سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در دوحه مرکز قطر، یک هیئت طالبان به روز دوشنبه (۲۵ سنبله) با مقامات ایرانی در تهران دیدار کرد.

طالبان پیش از این با مقامات روسی در مسکو ملاقات کرده بودند، و مردم افغانستان تعجب می کنند که این گروه جنگجوی تضعیف شده با پشتیبان نظامی خود پس از آنکه این گروه با اقدامات خودش روند صلح را خدشه دار کرد، در مورد چه بحث و گفتگو می کنند.

صدیقی بدون اشاره به کدام کشور مشخص، از این سفرها انتقاد کرد.

وی گفت، «طالبان تهدیدی جدی ای برای امنیت منطقه و جهان هستند.»

صدیقی نوشت، «میزبانی از این گروه برخلاف تمام اصول و روابط بین كشورها، به ویژه با حکومت افغانستان است كه همواره خواهان روابط همسایگی خوب است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500