امنیت

افغانستان به طور فزاینده ای برای داعش به یک "پناهگاه امن" غیرقابل زیست مبدل می شود

گزارش از سلیمان

تصویری از یک ودیویی که در اوایل سال جاری آپلود شده است، اعضای گروه داعش را در حال پنهان شدن نشان می دهد، هنگامیکه یک حمله هوایی نیروهای ائتلافی یک گروه را در همین نزدیکی مورد هدف قرار می دهد. [آرشیف]

تصویری از یک ودیویی که در اوایل سال جاری آپلود شده است، اعضای گروه داعش را در حال پنهان شدن نشان می دهد، هنگامیکه یک حمله هوایی نیروهای ائتلافی یک گروه را در همین نزدیکی مورد هدف قرار می دهد. [آرشیف]

کابل -- اعضای گروه داعش به دلیل فشار مداوم نظامی از سوی نیروهای افغان و طالبان، و شهروندان عادی افغان که ایدئولوژی خشونت آمیز این گروه را رد می کنند، به طور فزاینده افغانستان را به مکانی غیرقابل تحمل در می یابند.

نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، بسیاری از قلمرو های داعش را منهدم کرده است، در حالیکه درگیری با طالبان بسیاری دیگر را کشته یا مجبور به فرار کرده است.

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت، «از زمان ظهور داعش در افغانستان، این گروه توسط نیروهای افغان و بین المللی مورد حملات شدید زمینی و هوایی قرار گرفته است. رهبران و چهره های اصلی این گروه، به شمول هزاران جنگجویان آنها، کشته و صدها نفر به اسارت درآمدند.»

امان گفت، «داعش در قرارگاه های اصلی خود در ننگرهار، کنر و جوزجان شکست خورد و آنها در حال حاضر هیچ پایگاه اصلی در افغانستان ندارند.»

این تصویر از یک ودیو داعش، اعضای این گروه در افغانستان را نا مجهز، در حالت لرزیدن از سرما، ، بدون سرپناه و با کمبود مواد غذایی و لوازم در مناطق کوهستانی، نشان می دهد. [آرشیف]

این تصویر از یک ودیو داعش، اعضای این گروه در افغانستان را نا مجهز، در حالت لرزیدن از سرما، ، بدون سرپناه و با کمبود مواد غذایی و لوازم در مناطق کوهستانی، نشان می دهد. [آرشیف]

وی گفت، «این گروه در موقفی که دو یا سه سال پیش قرار داشت، اکنون نیست.»

امان گفت، «تعداد محدودی از آنها در ولایات ننگرهار و کنر پراکنده هستند و بسیار مخفیانه فعالیت می کنند، اما ما آنها را به شدت تحت نظارت داریم. هر کجا که آنها را پیدا کنیم، آنها را هدف قرار داده و نابود می کنیم.»

حتی با افزایش فشار نظامی، داعش هنوز هم در انجام دادن حملات گسترده در این کشور، موفق بوده است.

این گروه تروریستی، مسؤلیت یک حملهٔ هولناکی به تاریخ ۲۶ اسد بالای یک محفل عروسی را به عهده گرفت. دست کم ۶۳ نفر کشته و بیش از ۱۸۰ نفر دیگر زخمی شدند. پس از این حمله، رئیس جمهور اشرف غنی عهد كرد كه داعش را در افغانستان نابود كند.

امان می گوید که حکومت در مسیر انجام دادن درست این کار است.

وی گفت، طی یک ماه گذشته، ده ها عضو گروه داعش در حملات هوایی و زمینی که توسط نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان با پشتیبانی بین المللی انجام شده بودند، کشته شده اند.

امان به تاریخ ۱۲ سنبله گفت، «در ۲۰ روز گذشته، در ولسوالی های خوگیانی، پچیراگام و سرخ رود ولایت ننگرهار، ۵۲ تن جنگجویان داعش کشته، ۶ تن زخمی و ۹ تن دیگر اسیر شده اند. ۱۷ تن از جنگجویان دیگر داعش در ولسوالی های چوکی، چپه دره و نورگل ولایت کنر، کشته شده اند.»

اجندای خارجی

عملیات نظامی علیه این گروه کمک می کند تا در افغانستان جایی نباشد که داعش بتواند یک قرارگاه مستحکمی را برای انجام عملیات ایجاد کند.

علاوه بر این، رهبران گروه داعش و اعتقادات آنها از خارج صادر می شوند، و افغان ها می گویند که آنها هرگز با این گروه بیعت نخواهند کرد.

نعمت الله كریاب، نماینده ولایت كنر در ولسی جرگه گفت، «داعش فعالیت های محدودی در مناطق خاصی از ولایت كنر دارد، اما آنها توسط نیروهای افغان مورد حمله قرار می گیرند.»

وی گفت، «رهبران و عقاید گروه داعش، متعلق به سوریه و عراق است. افغانها هرگز با گروهی که توسط افراد خارجی رهبری می شود، بیعت نخواهند کرد و اعتقادات آنها با اعتقادات افغانها در مخالفت اند.»

درک نمودن این امر، بهٔ پیوستن جنگجویان سابق داعش به روند صلح، ادامه می بخشد.

در نتیجهٔ پی بردن به اینکه در مسیر غلط قرار دارند و هیچ راه خروج هم ندارند، ۴۰ تن جنگجویان داعش اسلحه های خود را کنار گذاشته و به تاریخ ۱۳ سنبله در اسدآباد، مرکز ولایت کنر تسلیم شدند.

مولوی عبدالبصیر، والی نام نهاد گروه داعش برای کنر، از جمله جنگجویانی بود که تسلیم شد.

وی به خبرنگاران گفت، «ما باید برای وحدت و امنیت افغانها با هم جمع شویم. من و دوستان من سعی خواهیم کرد که سایر دوستان خود را بیاوریم تا به روند صلح بپیوندند و اسلحه های خود را کنار بگذارند.»

پیامی به طالبان

به گفته داؤد کلکانی عضو پیشین ولسی جرگه، با توجه به افزایش فشار نظامی بر داعش، اعضای طالبان که پیوستن به صفوف داعش را در نظر می گیرند، باید دو بار فکر کنند.

كلكانی گفت، طالبان بايد بدانند كه داعش يک گروه تروريستی شناخته شده در سطح جهان است كه روی آخرین پاهای خود قرار دارد.

وی گفت، «داعش همانطور که در سوریه و عراق مورد ضرب و شتم قرار گرفته است، در افغانستان نیز شکست خورده است. دیدگاه های مذهبی و سیاسی این گروه با دیدگاه های طالبان در تضاد است، و ما دیده ایم که هر دو گروه درگیر جنگهای خونین با یکدیگر هستند.»

وی گفت، «داعش قدرت و همچنین توانایی جنگی خود را به طور کامل از دست داده است.»

وی افزود، «این گروه نمی تواند وارد یک جنگ رو در رو شوند. آنها به ندرت مسؤلیت برخی انفجارها و حملات انتحاری را بر عهده می گیرند. بقیه جنگجویان داعش در وضعیت آشوب و تردید قرار دارند.»

وی گفت، «جنگجویان طالب باید بدانند که اگر قصد پیوستن به داعش، یک گروه تروریستی جهانی را دارند که جامعه جهانی در تلاش است تا آن را نابود کند، منجر به نابودی آنها نیز خواهد شد.»

امان گفت، «نیروهای امنیتی و مردم افغانستان بزرگترین چالش در مقابل داعش و فعالیت های آنها هستند. طالبان باید بدانند که پیوستن به داعش، که منحیث یک گروه تروریستی جهانی شناخته شده است، پیآمدهای خونینی را برای آنها به همراه خواهد داشت زیرا نیروهای امنیتی مصمم هستند تا داعش و کسانی که به آنها می پیوندند را ریشه کن کنند.»

برخورد ایدئولوژی ها

داؤد راوش، استاد پوهنتون کابل و تحلیلگر امور سیاسی گفت، «ایدئولوژی مذهبی داعش و دیدگاه های سیاسی و فرهنگی آنها با افکار افغانها، به طور جدی در تضاد اند.»

«جنایاتی -- به طور مثال ازدواج اجباری، حملات به مساجد، مکانهای عبادت و مراسم عروسی، ترور علمای دینی و هر کار بد دیگری که این گروه در افغانستان مرتکب شده است -- برای هیچ افغان قابل قبول نیست.»

وی گفت، «علاوه بر این، گروهی که خودشان به سرپرستی افغانها رهبری نمی شود، نمی تواند افغانانی را که طالبان می توانند استخدام کنند، استخدام کنند و از همه مهمتر، افغانها هرگز با یک رهبر خارجی بیعت نمی کنند.»

امان، سخنگوی وزارت دفاع گفت، «دستآوردهایی که ما طی این ۵ سال در جنگ با این گروه داشتیم، نشان دادند که آنها موقعیت اشتباهی را برای فعالیتهای خود انتخاب کرده اند. افغانستان مکان خوبی برای داعش نیست زیرا ... مردم داعش را نمی پذیرند و ... آنها نقش اساسی در جنگ با داعش داشته اند.»

محمداگل مجاهد، تحلیلگر امور نظامی در کابل گفت، «نیروهای دفاعی و امنیتی ملی، داعش را به طور جدی در افغانستان شکست داده اند و در نتیجه حملات اخیر نیروهای افغان و درگیری های طالبان با آنها، داعش تقریباً تمام جنگجویان خود را از دست داده است.»

وی گفت، پس از این چنین شکست ها، داعش بیشتر توانایی های نظامی و مالی خود را از دست داده است.

وی گفت، «اعضای باقی مانده گروه داعش با مشکلات مالی و جنگی زیادی روبرو هستند. از آنجا که آنها قادر به برآورده کردن نیازهای اساسی خود نیستند، ادامه دادن جنگ برای آنها بسیار سخت تر است.»

امان گفت، «داعش ضربات سنگین و جبران ناپذیری را دریافت کرده است. آنها تقریباً تمام جنگجویان خود را از دست داده اند. تعداد محدودی که هنوز زنده هستند، با نیاز مبرم به چیزهای اساسی روبرو شده اند و آنها توانایی خود را برای ادامه جنگ کاملاً از دست داده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آنها توسط خارجیان رهبری می شوند. شما اولادهای ترمپ را کی رهبری می کند؟

پاسخ