جوانان

جوانان طی یک تورنمنت کرکت زیر نام «صلح و آتش بس» طالبان را مورد انتقاد قرار دادند

گزارش از رازق کندهاری

تیم کرکت هلمند به تاریخ ۱۹ سنبله در نیمه نهایی تورنمنت کرکیت زیر نام «صلح و آتش بس» که در قلات مرکز ولایت زابل برگزار شده بود در برابر تیم غزنی بازی کرد. [رازق کندهاری]

تیم کرکت هلمند به تاریخ ۱۹ سنبله در نیمه نهایی تورنمنت کرکیت زیر نام «صلح و آتش بس» که در قلات مرکز ولایت زابل برگزار شده بود در برابر تیم غزنی بازی کرد. [رازق کندهاری]

زابل -- تیم های کرکت از هفت ولایت جنوبی از تاریخ ۱۰ الی ۱۹ سنبله یک تورنمنت را در ولایت زابل برگزار کردند و از طالبان خواستند تا راه صلح را انتخاب نموده و جنگ را پایان دهند.

تیم های ولایات کندهار، هلمند، نیمروز، هرات، غزنی، پکتیکا و زابل در تورنمنت کرکت زیر نام «صلح و آتش بس» در قلات مرکز ولایت زابل در برابر هم دیگر بازی کردند.

در مسابقه نهایی، تیم ولایت هلمند قهرمانی را با شکست دادن تیم پکتیکا از آن خود کرد.

لال جان افغان، یک باشنده ولسوالی شملزو ولایت زابل که در این مسابقه شرکت کرده بود گفت، «من خیلی خرسند هستم که تورنمنت کرکت تحت نام «صلح و آتش بس» در زابل برگزار شده است.»

دهها جوان به تاریخ ۲۱ سنبله در ترینکوت مرکز ولایت اروزگان گردهم آمدند و از طالبان خواستند تا یک آتش بس را اعلان کنند و صلح نمایند. [با تشکر از حرکت صلح خواهی مردم]

دهها جوان به تاریخ ۲۱ سنبله در ترینکوت مرکز ولایت اروزگان گردهم آمدند و از طالبان خواستند تا یک آتش بس را اعلان کنند و صلح نمایند. [با تشکر از حرکت صلح خواهی مردم]

وی گفت، «خداوند صلح دایمی را در افغانستان بیاورد. اگر صلح بیاید ما میتوانیم که به هر بخش زابل برویم و یک زنده گی خوش را به پیش ببریم.»

افغان گفت، «من بالای طالبان صدا می کنم که صلح کنند و آتش بس را اعلان نمایند. همه قربانیان جنگ افغانستان افغانهای بیگناه هستند، بناء همه ما از این وضعیت خسته شدیم و ما خواستار صلح و یک آتش بس هستیم.»

عبدالقیوم عاجز یک فعال جامعه مدنی در زابل گفت، «تورنمنت کرکت نشان میدهد که ما تشنه یک آتش بس و صلح هستیم.»

وی گفت، «ما از طالبان میخواهیم که به پروسه صلح بپیوندند و از این فرصت استفاده نمایند. ما در جریان ۱۸ سال گذشته جنگ، به جزء از بدبختی دیگر چیز را ندیده ایم.»

روح الله حکیمی یک علاقمند ۳۵ ساله کرکت از زابل که این تورنمنت را تماشا میکرد گفت، «کرکت یک بازی صلح، برادری و وحدت است.»

وی گفت، «این تورنمنت یک نقش مهم را در متحد ساختن جوانان و ساختن روابط بین ولایات ایفا کرده است. من امیدوار هستم که شورشیان از جنگ دست بکشند و به پروسه صلح بپیوندند بخاطریکه جنگ بالای تعداد زیاد افغان ها ستم روا داشته است.»

عبدالرحیم رحیمی یک بازیکن تیم کرکت نیمروز گفت، «هدف ما از این مسابقات بلند کردن صدای صلح از یک ولایت به ولایات دیگر است.»

وی افزود، «ما از طریق بازی های کرکت میتوانیم یک کمپاین خوبی را بر ضد جنگ و مواد مخدر به راه بیاندازیم.»

جوانان اروزگان خواستار آتش بس شدند

جوانان دیگر افغان خواسته های شان را برای صلح ادامه میدهند.

دهها جوان به تاریخ ۲۱ سنبله در ترینکوت مرکز ولایت اروزگان گردهم آمدند و از طالبان خواستند تا یک آتش بس را اعلان کنند و صلح نمایند.

احمد جاوید خپلواک ۳۶ ساله و یک اشتراک کننده از اروزگان گفت، «اینجا جوانان هستند که چشم های شان را در انفجارات ماین زمینی از دست داده اند، پاهایشان را از دست داده اند و آرزوی شان این است که صلح را ببینند.»

وی گفت، «اگر یک آتش بس اعلان نشود، این رفتار بدبخت و منفور که به ضرر افغانها خواهد بود ادامه خواهد داشت.»

خپلواک گفت، «تقاضای اساسی ما از سیاسیون، حکومت و طالبان این است که یک آتش بس دایمی را اعلان کنند و هم دیگر را طوری ملاقات نمایند که در جریان آتش بس عید سال گذشته ملاقات نموده بودند تا اینکه یکبار دیگر خوشی برگردد.

حکومت افغانستان یک آتش بس یک هفته ای را به تاریخ ۲۲ جوزا سال ۱۳۹۷ به منظور آوردن طالبان به میز مذاکره با این گروه اعلان کرد. طالبان همان سال توافق کردند تا این آتش بس را .در جریان عید سعید الفطر از ۲۵ الی ۲۷ جوزا رعایت می کنند.

امسال، به مناسبت عید قربان به تاریخ ۱۷ اسد در پیام هبت الله آخندزاده رهبر طالبان که در مورد آتش بس زیاد انتظار میرفت و تعداد زیاد افغانها آرزوی آن را میکردند هیچ ذکر نشده بود.

عید سعید الفطر امسال همچنان با رد یک آتش بس از سوی هبت الله گذشت.

داود درانی یک اشتراک کننده اجتماع ترینکوت گفت، «اکنون ما و شما مجبور هستیم که به هر قیمت صلح نمایم و ما صلح دایمی و پایدار میخواهیم. ما به صلح پنج روزه ضرورت نداریم که فردای آن افغانستان دوباره دچار مشکل شود و هیچ افغان نتواند که سرپناه پیدا کند و یا یک شب آرام سپری نماید.»

اسدالله نوری اشتراک کننده دیگری گفت، «در جنگ جوانان بیشترین صدمه را می بینند. یگانه دلیل در عقب گردهمایی امروز این است که در هر دو طرف جوانان در نیروهای جنگی هستند. صلح مهم است بخاطریکه ما کشته می شویم از این رو، ما یک آتش بس و صلح دایمی می خواهیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500