امنیت

با افزایش تلفات جنگجویان طالب، این گروه به صلیب سرخ اجازه داد تا عملیات خود را به حالت عادی برگردانند

گزارش از سلیمان

تصویری از یک ودیوی طالبان از ولایت فاریاب، مخروبه ناشی از حمله هوایی نیروهای ائتلافی بالای یک وسیلهٔ نقلیه جنگجویان را نشان می دهد. [آرشیف]

تصویری از یک ودیوی طالبان از ولایت فاریاب، مخروبه ناشی از حمله هوایی نیروهای ائتلافی بالای یک وسیلهٔ نقلیه جنگجویان را نشان می دهد. [آرشیف]

کابل -- طالبان که با افزایش فشارهای نظامی با تلفات فزاینده ای روبرو هستند، موافقت کرده اند که کمیته بین المللی صلیب سرخ مجدداً عملیات خود را در افغانستان به حالت عادی برگرداند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ در ماه حمل گفته بود که پس از آنکه طالبان خواستار توقف فعالیت های این کمیتهٔ بشردوستانه و سازمان صحت جهانی در این کشور شدند، کار در افغانستان را متوقف کرده است.

بر اساس اعلامیهٔ طالبان در آن زمان، کمیته بین المللی صلیب سرخ "طبق توافق های خود" با طالبان، عمل نکرده است، و این گروه سازمان صحت جهانی را به "حرکات مشکوک" در جریان یک کمپاین واکسیناسیون متهم کردند.

مقامات و تحلیلگران افغان می گویند، طالبان به آنها [کمیتهٔ صلیب سرخ] اجازه می دهند تا فعالیت خود را از سر بگیرند چون این جنگجویان تحت فشار شدید نیروهای افغان و بین المللی قرار دارند.

در این تصویر که به تاریخ ۷ حمل گرفته شده است، مردان افغان با پوشیدن اعضای مصنوعی پس از از دست دادن پاهای خود در انفجارات ماین های زمینی، در شفاخانهٔ کمیته بین المللی صلیب سرخ برای قربانیان جنگ و معلولین در کابل نشسته اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۷ حمل گرفته شده است، مردان افغان با پوشیدن اعضای مصنوعی پس از از دست دادن پاهای خود در انفجارات ماین های زمینی، در شفاخانهٔ کمیته بین المللی صلیب سرخ برای قربانیان جنگ و معلولین در کابل نشسته اند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

آنها می گویند، به دلیل افزایش تلفات در میدان نبرد، طالبان شدیداً به جمع آوری و انتقال جنگجویان مجروح خود به مراکز صحی نیاز دارند.

بر اساس گزارش کمیته بین المللی صلیب سرخ در کابل، شورشیان زمانی به تاریخ ۲۴ حمل دریافت کمک را متوقف کردند که طالبان از تضمین امنیت کارگران کمیته بین المللی صلیب سرخ خودداری کردند.

رویا موسوی، سخنگوی کمیته بین المللی صلیب سرخ در کابل طی مصاحبه ای گفت، «ما وضعیت خدمات بشردوستانه افغانستان را با طالبان در قطر به اشتراک گذاشتیم. ما نگرانی های صلیب سرخ در مورد وضعیت خدمات بشردوستانه را با آنها در میان گذاشتیم و به طور مشترک توافق نامه ای را برای شروع مجدد عملیات خود به دست آوردیم.»

موسوی گفت، «پس از نشر اعلامیهٔ طالبان [به تاریخ ۲۳ سنبله در مورد اجازه برگشت خدمات]، صلیب سرخ عملیات خود را آغاز کرد. ما خوشحالیم که فعالیت های بشردوستانه ما به حالت عادی خود برگشته اند.»

وی گفت، «ما به زودی برای بیرون کشیدن اجساد مرده ها از میدان نبرد، تسهیل جلسات و تماسهای تیلیفونی زندانیان با اعضای خانواده های شان و انتقال مجروحان به مراکز صحی اقدام خواهیم کرد.»

موسوی افزود، «نبردها و بمباران هایی که هر روز در حال وقوع است زندگی را تحت تأثیر قرار داده است و مردم به خدمات صلیب سرخ نیاز بیشتری دارند. ما از طرفین جنگ می خواهیم تا دسترسی نامحدودی را در اختیار ما قرار دهند تا بتوانیم بر اساس قوانین بین المللی جنگ، کارکنان صحی، آمبولانس و سایر کمکهای بشردوستانه را به افراد آسیب دیده در میدان نبرد ارائه دهیم.»

نیاز طالبان به صلیب سرخ

به گفته تحلیلگران، افزایش فشار نظامی بر جنگجویان طالب که منجر به تلفات بیشتر این گروه شده است، آنها را به دنبال برگشت کمک های صلیب سرخ سوق داده اند.

میاگل وثیق، یک تحلیلگر امور سیاسی و نظامی در کابل گفت، «طالبان به صلیب سرخ در زمانی اجازه داده اند تا فعالیت های خود را برگردانند که خودشان تحت فشار نظامی قرار دارند... و به گفته رئیس جمهور، بیش از ۱۰۰۰ جنگجویان طالب فقط در یک هفته کشته شده اند.»

وی افزود، «در حال حاضر، این تصمیم طالبان به وضاحت نشان می دهد که آنها در میدان نبرد به کمک صلیب سرخ احتیاج دارند.»

وثیق گفت، «فکر می کنم طالبان در جلسه خود از مقامات کمیته بین المللی صلیب سرخ خواسته اند تا در جمع آوری اجساد و معالجه جنگجویان زخمی شده به آنها کمک کنند.»

سارا شریفی ۲۸ ساله، یک محصل دورهٔ ماستری در یک پوهنتون در کابل گفت، این یک غلطی طالبان بود که در ماه حمل، کمیتهٔ صلیب سرخ را مجبور به متوقف نمودن عملیات شان کرده بودند.

شریفی گفت، «کمیته بین المللی صلیب سرخ بدون توجه به قوم، مذهب، نژاد و جنسیت در کشورهای مستعد درگیری، به همه طرف های درگیری و کسانی که از جنگ آسیب دیده اند، خدمات بشردوستانه را ارائه می دهد، اما طالبان با متوقف کردن فعالیت های این نهاد بی طرف، تمام ارزش های بشردوستانه و اسلامی را نقض کردند.»

شریفی افزود، «فکر می کنم اکنون طالبان به کمک های بشردوستانه کمیته بین المللی صلیب سرخ در میدان نبرد احتیاج دارند و به همین دلیل است که آنها موافقت کرده اند کارمندان این نهاد فعالیت های خود را از سر بگیرند تا بتوانند در جمع آوری اجساد و معالجه جنگجویان مجروح شده با آنها [طالبان] کمک کنند.»

عارف کیانی، تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، افزایش خسارات طالبان باعث شده است که این گروه مجدداً از این سازمان بشردوستانه کمک بخواهد.

وی گفت، «هر وقت طالبان فشار نظامی را تجربه می کنند، سعی می کنند تاکتیکی انعطاف پذیر را نشان دهند تا تنش بر روی آنها کاهش یابد. از آنجا که طالبان حملات هدفی را از جانب نیروهای افغان و بین المللی متحمل شده اند، در حالت جنگ وضعیت مطلوبی ندارند. آنها تلفات سنگینی دیده اند و بسیاری از جنگجویان آنها زخمی شده اند.»

کیانی گفت، «شکی نیست که جنگجویان زخمی شده طالبان به داکتران و مراکز درمانی احتیاج دارند، که به دلیل امنیت بد در مناطق تحت کنترل طالبان وجود ندارند. اکنون، طالبان می خواهند با تصمیم خود در مورد صلیب سرخ، دو هدف مهم را دنبال كنند: برای معالجه جنگجویان مجروح خود اطمینان حاصل كنند و برخوردی انعطاف پذیر نسبت به آژانس های کمکی و نجات ملی و بین المللی نشان دهند.»

افزایش در فشار نظامی

فواد امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع گفت، «حملات هوایی و زمینی به همراه عملیات ویژه و شبانه بالای طالبان به روشی بی سابقه افزایش یافته است و آنها شاهد افزایش چند برابر تلفات بوده اند. به طور روزانه، آنها ده ها کشته از جنگجویان خود را در میدان جنگ پشت سر می گذارند.»

امان در مصاحبه ای گفت، «بدیهی است که طالبان برای بیرون آوردن اجساد جنگجویان خود و بیرون کشیدن مجروحان مجروح خود از میدان نبرد به کمک آژانس های کمکی احتیاج دارند، و آنها ممکن است به کارمندان کمیته بین المللی صلیب سرخ مجوز داده اند تا به همین دلیل خاص فعالیت خود را از سر بگیرند.»

به گفته امان، روزانه بیش از ۱۰۰ جنگجوی طالبان کشته می شوند و این گروه شورشی، کنترل بخش اعظم قلمرو خود را از دست داده است.

وی گفت، «بخش اعظم قلمرو اخیراً از طالبان پاک شده است. شش ماه پیش، طالبان در حالت تهاجمی قرار داشتند، اما اکنون آنها تحت فشار هستند و ... به حالت دفاعی تغییر یافته اند.»

باقی سمندر، فعال جامعه مدنی در کابل، تعلیق عملیات صلیب سرخ در ماه حمل را غیرقابل توجیه دانست و هشدار داد که طالبان وعده های خود را حفظ نخواهند کرد.

سمندر گفت، «از سرگیری عملیات صلیب سرخ گامی بزرگ است، اما طالبان قابل اعتماد نیستند، همانطور که آنها در گذشته نیز قولهای مشابه داده بودند، و آنها به عهد وعده های خود پایبند نبودند.»

وی افزود، «ما چندین بار دیدیم که طالبان عملیات موسسات کمک های بین المللی را متوقف کرده و حتی کارمندان آنها را هدف قرار داده و به ضرب گلوله کشته اند.»

وی گفت، «طالبان با حمله های کورکورانه به مردم ملکی و سازمان های کمکی بی طرف، ثابت کرده اند که آنها به هیچ توافق بین المللی درگیری مسلحانه اعتقاد ندارند. از آنجا که آنها هیچ قانونی از جنگ را نمی پذیرند، این ظن ایجاد کرده است که آیا آنها وعده های خود را به سازمان های بین المللی کمکی حفظ خواهند کرد یا خیر.»

امان، معاون سخنگوی وزارت دفاع، در این مورد موافقت كرد.

وی گفت، «طالبان هرگز به سخنان خود پایبند نبودند. چندین بار آنها قول داده اند كه به مردم ملکی، تأسیسات عامه یا سازمان های کمکی آسیب نمی رسانند، اما ما دیدیم كه آنها از قول خود گذشتند. آنها مردم ملکی را كشتند، حمله كردند و املاک عامه را ویران كردند و كارمندان موسسات بین المللی کمکی را به قتل رساندند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500