دین

علمای دینی می گویند، تقاضای اسلام این است که جنگ 'نامشروع' پایان یابد

گزارش از عمر

در این تصویر دیده می شود که، افغانها به تاریخ ۲۰ اسد ۱۳۹۸ در مسجد شاه دو شمشیره کابل، نماز عید قربان را می خوانند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، افغانها به تاریخ ۲۰ اسد ۱۳۹۸ در مسجد شاه دو شمشیره کابل، نماز عید قربان را می خوانند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

هرات -- علمای دینی هرات با پیشینه های مختلف در یک بررسی اخیر به محققین گفتند که روند صلح قانونی است و طرف های متضاد باید جنگ را پایان دهند.

مؤسسهٔ دادخواهی و توسعهٔ اجتماعی مستقر در هرات و مرکز صلح پوهنتون هرات، این تحقیق را زیر عنوان «مشروعیت دینی تلاشهای صلح در افغانستان» بین ماه های دلو و اسد انجام دادند.

محققین به دلیل دیدگاه های خود در مورد روند صلح، با علمای هشت مکتب مختلف فقه اسلامی مصاحبه کردند.

نتایج این تحقیق در یک گزارش علمی به تاریخ ۳۱ اسد در پوهنتون هرات منتشر شدند.

در تصویر، تعدادی از محصلین پوهنتون هرات دیده می شوند که به تاریخ ۵ سنبله، برای بحث درباره صلح در افغانستان در محوطه پوهنتون جمع شده اند. [عمر]

در تصویر، تعدادی از محصلین پوهنتون هرات دیده می شوند که به تاریخ ۵ سنبله، برای بحث درباره صلح در افغانستان در محوطه پوهنتون جمع شده اند. [عمر]

باشنده گان محلی به یک مریض شفاخانه کمک می کنند، که به تاریخ ۲۸ سنبله مورد هدف یک موتربمب طالبان در قلات قرار گرفت.

باشنده گان محلی به یک مریض شفاخانه کمک می کنند، که به تاریخ ۲۸ سنبله مورد هدف یک موتربمب طالبان در قلات قرار گرفت.

فردینه صالحی، رئیس مؤسسهٔ دادخواهی و توسعهٔ اجتماعی گفت، «هدف ما از انجام این مطالعه، جمع آوری و دربرگرفتن دیدگاه های مکاتب مختلف فقه اسلامی درباره روند صلح بود.»

وی گفت، «تاکنون هیچ مطالعه ای درباره مشروعیت دینی صلح انجام نشده است. ما در زمان نازکی [راجع به روند صلح] قرار داریم و مذاکرات صلح در این روزها بسیار گرم شده اند

وی گفت، «در جریان مطالعه، ما با گروه های مختلف دینی مصاحبه کردیم که شامل [طالبان علم دین و علماء] مکاتب فقه است که مربوط به اهل سنت و شیعه می باشند.»

عصمت الله جعفری از ولایت هرات، یکی از پژوهشگران این مطالعه گفت: «این تحقیق سعی کرده است تا دیدگاه های هشت مکتبٔ فقه را در مورد روند صلح افغانستان بررسی کند.»

وی گفت، یافته های کلی این مطالعه نشان می دهد که مکاتب عنعنوی فقه روند صلح را مشروع می دانند.

عبدالوحید گلرانی یک محقق دیگر از ولایت هرات گفت، «علمای دینی خواستار صلح در مصاحبه های خود با ما شدند و آنها اصرار داشتند كه طالبان و حکومت افغان با هم بنشینند و مطابق با كتاب های دینی صلح برقرار كنند.»

وی گفت، مکاتب فقه صلح را یک نیاز مهم برای مردم می دانند و آنها خوش بین هستند که مذاکرات صلح موفق خواهند شد.

علمای دینی: این جنگ 'نامشروع' است

علمای دینی می گویند، طبق آموزه های اسلام جنگ نامشروع است و باید هر چه زودتر پایان یابد.

مولوی عبدالهادی وثیقی، یک عالم دینی در شهر هرات گفت، اگر کسی به تاریخ اسلام نگاه کند، بدیهی است که صلح یک اصل اساسی دین است.

وی گفت، «من می توانم این را با اطمینان بگویم که در حال حاضر همه اعضای جامعه – به شمول حکومت، افغانهای عادی و علمای دینی -- خواهان صلح هستند. من از همه علمای دینی می خواهم که همه طرفین درگیری را برای ایجاد صلح ترغیب کنند.»

مولوی عید محمد عثمانی، یکی دیگر از عالمان دینی در شهر هرات گفت، «خدا به مسلمانان دستور داده است كه صلح بین دو طرف درگیر برقرار كنند. بر این اساس، بر مسلمانان فرض است که میان خود صلح برقرار کنند.»

عثمانی گفت، «صلح در اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است. صلح در افغانستان بسیار مورد نیاز است و همه ما باید تلاش کنیم تا یک صلح سرتاسری و پایان جنگ در کشورمان را تضمین کنیم.»

صلح و گفتگوی بین الافغانی 'اولویت بالا' است

تقریبا ۴۰۰ تن علمای دینی به تاریخ ۸ سنبله طی یک گردهمآیی در شهر هرات، خواستار پایان جنگ و شروع مذاکرات صلح بین الافغانی شدند.

عبدالمجید صمیم، استاد فاکولتهٔ شرعیات در پوهنتون هرات گفت، «در شرایط فعلی که کشور با جنگ و خونریزی دست و پنجه نرم می کند، صلح اولویت اصلی است.»

وی گفت، «جنگ در افغانستان باید به زودترین وقت متوقف شود و کشور ما باید از طریق مذاکرات صلح بین الافغانی به صلح و ثبات دست یابد.»

وی گفت، «تنها خواست ما منحیث علمای دینی پایان دادن به جنگ است. ما از طالبان می خواهیم مذاكرات خود را با حکومت افغان آغاز كنند.»

مولوی عبدالسمیع فرید، عالم دینی در شهر هرات گفت، «از دیدگاه اسلام، بهترین کار برای جلوگیری از جنگ و مشکلات اجتماعی، برقراری صلح است.»

وی گفت، «به خاطر خدا و به خاطر مردم ما که متحمل رنج فراوانی شده اند، ما از هر دو طرف جنگ در افغانستان می خواهیم سطح مطالبات خود را پائین بیاورند و مسائل خود را از طریق بحث و گفتگو حل کنند.»

وی گفت، «بر اساس اسلام، ریختن خون معصومین در جنگ شبیه به کشتن [همهٔ] بشر است. با توجه به این، ما به عنوان علمای دین از طرفین جنگ و طالبان می خواهیم که از کشتن بیگناهان بیشتر خودداری کنند و صلح برقرار کنند.»

مولوی محمد داود کاکر، یکی دیگر از علمای دینی در شهر هرات گفت، «همه ما این جنگ را 'نامشروع' می نامیم و صلح را بهترین گزینه برای رونق و آزادی کشور می دانیم. این جنگ و کشتار بی گناهان باید متوقف شود.»

وی با افزودن اینکه این جنگ باعث غم بزرگ افغانها شده است گفت، هر روز بر اثر جنگ صدها زن بیوه می شوند، صدها کودک یتیم می شوند و صدها خانواده بدون هیچگونه سرپرستی باقی می مانند.

فرید افزود، «مردم افغان دیگر نباید از حملات انتحاری و انفجار بترسند. ما دیگر نمی خواهیم مادران و فرزندان عزیزان خود را در جنگ از دست دهند و اشک بریزند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان نمیخواهند که مردم فکر کند، آنها باید صرف پیروی نمایند. آگر شما مثل آنها باور نداشته باشید، پس آنها به شما آسیب میرسانند و یا شما و خانواده تان را می کشند.محبت کجاست؟

پاسخ