دیپلماسی

افغانها، طالبان را به خاطر تعهد کردن برای حفاظت از پروژه های ایرانی با طعنه های 'شرم آور' محکوم کردند

گزارش از عمر

در تصویر نشان داده می شود که، نمایندگان طالبان به تاریخ ۱۸ عقرب سال گذشته در مذاکرات بین المللی درباره افغانستان در مسکو شرکت می کنند. [یوری کادوبنوف/ای اف پي]

در تصویر نشان داده می شود که، نمایندگان طالبان به تاریخ ۱۸ عقرب سال گذشته در مذاکرات بین المللی درباره افغانستان در مسکو شرکت می کنند. [یوری کادوبنوف/ای اف پي]

هرات -- شهروندان افغان تعهد اخیر طالبان راجع به حمایت از منافع رژیم ایران در افغانستان را در حالی محکوم می کنند که این گروه جنگجوی، به اقدامات خود برای تضعیف پروژه های زیربنائی افغان ادامه می دهد.

طالبان، که از فروپاشی مذاکرات صلح با ایالات متحده تضعیف شده اند، اعضای خود را به تهران و مسکو، به منظور تقویت پشتیبانی از این دو کشور می فرستند.

سهیل شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به تاریخ ۲۵ سنبله طی یک پیام تویتر، سفر چهار نماینده به ایران را تائید کرد.

وی گفت، نمایندگان طالبان با مقامات ایرانی در مورد مصؤنیت و پیشرفت پروژه های تمویل شدهٔ ایرانی در افغانستان صحبت کردند.

کارگران د افغانستان برشنا شرکت هرات به تاریخ ۷ سنبله یک پایهٔ برق که توسط جنگجویان طالب در ولسوالی غوریان ولایت هرات منفجر شده بود، ترمیم می کنند. [د افغانستان برشنا شرکت، هرات]

کارگران د افغانستان برشنا شرکت هرات به تاریخ ۷ سنبله یک پایهٔ برق که توسط جنگجویان طالب در ولسوالی غوریان ولایت هرات منفجر شده بود، ترمیم می کنند. [د افغانستان برشنا شرکت، هرات]

در این تصویر، حسن روحانی رئیس جمهور ایران به همراه رهبران ارشد اردو و سپاه پاسداران ایران در ماه سنبله، در جریان یک رسم گذشت نظامی دیده می شوند. [ریاست جمهوری ایران]

در این تصویر، حسن روحانی رئیس جمهور ایران به همراه رهبران ارشد اردو و سپاه پاسداران ایران در ماه سنبله، در جریان یک رسم گذشت نظامی دیده می شوند. [ریاست جمهوری ایران]

این وعده برای حفاظت از منافع تهران در افغانستان، خشم گسترده مردم افغان را برانگیخته است.

محمد رفیق شهیر، یک تحلیلگر امور سیاسی در شهر هرات گفت، «این یک اشتباه بزرگ است که طالبان فقط امنیت پروژه هایی را که ایران در افغانستان تطبیق می کند، تأمین کنند. هر پروژه [انکشافی] که توسط هر کشوری در افغانستان تطبیق می شود متعلق به مردم افغان است.»

وی گفت، «اگر طالبان واقعاً به مردم افغانستان اهمیت می دهند، آنها باید امنیت تمام پروژه هایی را که در سراسر افغانستان در حال تطبیق است، تأمین کنند و به همه اجازه دهند زندگی و وضعیت اقتصادی خود را ارتقا دهند تا فرصت های رشد در کشور پدید آیند.»

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات گفت، نیروهای امنیتی برای اطمینان از حفاظت همه پروژه های انکشافی آماده گی دارند.

وی گفت، «عناصر مسلح ضد دولت با مختل کردن تطبیق پروژه های ساختمانی و انکشافی، دشمنی خود را نسبت به مردم ثابت کرده اند. اگرچه گروه های برهم زننده، مشکلاتی را برای تطبیق پروژه ایجاد می کنند، اما نیروهای امنیتی و دفاعی در هرات این توانایی را دارند که به شدت به دشمنان پاسخ دهند و امنیت پروژه های انکشافی را تضمین می کنند.»

وی افزود، «نمونه های واقعی از حملات مخرب طالبان به پروژه های ساختمانی که شامل قتل کارگران شرکت های راه سازی، انجنیران پروژه های انکشافی و کارگرانی که سرک حلقوی هرات را می سازند، وجود دارند.»

فرهاد گفت، «بسیاری از پروژه های ملی که در هرات تطبیق می شوند، به شمول شاهراه ها، پروژه میثاق شهروندی و بندهای برق آبی، در معرض خطر دشمن قرار دارند. دشمنان سعی می کنند به این پروژه های بزرگ اقتصادی خسارات وارد کنند.»

این سفر طالبان، به تعقیب یک سفر بسیار سؤال برانگیز به مسکو، بوده است.

تحریک کردن عصبانیت

سفر طالبان به تهران و استقبال گرم آنها از سوی رژیم ایران نیز باعث برانگیختن حیرت حکومت افغانستان شده است.

صدیق صدیقی، سخنگوی دفتر رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۲۶ سنبله، بدون آنکه کشور خاصی را نام ببرد، در یک پیام فیسبوک نوشت، این عمل نقض قوانین بین المللی و احترام متقابل بین دو کشور همسایه است.

صدیقی گفت، «ما توقع نداریم كه کشورهای همسایه ما، میزبان یک گروه تروریستی باشند كه هنوز افغانهای بی گناه را می كشد و قصد نابودی افغانستان را دارد. همسایگان ما باید از قوانین بین المللی، به ویژه حقوق همسایگان پیروی کنند و فقط از تلاشهای حکومت قانونی افغانستان حمایت کنند.»

ایران تنها همسایه افغانستان بود که طالبان هفته گذشته به آنجا سفر کردند.

وی افزود، «طالبان به کشتن افغانها ادامه می دهند و آنها با افتخار مسئولیت این امر را بر عهده می گیرند. فرهنگ طالبان هنوز جنگ و خشونت و کشتار مردم است.»

صدیقی گفت، «طالبان هنوز گروه خطرناکی هستند که امنیت منطقه ای و جهانی را تهدید می کنند. من معتقدم که میزبانی چنین گروهی خلاف تمام اصول روابط متقابل بین کشورها است. انجام دادن این کار در برابر حکومت افغانستان، که همواره اصرار بر روابط دوستانه با همسایگان خود داشته است، خاصتاً [خلاف همه اصول] است.»

جواد عمید، یک فعال جامعه مدنی در هرات گفت، پس از پایان مذاکرات صلح بین طالبان و ایالات متحده، طالبان به عنوان بخشی از تلاش برای بازگرداندن حیثیت از دست رفته خود و نشان دادن پشتیبانی رژیم های ایران و روسیه از آنها، به این کشورها سفر کرده اند.

وی گفت، طالبان به دنبال حامیان هستند و «به همین دلیل است که آنها دست های خود را به طرف پشتیبان اصلی خود دراز کرده اند.»

عمید افزود، «ایران از جمله کشورهایی است که همیشه از طالبان به عنوان سلاح استفاده کرده است و همواره سعی کرده است اهداف خود را از طریق طالبان به حقیقت تبدیل کند. در حال حاضر، طالبان به حملات خود شدت بخشیده و هر روز ده ها نفر از مردم ملکی را می کشند. اگر ایران و روسیه به حمایت از طالبان ادامه دهند، این کشورها در نظر افغانها و مردم در سراسر جهان منفور خواهند شد.»

'شرم' طالبان

باشنده گان مناطق غربی افغانستان می گویند، شرم آور است که طالبان از منافع ایران در افغانستان دفاع می کنند در حالی که آنها همچنان به نابودی پروژه های انکشافی در این کشور ادامه می دهند.

وحید احمد جویا، باشندهٔ شهر هرات می گوید، «طالبان با دشمنان مردم افغانستان یکجا شده اند، و آنها [باهم] علیه افغانها می جنگند. ما از ارداهٔ شیطانی طالبان بسیار آگاه بوده ایم، و حالا نفرت مردم از طالبان بیشتر از هر زمان دیگر بالا قرار دارد.»

وی افزود، «این عمل طالبان به معنای اعلام جنگ علیه مردم افغان است. در حالی که ایران سعی دارد بندهای آبی ما را نابود کند، طالبان بیشرمانه به این کشور نزدیک می شوند تا از آنها برای از بین بردن کشور خود کمک بخواهند.»

جلیل احمد نیازی، باشندهٔ قلعه نو مرکز ولایت بادغیس گفت، «طالبان دیگر نمی توانند ادعا کنند که جنگ آنها در افغانستان جهاد است. طالبان هنگامی که به روسیه رفتند تا از آنها درخواست کمک کنند، خون میلیون ها افغان را کم ارزش کرده اند.»

باز محمد الكوزی، باشندهٔ شهر هرات می گوید، «طالبان همیشه سعی كرده اند پروژه های ملی ما را نابود كنند.»

وی گفت، «هدف طالبان از بین بردن بندهای آب و برق افغانستان و پروژه های بزرگ اقتصادی است. ایران به این گروه [طالبان] پول می دهد تا از ساختن بند بخش آباد جلوگیری کرده و بند سلما را از بین ببرند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان در قصه افغانها نیستند. آنها صرف قدرت میخواهند تا همه افغان ها را کنترل کنند.

پاسخ