امنیت

رهبران اروپایی ایران را مسئول حمله بر تاسیسات نفتی عربستان دانستند

ای اف پی و سلام تایمز

در این تصویر که به تاریخ ۲۹ سنبله گرفته شده، یکی از تاسیسات تخریب شده در دستگاه پروسیس نفتی بقیق عربستان سعودی دیده میشود. [فایز نورالدین/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۲۹ سنبله گرفته شده، یکی از تاسیسات تخریب شده در دستگاه پروسیس نفتی بقیق عربستان سعودی دیده میشود. [فایز نورالدین/ای اف پی]

رهبران فرانسه، آلمان و بریتانیا به روز دوشنبه (۱ میزان) توافق کردند که رژیم ایران حمله ماه جاری بر زیربنای نفتی عربستان سعودی را انجام داده و از تهران خواسته تا به عوض «تحریک» بیشتر، راه گفتگو را انتخاب کند.

امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه، انگیلا میرکل صدراعظم آلمان و بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا از نتیجه گیری ایالات متحده در مورد انفجارت بر تاسیسات بقیق و خریص حمایت کردند.

آنها در یک اعلامیه مشترک که توسط فرانسه پس از نشست شان در حاشیه مجمع عمومی ملل متحد به نشر رسید گفتند، «برای ما واضح است که ایران مسئول این حمله است. هیچ توضیح دیگری وجود ندارد.»

این سه کشور گفتند، اما راه حل، دیپلوماسی است.

افسران نظامی ایران در ماه حمل باهم ملاقات می کنند تا دست آوردهای نظامی اخیر را مورد بحث قرار دهند. [دی اف پی ای پریس]

افسران نظامی ایران در ماه حمل باهم ملاقات می کنند تا دست آوردهای نظامی اخیر را مورد بحث قرار دهند. [دی اف پی ای پریس]

آنها گفتند، «ما از ایران میخواهیم تا به یک گفتگو تعهد کند و از هر گونه تحریک و تنش جدید خودداری نماید.»

آنها افزودند، «این حملات همچنان ضرورت بر کاهش تنش در منطقه، تلاش های دوامدار دیپلوماتیک و مشارکت با همه طرف ها را برجسته می سازند.»

تنش ها در منطقه خلیج پس از یک سلسله رویدادهای جدی بصورت دوامدار افزایش یافته است، از جمله زمانیکه قایق های مسلح که گمان میرود مربوط به سپاه پاسدارن انقلاب اسلامی رژیم ایران بودند سعی کردند تا یک نفت کش برتانیایی را در ماه سرطان تصرف کند.

چند روز بعد نیروی دریایی ایالات متحده یک طیاره بدون سرنشین ایرانی را پس از آنکه یک کشتی دریایی امریکایی را در تنگه هرمز تهدید کرد سقوط داد.

خسارات وسیع

عربستان سعودی به تاریخ ۲۹ سنبله خسارات وسیع از حملات بر تاسیسات بزرگ نفتی دولتی آرامکو را در خریص و بزرگترین دستگاه پروسس نفت جهان را در بقیق آشکار ساخت.

مسئولیت حملات ۲۳ سنبله که نصف تولید نفت عربستان سعودی را تخریب نمودند شورشیان حوثی یمن که از طرف تهران حمایت می شود به عهده گرفتند، در حالیکه واشینگتن انگشت اش را بر تهران گذاشت و این حملات را محکوم نموده و آن را «عمل جنگ» خواند.

مقامات آرامکو گفتند، بقیق ۱۸ بار مورد حمله قرار گرفته در حالیکه خریص در نزدیکی آن چهار مرتبه اماج حملات قرار گرفته که باعث انفجارات و آتش سوزی شده و ساعات را در برگرفته تا آن را خاموش بسازد.

آرامکو دهها خبرنگار بین المللی را به دو محل تخریب شده بردند تا نشان دهد که آنها به سرعت کار ترمیمات را انجام میدهند، و آنها دسترسی کمتر را به بزرگترین مرکز تولید کننده نفت جهان فراهم می کند.

تعزیرات بیشتر

حکومت ایالات متحده گفت، ایالات متحده قبلآ تعزیرات زیاد را بر تهران وضع کرده است، از جمله تغزیرات بر بانک مرکزی ایران اما تعزیرات جدید ۲۹ سنبله بخاطر دلیل دیگری «هراس افگنی» وضع شدند. بانک مرکزی ایران میلیارد ها دالر را برای دو گروه که در لست سیاه ایالات متحده قرار داشتند فراهم کرده است.

ستیفان منوچن وزیر خزانه ایالات متحده گفت، «اقدام وزارت خزانه یک میکانیزم مهم تمویل کننده را مورد هدف قرا میدهد که رژیم ایران از آن بخاطر حمایت کردن شبکه تروریستی استفاده می کند. از جمله نیروی قدس، حزب الله و دیگر جنگجویان که وحشت را پخش می کنند و منطقه را بی ثبات می سازند.

نیروی قدس عملیات های بین المللی را برای سپاه انقلاب اسلامی ایران انجام میدهد در حالیکه حزب الله، گروه جنگجوی شعیه و حزب سیاسی در لبنان در بین شرکای نزدیک منطقه ای ایران است.

ایالات متحده به تاریخ ۱۹ سنبله صلاحیت مقامات و ادارات اش را زیاد کرد تا رهبران گروه ها، افراد و نهادهای تروریستی را که از لحاظ مالی آنها را در سراسر جهان حمایت می کنند مورد هدف قرار دهند.

به اساس اعلامیه وزارت خزانه ایالات متحده، یک فرمان جدید اجرایی امضاء شده «حکومت ایالات متحده را صلاحیت میدهد تا بیشتر و خوبتر رهبران و مقامات گروه های تروریستی و افراد یکه در آموزش تروریستی سهیم هستند مورد هدف قرار دهد.»

ایالات متحده در ماه حمل سپاه انقلاب اسلامی را پس از انجام دهها سال اعمال خصمانه در سراسر جهان توسط این گروه یک سازمان تروریستی اعلان کرد..

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500