امنیت

طالبان در تخریبکاری پروژه های انکشافی افغان، مأموریت تهران را انجام می دهند

گزارش از عمر

مقامات افغان و فعالان جامعه مدنی، حملات بالای زیربناها و پروژه های انکشافی در افغانستان را نشانهٔ آشکار دشمنی ایران می دانند. [عمر]

هرات -- مقامات افغان می گویند، رژیم ایران از حملات طالبان علیه پروژه های بزرگ انکشافی در افغانستان به منظور تأخیر یا متوقف کردن کار برای جلوگیری از پیشرفت اقتصادی در کشور پشتیبانی می کند.

این تحولات جاری، تنها چند روز پس از آن رخ می دهند که طالبان در جریان سفر ۲۵ سنبله به تهران، تعهد سپردند که از منافع رژیم ایران در افغانستان محافظت خواهند کرد.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات گفت، «با پشتیبانی از طرف افراد خارجی، طالبان امنیت را مختل می سازند تا از کار روی پروژه های زیربنایی که قصد تغیر زندگی افغان ها را دارند، جلوگیری کنند.»

وی گفت، «اگر این پروژه ها عملی شوند، آنها برای همه جوانان شغل ایجاد می کنند و گروه های تروریستی قادر به جذب هیچ یک از این جوانان نخواهند بود.»

در این تصویر، به تاریخ ۲۱ سنبله جریان کار ساخت و ساز بند پاشدان در ولسوالی کروخ ولایت هرات، را می توان مشاهده کرد. [عمر]

در این تصویر، به تاریخ ۲۱ سنبله جریان کار ساخت و ساز بند پاشدان در ولسوالی کروخ ولایت هرات، را می توان مشاهده کرد. [عمر]

رحیمی افزود، «دشمن همیشه سعی کرده است جلوی پیشرفت اقتصادی در افغانستان را بگیرد. هر روز، جاده ها را خراب می کند، پل ها را منفجر می کند و در مناطقی که پروژه های بزرگ و حیاتی در آن اجرا می شوند، مشکلات امنیتی ایجاد می کند.»

محمد گل خُلمی، سرپرست وزارت انرژی و آب، در مصاحبه ای به تاریخ ۳۰ سنبله در جریان بازدید از بند پاشدان در ولایت هرات گفت، طالبان بارها و بارها در ساخت و ساز بندها در این کشور مشکل ایجاد کرده اند.

وی گفت، «درگیری ها بیشتر در منطقه کار بندها شروع می شوند زیرا شورشیان حمله می کنند و این باعث می شود که کار متوقف شود. ما همیشه سعی کرده ایم که با کمک بزرگان قومی و باشنده گان محلی، ساخت بند را ادامه دهیم.»

عبدالقادر کامل، یک تحلیلگر امور سیاسی در هرات گفت، کنترل تأمین آب مهمترین عامل درگیری در حوزهٔ غرب به ویژه در فراه است.

وی افزود، «شکی نیست که ایران در جلوگیری از ساخت بند بخش آباد در ولایت فراه و بند کمال خان در ولایت نیمروز نقش دارد.»

کامل با اشاره به ایران و افغانستان گفت، «آب یک عنصر استراتژیک و یک مسئله اساسی بین دو کشور همسایه است. ایران امنیت را در ولایات مرز مشترک افغانستان تضعیف می کند و از طالبان حمایت می کند تا از استفاده افغان ها از آبهای افغان جلوگیری کنند.»

وی افزود، «هر زمان که ساخت بند بخش آباد مورد بحث قرار گیرد، ایران سعی می کند امنیت بند را با کمک افراد تحت تأثیر خود تضعیف کند، زیرا ایران نمی خواهد اجازه دهد این پروژه حیاتی افغانستان ساخته شود. دخالت ایران یکی از دلایلی است که هنوز این بند ساخته نشده است.»

ادامه دشمنی

سید اشرف سادات، یک فعال جامعه مدنی در ولایت هرات گفت، «ایرانیان همیشه نظرات خود را در مورد ساخت بندها در افغانستان به ویژه در منطقه غربی ابراز داشته اند و مقامات عالی رتبه ایرانی نیز چندین بار در مورد بندها در افغانستان صحبت کرده و تهدیداتی را صادر کرده اند.»

وی گفت، اقدامات رژیم ایران نشان دهنده خصومت آشکار تهران نسبت به منافع ملی افغانستان و پروژه های کلیدی افغان است.

سادات افزود، «حکومت افغانستان باید تهدیدهای ایران را درمورد پروژه های زیربنایی، جدی تلقی کند و نگذارد آن کشور مداخله کند و منافع مردم افغانستان را از بین ببرد.»

محمد شعیب ثابت، والی ولایت فراه به تاریخ ۲۵ سنبله گفت، «برخی از کشورهای همسایه با حمایت خود از جنگ در افغانستان، خودکفائی و دستیابی به توانایی تطبیق باموفقیت پروژه های زیربنایی را برای افغانستان سخت تر می سازند.»

وی افزود، با صرف نظر از دخالت هر کشور، بند بخش آباد را خواهیم ساخت.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات گفت، «کشورهای همسایه همچنان به مداخله در تطبیق پروژه های بزرگ ما ادامه داده اند و آنها از تلاش برای خرابکاری آنها منصرف نشده اند.»

وی افزود، این کشورها با حمایت شورشیان همواره سعی کرده اند از پیشرفت اقتصادی و تطبیق پروژه های بزرگ زیربنایی در افغانستان جلوگیری کنند.

طاهری افزود، «کشورهای همسایه فکر می کنند اگر افغانستان به اقتصاد قوی تری دست یابد، فروش محصولات خود را در افغانستان از دست می دهد.»

افغانها آماده هستند تا اسلحه بگیرند

باشنده گان هرات می گویند که آنها برای اطمینان از امنیت پروژه های بزرگ اقتصادی و متوقف کردن مداخلات کشورهای همسایه آماده هستند تا اسلحه را به دست بگیرند.

جاوید عظیمی، یک باشندهٔ شهر هرات گفت، «ایران سالها اسلحه و پول به طالبان تأمین می کند تا امنیت را مختل کنند و ساخت بندها در حوزهٔ غربی به ویژه بند بخش آباد در ولایت فراه را متوقف کند. این دخالت ایران برای ما قابل قبول نیست و ما هرگز اجازه نمی دهیم که [ایران] از ساخت پروژه های ملی ما جلوگیری کند.»

وی افزود، « بهتر بود کشورهای همسایه بفهمند که افغانها دیگر به آنها اجازه نمی دهند از رشد و شکوفایی کشورشان جلوگیری کنند. آنها باید درک کنند که افغانستان تمام بندهای برق آبی خود را خواهد ساخت.»

محمد ناصر ولی زاده، یکی دیگر از باشنده گان شهر هرات گفت، «ایران قصد دارد مانند دهه های گذشته با استفاده از آب افغانستان به صورت رایگان ادامه دهد. این کشور باید درک کند که پس از چنین رفتاری، ما می خواهیم جریان آب به سمت آن را کاهش دهیم.»

وی افزود، «ایران نفت و گاز خود را با قیمت بسیار گران به کشور ما می فروشد، اما آب ما را به صورت رایگان مصرف می کند. این عادلانه نیست و ما از حکومت افغان می خواهیم که یک برنامه قوی را تهیه کند تا مردم ما بتوانند از این منابع آبی بهره مند شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دولت افغانستان با استفاده ازمردم محل امنیت پروژه های زیربنای وانکشافی را تأمین نماید زیرا نیروهای امنیتی مصروف جنگ با دشمنان مردم افغانستان است

پاسخ

چرا طالبان بخاطر بدست آوردن پول به دیگر کشور ها میروند تا در برابر افغانها بجنگنند؟

پاسخ

آیا جای کدام تعجب است که یک حکومت تروریستی مثل ایران یک گروه تروریستی مثل طالبان را حمایت می کند؟ هیچ کدام آنها پروای مردم افغانستان را ندارد.

پاسخ