جوانان

مرکز صلح پوهنتون هرات، فرهنگ پذیرش را تقویت می دهد

گزارش از عمر

مرکز صلح پوهنتون هرات در غرب افغانستان این امکان را به محصلین فراهم می کند که چگونگی ترویج فرهنگ پذیرش و کاهش خشونت را از طریق حل مناقشه یاد بگیرند. [عمر]

هرات -- مرکز صلح پوهنتون هرات این امکان را به محصلان فراهم می کند که چگونگی ترویج فرهنگ پذیرش و کاهش خشونت را از طریق حل مناقشه یاد بگیرند.

این مرکز از سال ۱۳۹۵ بدینسو، به محصلین ۸ پوهنځی این پوهنتون (ژورنالیزم، حقوق و علوم سیاسی، شرعیات، علوم اجتماعی، تعلیم و تربیه، مدیریت عامه، سائینس و ادبیات) برنامه های مختلف پیشنهاد کرده است.

هم اکنون ۴۰۰ محصل از سراسر افغانستان مشغول استفاده از این مرکز هستند. بیش از ۲۶۰۰ محصل از زمان افتتاح آن در این مرکز آموزش دیده اند.

نصیراحمد رحیمی، رئیس مرکز صلح گفت، «محصلین از همه ولایات در برنامه های آموزشی ما شرکت می کنند. برخی از محصلینی که فارغ شده اند با دیدگاه های مسالمت آمیز به ولایات خود بازگشتند و آنها توانستند آنچه را که در مورد صلح آموخته اند در ولایات مربوطه خود آموزش دهند.»

در تصویر، شماری از محصلین پوهنتون هرات دیده می شوند که، به تاریخ ۵ سنبله برای بحث و گفتگو راجع به صلح در افغانستان در محوطه پوهنتون جمع می شوند. [عمر]

در تصویر، شماری از محصلین پوهنتون هرات دیده می شوند که، به تاریخ ۵ سنبله برای بحث و گفتگو راجع به صلح در افغانستان در محوطه پوهنتون جمع می شوند. [عمر]

وی گفت، «اگر مقامات ارشد دولتی از ظرفیت محصلین جوان ما که آموزش صلح را دریافت کرده اند در روند صلح استفاده کنند، می توانند در بحث ها شرکت کنند.»

رحیمی با اشاره به جرگه ای که در ماه ثور درمورد روند صلح برگزار شده بود گفت، محصلینی که در مرکز صلح آموزش دیدند در لویه جرگه مشورتی شرکت کردند و نظرات خود را ابراز کردند.

رحیمی افزود، «تمام مراکز صلح در پوهنتون های [دولتی] افغانستان توسط مؤسسه صلح ایالات متحده، یک سازمان غیردولتی، پشتیبانی می شوند و هدف این مراکز ترویج صلح و پذیرش در جامعه است.»

سایر مراکز صلح در تعدادی از پوهنتون های افغانستان، از جمله در پوهنتون های کندهار، ننگرهار، خوست و کاپیسا، که در آن محصلین در زمینه صلح آموزش دیده اند، فعال هستند.

تلاشها برای کاهش خشونت

محصلین پوهنتون هرات آموخته اند که چگونه می توانند نقش اساسی در کاهش خشونت در جامعه و تقویت فرهنگ صلح و پذیرش داشته باشند.

گل پری درخشان، محصل سال دوم ادبیات آلمانی و باشندهٔ ولایت غزنی گفت، «من بسیاری از مفاهیم جدید را درباره صلح آموخته ام. اکنون، من می توانم در حل و فصل مناقشه ای که بین خانواده ها یا جامعه رخ می دهد، کمک کنم.»

وی افزود، «زمانیکه بتوانیم وحدت و احترام به دیدگاه های دیگران را حفظ كنیم، ما می توانیم صلح را در جامعه عملی كنیم. ما در مرکز صلح آموخته ایم که چگونه می توان پذیرش را بین مردم ترویج کرد.»

ارمان قادری، یک عضو این مرکز گفت، «کسانی که در مرکز صلح پوهنتون هرات دروس صلح دریافت کرده اند، می توانند نقش مهمی در حل و فصل درگیری ها در سطح خانواده و جامعه داشته باشند. آنها یا می توانند مناقشه را کاملاً حل کنند و یا گزینه های مختلفی را برای طرفین مخالف برای دستیابی به حل و فصل پیشنهاد دهند.»

وی افزود، «ما چندین بار در حل و فصل یک درگیری در جامعه و کمک به طرف های متعارض برای آشتی موفق بوده ایم. ما در تلاش ایم تا همدلی و محبت را پرورش دهیم.»

عبدالواحد گلرانی، یک عضو دیگر گفت، «مرکز صلح به ما کمک کرده است تا صلح اجتماعی را ارتقاء دهیم.»

وی گفت، «پس از آموزش در مرکز صلح پوهنتون هرات، ما از افغانها دعوت می کنیم هر جا که با آنها ملاقات کنیم، برای خواسته های یکدیگر احترام بگذارند و بپذیرند.»

گلرانی افزود، «چندین بار درگیری در بین جوانان قریه ما اتفاق افتاده است. اما من توانستم در یک دوره کوتاه به آنها کمک کنم تا آشتی شوند.»

نقش اصلی جوانان

مولوی غلام سرور بارکزی، رئیس پیشین شورای عالی صلح در ولایت هرات گفت، جوانان نقش اساسی در تشویق نمودن طالبان برای پیوستن به روند صلح برای چند سال گذشته داشته اند.

وی افزود، «بیشتر همکاران ما جوانانی بودند که بطور شبانه روزی تلاش می کردند تا انگیزه ای برای طالبان ایجاد کنند تا از خشونت دست بردارند. در چند سال گذشته، این جوانان توانستند بیش از ۱۴۰۰ جنگجویان طالبان را در ولایت هرات تشویق کنند تا به روند صلح بپیوندند.»

بارکزی افزود، «جوانان نقش اساسی در جامعه دارند و هر وقت یک درگیری واقع می شود ... آنها قادر به حل و فصل مناقشات هستند. آنها طی سالهای گذشته توانسته اند بسیاری از اختلافات را در ولایت هرات حل و فصل کنند.»

غلام فاروق راسب، یک فعال جامعه مدنی در ولایت هرات گفت، «جوانان قربانیان واقعی جنگ در افغانستان هستند.»

وی گفت، «اگر فرصت های [مناسب] برای آنها فراهم شود، آنها می توانند نقش مهمی را در کاهش خشونت و پایان دادن به جنگ بازی کنند.»

راسب افزود، «افغانهای جوان که با شجاعت در صفوف نیروهای امنیتی خدمت می کنند و برای دفاع از کشور فداکاری می کنند، نیز می توانند در تأمین صلح و پایان دادن به جنگ سهم بسزایی داشته باشند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500