امنیت

در میان شکاف های داخلی رو به افزایش، طالبان جنگجویان خویش را در غور اعدام کردند

گزارش از عمر

طالبان این سه مرد را که در تصویر دیده می شوند، در ماه حمل ظاهراً به جرم سرقت در فراه دستگیر کردند و آنها را در محکمهٔ صحرائی محاکمه کردند. به تاریخ ۱۷ میزان، جنگجویان در یک محکمهٔ مشابه تقلبی در ولایت غور دو تن از جنگجویان خود را اعدام کردند. [آرشیف]

طالبان این سه مرد را که در تصویر دیده می شوند، در ماه حمل ظاهراً به جرم سرقت در فراه دستگیر کردند و آنها را در محکمهٔ صحرائی محاکمه کردند. به تاریخ ۱۷ میزان، جنگجویان در یک محکمهٔ مشابه تقلبی در ولایت غور دو تن از جنگجویان خود را اعدام کردند. [آرشیف]

هرات -- مقامات و تحلیلگران می گویند، اعدام اخیر دو تن از جنگجویان خود طالبان در ولایت غور، فقط آخرین نمونه ای از رقابت ها و شکافهای کشندهٔ داخلی است که همچنان به طاعون این گروه ادامه می دهد.

به گفته عبدالحی خطیبی، سخنگوی والی غور، طالبان پس از متهم کردن شورشیان رفیق خویش به کمک کردن با حکومت، به تاریخ ۱۷ میزان در ولسوالی چهارصده در ولایت غور، آنها را با ضرب گلوله شلیک و به قتل رساندند.

وی گفت، «این اعضای طالبان هیچ تماسی با حکومت نداشتند و دلیل اصلی این احکام اختلافات درونی طالبان بوده است.»

وی افزود، «طالبان ابتداءً این جنگجویان جوان را دستگیر کردند و سپس آنها را در روستای کمرک ... در یک محکمهٔ صحرائی در محضر عام مردم کشتند.»

در این تصویر، رهبران ارشد طالبان دیده می شوند که، به تاریخ ۴ اسد، قطر را برای لذت بردن از سفر به اندونیزیا ترک می کنند. رهبران طالبان با افزایش رقابت ها و اختلافات داخلی روبرو شده اند که بسیاری از آنها مربوط به جهت سیاسی این گروه و تجارت غیرقانونی مواد مخدر می باشند. [آرشیف]

در این تصویر، رهبران ارشد طالبان دیده می شوند که، به تاریخ ۴ اسد، قطر را برای لذت بردن از سفر به اندونیزیا ترک می کنند. رهبران طالبان با افزایش رقابت ها و اختلافات داخلی روبرو شده اند که بسیاری از آنها مربوط به جهت سیاسی این گروه و تجارت غیرقانونی مواد مخدر می باشند. [آرشیف]

خطیبی گفت، «طالبان با مردم خوب رفتار نمی کنند. ماین هایی که آنها در جاده های اصلی می گذارند، بسیاری از بی گناهان را کشته است. برخی از اعضای طالبان با این نوع خشونت مخالف هستند و این باعث شده است که آنها از رهبران طالبان متنفر باشند.»

وی گفت، «این نفرت باعث ایجاد اختلاف بین طالبان شده و آنها را مجبور به کشتن یکدیگر کرده اند.»

عبدالسمیع نیجهد غوری، سخنگوی قوماندانی امنیه غور گفت، این دو جنگجویان طالب به دست ملا احمد شاه، معاون والی نام نهاد طالبان برای غور، کشته شدند.

وی افزود، «پس از این واقعه، یک فرمانده برجسته طالبان که این دو قربانی محکمهٔ صحرائی را رهبری می کرد، تسلیم حکومت شد.»

وی گفت، «این فرمانده [سابق] طالبان گفته است که وی از این پشیمان است که از جمع طالبان بود و از این پس با تمام قوه با طالبان خواهد جنگید.»

بی اعتمادی و شکافهای عمیق

به گفته فعالان جامعه مدنی در ولایت غور، تیراندازی بالای دو جنگجویان طالب به دلیل اختلافات شدید و بی اعتمادی در بین طالبان صورت گرفته است.

حسن حکیمی، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت غور گفت، این حادثه اخیر «از اختلافات شدید در این گروه بر سر قدرت پرده بر می دارد، و آنها سعی می کنند یکدیگر را به خیانت متهم کنند و یکدیگر را بکشند.»

حکیمی گفت، «طالبان در ولایت غور دیدگاه های متفاوتی در گفتگوهای صلح دارند. برخی از اعضای طالبان خواهان صلح است، اما برخی می خواهند جنگ و خشونت ادامه یابد، و این شکافها باعث درگیری میان طالبان شده اند.»

وی گفت، «تمام تمرکز طالبان در ولایت غور بر کشتار مردم ملکی است. ماین های کنارجاده طالبان در ولایت غور همواره مردم ملکی را هدف قرار داده است. دو روز پیش، پنج نفر از ملکیان به شمول زنان و کودکان که سوار موتر بودند در یک بمب گذاری کنار جاده ای در ولسوالی دولتیار کشته شدند.»

محمد وزیر نورانی، رئیس سازمان انجمن جامعه مدنی در ولایت غور گفت، گروه های شورشی فاقد یک رهبری متحد در منطقه هستند و اعدام های اخیر این دو عضو نشان دهندهٔ اختلافات عمیق بین طالبان اند.

وی گفت، «این ممکن است بر فعالیت های طالبان در سراسر ولایت غور و به ویژه در ولسوالی چهارصده که مرکز فرماندهی اصلی طالبان می باشد، تأثیر منفی داشته باشد.»

وی افزود، «از آنجا که طالبان یکدیگر را در محکمه های صحرائی اعدام می کنند، به این معنی است که آنها به پیروی از یک رهبری سالم و یکدست اعتقاد ندارند و برای رسیدن به اهداف خود و کسب درآمد بیشتر، آنها بیشتر رقبای خود را می کشند.»

نورانی گفت، «این محکمه های صحرائی فرصت های وقوع درگیری های داخلی میان طالبان را افزایش داده است. گروه هایی از طالبان وجود دارند که از این دو جنگجوی پشتیبانی می کنند که محکمه صحرائی اعدام کرده است، و احتمال انتقام جوئی و شیوع درگیری های شدید وجود دارد.»

محکمه های صحرائی

برای مقامات دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، این محکمه های صحرائی طالبان در ولایت غور، نگران کننده هستند.

فریده ناصری، معاون رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در ولایت غور گفت، محکمه های صحرائی در مناطقی که تحت کنترل طالبان هستند شایع هستند.

وی گفت، «چندین دفعه، طالبان جوانان– به شمول دختران و پسران -- را به اتهام داشتن شماره های تماس تیلیفونی» مقامات دولتی اعدام كرده اند.

ناصری افزود، «طالبان محمکه هایی را در مناطق تحت کنترل خود اداره می کنند و هر کس را که می خواهند در این محمکه ها به قتل می رسانند.»

وی گفت، «وقتی طالبان نسبت به مردم ملکی یا جنگجویان خود مشکوک می شوند، آنها را در محکمه های صحرائی اعدام می کنند. حتی اگر ما فرض کنیم که این متهمین مقصر هستند، هیچ کس حق ندارد در صورت عدم انجام مراحل قانونی و تحقیقات توسط یک محکمه ذیصلاح، اعدام ها را اجرا کند.»

وی افزود، این عمل طالبان غیرقابل بخشش و جنایتی علیه بشریت است.

خدایار واقف، یک فعال جامعه مدنی در ولایت غور از زمانی یادآور شد که، طالبان بدون هیچ توجیهی، پدر و پسری را در محکمه صحرائی در محضر عام در ولسوالی پسابند در ولایت غور، به قتل رساندند.

وی گفت، «طالبان در مناطقی که تحت ادارهٔ آنها هستند جنایات فجیع مرتکب می شوند. این جنایات در رسانه ها ظاهر نمی شود و پنهان مانده است. بیشتر روستاهای غور در مناطق کوهستانی قرار دارند که به هم وصل نمی باشند. بسیاری از جنایاتی که طالبان در این مناطق انجام می دهند، گزارش نشده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500