امنیت

ملل متحد از تلفات بی پیشینه مردم ملکی افغان از ماه جولای تا سپتمبر، گزارش داد

ای اف پی

در تصویر، مردان زخمی شده دیده می شوند که، پس از یک انفجار بمب به تاریخ ۶ میزان در ولایت کندهار در یک شفاخانه تداوی دریافت می کند. ملل متحد مجموعاً ۸۲۳۹ نفر تلفات ملکی را در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ ثبت نموده است. [جاوید تنویر/ای اف پی]

در تصویر، مردان زخمی شده دیده می شوند که، پس از یک انفجار بمب به تاریخ ۶ میزان در ولایت کندهار در یک شفاخانه تداوی دریافت می کند. ملل متحد مجموعاً ۸۲۳۹ نفر تلفات ملکی را در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ ثبت نموده است. [جاوید تنویر/ای اف پی]

کابل -- ملل متحد در یک گزارش جدید که به روز پنجشنبه (۲۵ میزان) منتشر کرد،‌ از ماه جولای تا سپتمبر امسال تعداد بی سابقه مردم ملکی در افغانستان کشته و یا زخمی شدند. این سازمان خشونت متذکره را کاملآ غیر قابل قبول خواند.

این گزارش که همچنان خشونت را تا اکنون در تمام سال ۲۰۱۹ ترسیم می کند، تاکید بر این می نماید که چگونه «افغانها برای چندین سال با وصف تعهدات همه طرفها مبنی بر جلوگیری و کاهش دادن تلفات ملکی، در معرض سطوح بلند خشونت ها قرار داشته اند.»

این همچنان با وصف عقیده گسترده مردم مبنی بر اینکه هیچ طرف نمیتواند در افغانستان جنگ را ببرد، بر غیرمنطقی بودن قربانی دادن روز افزون مردم ملکی یادآوری کرد.

تادامیچی یاماموتو نماینده خاص ملل متحد در افغانستان گفت،‌ «تلفات ملکی کاملآ غیر قابل قبول است.» وی علاوه کرد که این تلفات اهمیت گفتگوهای را نشان میدهد که به یک آتش بس و حل وفصل سیاسی منجر شود.

فیونا فرازر مسئول دفتر مأموریت همکاری ملل متحد برای افغانستان (یوناما) گفت، «تاثیر جنگ افغانستان بالای مردم ملکی ترسناک است.»

ارقام ۱۱۷۴ نفر کشته و ۳۱۳۹ نفر زخمی از ۱ جولای تا ۳۰ سپتمبر، ۴۲ فیصد افزایش در عین مدت در سال گذشته را نشان میدهد.

خشونت افزایش یافته

ملل متحد بیشتر ملامتی را بالای عناصر ضد حکومت چون طالبان انداخت.

از آغاز مستندسازی خشونت در سال ۲۰۰۹ توسط یوناما، تنها ماه جولای امسال شاهد تلفات بیشتر نسبت به هر ماه دیگر بوده است.

شش ماه نخست ۲۰۱۹ شاهد یک کاهش اندک تلفات ملکی در مقایسه به سال های گذشته بوده است.

اما خشونت های که تا اکنون در ربع سوم امسال رخ داده است چنان زیاد است که خشونت های انجام شده در جریان سال ۲۰۱۹ پس از برآمدن نیروهای ناتو از افغانستان در ۲۰۱۴ خونین ترین میباشد.

ملل متحد مجموعآ ۸۲۳۹ نفر تلفات ملکی را در ۹ ماه نخست سال ۲۰۱۹ ثبت کرده است -- ۲۵۶۳ نفر کشته و ۵۶۷۶ نفر زخمی که اکثر شان توسط حملات انتحاری و مواد تعبیه شده انفجاری باعث شده است.

یوناما گفت،‌‌ از مجموع این رقم، ۴۱ فیصد آن زنان و کوکان بودند.

حکومت ایالات متحده تذکر کرد که خشونت طالبان در ماه سپتمبر دلیل برای لغو کردن ناگهانی مذاکرات بود که توقع میرفت زمینه را برای صلح سراسری در افغانستان مساعد میسازد.

گفتگوهای که عمدتآ در ماه سپتمبر ۲۰۱۸ در دوحه آغاز شد منجر به مسوده توافقنامه شد که در آن از ایالات متحده خواسته شد که عساکر اش را از افغانستان بیرون کند و در عوض از طالبان تعهدات متعدد گرفته شد.

امیدواری این بود که این توافقنامه منجر به گفتگوها و یک حل و فصل نهایی بین شورشیان و حکومت کابل شود.

پس از آن که حکومت ایالات متحده این گفتگوها را متوقف ساخت، طالبان از ادامه جنگ هشدار دادند اما دروازه را بر روی گفتگوها در آینده باز گذاشتند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500