امنیت

وزیر دفاع امریكا می گوید، هیچ خروج ناگهانی سربازان از افغانستان برنامه ریزی نشده است

ای اف پی

مارک اسپر، وزیر دفاع امریكا در این تصویر دیده می شود که به تاریخ ۲۸ میزان با رئیس جمهور اشرف غنی در كاخ ریاست جمهوری در كابل قدم می زند. [دوکتور مارک اسپر، وزیر دفاع/تویتر]

مارک اسپر، وزیر دفاع امریكا در این تصویر دیده می شود که به تاریخ ۲۸ میزان با رئیس جمهور اشرف غنی در كاخ ریاست جمهوری در كابل قدم می زند. [دوکتور مارک اسپر، وزیر دفاع/تویتر]

کابل -- مارک اسپر، وزیر دفاع امریكا به روز دوشنبه (۲۹ میزان) گفت، افغان ها نباید خروج امریكا از بخش هایی از سوریه را به عنوان پیشرو در یک اقدام مشابه در افغانستان اشتباه بگیرند.

دولت امریكا هفته گذشته از خروج ۱۰۰۰ سرباز امریكایی از شمال شرقی سوریه خبر داد.

به گفته اسپر، ایالات متحده «تعهد طویل مدت» به افغانستان را حفظ می کند، و افزود که جهت سیاست امریکا برای این کشور کاملاً متفاوت است.

وی گفت، «همه این امور باید متحدین افغان ما و دیگران را اطمینان دهد که آنها نباید اقدامات ما را در هفته اخیر یا با توجه به سوریه تفسیر کنند و باید فرق را در نظر بگیرند .»

اسپر بر خواست و اراده امریکا برای ماندن در افغانستان تأکید کرد و با اشاره به شعبهٔ محلی داعش گفت، این است که هنوز هم با «تهدید تروریستی خطرناک که در شکل القاعده سرچشمه گرفته است و اکنون خود را در طالبان و شاخهٔ خراسان داعش و گروه های دیگر می یابد، روبرو است.

ماه گذشته ایالات متحده و طالبان در آستانه امضای توافق نامه ای بودند که به نظر می رسید برخی از نیروهای امریکایی در ازای تعهدات امنیتی مختلف شورشیان، از افغانستان خارج شوند.

اما مذاکرات در آخرین لحظه به پایان رسید که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده مذاکرات را پس از آن «مرده» اعلام کرد که حملات طالبان به شمول آن حمله ای که به تاریخ ۱۴ سنبله با کشتن ۱۲ نفر در کابل صورت گرفت.

جنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفت، در جریان یک سال گذشته ایالات متحده با خارج نمودن حدود ۲۰۰۰ سرباز، حضور نظامی خویش را کاهش داده است.

میلر در حال صحبت کردن در همان کنفرانس خبری که اسپر صحبت می کرد گفت، «در حالی که ما در افغانستان با شرکای خود کار می کنیم، همیشه به دنبال مؤثرسازی نیرو هستیم.»

میلر گفت، کاهش نیرو «بخشی از مؤثرسازی ما در طول سال گذشته» بوده است.

این کاهش نیرو با هیچ گونه تفاهم آینده نگر با طالبان ربطی ندارد.

دگروال سونی لیگت، سخنگوی نیروهای امریكا در افغانستان گفت، ایالات متحده در حال حاضر حدود ۱۳۰۰۰ سرباز در این كشور دارد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500