دو برادر افغان یک هواپیمای بی سرنشین ماین‌پاکی را اختراع کردند

خبرگزاری فرانسه

آیندهوون، هلند - به گزارش خبرگزاری فرانسه مسعود و محمود حسنی، دو پناهجوی سابق، یک هواپیمای بی سرنشین (درون) ارزان قیمت را برای کشف و تخریب ماین های فرش شده در زمین اختراع کردند.

برای برادران حسینی که حال در هلند زندگی می کنند و تبعۀ آن کشور هستند، خلاص کردن جهان از شر کابوس دوران طفولیتشان به زندگی آنها تبدیل شده است.

آنها در سال 2013 با اختراع دستگاه «ماین کفان» تحسین جهانیان را برانگیختند. این دستگاه یک جسم دایروی بزرگ شبیه گل خبررسانک (قاصدک) است که با وزش باد این طرف و آن طرف می رود و در این بین، پره های پلاستیکی آن ماین های فرش شده در زمین را بیرون می آورند.

ایدۀ «توپ پف کرده» - که به خاطر پایین بودن کاربرد تکنالوژی در آن و نیز هزینۀ اندک ساختش مورد تحسین واقع شده بود - به وزش باد وابسته بود و نمی توانست یک میدان ماین را به طور سیستماتیک پاکسازی کرده و پاک شدن آن را تضمین کند.

حالا آخرین آله ماین‌پاکی که آنها اختراع کرده اند مشتکل از تکنالوژی هواپیمای بی سرنشین، چاپ سه بعدی، و یک روبات مجهز به فلزیاب است که می تواند ماین های زمینی را پیدا کرده و آنها را تخریب نماید.

این هواپیمای بی سرنشین 4.5 کیلوگرمی، که به شش بازو و دوردهنده هایی که می توانند موجب بلند شدن آن از روی زمین شوند مجهز است، یک چاشنی کوچک را بر روی هر ماین کار می گذارد و بعد آن را منفجر می کند.

برادران حسنی قصد دارند تا ظرف دو ماه آینده این آله را برای امتحان به افغانستان ببرند. این اولین باری است که این دو برادر از زمان گریختنشان از کابل در زمان حکومت طالبان به کشور خود بازمی گردند.

مسعود که 32 ساله است در سال 1998 و دو سال بعد نیز محمود، که 30 سال سن دارد، از کابل فرار کردند.

مسعود حسنی گفت: «اختراع ماین کفان خدمت زیادی را در جهت اطلاع رسانی نسبت به ماین های زمینی انجام داد. ما احساس کردیم که حالا وقت آن است که کاری کنیم که برای تخریب ماین های زمینی موثرتر باشد.»

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد ماین های زمینی در 78 کشور جهان پراکنده اند و همه ساله جان 15 هزار تا 20 هزار نفر را می گیرند و افراد بی شماری را نیز معلول می کنند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500