بازدید هیات طالبان از ازبیکستان برای مذاکره درباره پروسه صلح افغانستان و امنیت

خبرگزاری فرانسه

تاشکند -- مسؤولین یکشنبه (۲۱ اسد) گفتند که یک هیات از طالبان هفته قبل به ازبیکستان سفر کرد تا درباره پروسه صلح افغانستان گفتگو نماید.

وزارت خارجه ازبیکستان با نشر یک خبرنامه گفت که شیرمحمد عباس ستانیک‌زی، رئیس دفتر طالبان در قطر، طی روزهای ۱۶ تا ۱۹ اسد، در تاشکند با عبدالعزیز کاملف، وزیر خارجه ازبیکستان، ملاقات کرد.

این خبرنامه افزوده است که دو طرف «چشم اندازهای پروسه صلح در افغانستان» را مورد بحث قرار دادند.

طالبان نیز در خبرنامه شان گفتند که دو طرف موضوع صلح و «آینده پروژه های ملی بشمول امنیت برای خطوط ریلی و خطوط انتقال نیرو» را مورد بحث قرار دادند.

این گفتگوها بدنبال سفر رئیس جمهور اشرف غنی به ازبیکستان در اوایل ماه حمل انجام شد.

در حالی که فشارها بر ستیزه جویان جهت خاتمه یک جنگ تقریبا ۱۷ ساله در حال افزایش است، این اقدام از سوی برخی در کابل مورد استقبال قرار گرفت.

طالبان همچنان برای مذاکرات مستقیم با ایالات متحده بجای مذاکره با حکومت در کابل اصرار دارند، اما در عین حال، سعی داشته اند تا تماس های مستقل را با سایر حکومت ها برقرار نمایند.

احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان، به خبرگزاری فرانسه گفت: «این گونه ملاقات ها ادامه خواهند یافت تا این که مذاکرات واقعی شروع شوند.»

انتظارات نسبت به احتمال یک اعلان آتش‌بس از سوی حکومت بمناسبت عید قربان در اواخر این ماه افزایش یافته است.

یک آتش‌بس بی سابقه در ماه جوزا موجب شد که جنگ بین نیروهای امنیتی و طالبان موقتا متوقف گردد و به افغان های خسته از جنگ مجالی برای رهایی از خشونت بدهد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500