دین

امام کعبه می گوید که اسلام خشونت و افراط گری را منع کرده است

نوشته عدیل سعید

پاکستانی ها در ولسودالی نوشهره ولایت خیبر پختونخوا روز جمعه 18 حمل در محفل جشن صدمین سالگرد تأسیس جماعت علمای اسلام (فازی) نیایش می کنند. در این مراسم شیخ صالح بن محمد ابراهیم، امام کعبه، حضور داشت. [جماعت اسلامی]

پاکستانی ها در ولسودالی نوشهره ولایت خیبر پختونخوا روز جمعه 18 حمل در محفل جشن صدمین سالگرد تأسیس جماعت علمای اسلام (فازی) نیایش می کنند. در این مراسم شیخ صالح بن محمد ابراهیم، امام کعبه، حضور داشت. [جماعت اسلامی]

پیشاور -- امام مقدس ترین مسجد جهان مسلمانان را تشویق می کند تا از پیام صلح و محبت دین و آئینشان استقبال کرده و خشونت و افراط گرایی را طرد کنند.

شیخ صالح بن محمد ابراهیم، امام کعبه (امام مسجد الحرام در مکه عربستان سعودی) خطبه های نماز جمعه (18 حمل) را برای جمعیت بسیار بزرگی در خیبر پختونخوا در پاکستان ایراد کرد.

او در این مراسم طی خطبه هایی گفت: «اسلام دین صلح است و خشونت و هرج و مرج را قاطعانه در جامعه ممنوع می کند.»

محکومیت تروریسم

یکی دیگر از شرکت کنندگان در این مراسم صالح ابن عبدالعزیز ابن محمد الشیخ، وزیر امور اسلامی سعودی، بود که تروریسم، خشونت، و هرج و مرج را به حیث مسائل «غیرقابل تحمل برای هر ملت» تقبیح کرد.

شیخ صالح بن محمد ابراهیم، امام کعبه (امام مسجد الحرام در مکه عربستان سعودی) جمعه 18 حمل در ولسوالی نوشهره خیبر پختونخوا برای جماعت حاضر خطابه ایراد می کند. [عدیل سعید]

شیخ صالح بن محمد ابراهیم، امام کعبه (امام مسجد الحرام در مکه عربستان سعودی) جمعه 18 حمل در ولسوالی نوشهره خیبر پختونخوا برای جماعت حاضر خطابه ایراد می کند. [عدیل سعید]

هر دو نفر یکصدا علیه شر و بدی تروریسم سخنرانی کردند.

اما کعبه افزود: «کسانی که خشونت، افراطی گری، و عدم انسجام را به نام اسلام ترویج می دهند، مسئول ایجاد هرج و مرج و آشفتگی هستند و می خواهند به اهداف مخفی خود دست یابند.»

وی در ادامه گفت که عناصری که احکام اسلام را مخدوش کردند، کینه را پراکنده و به نام فرقه گرایی سبب تفرقه امت (جامعه اسلامی) شدند.

وی قاطعانه اظهار داشت: «اسلام هیچ ربطی به خشونت و افراطی گری ندارد.» او افراطیون را منحرف نامید.

تشویق وحدت

امام کعبه از مخاطبان خود خواست تا زیر بیرق اسلام متحد شوند و از تعالیم قرآن و سنت اطاعت کنند.

وی برای تشریح بهتر یک آیه از قرآن را قرائت کرد: «همگی به ریسمان الهی چنگ بزنید تا متفرق نگردید.»

این عالم دینی از سایر علما خواست تا سهم خودشان را در تشویق وحدت مسلمانان از طریق تبلیغ پیغام محبت، صلح و هماهنگی ایفا کنند.

او گفت که علما محافظان واقعی اسلام هستند و اشاره کرد که آنها یک مسئولیت عظیم تعلیم را بر دوش دارند.

اما کعبه همچنان امامت مراسم نماز جمعه را بر دوش گرفت و نمازگزاران را به وحدت اسلامی، ترویج تحمل، و توسعه خصایص بشری دیگر توصیه کرد.

از سوی دیگر الشیخ وزیر امور اسلامی سعودی، طی سخنرانی خود اظهار داشت: «ما به اتفاق می توانیم با هر چلنج نسبت به دین و کشورهایمان مقابله کنیم.»

ستایش از امام کعبه توسط ناظرین

پروفیسور داکتر قبله ایاز، یک عالم دینی و معین سابق ریاست پوهنتون پیشاور، به پاکستان فوروارد گفت: «خطبه امام کعبه در مبارزه ما جهت سرکوب تمایلات خشونت گرایانه، تأثیر طویل المدتی خواهد داشت. مردم برای امام مسجد اعظم احترام وافری قائل می باشند.»

ایاز گفت که جایگاه امام کعبه میان امت (جامعه اسلام) وجود مخاطبان تعالیمش را تضمین می کند.

ایاز افزود: «اگر او اعلام کند که در اسلام جایی برای خشونت یا افراط گرایی وجود ندارد، مومنین پیغام او را به حیث یکی از تعالیم واقعی دین می پذیرند.»

پروفیسور عبدالغفور، مدیر سابق مرکز اسلامی شیخ زاهد در پیشاور، به پاکستان فوروارد گفت: «علمای دینی جرأت ابراز نظر متفاوت با امام کعبه را ندارند.»

او افزود: «اعلام ممنوعیت خشونت توسط شخصیتی مانند او اهمیت صلح در یک جامعه اسلامی را نشان می دهد.»

او پیش بینی کرد که سخنان امام کعبه به تغییر مفکوره های افراطیون کمک خواهد کرد و راه را برای ترویج اخوت و عدم خشونت در جامعه تسطیح خواهد ساخت.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسیار مقبول! اما پاکستان قطب اصلی تروریسم و افراطی گری می باشد. این تروریسم و افراطی گری مستقیما توسط استخبارات (آی اس آی) و اردوی پاکستان حمایه می شود. بنا بر این، ضرورت ندارد کسی دیگر را مقصر بدانیم. اگر دنیا و مردم دنیا می خواهند از شر پلیدی تروریسم و افراطی گری خلاص شوند آنها می بایست محل آلوده موسوم به پاکستان را تصفیه کنند و آن را در یک غار دفن کنند و بهتر است این کشور پلید را به قسمت های تشکیل دهنده اش یعنی پشتونستان، بلوچستان، سندودیش، و پنجاب، قسمت کنند و سازمان استخبارات و اردوی آن را انحلال دهند این اقدام بسیار سهل و آسان برای جامعه جهانی است. کدام احتیاج به جنگیدن عساکر جامعه بین المللی نمی باشد و فقط ظرف دو هفته فیصله می یابد: 1. اعمال تحریم های اقتصادی بالای این حامی و مدرس کلان افراطی گری و تروریسم 2. تأمین اسلحه و سایر امکانات برای جدایی طلبان بلوچ و پشتون...

پاسخ