اقتصاد

مقامات افغان نگران خروج میلیون ها دالر از کشور به ایران استند

نوشتهء نصیر صالحی

انتقال یا قاچاق دالر امریکایی از طریق ولایت هرات سبب افزایش قیمت دالر امریکای در برابر پول افغانی شده است. [نصیر صالحی]

هرات -- انتقال یا قاچاق دالر امریکایی به ایران از طریق ولایت هرات سبب بلند قیمت دالر امریکایی در برابر افغانی شده کهاقتصاد افغانستان را تهدید می کند.

دو ماه پیش در بازار های افغانستان یک دالر امریکایی در بدل ۶۸ افغانی مبادله می شد، ولی حالا هر دالر در ازای ۷۳ افغانی مبادله می شود.

به گفتهء خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت افغانستان، روزانه میلیون ها دالر به شکل فزیکی از سرحد اسلام قلعه در ولایت هرات وارد ایران می شود.

او به سلام تایمز گفت: «دالر از کابل به هرات آورده میشود اما به شکل فیزیکی به ایران انتقال داده می شود.» او گفت که این «یک تشویش بسیار جدی است.»

یک صراف بتاریخ ۶ سرطان بانکنوت های ایرانی و آمریکایی را در مارکیت صرافی شهر هرات در دست دارد. [نصیر صالحی]

یک صراف بتاریخ ۶ سرطان بانکنوت های ایرانی و آمریکایی را در مارکیت صرافی شهر هرات در دست دارد. [نصیر صالحی]

یک میوه فروش در هرات بتاریخ ۵ سرطان منتظر مشتری است. مقامات و کارشناسان اقتصادی در هرات نگران خروج دالر آمریکایی از افغانستان به ایران استند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

یک میوه فروش در هرات بتاریخ ۵ سرطان منتظر مشتری است. مقامات و کارشناسان اقتصادی در هرات نگران خروج دالر آمریکایی از افغانستان به ایران استند. [هوشنگ هاشمی/ خبرگزاری فرانسه]

وی گفت: «به عبارت دیگر، دالر امریکايی از مارکیت های [افغانستان] ناپدید می شود. وقتی که تقاضا زیاد باشد و عرضه کم شود، یقیناً نرخ مبادله دالر بالا می رود.»‌

الکوزی گفت: «من با والی هرات صحبت کردم و ما به شورای امنیت ملی افغانستان گزارش می دهیم.»

خروج دالر آمریکایی به ایران

بهاء الدین رحیمی، رئیس اتحادیه صرافان هرات، به سلام تایمز گفت که روزانه هزاران نفر از طریق این ولایت به ایران می روند و بیشتر این افراد با خود دالر انتقال می دهند. وی افزود که مقدار دقیق دالری که روزانه به ایران انتقال داده می شود تا هنوز مشخص نیست.

او به سلام تایمز گفت: «روزانه هزاران نفر، به شمول معامله گران، کسبه کاران و تجار، از سرحد اسلام قلعه عبور و مرور می کنند. بیشتر این افراد به خاظر منافع شخصی خود شان و یا بخاطر [پرداخت] بهای اجناسی که از ایران وارد افغانستان می کنند دالر را از کشور خارج می کنند.»

محمد یعقوب مشعوف، کارشناس اقتصادی در هرات، گفت که در هر هفته تا ۱۵ ملیون دالر از سوی دا افغانستان بانک به بازارهای این کشور وارد می شود.

او به سلام تایمز گفت: «وقتی که ۱۵ ملیون دالر وارد بازار افغانستان می شود و هیچ تاثیرات مثبتی دیده نمی شود پس واضح است که [این پول] به خارج از کشور انتقال داده می شود. به خصوص به کشور ایران که در حال حاضر به ارز خارجی به ویژه دالر آمریکا نیاز جدی دارد.»

او هشدار داد: «این می تواند اقتصاد افغانستان را به شکست روبه رو بسازد و اقتصاد ایران را از حالت فروپاشی نجات دهد.»

تأثیر بر اقتصاد افغانستان

اقتصاد دانان می گویند که این مشکل نشان می دهد که اقتصاد افغانستان چقدر به شدت وابسته به دالر است.

حمید الله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن ولایت هرات، گفت که بیشتر مواد خام صنعتی توسط دالر خریداری می شود و کم شدن این پول در بازار، تاثیرات منفی روی وضعیت صنعت در هرات داشته است.

او به سلام تایمز گفت: «سرحدات افغانستان باید کنترول شدید شود.»

او گفت: «کسانی که در سرحدات مسوولیت دارند در قدم اول باید برای کنترول از خروج ارز از کشور فعال شوند. آنها همچنان باید مکانیزمی را برای کنترول ارز در بازار افغانستان ایجاد بکنند تا ارز در بازارهای داخلی [افغانستان] تبادله شود.»‌

خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت افغانستان، گفت: «تمام کالاهای وارداتی توسط دالر خریداری می شود. اما به دلیل قاچاق دالر به ایران، مقدار دالری که برای خرید اجناس وارداتی پرداخت می شود دوباره در بازار به دست نمیاید.»

وی گفت: «تاجران بسیاری ورشکست شده اند. در هرات و کابل حتی کسی جنس را بدون دالر نمی فروشد. ما جنس را به دالر می خریم و وارد می کنیم، و پول افغانی که از فروش اجناس به دست میاوریم و می خواهیم که دوباره دالر خریداری کنیم، دالر [در مارکیت] به دست نمیاید.»‌

محمد یعقوب مشعوف، آگاه امور اقتصادی، به سلام تایمز گفت: «افغانستان کشوری است که از لحاظ اقتصادی وابسته به دالر است و دالر به شکل قاچاق خارج می شود. این مسئله هم اقتصاد افغانستان را ضربه می زند و هم ارزش پول داخلی در مقابل ارز خارجی کاهش پیدا می کند.»

او گفت که حکومت افغانستان باید از قاچاق سرمایه ملی به کشورهای همسایه جلوگیری کند.

تلاش برای جلوگیری از قاچاق ارز

مقامات محلی در هرات می گویند که نیروهای نظامی به منظور جلوگیری از قاچاق ارز بر منطقه مرزی بین افغانستان و ایران نظارت دارند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، به سلام تایمز گفت: «از قاچاق اسعار، به خصوص دالر، به خارج از کشور و به کشورهای همسایه از جمله ایران جلوگیری می کنیم. بواسطه قیوداتی که در مرزها است هم از واردات و هم از صادرات قاچاق، به خصوص از بیرون شدن دالر، جلوگیری می شود.»

او گفت که تاکنون شماری از افراد به شمول کارمندان دولتی به اتهام قاچاق دالر به ایران توسط نیروهای افغان دستگیر شده اند.

وی گفت: «در گذشته که یک مورد قاچاق اسعار به کشور ایران صورت گرفت در کنار اینکه یک مبلغ هنگفت دالر کشف و ضبط شد، شماری از منسوبان دولتی هم در پیوند به آن دستگیر شدند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500