اقتصاد

استقبال دهاقین افغان از تصمیم حکومت مبنی بر ممنوعیت واردات زعفران

نوشته نصیر صالحی

زارعین زعفران‌کار افغان از تصمیم حکومت برای ممنوع کردن واردات ادویه جات در واکنش به حاصلات قاچاق شده از ایران استقبال کرده اند. [نصیر صالحی]

هرات -- زارعین زعفران‌کار افغان از تصمیم اخیر حکومت برای ممنوع کردن واردات تمامی ادویه جات، که پاسخی در واکنش به حاصلات قاچاق شده از ایران می باشد، استقبال کرده اند.

بتاریخ ۱۵ میزان،‌ رئیس جمهور اشرف غنی به منظور محافظت از مارکیت نوپای داخلی، مخصوصا در ولایت هرات، واردات زعفران و پیاز آن از بیرون از کشور را ممنوع اعلام‌ کرد.

در گذشته، زعفران افغانستان بارها به عنوان بهترین زعفران جهان انتخاب شده است، مگر زعفران بی کیفیت که اخیرا از ایران به افغانستان قاچاق می شود و با زعفران افغانستان مخلوط شده و یا منحیث زعفران افغان به مارکیت ها فرستاده می شود،‌ اعتبار زعفران افغانستان را مخدوش کرده است.

عبدالصبور رحمانی، رئیس زراعت هرات‌، گفت که زعفران ایرانی کیفیت خوبی ندارد که به صورت غیرقانونی به افغانستان وارد می شود و از طریق حلقات مافیایی به نام زعفران افغانستان به مارکیت جهانی صادر می شود.

بتاریخ ۱۳ عقرب ساب پار، کارگران افغان در ولایت هرات گل های زعفران را پاک و دسته می کنند. [‌نصیر صالحی]

بتاریخ ۱۳ عقرب ساب پار، کارگران افغان در ولایت هرات گل های زعفران را پاک و دسته می کنند. [‌نصیر صالحی]

بتاریخ ۲۰ اسد، کارگران افغان قبل از کاشت پیاز زعفران در شهر هرات زمین را آماده می کنند. [نصیر صالحی]

بتاریخ ۲۰ اسد، کارگران افغان قبل از کاشت پیاز زعفران در شهر هرات زمین را آماده می کنند. [نصیر صالحی]

رحمانی به سلام تایمز گفت: «زعفران بیشتر از کشور ایران به طور قاچاقی وارد افغانستان می شود. زعفران ایران به دلیل تحریم های وضع شده جامعه جهانی بر این کشور خریداران جهانی ندارد.»

او گفت: «بر علاوه، پایین بودن کیفیت زعفران ایرانی باعث بی اعتبار شدن زعفران افغانستان در مارکیت جهانی شده است.»

او افزود: «تصمیم رئیس جمهور محمد اشرف غنی در مورد جلوگیری از واردات زعفران از کشورهای بیرونی تاثیرات مثبتی روی زعفران افغانستان دارد. به این دلیل که مارکیت جهانی علاقه مند خریداری زعفران افغانستان هستند.»

وی افزود: «این تصمیم همچنان می تواند روی کنترول بازار و همچنان بلند رفتن نرخ زعفران تاثیر بسزایی بگذارد.»

تغییرات در مارکیت زعفران

با افزایش واردات و قاچاق زعفران ایرانی به افغانستان،‌ قیمت زعفران افغانی در بازارهای داخلی بیش از ۴۰ فیصد بهای خود را از دست داده است. مگر با منع واردات زعفران از کشورهای همسایه،‌ قیمت آن دوباره وضعیت صعودی را به خود گرفته است.

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت زراعت، آبیاری، و مالداری افغانستان، به سلام تایمز گفت: «جلوگیری از واردات غیرقانونی زعفران روی افزایش بهای زعفران افغانستان تاثیر زیادی دارد.»‌

او به سلام تایمز گفت: «بنا به آخرین گزارشی که به دسترس ما رسیده است پس از منع واردات زعفران از کشورهای همسایه،‌ قیمت زعفران افغانستان در بازارهای داخلی از ۱۵ تا ۲۰ فیصد افزایش یافته است.» وی افزود: «این می تواند به صورت بالقوه باعث افزایش سطح تولیدات زعفران در افغانستان شود.»‌

وی در ادامه گفت: «در سال ۱۳۹۶، برابر با ۱۲ تن تولید زعفران داشتیم و پیش بینی می شود که در سال روان این تولیدات به ۱۴ تن برسد.»

برخی کارشناسان مسائل زراعتی به این باور استند که این ممنوعیت باید دایمی شود.

عبدالواسع عمر علی، کارشناس امور زراعتی در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «جلوگیری از واردات زعفران و پیاز آن از کشورهای همسایه باعث افزایش قیمت زعفران افغانستان می شود. همچنان باعث می شود که تولیدات زعفران نیز بلند برود؛ چون قیمت تاثیر مستقیم روی میزان تولیدات دارد.»

علی گفت: «ممنوعیت واردات زعفران به افغانستان باعث می شود که دهقانان و زعفران‌کاران افغان به گسترش دامنه کشت زعفران بپردازند که این موضوع به طور بالقوه می تواند باعث اشتغال زایی برای صدها تن شود.»

وی افزود: «در سطح کلان تر، این موضوع باعث بهبود وضعیت اقتصادی افغانستان خواهد شد.»

خوشحالی زارعین افغان

عبدالشکور ایثار، یکی از دهاقین زعفران مقیم ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «ما از این تصمیم حکومت افغانستان استقبال می کنیم و یک اقدام بسیار خوب و بجا است؛ چرا که در دو سال گذشته بر ما زیان های سنگین مالی وارد شد.»

ایثار گفت: «زعفران بی کیفیت وارداتی ایران باعث بدنامی زعفران افغانستان شده بود. زعفران ما دوباره جایگاه و مارکیت خود را پیدا خواهد کرد.»‌

او در ادامه گفت: «ما از حکومت افغانستان می خواهیم که به این تصمیم خود جدی بوده و به آن پایبند بماند.»

ایثار افزود: «کسانی که زعفران بی کیفیت ایرانی را وارد افغانستان می کنند، باید مورد پیگرد قرار بگیرند ... و آنها که زعفران ایرانی را به نام زعفران افغانستان به برخی کشورها صادر می کنند نیز باید مجازات شوند.»

نثار احمد عطایی، یک تن دیگر از دهاقین زعفران در ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «ما بسیار خوشحال هستیم که سرانجام حکومت افغانستان به خواست زعفران‌کاران پاسخ مثبت داد.»

وی گفت: «این اقدام تاثیرات مثبتی روی بازار زعفران در هرات خواهد داشت. خواست ما این است که رییس جمهور به این حکم خود که صادر کرده است قاطعانه عمل کند.»

وی افزود: «حکومت [افغانستان] نباید اجازه دهد که افراد سودجو و مافیا [به صورت غیرفانونی] زعفران بی کیفیت ایرانی را وارد کرده و به نام زعفران افغانستان به کشورهای بیرونی صادر کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چه یک مقاله عقب مانده ای. کشور صحرایی شما هیچ وقت زعفران نداشته، فقط طالبان داشته است.

پاسخ