اقتصاد

تعداد زیادی از دهاقین هرات به زراعت زعفران بحیث بدیل کوکنار روی آورده اند

نوشته نصیر صالحی

به گفته مقامات محلی که در جهت تشویق توسعه این گل بنفش کوچک بحیث زراعت بدیل تلاش می کنند، رقم فزاینده ای در زارعین افغان در ولایت هرات زراعت کوکنار را کنار گذاشته و به زعفران کاری روی آورده اند. [نصیر صالحی]

هرات -- به گفته مقامات محلی که در جهت تشویق توسعه این گل بنفش کوچک بحیث زراعت بدیل تلاش می کنند،، رقم فزاینده ای در زارعین افغان در ولایت هرات زراعت کوکنار را کنار گذاشته و به زعفران کاری روی آورده اند.

بشیر احمد احمدی، معاون ریاست زراعت ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «در اکثر ولسوالی های هرات زعفران جایگزین تریاک شده است.»

او گفت: «اگر امسال را با چند سال گذشته مقایسه کنیم در ولسوالی های غوریان و پشتون زرغون هرات بیشترین زراعت کوکنار وجود داشت، اما در حال حاضر بیشترین کشت زعفران در این دو ولسوالی می شود و کشت زعفران بدیل کشتزارهای کوکنار شده است.»‌

احمدی گفت: «در حال حاضر ۹۵ فیصد زعفران افغانستان در ولایت هرات زراعت و برداشت می شود و هرات به عنوان پایتخت زعفران کشور نام گرفته است.»

زنان افغان بتاریخ ۲۲ عقرب در ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات مصروف برداشت حاصلات زعفران استند. [نصیر صالحی]

زنان افغان بتاریخ ۲۲ عقرب در ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات مصروف برداشت حاصلات زعفران استند. [نصیر صالحی]

یک زن افغان بتاریخ ۲۲ عقرب در ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات مصروف دسته کردن گل زعفران است. [نصیر صالحی]

یک زن افغان بتاریخ ۲۲ عقرب در ولسوالی پشتون زرغون ولایت هرات مصروف دسته کردن گل زعفران است. [نصیر صالحی]

مسؤولان محلی در ولایت هرات گفتند که حکومت در تلاش برای تامین فرصت برای کمک به توسعه زراعت زعفران در هرات بوده است و این امر برای هزاران تن زمینه کار فراهم کرده است.

محی الدین نوری، معاون والی هرات، به سلام تایمز گفت: «زعفران توانسته است یک جایگزین خوب برای کشت کوکنار در ولایت هرات باشد.»‌

او گفت: «از طرف دیگر این یک فرصت مناسب برای اشتغال زایی در این ولایت است. ولسوالی هایی مانند غوریان،‌ زنده جان،‌ گذره،‌ انجیل و پشتون زرغون فضای مناسبی برای کشت زعفران دارند.»

نوری گفت: «ما تلاش می کنیم که به پنج ولسوالی مربوط به شیندند هم پیاز زعفران را ببریم و این کشت را در این ولسوالی های ناامن نیز ترویج بدهیم.»

عواید بهتر زعفران نسبت به تریاک

به دلیل مناسب بودن آب و هوای هرات برای کشت زعفران و قیمت بلند این محصول زراعتی،‌ دهاقین این ولایت علاقه خاصی به زراعت این گیاه دارند.

نوری گفت: «زعفران هم آب کمتری نیاز دارد و هم کار کمتری می طلبد، اما سود بیشتری دارد و هم بدیل مناسب برای کشت کوکنار است. در بیشتر ولسوالی های ولایت هرات که قبلا کوکنار کشت می شد در حال حاظر این مزارع به کشت زعفران مبدل شده اند.»

وی افزود: «بازار مناسب و تقاضای زیاد برای زعفران در افغانستان و جهان باعث شده است که دهقانان از کشت مواد مخدر دست کشیده و زعفران کشت کنند.»

غلام رسول حیدری، رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات، به سلام تایمز گفت: «گزارش های ما نشان می دهد که پیش از ترویج کشت زعفران در ولایت هرات در ۱۳ ولسوالی این ولایت کوکنار کشت می شد. اما در حال حاضر در این ولسوالی ها کشت تریاک به صفر رسیده است.»

وی افزود: «دهقانان از بابت زراعت زعفران در هرات عایدی خوبی به دست میاورند.»

دوری دهقانان از کشت های حرام

زارعین می گویند که بر علاوه بر عایدی بالای زعفران، آنها خطر موجود در کشت خشخاش را متوجه می شوند.

یوسف شاه ۶۰ ساله، یک دهقان در ولسوالی زنده جان هرات، به سلام تایمز گفت: «سال های پیش تریاک کشت می کردیم اما چند سال می شود که این کشت حرام را نمی کنیم. از دولت می خواهیم که برای ما کمک کند تا زراعت حلال بکنیم و مردم ما از زراعت خانمان سوز مواد مخدر در امان بمانند.»

آقاگل پهلوان ۴۲ ساله،‌ یک دهقان در ولسوالی زنده جان هرات، به سلام تایمز گفت: «ما در کنار حکومت خود ایستاده ایم و از کشت کوکنار بیزار استیم. وقتی می بینیم که جوانان ما معتادند هرگز نمی خواهیم که تریاک کشت کنیم.»

عبدالستار ۴۵ ساله، یکی از زارعین محلی، به سلام تایمز گفت: «در گذشته دهقانان و زارعین آگاهی نداشتند و مواد مخدر کشت می کردند اما حالا هوشیار شده اند و دیگر به این کشت حرام دست نمی زنند.»

عبدالرشید ۳۸ ساله، یک تن از دهقانان دیگر در ولسوالی غوریان هرات، گفت: «دهاقین هیچ علاقه یی برای کشت مواد مخدر ندارند و از دولت توقع داریم که ما را در قسمت کشت گندم و زعفران همکاری کند.»

او به سلام تایمز گفت: «من از دهاقین سایر ولایت ها خواهش می کنم که به جای مواد مخدر زعفران کشت کنند که واقعا کشت حلال و پاک است و پول حلال به دست میاید.»

کشت زعفران همچنان رشد می کند

احمدی از اداره زراعت و مالداری ولایت هرات، گفت که سال گذشته، به ارزش بیش از ده میلیون دالر در این ولایت زعفران تولید شده است که بیشتر این زعفران به کشورهای مختلف از جمله چین و هندوستان صادر شده است.

او گفت: «در سال روان میزان کشت زعفران در ولایت هرات نسبت به سال گذشته بیشتر است. سال گذشته اضافه تر از ۵ هزار هکتار زمین زیر کشت زعفران داشتیم اما امسال سطح کشت زعفران در هرات به بیشتر از ۷ هزار هکتار می رسد.»

وی اشاره کرد: «سال گذشته نزدیک به ده تن زعفران تولید داشتیم و امسال پیشبینی می کنیم که اضافه تر از دوازده تن تولید خواهیم داشت.»

احمدی توضیح داد که افزایش تولید زعفران برای هزاران نفر از باشنده گان مشاغلی با درآمد های مشروع فراهم نموده است.

او گفت: «در حال حاضر بیش از ۱۲ هزار فامیل مصروف کشت زعفران استند.» وی افزود: «در کنار دهقانان، اعضای خانواده های آنان نیز در پروسه زراعت زعفران نقش دارند.»

خوب برای اقتصاد افغانستان

عبدالرحیم امید، کارشناس اقتصادی در ولایت هرات، گفت: «زعفران یگانه گیاهی است که براساس گرام خرید و فروش می شود. هر گرام زعفران از ۲ دالر تا ۸ دالر [۱۵۲ افغانی تا ۶۰۸.۴ افغانی] ارزش دارد، اما در افغانستان کمتر به این گیاه ارزش قایل می شوند.»

او به سلام تایمز گفت: «زعفران می تواند از لحاظ اقتصادی افغانستان را تحول ببخشد به شرطی که دولت در این زمینه توجه داشته باشد.»

او افزود: «دولت باید مانع واردات پیاز زعفران و خود زعفران از کشورهای همسایه به افغانستان شود تا ارزش زعفران افغانستان پایین نیاید.»

زعفران افغان بارها بحیث بهترین زعفران جهان جایزه گرفته است، مگر خلافکاران زعفران بی کیفیت قاچاق شده از ایران را با زعفران افغان مخلوط می کنند و یا زعفران ایرانی را بجای رعفران افغان تبلیغ می کنند و اعتبار این محصول را مخدوش می سازند.

رئیس جمهور اشرف غنی بتاریخ ۱۵ میزان واردات هر گونه زعفران و پیاز آن را با هدف محافظت از بازار داخلی رو به رشد این محسول بالاخص در ولایت هرات ممنوع کرد.

عبدالستار رحمانی، رئیس اداره زراعت ولایت هرات، گفت که زعفران بی کیفیت ایرانی به صورت قاچاق توسط محافل مافیایی وارد افغانستان می شود و سپس بحیث زعفران افغان به جهان صادر می گردد.

رحمانی در ماه میزان به سلام تایمز گفت: «زعفران ایران بدلیل تحریم های جهانی بر ضد این کشور خریداران بین المللی پیدا کرده نمی تواند.»‌

او افزود: «بر علاوه کیفیت پایین زعفران ایرانی بر شهرت زعفران افغان در مارکیت های بین المللی صدمه زده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500