امنیت

تخریب یک بازار در بغلان توسط طالبان خسارات مالی کلان به بار آورد

نوشته هدایت الله

در این تصویر نشر شده در فیسبوک، باشنده های محلی خسارات وارده به بازار اصلی ولسوالی بُرکه ولایت بغلان را بتاریخ ۲۴ عقرب و بعد از حمله طالبان بررسی می کنند.

در این تصویر نشر شده در فیسبوک، باشنده های محلی خسارات وارده به بازار اصلی ولسوالی بُرکه ولایت بغلان را بتاریخ ۲۴ عقرب و بعد از حمله طالبان بررسی می کنند.

قندوز -- تخریب تعدادی دوکان در بازار اصلی ولسوالی بُرکه ولایت بغلان در حمله طالبان خسارات مالی کلانی را برای باشنده ها به بار آورده است.

این حمله بتاریخ ۲۳ عقرب مرکز این ولسوالی را هدف قرار داد و موجب تخریب ساختمان ها و امکان دیگر شد. نیروهای امنیتی افغانستان طی چند ساعت موفق به بیرون راندن جنگجویان شدند، مگر پیش از آن حملات راکتی طالبان بازار آق‌چشمه را به آتش کشید.

شمس الدین شهاب، ولسوال ولسوالی بُرکه، گفت که هدف طالبان، سقوط دادن مرکز این ولسوالی بود، مگر نیروهای امنیتی اجازه ندادند جنگجویان به هدف شان برسند.

او به سلام تایمز گفت: «تعداد کلانی از باشنده های محلی در نتیجه حمله طالبان خسارات مالی کلان را متحمل شده اند.»‌

تباه کردن زنده گی باشنده های محلی

عبدالناصر حمیدی، یک دوکان دار ۳۴ ساله بازار آق‌چشمه، به سلام تایمز گفت که حمله بر ولسوالی بُرکه که از نیمه شب شروع شد، ۲۵ دوکان و تعدادی خانه را در بازار واقع در غرب این ولسوالی سوختاند.

او با متهم کردن طالبان گفت: «شما زنده گی ما را تباه کرده اید؛ زیرا دوکان ها ما در اثر حمله شما بر شهر به خاکستر تبدیل شده اند.»‌

حمیدی توضیح داد: «درین دوکان ها لباس، بوت، جمپر، تکه، وسایل تزئینی و دیگر وسایل مورد نیاز بفروش می رسید.» وی افزود: «هر دوکاندار بالغ به ۵۰۰ هزار افغانی [۶۶۰۰ دالر] مال داشت که همه آن به خاکستر مبدل شد.»

ارباب روح الله، بزرگ قوم و عضو شورای انکشافی ولسوالی بُرکه، به سلام تایمز گفت: «درکنار به آتش گرفتن دوکان ها، سه منزل مسکونی نیز درجوار این دوکان ها آتش گرفت و اعضای خانواده ها دریک جوره لباس خانه های شان را ترک کرده اند.»

روح الله افزود: «در نتیجه درگیری دو طرف، دو فرد ملکی در بازار بُرکه شهید و دو تن دیگر زخمی شدند.»

این اولین بار نیست که باشنده های محلی توسط طالبان متضرر شده اند. بتاریخ ۲ عقرب طالبان در یک مسجد در همان نزدیکی موسوم به مسجد آق‌چشمه تجمع کرده و از آنجا به سمت نیروهای افغان تیرباری کردند.

به گفته باشنده های محلی،‌ در نتیجه این تیرباری مسجد به آتش کشیده شد و همه کتُب دینی درآن صدمه دید و نابود شد.

عملیات ضد طالبان

سمونیار وحید الله نظام، آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت بغلان، بتاریخ ۲۴ عقرب گفت: «پایگاه و پوسته های مستحکم دشمن ... مسلح درحومه ی مرکز ولسوالی بُرکه بدست نیروهای امنیتی افتاده است.»

نظامی بدون ارائه یک رقم دقیق گفت: «طالبان مسلح از سوی نیروهای امنیتی تلفات سنگین و کوبنده را متقبل، و مستحکم ترین پایگاه شان در آن ولسوالی سرکوب و تصرف گردیده است.»

وی گفت که نیروهای امنیتی همه ساحات آسیب پذیر در برابر نفوذ طالبان را تصفیه خواهند کرد.

او افزود: «تعداد بیشتر نیروهای امنیتی به ساحات تصفیه شده جابجا شده و طالبان را تحت تعقیب قرار داده اند.»‌

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500