امنیت

راهپیمایی حرکت صلح مردم با هدف خاتمه خونریزی وارد هرات شد

نوشته عمر

یک گروه از باشنده های هرات که از ماه ها قبل تا اکنون مصروف راهپیمایی بوده اند، بتاریخ ۵ دلو و بعد از راهپیمایی از ولایت خودشان وارد شهر هرات شدند. آنها از طالبان خواستند تا پیشنهاد حکومت برای آتش بس و صلح را قبول کند. [عمر]

هرات -- یک گروه متشکل از باشنده گان ولایت هلمند که از سال قبل برای صلح راهپیمایی می کرده اند، اکنون وارد هرات شده اند.

حرکت صلح مردم معروف به کاروان صلح هلمند کار اش را با تحصن ۵۰ روزه در لشکرگاه بعد از یک بم گذاری مرگبار در ماه حمل گذشته شروع کرد.

در ماه ثور، اعضای این حرکت وارد جاده شدند و با هدف بلند بردن آگاهی نسبت به صلح و در خواست از طالبان برای خاتمه خشونت شان به کابل رژه رفتند.

حرکت صلح مردم از زمان ورود اش به کابل در ماه جوزا، تا اکنون و طی چند ماه گذشته به ولایت های قندهار، میدان وردک، غزنی، بلخ، قندوز، و بغلان رفته است.

راهپیمانان حرکت صلح مردم از ولایت هلمند حرکت کرده و بتاریخ ۵ دلو در شهر هرات باشنده های ولایت هرات با آنها یکجا شدند. مظاهره کننده گان طالبان را تشویق کردند تا با رد خشونت در پی دستیابی به صلح باشد. [عمر]

راهپیمانان حرکت صلح مردم از ولایت هلمند حرکت کرده و بتاریخ ۵ دلو در شهر هرات باشنده های ولایت هرات با آنها یکجا شدند. مظاهره کننده گان طالبان را تشویق کردند تا با رد خشونت در پی دستیابی به صلح باشد. [عمر]

یک کودک افغان بتاریخ ۵ دلو در شهر هرات در حین راهپیمایی یک تابلو در دست دارد که بر روی نوشته شده: «ما صلح می خواهیم.» [عمر]

یک کودک افغان بتاریخ ۵ دلو در شهر هرات در حین راهپیمایی یک تابلو در دست دارد که بر روی نوشته شده: «ما صلح می خواهیم.» [عمر]

آنها بتاریخ ۵ دلو وارد شهر هرات شدند و از طالبان خواستند تا پیشنهاد حکومت مبنی بر آتش‌بس و صلح دوام دار را قبول کند.

امین‌الله وردک، یک عضو این حرکت، به سلام تایمز گفت: «افغان ها آتش‌بس می خواهند و خونریزی باید متوقف شود.»

او گفت: «طرف های درگیر در جنگ باید سر یک میز بنشینند و مشکلات شان را حل کنند. طالبان باید درخواست های عامه برای صلح را قبول کند.»

وردک گفت: «وقتی در کابل بودیم، رئیس جمهور اشرف غنی خودش شخصا به ملاقات مان در سرک آمد و تقاضاهای مان را پدیرفت. ما از طالبان نیز صلح را تقاضا کردیم، مگر متاسفانه پاسخ آنها به ما منفی بود

او گفت: «ما در شمال افغانستان پای پیاده وارد بلخ شده و دندغوری رفتیم و از طالبان خواستیم صلح کند، مگر پاسخ آنها منفی بود. ما با قندوز هم رفتیم و آنها هم جواب منفی از طالبان گرفتیم. ما همچنان برای طالبان در اروزگان نامه ارسال کردیم، اما آنها هم به ما نه گفتند.»

انتظار برای صلح

اما حرکت صلح مردم امیدش را از دست نداده است.

راز محمد ژیمان، یک عضو دیگر این حرکت، به سلام تایمز گفت: «ما صدها کیلومتر را طی کردیم تا به کابل برسیم و از آنجا به شمال کشور رفتیم.»

او گفت: «باشنده های محلی که سر راه مان با آنها ملاقات کردیم ... همه گفتند که صلح می خواهند و از این جنگ خسته شده اند.»

او گفت: «ما در ولایت های مختلف مظاهره کرده ایم و خواستار آتش‌بس شده ایم. هفته ما قبل ما در اروزگان، جلال آباد، و خوست مظاهره کرده ایم، ‌حالا ما در ولایت های هرات و غزنی راهپیمایی می کنیم. ما همچنان در ولسوالی شاه‌جوی ولایت زابل مظاهره کردیم.»

ژیمان گفت: «ما به مظاهره مان در ولایت های دیگر نیز ادامه خواهیم داد تا بتوانیم از برقراری یک آتش‌بس فوری اطمینان یابیم.»

سردار محمد سروری، یک عضو کاروان صلح هلمند که پای اش را در یک انفجار از دست داده، از هلمند به کابل و از کابل به مزارشریف پای پیاده طی کرد تا پیغام صلح اش را منتقل کند.

او به سلام تایمز گفت: «ما در چندین ولایت مظاهره کرده ایم و متعهد استیم تا در ولایت های دیگر نیز مظاهره کنیم.»

او گفت: «ما امیدواریم که یک آتش‌بس اعلام شود. ما از هر دو، طالبان و حکومت، می خواهیم با آتش‌بس توافق کرده و به این خونریزی در افغانستان خاتمه دهند.»

استقبال در هرات

قریب به ۱۰۰ تن از باشنده های ولایت هرات در شهر هرات با حرکت صلح مردم یکجا شدند تا از پروسه صلح حمایت کنند.

عمید نائب، یک فعال جامعه مدنی در هرات، به سلام تایمز گفت: «طرف های درگیر در جنگ باید به فریادهای صلح خواهی مردم گوش کرده و سعی کنند تا در کشور به صلح و برادری دست یابند و آن را حفظ کنند.»

آرش بشریار، باشنده شهر هرات، گفت: «ما به کاروان صلح هلمند خوشامد می گوییم.»‌

او به سلام تایمز گفت: «آنها سفرشان را از ولایت هلمند شروع کردند و تا شمال کشور پیاده رفتند. آنها به هرات آمدند و ما هم درخواست های شان را تکرار می کنیم.»

بشریار گفت: «ما مدت ۳۵ سال در جنگ بوده ایم و [نمی دانیم] این جنگ چند وقت دیگر ما را قربانی خواهد کرد. من از طالبان می خواهم تا از کشتار برادران مان دست کشیده و با پروسه صلح یکجا شوند.»

ملحق شدن باشنده گان فراه

در این حال، قریب به ۵۰۰ تن از باشنده گان ولایت فراه بتاریخ ۵ دلو در شهر فراه تجمع کردند تا حمایت شان را از مذاکرات صلح اخیر بین زلمی خلیل‌زاد، فرستاده مخصوص ایالات متحده در زمینه صلح افغانستان، و نماینده گان طالبان اعلام نماید.

محمد داوود حق‌یار، یک فعال جامعه مدنی در ولایت فراه، به سلام تایمز گفت: «همه ما خواهان صلح در کشورمان استیم. من امیدوارم که برادران مان در همه ولایت ها ندای صلح خواهی شان را سر دهند. ما صلح و آتش‌بس می خواهیم.»

محمد سرور، یک باشنده شهر هرات، به سلام تایمز گفت: «ما در تمام عمرمان به اندازه حالا و مشاهده برگزاری مذاکرات صلح خوشحال نشده بودیم و باشد که خداوند این مذاکرات را موفق فرماید.»

او گفت: «ما می خواهیم هر دو طرف این را درک کنند که آنها برادران یکدیگر استند و باید به این جنگ خاتمه داده و صلح کنند.»

میراحمد، یک باشنده دیگر شهر فراه، هم گفت: «ما می خواهیم بین طالبان و حکومت صلح شود.»

او به سلام تایمز گفت: «طالبان و حکومت باید به اتفاق بنشینند و مشکلات شان را حل کنند. هر روز ما جوانان زیاد را از دست می دهیم و این ما را از بین می برد.»

او گفت: «ما بسیار خرسندیم که مذاکرات صلح در حال برگزار شدن است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500