سلامتی

جنگجویان و متعصبان مذهبی مانع از ریشه کن شدن فلج اطفال در پاکستان و افغانستان می شوند

نوشته اشفق یوسف‌زی

کارکنان صحی در جریان یک کمپین خانه به خانه از تاریخ۳۰ عقرب تا ۴ قوس در پیشاور اطفال را واکسینه می کنند. [صحت عامه خیبرپختنوا]

کارکنان صحی در جریان یک کمپین خانه به خانه از تاریخ۳۰ عقرب تا ۴ قوس در پیشاور اطفال را واکسینه می کنند. [صحت عامه خیبرپختنوا]

پیشاور -- جنگجویان طالبان و متحجرین مذهبی با مجبور کردن والدین به خودداری از واکسینه کردن اطفال شان، مانع از آن تلاش های واکسیناسیون پولیو در پاکستان و افغانستان می شوند.

به گفته سازمان صحت جهانی، پاکستان و افغانستان تنها کشورهایی استند که موارد جدید فلج اطفال بسال ۲۰۱۸ -- ۲۱ مورد در افغانستان و ۸ مورد در پاکستان -- را ثبت کرده اند.

بابر عطا، مشاور عمران خان، صدراعظم در امور پولیو، به پاکستان فوروارد گفت: «متحجرین مذهبی و جنگجویان علیه قطره های خوراکی پولیو کمپین هایی را به راه انداختند تا به این ترتیب اطفال ما را معلول کنند. آنها یک تهدید واقعی برای طرح ریشه کنی پولیو توسط سازمان بهداشت جهانی می باشند.»‌

او گفت: «تقریبا نیمی از موارد ابتلا پولیو کسانی بودند که هیچ دوز قطره خوراکی پولیو را دریافت نکرده اند و متباقی دوزهای بسیار کمی گرفته بودند که از آنها در برابر ویروس محافظت نکرد.»‌

بتاریخ ۲۲ سنبله، یک کارمند صحی در پیشاور مصروف دادن قطره خوراکی پولیو به یک طفل می باشد. [اداره صحت ولسوالی های قبیله ای]

بتاریخ ۲۲ سنبله، یک کارمند صحی در پیشاور مصروف دادن قطره خوراکی پولیو به یک طفل می باشد. [اداره صحت ولسوالی های قبیله ای]

پاکستان در سال ۱۳۹۳ به دلیل تهدید طالبان و کشتار گسترده کارکنان واکسیناسیون ۳۰۶ مورد ابتلا به پولیو را ثبت کرد. پس از آن که عملیات نظامی ضرب عضب، طالبان را از ساحات قبیله ای بیرون راند، موارد ابتلا در سراسر کشور در سال ۲۰۱۵ به ۵۴ مورد و در سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ۲۰ مورد کاهش یافت.

مقابله با تبلیغات ضد واکسیناسیون

اما مقامات هشدار دادند داده اند نظر به پروپاگندای بی پایان بر ضد واکسیناسیون فلج اطفال، وضعیت کلی همچنان خطرناک مانده و تغییری نخواهد کرد.

جواد خان، یک داکتر مرتبط با کمپاین مبارزه با پولیو در خیبر پختونخوا، گفت که برای مثال، در خیبر پختنوخوا در سال ۲۰۱۵ بیش از ۵۱۰۰۰ نفر از قبول واکسیناسیون خودداری کردند که عمدتا به دلیل مخالفت گروه های مذهبی بود.

او گفت: «والدین به دلایل مختلف از واکسیناسیون خودداری می کنند، که این امر موجب می شود اطفال در برابر بیماری های معلولیت آور در دوران کودکی آسیب پذیر شوند. در پیشاور، ۳۰۰۰۰ طفل در ساحات [تحت نفوذ] گروه های مذهبی مختلف واکسینه نشدند.»

جنبش مذهبی اهل حدیث یکی از گروه هایی است که قویا علیه واکسیناسیون مبارزه می کند.

جواد گفت: «این گروه استدلال می کند که در اسلام درمان قبل از وقوع هر گونه بیماری مجاز نیست و همین باعث می شود که والدین از دریافت واکسن پولیو امتناع کنند.»‌

یک گروه سیاسی اسلامگرای موسوم به تحریک لبیک طالبان نیز فامیل ها را از اجازه دادن به کارکنان صحی جهت ورود به منازل شان برای تطبیق واکسین پولیو تشویق کرده است. این گروه دروغ های مختلف را درباره عمل واکسیناسیون نشر می دهد بشمول این که می گوید واکسیناسیون پلان غرب است.

جواد گفت: «وضعیت اطفال ما را در شرایط پر خطر قرار داده است. ما هفت ملیون طفل را در هر کمپاین در خیبر پختونخوا و ولسوالی های قبیله ای واکسینه می کنیم، مگر تنها چند طفل واکسینه نشده کوشش ها ما را بی ثمر می کند.»

حکومت و علمای دینی متعهد به پایان معضل پولیو

عامر کیانی، وزیر فدرال در امور خدمات، مقررات، و همکاری های صحی به پاکستان فوروارد گفت: «متحجران دینی و جنگجویان مصمم اند نگذارند اطفال ما در صحت و سلامت بزرگ شوند.»

او گفت که «سابق بر اینجنگجویان مکتب ها و مراکز صحی را تخریب می کردند تا عامه ملت را از تحصیل علم و تداوی صحی محروم کنند، مگر ما هم متعهد استیم پولیو را مطابق با تعهدات جهانی ریشه کن کنیم.»

وی گفت که طی پنج سال گذشته جنگجویان طالبان دستورهایی را بر ضد واکسیناسیون پولیو صادر کرده و هم کم از کم ۶۰ تن از کارکنان واکسیناسیون پولیو را کشته اند.

کیانی گفت: «مگر ما از تهدیدها هراس نداریم و می خواهیم از شر این مریضی که با واکسیناسیون قابل پیشگیری است، خلاص شویم.»

کیانی گفت: «ما از حمایت علمای ارشد دینی که به مردم می گویند که وظیفه دینی والدین است تا از پسران و دختران شان در برابر مریضی ها حمایت کنند،‌ برخورداریم.» وی افزود که تعداد والدین که اجازه واکسیناسیون اطفال شان را نداده اند، رو به کاهش است.

مولانا عبدالوحید، یک عالم دینی باشنده پیشاور، گفت که او مصروف تشویق مردم به قبول واکسیناسیون بحیث اقدام حیاتی جهت محافظت از اطفال شان در برابر امراض بوده است.

او به پاکستان فوروارد گفت: «این وظیفه اساسی والدین است تا مطمئن شوند اطفال شان نه فقط بر ضد پولیو، بلکه بر ضد همه انواع مختلف امراض اطفال، واکسینه می شوند.»‌

در حالی که باشنده های محلی، جنگجویان و تبلیغات افراطی بر ضد واکسیناسیون را رد کرده اند، حمایت عمومی مؤثر واقع شده است.

وحید گفت: «ما با قطره خوراکی واکسن پولیو را به ۲۵ ملییون طفل زیر پنج سال در هر کمپاین تطبیق کنیم تا آنها در مقابل معلولیت در آینده محافظت شوند.» وی افزود که واکسیناسیون از حمایت علمای دینی بین اللمللی برخوردار می باشد.

کنسرسیوم گروه مشاوره اسلامی برای ریشه کنی پولیو بعد از برگزاری یک جلسه در جده عربستان سعودی در یک خبرنامه بتاریخ ۲۳ سرطان گفت که این کنسرسیوم «نسبت به اعتماد اش به امنیت و مؤثریت همه واکسین های روتین دوره طفولت تاکید مجدد کرد ... و تایید کرد که واکسیناسیون با شریعت اسلامی مطابقت دارد.»

بنا بر این خبرنامه، داکتر یوسف العثیمین، منشی عام سازمان همکاری اسلامی، گفت: «برغم آن که تهدید پولیو بسیار محدود شده و ما حالا تک تک موارد متباقی را شمارش و تحقیق کرده می توانیم، با این وجود نمی توانیم منفعل بمانیم؛ زیرا این ها فقط عدد و رقم نیستند. این ها انسان استند و جان هر انسان اهمیت دارد.»

کوشش افغانستان برای توقف پولیو

به گفته فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامه افغانستان، تروریست ها ترویج ویروس پولیو در برخی ساحات افغانستان دست داشته اند.

او به پاکستان فوروارد گفت: «جنگجویان طالبان به کارکنان اجازه تطبیق قطره پولیو به اطفال را نمی دهند. آنها می گویند که واکسن خوراکی پولیو جهت عقیم کردن اطفال و کاهش جمعیت مسلمانان ساخته شده، که البته حقیقت ندارد.»

وی گفت که مقامات افغانستان از علمای دینی کمک گرفته اند تا مردم را نسبت به ایمنی واکسیناسیون متقاعد کنند.

فیروز گفت: «ما قادر به واکسیناسیون حدود ۵۰۰ هزار طفل از مجموع شش ملیون طفل مورد نظر نبوده ایم، مگر امیدواریم که با تقلیل نفوذ طالبان وضعیت بهبود یابد.»

اطفال واکسینه نشده، سایر اعضای جامعه، که بنا به دلایل صحی قادر به واکسیناسیون نیستند، بشمول نوزادان و افراد دچار نقض سیستم ایمنی را به خطر می اندازند.

فیروز گفت: «ما متعهد به پایان دادن معضل پولیو استیم.» وی افزود که همکاری با پاکستان برای جلوگیری از انتقال ویروس به خارج از مرز بسیار حیاتی است.

فیروز گفت: «ما نقاط ترانزیتی را در سرحد تعیین کرده ایم که در آنجا اطفال قطرات واکسین را دریافت می کنند.» وی افزود که در مجموع ۴۸۴ نقطه ترانزیتی دائمی نزدیک ساحات پر خطر سرحدی وجود دارند که در آنجا به اطفال واکسن خوراکی پولیو داده می شوند.

داکتر تدروس ادهانم قبریسوس، مدیر کل سازمان صحی جهانی،‌ پس از یک دیدار چهار روزه از افغانستان و پاکستان در یک خبرنامه که بتاریخ ۱۸ جدی انتشار یافت، گفت: «ما همه باید تمام کوشش مان را در این گام آخر برای ریشه کنی پولیو یک بار برای همیشه برداریم. من آرزو دارم در سال ۲۰۱۹ انتقال پولیو به صفر برسد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500