علوم و فناوری

استبداد چین بر مسلمانان در سینکیانگ از طریق تکنالوژی 'تقویت' می شود

سلام تایمز و ای اف پی

یک زن مسلمان در سینکیانگ هنگامی نگاه می کند که از تیلیفون موبایل خود استفاده می کند. دیده بان حقوق بشر می گوید، مسلمانان در این منطقه به خاطر رفتارهای قانونی به شمول تماس تیلیفونی با اقارب خارج از کشور، نداشتن یک آدرس ثابت یا خاموش کردن مکرر تیلیفون خود، به مقامات معرفی می شوند. [فریدریک جی. براون/ای اف پی]

یک زن مسلمان در سینکیانگ هنگامی نگاه می کند که از تیلیفون موبایل خود استفاده می کند. دیده بان حقوق بشر می گوید، مسلمانان در این منطقه به خاطر رفتارهای قانونی به شمول تماس تیلیفونی با اقارب خارج از کشور، نداشتن یک آدرس ثابت یا خاموش کردن مکرر تیلیفون خود، به مقامات معرفی می شوند. [فریدریک جی. براون/ای اف پی]

بیجینگ -- فعالان در یک گزارش تفصیلی راجع به استفاده بیجینگ از تکنالوژی برای استبداد به روز چهارشنبه (۱۹ قوس) گفتند، مسلمانان در منطقه سینکیانگ چین توسط یک برنامه کمپیوتری که رفتار «مشکوک» را نشان می دهد، به طور مستبدانه برای بازداشت انتخاب می شوند.

سازمان غیردولتی دیده بان حقوق بشر (اچ آر دبلیو) مستقر در ایالات متحده گفت که این سازمان معلومات افشا شده پولیس را دریافت کرده است که در آن بیش از ۲۰۰۰ بازداشت شدگان از ولایت آکسو لیست شده اند.

دستگاه عملیات های مشترک (آی جی او پی) ظاهراً افرادی را در لیست نشانی کرده است که سپس مقامات آنها را ارزیابی کرده و به کمپ های «آموزش سیاسی» در سینکیانگ فرستادند.

مایا وانگ یک محقق ارشد امور چین در اچ آر دبلیو گفت، «لیست آکسو در مورد اینکه استبداد وحشیانه چین بالای مسلمانان ترکتبار سینکیانگ چگونه توسط تکنالوژی تقویت می شود، نگاه عمیقتری می اندازد.»

یک مجموعه بزرگی از کامره های نظارتی در گوشه ای از چهاراهی تیانانمین در بیجینگ به تاریخ ۱۵ سنبله سال ۱۳۹۸ نشان داده شده است. هزینه های نظارتی در سینکیانگ طی سال های اخیر افزایش یافته است، با اینکه تکنالوژی های شناسایی چهره، اسکینر مردمک چشم، جمع آوری دی ان ای و ذکاوت مصنوعی تحت نام جلوگیری از تروریزم، در سراسر این ولایت پیاده شده اند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

یک مجموعه بزرگی از کامره های نظارتی در گوشه ای از چهاراهی تیانانمین در بیجینگ به تاریخ ۱۵ سنبله سال ۱۳۹۸ نشان داده شده است. هزینه های نظارتی در سینکیانگ طی سال های اخیر افزایش یافته است، با اینکه تکنالوژی های شناسایی چهره، اسکینر مردمک چشم، جمع آوری دی ان ای و ذکاوت مصنوعی تحت نام جلوگیری از تروریزم، در سراسر این ولایت پیاده شده اند. [گریگ بیکر/ای اف پی]

بیجینگ به دلیل پالیسی های خود در این سرزمین غنی از منابع، جایی که گروه های مدافع حقوق می گویند بیش از یک میلیون اویغوری ها و اقلیت های دیگر که اکثراً مسلمان اند در کمپ های بازداشت نگهداشته شده اند، مورد انتقاد شدید بین المللی قرار گرفته است.

چین از این کمپ ها دفاع می کند که گویا به عنوان مراکز آموزش حرفه ای با هدف ریشه کن کردن تروریزم و بهبود فرصت های کاری استفاده می کنند.

هزینه های نظارتی در سینکیانگ طی سال های اخیر افزایش یافته است و تحت نام جلوگیری از تروریزم، تکنالوژی های شناسایی چهره، اسکینر مردمک چشم، جمع آوری دی ان ای و ذکاوت مصنوعی در سراسر این ولایت مستقر شده اند.

رفتار 'مشکوک'

اچ آر دبلیو گفت که این لیست را -- که جزئیات بازداشت ها از اواسط سال اوایل ۱۳۹۵ تا اواسط سال ۱۳۹۷ را ارائه می کند -- از یک منبع ناشناس دریافت کرده است که قبلاً محتوای صوتی و تصویری را از داخل یک مرکز در آکسو فراهم کرده بود.

این لیست ظاهراً با شناسایی افرادی ایجاد شده است که با کسانی که «مشکوک» قلمداد شده اند مکالمه کرده بودند و یا با آنها قرابت داشته اند.

مقامات محلی با ردیابی رفتارهایی مانند تماس تیلیفونی با اقارب در خارج از کشور، خواندن قرآن کریم بدون اجازه حکومت یا استفاده از اپلیکیشن های «مشکوک» تیلیفون های هوشمند به شمول سکایپ، مشخص کردند که چه کسی را بازداشت کنند.

رفتارهای دیگری که به عنوان دلایل بازداشت ذکر شده اند عبارت اند از: «به طور عمومی غیرقابل اعتماد بودن»، «جوان بودن؛ یعنی پس از دهه ۱۳۶۰ میلادی متولد شده باشد»، داشتن «افکار غیرثابت» یا داشتن «روابط نامناسب [جنسی]».

اچ آر دبلیو گفت، در یک مورد، یک مرد به دلیل پرداخت نکردن کرایه در زمین خود بازداشت شده بود.

سفر بین المللی به کشورهای «حساس» به شمول افغانستان، قرغیزستان، ترکیه و عربستان سعودی به شمول حج، نیز دلایلی برای بازداشت احتمالی بودند.

اچ آر دبلیو گفت که معلومات این سازمان نشان می دهد که «اکثریت مطلق» به خاطر رفتار قانونی به شمول تماس تیلیفونی با اقارب خارج از کشور، نداشتن آدرس ثابت یا خاموش کردن مکرر تیلیفون خود، به مقامات معرفی شده بودند.

فقط حدود ۱۰٪ از کسانی که در این لیست بودند، به دلایل تروریزم یا افراط گرایی بازداشت شدند.

در این لیست که بخش هایی از آن به ای اف پی نشان داده شدند، دلیل بازداشت شدن بسیاری از افراد را به عنوان «نشانی شده» توسط آی جی او پی عنوان شده است.

این گروه مدافع حقوق مطالب کامل این لیست را به دلیل نگرانی های مصؤنیت منبع این افشاگری نشر نکرده است.

اداره امنیت عامه آکسو و مقامات منطقه ای سینکیانگ به خواسته خبرنگاران برای تبصره، پاسخی نداده اند.

نظارت گسترش می یابد

اچ آر دبلیو مثال «دوشیزه تی» را ارائه کرد که به جرم «ارتباط با کشورهای حساس» بازداشت شده است -- کسی به دلیل دریافت کردن تماس های متعدد از یک شماره خارجی که متعلق به خواهرش بود، در این لیست شامل شده است.

محققین در این سازمان غیردولتی با زن مذکور صحبت کردند و دریافتند که پولیس از خواهرش در سینکیانگ بازجویی کرده بود اما از آن زمان به بعد وی ارتباط مستقیمی با خانواده خود در این ولایت نداشته است.

وی گفت که از یک میانجیگر شنیده است که دوشیزه تی -- احتمالاً پس از آزادشدن از یک کمپ آموزش سیاسی -- اکنون پنج روز در هفته در یک کارخانه کار می کند و فقط در آواخر هفته ها اجازه دارد تا به خانه برود.

خواهرش گفت، دوشیزه تی مجبور است که برخلاف میل خود در یک کارخانه کار کند.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز که به شواهدی در صدها ویدیو، تصویر و اسناد دولتی استناد کرده است، مقامات چینایی در نتیجه همه گیر ویروس کرونا اقلیت های مسلمان در منطقه سینکیانگ را به کار کردن در کارخانه های تجهیزات حفاظت شخصی مجبور کرده اند.

گروه های مدافع حقوق می گویند، اویغوری ها و سایر مسلمانان در سینکیانگ همچنان مجبور شده اند تا حاصلات پنبه را جمع آوری کنند و در کارخانه های پروسس آن کار کنند.

اداره گمرکات و محافظت مرزی ایالات متحده به تاریخ ۱۲ قوس اعلام کرد که واردات پنبه ای که به گفته این اداره در منطقه سینکیانگ با استفاده از 'مزدورکاران برده' حاصل می شود، را مسدود خواهد کرد.

به طور جداگانه، شرکت تحقیقات نظارتی (آی پی وی ام) مستقر در ایالات متحده در گزارشی به روز سه شنبه (۱۸ قوس) گفت که هواووی شرکت بزرگ مخابراتی چینایی، در آزمایش نرم افزار شناسایی چهره نقش داشته است که می تواند هنگام شناسایی چهره اقلیت های اویغوری، به پولیس هشدار بفرستد.

یک گزارش داخلی از هواووی نقل شده توسط آی پی وی ام -- که از وبسایت این شرکت حذف شده است اما هنوز در جستجوهای گوگل مشاهده می شود -- نشان داد که این نرم افزار «هشدارهای اویغوری ها» و «شناسایی براساس سن، جنس، نژاد، زاویه تصاویر چهره» را آزمایش می کرد.

هواووی بلافاصله به درخواست ای اف پی برای تبصره کردن، پاسخی نداد.

نسل کشی در سینکیانگ

ناظرین مستقل و محققین می گویند، بیجینگ سال هاست که برای ریشه کن نمودن فرهنگ اسلامی، تخریب مساجد، شستشوی مغزی مسلمانان با تبلیغات کمونیستی و عقیم سازی اجباری زنان، یک کمپاین سیستماتیک را راه اندازی کرده است.

ایالات متحده به تاریخ ۱۶ عقرب اعلام کرد که این کشور جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ای تی آی ام) را از لیست «سازمان های تروریستی» خود خارج کرده است.

رژیم چین برای اینکه سرکوب شدید خود علیه اقلیت های مسلمان در منطقه سینکیانگ را توجیه کند، به طور متواتر جنبش اسلامی ترکستان شرقی را مقصر می داند.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت، «برای مدت بیش از یک دهه، هیچ ثبوت معتبری مبنی بر ادامه موجودیت جنبش اسلامی ترکستان شرقی وجود نداشته است.»

مقامات امریکایی در ماه میزان اقدامات بیجینگ در سینکیانگ را به عنوان «نسل کشی» عنوان کردند.

سناتوران امریکایی که دارای افکار مختلف سیاسی هستند، در یک قطعنامه به تاریخ ۶ عقرب گفتند، این کمپاین چین «علیه اویغورها، قزاق های نژادی، قرغزها و اعضای سایر گروه های اقلیت مسلمان در حوزه خودمختار اویغور سینکیانگ، به معنای نسل کشی است».

جیف میرکلی یک سناتور دیموکرات گفت، «حمله چین بالای اویغورها و سایر گروه های اقلیت مسلمان -- تشدید نظارت، حبس، شکنجه و کمپ های آموزش مجدد اجباری -- به طور خلص و ساده یک نسل کشی است.»

در ماه سنبله، یک گزارش تحقیقاتی از استرالیا به جزئیات این مسئله پرداخت که مقامات چینایی چگونه به عنوان بخشی از تلاش های خود برای محوکردن فرهنگ اسلامی از کشوری که توسط حزب کمونیستی اداره می شود، حدود ۱۶۰۰۰ مسجد در سینکیانگ را در سال های اخیر تخریب کرده اند.

یک تحقیق بر اساس ارقام توسط آدرین زینز یک محقق آلمانی نشان داد که، بیجینگ تعداد زیادی از زنان اویغوری را به زور عقیم ساخته و آنها را برای سقط جنین که بیش از تعداد مجاز باشند، تحت فشار قرار داده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر واقعیت را بنگریم، جامعه جهانی در مورد ظلم حکومت هندوستان بالای مسلمانان آن کشور و ظلم حکومت میانمار بالای مسلمانان برما و ظلم حکومت چین بالای مسلمانان آن کشور خاموشی را اختیار کرده است. از این خاموشی معلوم می شود که برای جامعه جهانی، اتحادیه اروپا و ایالات متحده امریکا حقوق مسلمانان و خون مسلمانان اهمیت ندارد. برای آنها غیر مسلمانان مهم است. اگر این طور نیست چرا آنها بر علیه چین، میانمار و هند صدای شان را بلند نمی کنند؟

پاسخ

وضعیت مسلمانان چین بسیار دردناک است. جامعه جهانی باید از این کشور بخواهد که به حقوق مسلمانان احترام بگذارد و بالای آنها ظلم نکند.

پاسخ

چین باید بی درنگ ظلم علیه مسلمانان را متوقف کند. ظلم و بی رحمی چین علیه مسلمانان چینایی دیگر قابل تحمل نیست. این کار برای حکومت چین بسیار گران تمام خواهد شد. اقلیت های مذهبی باید در هر کشوری زندگی آزاد داشته باشند و به آنها حق داده شود تا مناسک خود را انجام دهند. ما همه افغانها از چین جداً میخواهیم تا ظلم شان را علیه مسلمانان متوقف نماید.

پاسخ

جلو ظلم و نسل کشی مسلمانان از سوی نظامیان چینی باید گرفته شود. طی چند سال اخیر چینی ها بالای مسلمانان مظلوم آن کشور ظلم می کنند ولی جامعه جهانی خاموش است. خواست ما از جامعه جهانی و امریکا این است که داد و ستد خود را با چین متوقف بسازد و به چین اخطار دهد که باید به حقوق اقلیت ها در آن کشور احترام بگذارند و بالای مسلمان آن کشور ظلم نکنند. اگر چین به ظلم و استبدادش علیه مسلمانان پایان ندهد، همه کشور های اسلامی باید حد اقل ر وابط دیپلوماتیک شان را با این کشور قطع نمایند. مسلمانان دیگر نمیتوانند که به ظلم و ستم چینی ها تماشا گر باشند، وضعیت مسلمان چین برای مسلمانان همه کشور های جهان قابل تحمل نیست.

پاسخ