امنیت

در حالیکه اداره استخباراتی یک شبکه تروریستی را نابود کرد، قتل های هدفی بیشتر در کابل رخ دادند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

مقامات گفتند، پولیس در محل انفجار یک بمب در کابل به تاریخ ۱۴ دلو نگهبانی می کند. دو نفر در حالی کشته شدند که با یک سلسله موتربمب ها در ساعت ازدحام پایتخت افغانستان به لرزه درآمد، در حالیکه یک وسیله نقلیه پولیس در حمله شمال کابل مورد هدف قرار گرفت. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

مقامات گفتند، پولیس در محل انفجار یک بمب در کابل به تاریخ ۱۴ دلو نگهبانی می کند. دو نفر در حالی کشته شدند که با یک سلسله موتربمب ها در ساعت ازدحام پایتخت افغانستان به لرزه درآمد، در حالیکه یک وسیله نقلیه پولیس در حمله شمال کابل مورد هدف قرار گرفت. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- قوماندانی امنیه گفت، جنگجویان به روز سه شنبه (۲۱ دلو) چهار کارمند دولتی را در مرکز کابل با ضرب گلوله کشتند، این درحالیست که اداره استخباراتی افغانستان گفت که یک «شبکه تروریستی» را که در قتل های هدفی نقش داشت، از بین برده است.

کابل شاهد حملات تقریباً روزانه در رفت و آمدهای صبح هنگام مزدحم بوده است که افغان های برجسته ای به شمول سیاستمداران، ژورنالستان، فعالان، قاضیان و علمای دینی را هدف قرار داده اند.

فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی کابل به خبرنگاران گفت که افراد مسلح بالای موتر حامل کارمندان وزارت احیاء و انکشاف دهات آتش گشودند و در نتیجه چهار نفر کشته شدند.

قوماندانی امنیه و وزارت امور خارجه گفتند، راننده یک وسیله نقلیه متعلق به این وزارت در یک حمله جداگانه بمبگذاری در کابل کشته شد.

حملات روز سه شنبه یک روز پس از آن رخ دادند که سه انفجار بمب پایتخت را لرزاند و دست کم یک نفر را کشت.

مقامات افغان و ایالات متحده طالبان را مسؤل این موج خشونت دانسته اند، هرچند این گروه این اتهامات را رد كرده است.

شبکه ترور نابود شد

به شام سه شنبه اداره استخباراتی افغانستان گفت که نیروهای این اداره یک شبکه شش نفره مشترک داعش و شبکه حقانی را در کابل نابود کرده اند.

این اداره بدون مشخص ساختن زمان دقیق توقیف این شبکه گفت، «طالبان، داعش و گروه حقانی برای انجام دادن بمبگذاری و حملات هدفی با یکدیگر همکاری می کنند.»

در همین حال مقامات گفتند، نیروهای امنیتی افغان در ولایت ناآرام شرقی ننگرهار یک عملیات زمینی و هوایی را علیه طالبان انجام دادند.

کریم نیازی فرمانده اردوی افغان که به روز سه شنبه از برخی از مناطق ولسوالی شیرزاد بازدید می کرد به خبرنگاران گفت، این عملیات هفته گذشته در ولسوالی شیرزاد ننگرهار آغاز شد و تاکنون ۸۰ شورشی و فرماندهان آنها کشته شده اند.

وی گفت، «طالبان به مدت بیش از هشت سال کنترل این مناطق را در دست داشتند... اما اکنون نیروهای زمینی و هوایی ما آنها را شکست می دهند.»

سلسله قتل ها

مقامات افغان چندین نفر را در رابطه با ترور ژورنالستان و فعالان جامعه مدنی و حملات بالای نیروهای امنیتی و کارمندان دولتی دستگیر کرده اند.

کشته شدن یک قاضی افغان در یک کمین در جلال آباد به تاریخ ۱۵ دلو، و کشته شدن دو قاضی زن که در استره محکمه کار می کردند به تاریخ ۲۸ جدی توسط جنگجویان در کابل، نمونه های آخرین خشونت اند.

قتل های هدفی با استفاده از بمب های ریموتی چسپیده با وسایل نقلیه و یا شلیک کردن توسط سوارکاران، به ویژه در رفت و آمدهای صبح هنگام در شهرهای بزرگ، به تاکتیک های مورد علاقه شورشیان تبدیل شده اند.

مقامات افغان و تحلیلگران می گویند، طالبان از طریق قتل های هدفی در جستجوی ایجاد کردن بی نظمی اجتماعی، کسب نمودن امتیازات در میز مذاکره، تضعیف رسانه ها و خاموش ساختن صدای منتقدین هستند.

افزایش خشونت در حالی صورت می گیرد که مذاکرات صلح میان طالبان و حکومت افغانستان که از ماه سنبله آغاز شده بودند، به بن بست رسیده اند.

مذاکره کنندگان حکومت برای آتش بس دایمی تلاش می کنند، اما شورشیان خواسته های آتش بس را تاکنون رد کرده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

قسمت دوم اینك معلومات حلقه تروريستى كه در عقب بعضى حملات تروريستى قرار دارند و مستقيماً از ادارات استخباراتى پاكستان هدايت ميگيرند، را با مردم و نيروهاى امنيتى و دفاعى شریک ميسازم، چون بخش‌های مسئول در حکومت دروازه‌های رابطه را با ما بنابه دلایل سیاسی بسته‌اند. و بالاى ما تحريم اطلاعاتى را وضع كرده اند، مانعی نیست و ما در راستای اطلاع رسانی به مردم، وظیفه‌ی ملى و وجدانی خود را ادا می ‌نماییم. شخص اول حاجی احمدشاه نام دارد و دارای روابط نزدیک با آی اس آی و ام آی یا سرویس استخبارات نظامی پاکستان است. او در فعالیت‌ های تروریستی در شهر کابل و بعضی ولایات افغانستان تحت حمایه استخبارات پاکستان بی‌حد فعال می‌باشد. شخص مذکور از سوی استخبارات پاکستان به‌ طور مستقیم "طالبان، شبکه‌ی حقانی و لشکر طیبه" را در افغانستان در بخش لوژستیکی اکمال و همکاری نموده و برای حملات تروریستی زمینه‌ سازی می ‌کند. حاجی احمدشاه به کابل نیز رفت ‌وآمد داشته و با بعضی از اشخاص روابط نزدیک دارد و در حملات فعلی در کابل سهم گسترده دارد. شخص دوم قاری جواد نام دارد. او به‌ طور مستقیم از سوی آی اس آی حمایت و تمویل می‌گردد و نزدیک به پنج‌صد تن افراد جنگ‌جو را رهبری می‌نماید. قاری جواد در ولایت لوگر و ولسوالی‌های کابل فعالیت‌ داشته و در حملات کنونی کابل نیز دست مستقیم دارد. شخص سوم سیف‌الله مجاهد حقانی نام دارد. او مسئولیت تربیه افراد انتحاری و بم‌های انفجاری را داشته و در این بخش دارای تجربه‌ی کافی نیز می‌باشد. سیف‌الله مجاهد حقانی در انفجارات شاهراه‌ها و ترور‌های هدف‌مند مستقیماً دست داشته و از استخبارات پاکستان به‌طور مستقیم هدایت گرفته و آن‌را عملی می‌نماید.

پاسخ

رحمت الله نبیل رئیس پیشین استخبارات افغانستان مقاله ای در صفحه فیس بوک خود نوشت و عکس های آنها را که با مقامات پاکستانی گرفته اند همراه با مقاله منتشر کرد: قابل توجه برنامه شش و نيم، هفت و نيم، هشت و نيم و جمهوريت و نيم! فتوا و مشروعيت قتل و كشتار عام مردم بيگناه در شهر كابل و ديگر شهرها، قرا و قصبات افغانستان كه در اين روز ها به شدت جريان دارد، بايد از دو مرجع صادر شده باشد؛ يكم؛ به اساس فتواى قاضى القضات طالبان شيخ عبدالحكيم دوم؛ مرجع دومى بيرون از دايره تسلط طالبان. بارها و بر اساس اطلاعات دقیق و مستند گفته‌ام كه بعضى از حملات در كابل و ديگر شهر ها را گروپ‌هاى كوچک تروريستى كه به‌گونهٔ مستقيم از سوى ادارات استخباراتى پاكستان اداره می‌گردند، انجام می‌دهند. حتى اكثراً اصلاً رهبرى طالبان از پلان و برنامهٔ اين كشتار عام آگاه نيستند! واضح است كه طالب در اين رابطه نمی‌تواند، موقف بگيرند، چون مستقل نيستند و پاكستان آنها را به گروگان گرفته اند؛ در غير آن به يقين طالبان خوب می‌دانند كه كدام گروپ‌ها با دریافت هدايت مستقيم از استخبارات پاكستان به اين كشتار افغانان بی‌دفاع می‌پردازند، ولى از ترس و هراس ادارات استخباراتى پاكستان نمی‌توانند در رابطه موقف بگيرند. طالبان به دو دليل در اين رابطه موقف گرفته نمی‌توانند، اول اينكه؛ سوال جدى در اذهان‌عامه و جامعه بين المللی خلق می‌شود كه اگر رهبری طالبان بالای صفوف ‌شان تسلط ندارند، چرا بايد تنها با طالبان مصالحه صورت گيرد؟ دوم اینکه؛ اگر طالبان تسلط كامل بالاى افراد خود دارند؛ پس بايد جوابگو باشند كه چرا و چگونه مردم عام افغانستان با وجود قتل عام اينهمه مردم بيگناه بالاى طالبان اعتماد نمايند كه تغير كرده اند؟! [قسمت اول]

پاسخ

دولت باید جالب اضطراری را در پایتخت کشور اعلان کند و یک پلان منظم را به خاطر مهار کردن انفجار ها و بمب گذاری انتخاذ نماید. هر روز باشنده گان کابل صبح شان را با بمب و انفجار آغاز می کند حتی در این روز ها مردم در شهر گشت و گذار را نیز متوقف ساخته اند زیرا هر لحظه امکان انفجار و انتحار وجود دارد. شرم است به یک حکومت که امنیت پایتخت خود را تامین کرده نمیتواند. مردم خیلی خسته شده اند. او اشرف غنی اگر امنیت شهر های خود را گرفته نمی توانی خوب است برایت که استعفا بدهی.

پاسخ

فکر می کنم صلح بین حکومت افغانستان و طالبان صورت نمی گیرد و گمان زنی های وجود دارد که حکومت جدید ایالات متحده امریکا به رهبری جو بایدن نیز با توافقنامه ای که حکومت قبلی این کشور با طالبان منعقد کرده است موافق نیست و اماده نیست که نیرو هایش را از افغانستان بیرون کند. حدس می رود که بهار سال سال 1400 جنگ ها و انفجارات در افغانستان بیشتر خواهد شد و یکتعداد مردم که وضع اقتصادی شان خوب است و حد اقل می تواند که توسط پول شان خود را از افغانستان بکشند این کشور را ترک خواهد کرد و این کار به زیان کشو تمام خواهد شد زیرا این فرار سرمایه از کشور تلقی می شود و به اقتصاد افغانستان ضربه وارد می کند. نگرانی مردم روز به روز بیشتر می شوند. اگر بین طالبان و حکومت افغانستان صلح صورت بگیرد بهتر خواهد بود و اگر صلح صورت نگیرد آنها به حملات شان ادامه خواهد داد و محو کردن این گروه کار بسیار دشوار خواهد بود و طالبان به جنگ طولانی شان ادامه خواهد داد و در این جنگ مردم فقیر تباه خواهد شد.

پاسخ