امنیت

شواهد نشان می دهند که شبکه حقانی و گروه داعش حملات تروریستی را با هماهنگی انجام می دهند

گزارش از سلیمان

اعضای شاخه خراسان داعش در نزدیکی ننگرهار در سال ۱۳۹۷ تمرین می کنند. [آرشیف]

اعضای شاخه خراسان داعش در نزدیکی ننگرهار در سال ۱۳۹۷ تمرین می کنند. [آرشیف]

کابل -- ریاست امنیت ملی افغانستان به روز یکشنبه (۳ حوت) اعلام کرد که یک حلقه تروریستی را دستگیر کرده است که از اعضای شبکه حقانی وابسته به طالبان و گروه داعش تشکیل شده بود.

نیروهای خاص ریاست امنیت ملی این گروه ۵ نفره را در حوزه ۱۷ پولیس کابل دستگیر کردند و آن را به حفظ کردن، انتقال و شلیک کردن راکت ها بالای مناطق مختلف شهر کابل و حمله کردن بالای مراسم بزرگداشت عبدالعلی مزاری یک رهبر کشته شده هزاره در سال گذشته، متهم کردند.

مقامات استخباراتی افغان و تحلیلگران امور سیاسی گفتند، دستگیری های اخیر به شواهد فزاینده ای مبنی بر اینکه گروه داعش و شبکه حقانی به طور مشترک اقدامات تروریستی را در افغانستان برنامه ریزی و اجرا می کنند، افزوده است.

احمد ضیاء سراج رئیس امنیت ملی در یک کنفرانس خبری به تاریخ ۲۵ دلو در کابل گفت، گروه داعش و شبکه حقانی تلاش می کنند تا از تجربه های یکدیگر مستفید شوند.

در یک نمایش تصویری که به تاریخ ۲ عقرب راه اندازی شده بود، یک مرد در حالی دیده می شود که یک مستند را روی یک صفحه در اسلام آباد تماشا می کند که زندگی جلال الدین حقانی بنیانگذار شبکه حقانی، که یک شعبه خشن طالبان است، را دنبال می کند. [عامر قریشی/ای اف پی]

در یک نمایش تصویری که به تاریخ ۲ عقرب راه اندازی شده بود، یک مرد در حالی دیده می شود که یک مستند را روی یک صفحه در اسلام آباد تماشا می کند که زندگی جلال الدین حقانی بنیانگذار شبکه حقانی، که یک شعبه خشن طالبان است، را دنبال می کند. [عامر قریشی/ای اف پی]

یک گروه تروریستی مشترک

حارث جبران سخنگوی ریاست امنیت ملی گفت، یک گروه تروریستی فعال وجود دارد که از عناصر گروه داعش و اعضای پیشین شبکه حقانی تشکیل شده است.

جبران گفت، این مشارکت -- كه در پس زمینه توافقنامه ایالات متحده و طالبان ایجاد شده است -- به عنوان یک پوشش در نظر گرفته شده است كه طالبان و شبكه حقانی تلاش می کنند در قبال «اتهامات ملی و بین المللی» به عنوان سپر از آن استفاده کنند.

وی گفت، هدف هر دو گروه این است که افغان ها را از حکومت دور ساخته و به اعتماد آنها بالای حکومت آسیب برسانند.

وی در مورد طرزالعمل این مشارکت گفت، «شبکه حقانی برنامه ریزی و تأمین منابع را پیش می برد، در حالیکه گروه داعش حملات را انجام می دهد و مسؤلیت آنها را بر عهده می گیرد».

جبران گفت، اکثریت طراحان وعاملین حملات تروریستی پیچیده قبلاً در شبکه حقانی کار می کردند.

وی گفت، در چندین موارد معلومات بایومتریک نشان داد که این افراد قبلاً به عنوان اعضای شبکه حقانی زندانی شده بودند.

وی گفت، در بسیاری از موارد بازداشت شدگان اعتراف می کنند که آنها عناصر گروه داعش هستند که با یک «گروه خاصی» بیعت کرده اند، اما تحقیقات نشان می دهد که آنها به درجه های دوم و سوم شبکه حقانی مربوط می شوند.

وی گفت، «اما خود جنگجویان [در این باره] هیچ نظری ندارند و آنها تصور می كنند كه آنها برای شاخه خراسان داعش می جنگند.»

اعضای حلقه اعتراف کردند

ریاست امنیت ملی به تاریخ ۲۱ دلو اعلام کرد که یک گروهی را در کابل دستگیر کرده است که از اعضای گروه داعش و شبکه حقانی تشکیل شده است.

ریاست امنیت ملی با خاطرنشان کردن اینکه بر اساس یافته های این ریاست عناصر طالبان، شبکه حقانی و گروه داعش «حملات تروریستی را به طور مشترک انجام می دهند» گفت، این گروه در ترورها و حملات بمب مقناطیسی نقش داشته است.

ریاست امنیت ملی گفت، طالبان و شبکه حقانی به ویژه در شهرهای بزرگ اقدامات تروریستی انجام می دهند، در حالیکه گروه داعش مسؤلیت آنها را برعهده می گیرد و برای فریب مردم اعلامیه های مبهمی را صادر می کند.

یک بازداشت شده (به نام زاهدالله یا «عبدالله») به نقشه های شلیک کردن موشک هایی که پایگاه خدر را هدف قرار داده و جابجا نمودن یک ماین زمینی در جاده خدر «برای انفجار بالای نیروهای امنیتی»، اعتراف کرد.

در یک ویدیویی که ریاست امنیت ملی به رسانه ها منتشر کرد، یکی دیگر از بازداشت شدگان (که به نام عبدالبصیر یا «بلال» شناخته می شود) – و یکی از اعضای مشکوک حلقهء مشترک گروه داعش و شبکه حقانی است -- اعتراف کرد که پاهای یک افسر ربوده شده پولیس را بسته و وی را روی زمین خوابانده بود.

وی گفت، این افسر پولیس از بصیر خواسته بود که اجازه دهد وی نماز بخواند، اما نامبرده برایش اجازه نماز خواندن را نداد و وی را کشت.

ریاست امنیت ملی گفت، اعضای بازداشت شده حلقهء مشترک گروه داعش و شبکه حقانی در حملات راکتی بالای شهر کابل به شمول حملات ۲۲ دلو ۱۳۹۸ بالای میدان هوایی بین المللی حامد کرزی و پایگاه هوایی بگرام، نقش داشتند.

ریاست امنیت ملی اعضای یک حلقهء مشترک دیگری را که از اعضای گروه داعش و شبکه حقانی تشکیل شده بود، به تاریخ ۱۷ ثور ۱۳۹۹ در شهر کابل بازداشت کرده بود.

آن مرکز مشترک به نقش داشتن در شلیک موشک ها بر مراسم تحلیف ریاست جمهوری و پایگاه هوایی بگرام و همچنان حمله بالای یک گوردوارهء سیک ها و مراسم بزرگداشت مزاری، متهم بود.

آرزوهای جهانی

احمد سعیدی یک تحلیلگر امور سیاسی گفت، «وقتی گروه داعش تاسیس شد، هیچ ارتباطی با شبکه حقانی نداشت.»

وی گفت، «اما این روزها و از زمان آغاز مذاکرات بین الافغانی صلح بدینسو، گروه داعش و شبکه حقانی -- که هر دو مخالف صلح و ثبات در افغانستان هستند -- روابطی را ایجاد کرده و اقدامات تروریستی مشترک را برای برهم زدن روند صلح انجام داده اند.»

وی گفت، «علاوه بر روابط نزدیک میان گروه داعش و شبکه حقانی، بعضی از گروه های دیگر تروریستی نیز به این دو پیوسته اند.»

سعیدی افزود، «گروه داعش، شبکه القاعده و بعضی از گروه های تروریستی جهانی دیگر گردهم آمده اند و قصد دارند تا یک سازمان جهانی ایجاد کنند... که آن هم توسط شبکه حقانی رهبری خواهد شد.»

ظاهر عظیمی یک افسر متقاعد نظامی و یک تحلیلگر امور نظامی از کابل گفت، «دلیل گردهم آمدن گروه های تروریستی مانند گروه داعش، شبکه حقانی، شبکه القاعده و گروه طالبان منافع مشترک آنها است، تا یک هدف مشترک را دنبال کنند.»

این اهداف شامل «مجبور ساختن نیروهای بین المللی به خروج، تضعیف و سرنگونی حکومت افغانستان، به دست آوردن کنترل بالای کشور، ایجاد کردن شکاف ها در میان افغان ها و افزایش فشارهای مردمی بالای حکومت افغانستان» است.

عارف کیانی یک تحلیلگر امور سیاسی و نظامی در کابل گفت، گروهی که تحت نام داعش فعالیت می کند بخشی از شبکه حقانی است.

وی گفت، این گروه منتظر است تا خلای قدرتی که این گروه امیدوار است وقتی به وجود بیاید که نمایندگان سیاسی طالبان به روند مصالحه بپیوندند، را پر کند. به همین دلیل است که این گروه «حملات تروریستی و ترورها را افزایش داده است».

زلمی افغانیار یک تحلیلگر امور سیاسی از کابل گفت، گروه داعش مسؤلیت حملات تروریستی، بمب گذاری ها و ترورهای اخیر را بر عهده گرفته است.

وی گفت، اما اسناد و شواهد ارائه شده توسط نیروهای امنیتی افغان نشان می دهند که در حقیقت شبکه حقانی و طالبان در این اقدامات تروریستی نقش داشته اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در حقیقت احزاب سابق [جهادی]، سپس طالبان، بعداً شبکه حقانی و داعش همه از مزدوران ادارات استخباراتی پاکستان هستند که اینها را برای تخریب افغانستان وکشتن افغان ها آموزش داده و آموزش می دهند. هدف همه آنها اجرای برنامه های ادارات استخباراتی شریر پاکستان در افغانستان است تا مکاتب را ویران کنند و از کارهای ساختمانی جلوگیری نمایند. چند روز قبل، یک روحانی هرات علیه نیروهای امنیتی افغانستان صحبت کرد؛ با این حال، پروفسور سیاف آن را رد کرد و گفت که یک ساعت خدمت یک سرباز افغان بهتر از شصت سال عبادت است. یک وقت همین سیاف علیه سربازان افغان و حکومت افغانستان می جنگید، اما اکنون که او به واقعیت پی برده است، مانند گذشته صحبت نمی کند و علیه حکومت کار نمی کند. تا زمانی که ملا انصاری واقعیت را بداند، تا آن زمان پاکستان و ایران ملاهای دیگری مانند او را تربیت خواهند کرد که مردم را در برابر نیروهای مسلح شجاع افغانستان تحریک خواهند کرد.

پاسخ

ازنظر بنده که یک نظامی می‌باشم باید آن ترورست های بسیارخطرناک که به ملت رنجیده ما ضرررسانیده آن و بسیار قتل های هدفمند را انجام داده باید اعدام شوند تا درس عبرت بر دیگرانش باشد چون آنها فکر مکنمد که پس از انتخابات دوباره رها می‌شوند بههمین دلیل آنها هیچ وقت تسلیم دولت خودرا نمی کنند

پاسخ

از مواد غذایی، تجهیزات و مواد سوخت نیروهای امنیتی پول به سرقت برده می شود. لطفاً قبل از تغییر بازی این کار را متوقف کنید.

پاسخ