جنایت و عدالت

جنایات جنگی در اوکراین: روسیه تاکتیک هایی را تکرار می کند که در سوریه آزمایش شده اند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

یک شفاخانه صحت روانی که در اینجا به تاریخ ۲ حمل نشان داده شده است، مورد اصابت گلوله باران روسیه در میکولایف اوکراین قرار گرفته است. [بولینت کیلیک/ای اف پی]

یک شفاخانه صحت روانی که در اینجا به تاریخ ۲ حمل نشان داده شده است، مورد اصابت گلوله باران روسیه در میکولایف اوکراین قرار گرفته است. [بولینت کیلیک/ای اف پی]

جوهانیسبرگ آفریقای جنوبی -- سازمان عفو بین المللی «جنایات جنگی» روسیه در اوکراین را به شدت محکوم کرد. این درحالیست که با گذشت یک ماه از درگیری، تلفات ملکی افزایش یافته و وضعیت به جنگ سوریه مشابهت پیدا می کند.

اگنیس کالامارد دبیرکل سازمان نظارتی حقوق جهانی به ای اف پی گفت، «آنچه در اوکراین اتفاق می ‌افتد، تکرار آنچه است که ما در سوریه دیده ‌ایم.»

وی به تاریخ ۹ حمل در جهانزبرگ در مراسم افتتاحیه گزارش سالانه عفو بین ‌المللی در مورد وضعیت حقوق بشر در جهان صحبت می‌ کرد.

وی با اینکه روسیه را به تبدیل نمودن دهلیزهای بشردوستانه به «تله های مرگ» متهم کرد گفت، «آنجا حملات بی تفاوتی انجام می شوند. اکنون نیز بالای زیربناهای ملکی حملات بی دریغ انجام می شوند.»

در این تصویر که به تاریخ ۱ حمل گرفته شده است، قسمت پایانی یک راکت ۲۲۰ میلی‌ متری که منفجر نشده است در یک قبرستان در میکولایف اوکراین دیده می‌ شود که به نظر می ‌رسد بمب ‌های خوشه ای داشته است که از یک راکت انداز چندگانه بی ام-۲۷ اوراگان پرتاب ‌شده است. [بولینت کیلیک/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۱ حمل گرفته شده است، قسمت پایانی یک راکت ۲۲۰ میلی‌ متری که منفجر نشده است در یک قبرستان در میکولایف اوکراین دیده می‌ شود که به نظر می ‌رسد بمب ‌های خوشه ای داشته است که از یک راکت انداز چندگانه بی ام-۲۷ اوراگان پرتاب ‌شده است. [بولینت کیلیک/ای اف پی]

وی افزود، «ما در اینجا همان چیزی را می بینیم که روسیه در سوریه انجام می داد.»

ماری استروترز رئیس عفو بین ‌المللی در اروپای شرقی در یک کنفرانس جداگانه ای در پاریس گفت، محققین در اوکراین «استفاده از تاکتیک ‌های مشابه در سوریه و چچین» را مستند کرده ‌اند، که در آن حملات بالای مردم ملکی و استفاده از سلاح‌ هایی که طبق قوانین بین‌المللی ممنوع هستند، نیز شامل می شوند.

کالامارد که شهر محاصره شده ماریوپل را با شهر حلب سوریه مقایسه کرد که از سوی رئیس جمهور بشار الاسد با کمک نیروی هوایی روسیه مورد حمله قرار گرفته بود گفت، «مشاهدات عفو بین المللی در این نقطه نشان می دهند که جرایم جنگی در حال افزایش هستند».

بمباران شفاخانه ها

مورد هدف قرارگرفتن یک شفاخانه كودكان توسط روسیه در ماريوپول به تاریخ ۱۸حوت، مشابهت تاکتیک ‌های كریملين در مناطق درگيری مانند سوريه را نشان می دهد، كه تأسيسات طبی در آنجا به طور منظم مورد حملات هوايی قرار گرفته ‌اند.

روسیه حامی اصلی حکومت سوریه در جنگی است که در ماه حوت ۱۳۸۹ آغاز شد.

روسیه در سال ۱۳۹۴ در جنگ داخلی سوریه با انجام دادن حملات هوایی برای حمایت از نیروهای مبارز آن رژیم مداخله کرد. حمایت نظامی روسیه درگیری را به نفع الاسد تغیر داد.

بمباران شفاخانه ها در استراتیژی نظامی کریملین امر عادی است.

در ماه جوزا ۱۳۹۸، مارک لوکاک رئیس ملل متحد در امور بشردوستانه آنوقت گفت، از زمانیکه نیروهای رژیم سوریه با حمایت روسیه در اوایل ماه ثور ۱۳۹۸حمله بالای ولایت ادلیب سوریه را آغاز کردند، بیش از ۲۳ شفاخانه مورد حملات هوایی قرار گرفتند.

به تاریخ ۳۰ جوزا ۱۳۹۸، یک آمبولانس مورد اصابت قرار گرفت که یک زن زخمی در جنوب ادلیب را انتقال می داد و این زن و سه کارمند طبی کشته شدند.

یک ماه پس از آن، روسیه با قطعنامه شورای امنیت ملل متحد مبنی بر پایان دادن به حملات بالای مراکز صحی در منطقه ادلیب مخالفت کرد.

در ماه عقرب ۱۳۹۸، حملات هوایی روسیه و سوریه یک شفاخانه و یک مرکز دفاع ملکی را که خدمات نجاتی و کمک رسانی را در ولایات حلب و ادلیب انجام می‌ دادند، مورد هدف قرار داده، مردم ملکی را زخمی ساخته و هر دو تأسیسات را از فعالیت انداختند.

حملات هوایی همچنان یک زایشگاهی را در مناطق روستایی ادلیب مورد هدف قرار داد.

بررسی هایی که صداهای مخابروی ثبت شده روسیه، گزارش ‌های شناسایی هواپیماها و گزارش ‌های شاهدان عینی را مرتبط کردند، ثابت ساختند که حملات ۱۳۹۸بالای مراکز طبی بخشی از یک قالب بزرگتر نیروهای حامی رژیم الاسد بوده است.

در برخورد با روسیه «بی طرف» نباشید

حکومت ایالات متحده هفته گذشته گفت که معلومات عامه و استخباراتی که این کشور جمع آوری کرده است شواهد قوی ای را نشان می دهد که ارتش روسیه در اوکراین جنایات جنگی انجام داده است.

یک مقام ارشد اوکراینی به روز دوشنبه به ای اف پی گفت، حدود ۵۰۰۰ جسد تنها در ماریوپل دفن شده اند.

کالامارد «تکبر» روسیه را باوجود «سیستم فلج شده بین المللی» مقصر دانست. وی خواستار عدم «بی طرفی» در قبال روسیه شد.

ایرینا ونیدیکتوفا، لوی سارنوال اوکراین به روز دوشنبه گفت، اوکراین شواهدی دارد که نیروهای روسیه در دو منطقه جنوبی اوکراین از بمب های خوشه ای ممنوع استفاده کرده اند.

بمب ‌های خوشه ای ده‌ ها وسیله کوچک منفجره را در سراسر یک منطقه پخش می ‌کنند، که برخی از آنها ممکن فوراً منفجر نشوند و در حقیقت به ماین ‌های ضد پرسونل تبدیل شوند که برای مدت‌ طولانی پس از پایان درگیری، برای مردم ملکی یک تهدید محسوب می شوند.

سازمان عفو بین ‌المللی و دیده ‌بان حقوق بشر گفته ‌اند که آنها شواهدی جمع ‌آوری کرده ‌اند مبنی بر اینکه در مناطقی که مردم ملکی در اوکراین آنجا حضور داشتند، از بمب‌ های خوشه ای استفاده شده است.

ونیدیکتوفا در پاسخ به سؤال ژورنالستان در مورد استفاده روس ها از چنین مهمات در بمباران پایتخت اوکراین از زمان آغاز حمله بیش از یک ماه پیش، گفت که وی ثبوت مشخصی ندارد اما تحقیقات جریان دارد.

وی گفت، «اما ما ثبوت داریم که در مناطق اودیسا و در خرسون از بمب های خوشه ای استفاده شده است.

سربازان روسی در اودیسا شهر بندری مهم اوکراین در بحیره سیاه از پیشرفت باز مانده اند.

خرسون یگانه شهر مهمی است که نیروهای روسی از زمان آغاز حمله تصرف کرده اند، اما نیروهای اوکراینی تلاش دارند که این شهر اندازه متوسط را پس بگیرند که در مسیر بین کریمیای تحت تصرف روسیه و اودیسا موقعیت دارد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500