سلامتی

مراکز صحی جدید به کاهش میزان مرگ و میر مادران و نوزادان در سمنگان کمک می کند

گزارش از محمد قاسم

در این عکس بدون تاریخ، یک قابله در یکی از مراکز صحی نوساز در ولایت سمنگان به یک زن مریض از روی نسخه دوا دهد. [یو ان اف پی ای]

در این عکس بدون تاریخ، یک قابله در یکی از مراکز صحی نوساز در ولایت سمنگان به یک زن مریض از روی نسخه دوا دهد. [یو ان اف پی ای]

سمنگان -- صندوق وجهی جمعیت ملل متحد (یو ان اف پی ای) و کمیته سویدن برای افغانستان (اس سی ای) برای ایجاد ۲۰ کلینیک در ولایت سمنگان بخاطر ارائه خدمات طبی رایگان به زنان و کودکان زیر پنج سال همکاری کرده اند.

این کلینیک‌ها که توسط قابله ها و نرسهای آموزش دیده کار می‌کنند، طیف وسیعی از خدمات از جمله مراقبت‌های دوران حامله گی و کمک‌های زایمان را ارائه می‌دهند و به لوازم ضروری طبی مجهز هستند.

این کلینیک ها در ساحات دورافتاده و محروم سمنگان قرار دارند که دسترسی به خدمات صحی محدود است.

محمد ماهر رییس واحد مراکز صحی کمیته سویدن برای افغانستان در سمنگان گفت، قابله هایی که در این کلینیک ها کار می کنند به مدت چهار سال در انستیتیوت قابلگی کمیته سویدن آموزش می بینند.

ماهر گفت، این مراکز در ۱۸ماه گذشته در مرکز ولایت ایبک، و در ولسوالی های روی دو آب، خرم و سرباغ، حضرت سلطان، دره صوف بالا و دره صوف پایان ایجاد شده اند.

وی افزود، «قابله هایی که در این مراکز صحی کار می کنند، ساکنان محلی هستند. ما آنها را انتخاب کردیم.»

وی گفت، «پس از فراغت از مکتب قابله گی کمیته سویدن برای افغانستان به عنوان قابله، نرس و مدیر مراکز استخدام شدند.»

ماهر به مؤثریت این کلینیک ها به ویژه در رسیدگی به مشکلات صحت حامله گی که زنان با آن مواجه هستند، کاهش میزان مرگ و میر مادران، ارائه مراقبت های دوران حامله گی و ارائه مراقبت های صحی برای کودکان زیر پنج سال اشاره کرد.

وی افزود، «همه این کلینیک ها در مناطق دورافتاده با زمین های صعب العبور ایجاد شده اند، جایی که در آن کلینیک وجود ندارد،»

ماهر به تاریخ ۲۳ ماه جوزا گفت که کار روی ۱۱ کلینیک دیگر در سایر نقاط ولایت ادامه دارد و تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

شریفه امیری منتظم مکتب قابله گی در سمنگان، گفت که قابله هایی که در این مراکز کار می کنند به زنان روستایی خدمات صحی رایگان ارائه می دهند.

او به سلام تایمز گفت، «این مراکز دارای چهار اتاق است که دو اتاق آن برای اسکان قابله ها و دو اتاق دیگر برای زایمان [نوزادان] است،»

او گفت، ایجاد این کلینیک های کوچک مرگ و میر نوزادان و مادران را در این منطقه کاهش داده است.

دسترسی به مراقبت های طبی

زنان سمنگان از این تسهیلات که به گفته آنها در رفع مشکلات صحی زنان حامله و جلوگیری از مرگ و میر مادران در حین زایمان مؤثر است، استقبال کرده اند.

زهرا ۴۵ ساله، یکی از ساکنان دره صوف بالا، به سلام تایمز گفت خوشحال است که یک مرکز صحی در نزدیکی خانه او ایجاد شده است.

او به تاریخ ۲۴ ماه جوزا گفت، «مریضان در راه کلینیک ولسوالی می میرند زیرا روستای ما از مرکز ولسوالی دور است،»

او گفت، «پنج ساعت با ما فاصله دارد و جاده در وضعیت نامناسبی قرار دارد و هیچ وسیله ای برای حمل و نقل وجود ندارد. مردم مریضان خود را با استفاده از الاغ و اسب به مراکز تداوی می بردند که منجر به از دست دادن طفل و مادر می شد، چون کسی در راه نبود که به آنها خدمات صحی بدهد.»

وی افزود، «در گذشته، زنان در چندین روستا هنگام مراجعه به خدمات طبی با چالش‌های زیادی مواجه بودند، زیرا در مجاورت کلینیک و داکتر وجود نداشت، اما با ایجاد مرکز صحی، اکنون مشکلات آنها برطرف شده است.»

زیب النساء، ۳۶ ساله، باشندهء دره صوف پایان، موافق است که مشکلات طبی زنان در مناطق دورافتاده اکنون برطرف شده است.

او گفت، «در گذشته، مردم برای رسیدن به مرکز صحی و دریافت خدمات طبی مجبور بودند ساعت ها در مناطق صعب العبور سفر کنند. گاهی اوقات شاهد از دست دادن عزیزان خود در مسیر طولانی تا مراکز صحی بودند،»

او افزود، «ما از اینکه یک کلینیک در نزدیکی خانه خود داریم سپاسگزاریم. اکنون زنان می توانند هر وقت که بخواهند به یک داکتر مراجعه کنند،»

او گفت، پسر چهار ساله او سوءتغذیه دارد و اکنون تحت نظر داکتران مرکز صحی است و افزود که وضعیت صحی او هر روز بهتر می شود.

حمیدالله، ۵۶ ساله، یکی از ساکنان دره صوف بالا، گفت که قبل از ایجاد مراکز صحی جدید در روستاها، بیشتر زنان با کمک سایر زنان محلی، نوزادان را در خانه به دنیا می آوردند.

وی افزود، «میزان مرگ و میر نوزادان و مادران قبل از تأسیس مراکز صحی بالا بود، زیرا دسترسی به سایر مراکز صحی به دلیل وضعیت نامناسب جاده‌ها دشوار بود، بنابر این مریضان در جاده زایمان می‌کردند و حتی گاهی جان خود را از دست می‌دادند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اولتر از همه سازمان های خارجی به ویژه سویدن برای ارائه خدمات صحی به مردم فقیر و نیازمند افغانستان تشکر کنم. هنوز مناطق زیادی در گوشه و کنار کشور هستند که به امکانات بهداشتی دسترسی ندارند، بنابراین این دست کارهای خورد و کلان در حوزه سلامت می تواند تا حدودی درد مردم را تسکین دهد. اما نیاز به نظارت جدی هم بر دولت و هم بر مردم در این حوزه وجود دارد.

پاسخ

زنان روستا دسترسی به خدمات صحی بهتر ندارد ودر وقت حمل کی باید با کدام مراقبت ها رو به رو شود محروم اند و در وقت زایمان تا کی به مراکز صحی میروند به دلیل وضعیت نا مناسب جاده ها دشوار و دور بودن مراکز صحی مرگ و میر مادران و نوزادان بالا رفته بود با ساختن مراکز صحی زنان در ولایت سمنگان با کمک سازمان ملل متحد زندگی مادران و اطفال شان کی با خطر مواجع بودن از خطر خلاص میشود .و میزان مرگ ومیر هم کم میشود .

پاسخ

برادر، حال چه خبر است؟ کمیته سویدن باید یک شفاخانه ولایتی می ساخت که در آن خدمات استاندارد ارائه می شد. در این ۲۰ شفاخانه چیزی جز سرما و تب قابل درمان نیست. معاینهء ملاریا نیز غیرممکن است. بنا براین، برادرم، ما با توجه به مشکلاتمان از کمیته سویدن برای ساخت یک شفاخانه تشکر می‌ کردیم. اکثر فارغ التحصیلان مؤسسه های دو ساله در چنین شفاخانه هایی نشسته اند و نمی توانند بیماری ها را تشخیص دهند. بارها پیش می آمد که مریض به چنین شفاخانه مراجعه می کرد. او به جای تشخیص، بر اثر بی احتیاطی داکتر جان خود را از دست داد.

پاسخ

ولایت سمنگان یک ولایت دورافتاده است که مردم آن به خدمات اندکی دسترسی دارند. از کمیته سویدن و سازمان ملل متحد از صمیم قلب به خاطر ارائه خدمات صحی به باشندگان ولایت سمنگان تشکر می کنیم. در عین حال به عنوان خواننده سلام تایمز به باشندگان ولایت سمنگان می گویم که برای حفظ مراکز صحی شان تلاش کنند. کلینیک ها توسط موسسات خارجی برای شما ساخته شده است. اکنون این مسئولیت شماست که آنها را محفوظ نگه دارید و به داکتران، نرسان، قابله ها احترام بگذارید... زیرا این کارمندان برای محافظت از صحت همسران و فرزندان شما کار می کنند. علاوه براین، مکاتب دخترانه و پسرانه را در مناطق خود توسعه دهید و پرسونل زن و مرد را در هر حرفه ای تربیت کنید تا روزی از نیاز افراد دیگر رها شوید. با احترام، محمد

پاسخ