محیط زیست

۱۰ پروژه ای که با کمک مالی یو اس ای آی دی تطبیق می شود آب آشامیدنی پاک را به ولسوالی ادرسکن ولایت هرات فراهم می کند

گزارش از عمر

اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) ۱۰ پروژه تامین آب را در ولسوالی ادرسکن ولایت هرات راه اندازی کرده است تا به کاهش اثرات خشکسالی کمک کند. این پروژه ها شامل ساخت دو شبکهء خورشیدی آب، بازسازی و نوسازی شش شبکه آب موجود و حفر دو حلقه چاه عمیق مجهز به پمپ های دستی است. [عمر/سلام تایمز]

هرات -- اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) ۱۰ پروژه تامین آب را در ولسوالی ادرسکن ولایت هرات راه اندازی کرده است

این پروژه ها شامل ساخت دو شبکه خورشیدی آب، بازسازی و نوسازی شش شبکه آب موجود و حفر دو حلقه چاه عمیق مجهز به پمپ های دستی است.

این تلاش توسط سازمان همکاری برای بازسازی افغانستان (سی آر ای) اجرا می شود.

عبدالسلام هجرت، رییس اداره احیا و انکشاف دهات هرات، گفت که هزینه این پروژه ها که توسط یو اس ای آی دی تمویل می شود، تقریبا یک میلیون دالر است.

کودکان به تاريخ ۴ اسد ظروف آب را از یک نل آب متصل به شبکه آبرسانی که توسط اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) در ولسوالی ادرسکن، ولایت هرات تمویل شده است، پر می کنند. [عمر/سلام تایمز]

کودکان به تاريخ ۴ اسد ظروف آب را از یک نل آب متصل به شبکه آبرسانی که توسط اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده (یو اس ای آی دی) در ولسوالی ادرسکن، ولایت هرات تمویل شده است، پر می کنند. [عمر/سلام تایمز]

وی با بیان اینکه حدود ۸۲۵ خانواده در هشت قریه این ولسوالی از این پروژه ها بهره مند خواهند شد، گفت، زیرساخت ها در قریه جاتی که قبلاً به آب آشامیدنی دسترسی نداشتند ایجاد شده است.

برخی از پروژه ها در حال حاضر تکمیل شده اند و نتایج ملموسی را برای زندگی ساکنان به ارمغان آورده اند.

هجرت گفت، «این پروژه های آبرسانی... آب را به خانه ها رسانده است. در هر خانه یک نل آب وجود دارد و ساکنان به طور منظم به آب آشامیدنی پاک دسترسی دارند.»

این تلاش تاکنون حدود ۱۰۰ نفر از افراد محلی و کارگران ماهر را به مدت شش ماه به کار گرفته است. وی افزود که یک عده افراد هنوز هم از این پروژه ها محافظت می کنند.

پرداختن به یک مشکل اساسی

باشندگان ادرسکن سالهاست که از کمبود آب رنج می برند. پروژه های تأمین شده توسط یو اس ای آی دی در حال تغییر آن هستند.

تیمورشاه رحیمی ۳۶ ساله گفت، «روستای ما به آب آشامیدنی سالم دسترسی نداشت. هر روز آب راکد را از رودخانه ای در فاصله ۲ کیلومتری می آوردم. نصف روز را صرف آوردن و حمل آب روی شانه هایم می کردم.»

او گفت، «فعلا بسیار خوشحال هستم که یک نل آب پاک داخل خانه ما است و ما آب تمیز می نوشیم،»

رحیمی گفت، چنین پروژه ها کمبود آب آشامیدنی در چندین قریه این منطقه را برطرف کرده است.

وی افزود، «اینها پروژه های پایداری هستند که مردم می توانند برای سالیان متمادی از آن بهره ببرند. این پروژه ها بیش از هر کمک دیگری مفید هستند، زیرا همه، حتی حیوانات، از آنها سود می برند.»

اسرائیل امیری یکی از باشندگان قریهء خارچان گفت که ۴۰۰ خانواده در روستای وی از آب آشامیدنی سالم بهره مند شده اند.

او گفت، «در روستای ما آب نیست و چاه ها خشک است،»

او گفت، «من قبلاً بیش از ۳ کیلومتر آب را روی یک الاغ حمل می کردم. مقداری آب در رود وجود دارد که حیوانات از آن می نوشند و ما نیز مجبور شدیم آن آب را بنوشیم.»

وی افزود، «با احداث شبکه آبرسانی در قریه، هر خانه دارای نل آب و دسترسی به آب آشامیدنی سالم است. این شبکه مجهز به سیستم انرژی خورشیدی است که آب را از چاه ها بدون هیچ هزینه ای پمپ می کند.»

امیری گفت، آب ناپاک در گذشته اهالی قریه را مریض می کرد، اما اکنون آب آشامیدنی پاک شبکه کلر می شود و بیماری را از بین می برد.

عبدالمؤمن رحمتی باشنده ولسوالی ادرسکن گفت، این پروژه برای اهالی قریه بسیار ارزشمند است زیرا آنها را از کم آبی و امراض نجات داده است.

او گفت، «ما از کمبود آب بسیار رنج می بردیم. هر خانواده مجبور بود روزی چند بار به کسی اختصاص دهد تا از رود آب بیاورد... اما اکنون در هر خانه یک نل آب وجود دارد که زندگی را بسیار راحت می کند،»

وی گفت، «چاه های قریهء ما دو سال است که به دلیل خشکسالی خشک شده و دسترسی به آب آشامیدنی بسیار سخت بوده است،»

رحمتی همچنین گفت که فرزندانش در حال حاضر بسیار سالم تر هستند زیرا آب تمیز می نوشند.

کمک های حیاتی

به گفته اهالی ادرسکن، سطح آب زیرزمینی و آب رود هر سال در حال کاهش است.

شمس الدین محمدی، یکی از بزرگان قومی این ولسوالی گفت، «به دلیل خشکسالی تا یکی دو سال دیگر در روستاهای اطراف آب آشامیدنی وجود نخواهد داشت،»

وی با بیان اینکه پروژه ها به گونه ای ساخته می شوند که از هدر رفت آب جلوگیری می کند، گفت، شبکه های آبرسانی که آب زیرزمینی را پمپ می کنند، قریه های ما را از خشک شدن نجات داده است.

او افزود، «اگر این پروژه ها نبودند، به دلیل خشکسالی باید از اینجا کوچ می کردیم. برخی از همسایگان ما به دلیل کمبود آب به شهر هرات نقل مکان کرده اند.»

به گفته خلیل احمد فیضان، یک متخصص محیط زیست مقیم شهر هرات، سرمایه گذاری در زیرساخت های آب حیاتی است و جان بسیاری را نجات خواهد داد.

وی گفت، «ما در ولسوالی های دورافتاده ولایت هرات شاهد بوده ایم که در دو سال گذشته صدها خانواده به دلیل کمبود آب به شهر هرات رفته اند. بحران آب در افغانستان به ویژه در منطقه غرب بسیار جدی است».

فیضان گفت، «ساخت شبکه های آبرسانی در اینجا از رها شدن روستاها و هجوم [تازه واردان] به شهرها جلوگیری می کند،»

وی افزود، «هرچه ساکنان بیشتر در روستای خود بمانند، کشاورزی بیشتر رشد می کند و به بهبود اقتصاد در کشور کمک می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من فکر می کنم این بسیار عالی است که می بینیم در افغانستان چنین توسعه مهمی در جریان است. آب آشامیدنی یک حق اساسی بشر است و ایجاد فرصت ها برای مردم برای برخورداری از این حقوق بسیار مهم است.

پاسخ

پروژه های یو اس ای آی دی و سازمان ملل متحد به نفع افغان ها بوده و من مطمئن هستم که این پروژه به نفع مردم ملکی خواهد بود. یکی از دلایل آن این است که کمک های یو اس ای آی دی کمک دولت نیست بلکه کمک های مردمی است. یک زن آمریکایی کار کرده و پول مالیات را برای یک انسان افغان فرستاده است. یک مرد مسن آمریکایی کار کرده و پول مالیات خود را برای ما ارسال کرده است. یک جوان آمریکایی کار کرده و پول کمک به میهن ما فرستاده است. یعنی اخلاص و صداقت در آن نهفته است، اما یک موضوعی وجود داشت که در زمان اعلام بودجه نیمی از آن حتی ۳۰٪ مصرف نمی شد و دلیل آن این بود که بسیاری از کارمندان خارجی در یو اس ای آی دی مشغول به کار بودند و معاشات هر یک از آنها از ۵۰۰۰ دالر تا ۲۰۰۰۰ دالر بیشتر بود. بودجه اعلام شده صرف معاشات کارمندان بین المللی، رفتن به دبی برای تفریح و رخصتی ها می شد. اگر بودجه اعلام شده در جای خود خرج می شد و به جای اینکه پروژه را در اختیار سازمان های غیردولتی قرار دهند، سازمان ملل متحد و یو اس ای آی دی خودشان آن را خرج می کردند، می توانست تاثیر بسیار مهم تری داشته باشد. مورد دیگر این است که پروژه ای که در زمان جمهوری به مبلغ ۱۰ میلیون دالر اجرا می شد، اکنون برای تطبیق آن ۵ صد هزار دالر اعلام می شود و فرض غالب این است که اکثر مقامات جمهوری دزد بوده و پول را غارت می کردند. مردم امیدوارند که جامعه جهانی و گروه حاکم برای بازسازی افغانستان با یکدیگر مصالحه کرده و همکاری کنند.

پاسخ

اینکه امروز موجی از خشکسالی در کشور به راه افتاده و بسیاری از مردم نگران کمبود آب هستند، این پروژه قابل تأمل است. تا زمانی که آب به خوبی مدیریت نشود، این مشکل در کشور فقیری مثل ما حل نمی شود. آب فراوان ما به سمت ایران و پاکستان سرازیر می شود، اما نمی دانیم چگونه آن را مدیریت کنیم، چگونه از این نعمت بزرگ به نفع خود استفاده کنیم. خارجی ها هم به چشم ما خاک می اندازه، هیچ کس را برای افغان ها یک کار اساسی انجام ندادند! همه دنیا از جهل و نادانی مه سود برده اند، اما ما نه هوشیار شدم، ونه  تحصیلکرده شدم.

پاسخ