امنیت

ایران تحت فشار برای توقف پناه دادن به گروه های شورشی پاکستانی است

گزارش از زرک خان

پولیس پاکستانی به تاريخ ۱۷ اسد در دفتر اداره مبارزه با تروریسم سند در کراچی گرد هم می آیند. [زرک خان/پاکستان فارورد]

پولیس پاکستانی به تاريخ ۱۷ اسد در دفتر اداره مبارزه با تروریسم سند در کراچی گرد هم می آیند. [زرک خان/پاکستان فارورد]

اسلام آباد -- در بحبوحه افزایش حملات برون مرزی، اسلام آباد دوباره تهران را تحت فشار قرار داده است تا حمایت خود از گروه های شورشی پاکستانی را که در خاک ایران پناه گرفته اند، متوقف کند.

مقامات پاکستانی گفتند که این موضوع در دیدارهای اخیر مقامات عالیرتبه هر دو کشور در کانون توجه قرار گرفته است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، به تاريخ ۱۲ اسد در جریان سفر به اسلام آباد، با بلاول بوتو زرداری، همتای پاکستانی خود دیدار کرد.

دو هفته پیش از آن، جنرال سید عاصم منیر، لوی درستیز پاکستان، به تهران سفر کرد و در آنجا با مقامات ارشد ایرانی از جمله دگرجنرال محمد حسین باقری، لوی درستیز نیروهای مسلح ایران دیدار کرد.

اردوی پاکستان به تاریخ ۲۵ سرطان در اعلامیهء پس از این دیدار گفت، منیر و باقری «توافق کردند که تروریزم یک تهدید مشترک برای منطقه به طور کلی و هر دو کشور به طور خاص است،»

در این اعلایه آمده است، «آنها تعهد کردند که تهدید تروریزم را در مناطق مرزی از طریق اشتراک گذاری اطلاعات و اقدامات مؤثر علیه شبکه های تروریستی ریشه کن کنند و راه هایی را برای تقویت همکاری در حوزه امنیتی بررسی کنند،»

منیر در این سفر دو روزه خود با امیرعبداللهیان و ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران نیز در مورد اهمیت روابط پاکستان و ایران برای صلح و ثبات منطقه گفتگو کرد.

افزایش حملات برون مرزی

علیرغم ابراز صمیمیت، مقامات امنیتی و وزارت خارجه که در این دیدار حضور داشتند، گفتند روابط دو کشور اخیراً تیره شده است.

این وخامت به ویژه از تشدید حملات به منسوبین امنیتی پاکستان و پوسته های مرزی در ایالت بلوچستان ناشی می شود که توسط شبه نظامیان پاکستانی که در ایران پناه گرفته اند، سازماندهی شده اند.

اردوی پاکستان به تاریخ ۱۱ جوزا با اشاره به تیراندازی که در آن دو سرباز کشته شدند، گفت که جنگجویان به یک پوسته امنیتی پاکستان در منطقه سینگوان در امتداد مرز ایران حمله کردند.

اردوی پاکستان در اعلامیه ای به تاریخ ۱۲ حمل اعلام کرد که چهار سرباز این کشور در منطقه کچ بلوچستان در نزدیکی مرز با ایران توسط «گروهی از تروریست ها» کشته شده اند.

اردو گفت که ایران را از این حمله مطلع کرده است، به این امید که از چنین حوادثی در آینده جلوگیری شود.

پس از کمین مشابهی در ماه جدی که منجر به کشته شدن چهار سرباز پاکستانی در کچ شد، شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان از ایران خواست از استفاده از خاک خود برای «حملات فرامرزی» جلوگیری کند.

حملات از خاک ایران

علاوه بر افزایش خشونت های فرامرزی، گروه های شورشی پاکستان - به ویژه ارتش آزادیبخش بلوچستان (بی ال ای) و جبهه آزادیبخش بلوچ (بی ال اف) به رهبری افرادی که در داخل ایران پنهان شده اند - حملات خود را تشدید کرده اند.

آنها ایالت بلوچستان و شهر بندری کراچی را هدف قرار داده اند.

بنیاد جیمز تاون در گزارشی در ماه حوت ۱۴۰۰ گفت، «بی ال ای و بی ال اف از نگرش ملایم ایران نسبت به آنها نفع می برند،»

این مرکز مطالعات مستقر در واشنگتن گفت که این به این دلیل است که نیروهای امنیتی ایران «از آنها و دیگر گروه های شورشی بلوچ محافظت و پناه داده اند.»

گروه‌های پاکستانی از این حفاظت برای حمله به جیش‌العدل، یک گروه شبه‌نظامی ایرانی که به دلیل ظلم ادعایی به جامعه قومی بلوچ در ولایت سیستان و بلوچستان ایران، مخالف تهران است، استفاده می کنند.

روز سه شنبه (۱۷ اسد)، بی ال اف مسئولیت حمله یک روز قبل را بر عهده گرفت که در آن یک عسکر پاکستانی در منطقهء لیاری کراچی کشته شد.

در ماه جوزا، بی ال ای مسئولیت یک بمب گذاری انتحاری با استفاده از یک انتحار زن را که نیروهای امنیتی را در منطقه تربت، بلوچستان هدف قرار داد، بر عهده گرفت.

در ماه حوت، مقامات وزارت مبارزه با تروریزم در بلوچستان گفتند که افسران یک بمب گذار انتحاری زن وابسته به بی ال اف را دستگیر کردند.

ضمیر قریشی، تحلیلگر امنیتی مستقر در اسلام آباد، گفت، «تهران خود را به عنوان متحد پاکستان معرفی می کند، اما اقدامات آن برای پناه دادن به بی ال ای و بی ال اف در داخل خاک خود همچنان امنیت پاکستان را تضعیف می کند،»

قریشی خاطرنشان کرد، لوی درستیز اردوی پاکستان در سفر اخیر خود به تهران به صراحت از رژیم ایران خواست تا از امکان پناه دادن به گروه های شبه نظامی پاکستانی در ایران دست بردارد و تدابیر امنیتی مرزی را افزایش دهد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

9 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

روزنامه ساندی گاردین هند در یکی از گزارش های خود متهم کرده است که پاکستان برای درگیر نگه داشتن طالبان در جنگ و اعزام شبه نظامیان داعش به افغانستان، درگیری مرزی با طالبان حاکم در افغانستان ایجاد می کند. در مقاله ای از این روزنامه به درگیری های اخیر پاکستان با طالبان اشاره شده است.ذبیح الله مجاهد سخنگوی رژیم طالبان بدون تکذیب یا تایید این گزارش و گفته های قبلی می گوید که نیروهای آنها توانایی حفاظت از مرزهای افغانستان را دارند و داعش نمی تواند تهدیدی برای آنها باشد. وی همچنین تاکید می کند که حمایت از داعش به نفع هیچ کشوری نیست. پیش از این، زلمی خلیل زاد نماینده قبلی آمریکا در امور افغانستان و برخی رسانه ها نیز گفته بودند که رژیم طالبان پاکستان را مسئول اعزام داعشی ها به افغانستان می داند.

پاسخ

پاکستان: فروپاشی بدون جنگ کشورهای که به طور مصنوعی برای اهداف سیاسی ایجاد شده اند و تا زمانی که ضرورت سیاسی احساس شود، عمر آنها ادامه دارد. پاکستان به عنوان کشوری ایجاد شده که نمی تواند به عناصر سازنده ملت سازی، دولت سازی و کشور سازی دست یابد. این کشور فرهنگ خود را از هند، مذهب خود را از عربها و بیشتر سرزمین خود را از افغانستان گرفته است. نه تاریخ دارد، نه ملت و نه اقتصاد. تقریباً همه همسایه ها از هر نظر قوی تر از آن هستند. هندوستان همچنین تاریخ، ملت و دولت دارد. در حال حاضر پنجمین قدرت اقتصادی جهان است. بودجه نظامی آن تقریبا (ده برابر) بیشتر از بودجه پاکستان است. چین دومین قدرت نظامی و اقتصادی جهان است. چین همچنین تاریخ، ملت و دولت دارد. ایران کشوری متمدن در جهان است. تاریخ، مذهب و حکومت دارد. این کشور از نظر اقتصادی و نظامی در بین ۲۰ کشور برتر جهان قرار دارد. افغانستان تاریخ، فرهنگ، ملت، اعتبار و افتخار دارد. آب شیرین و معادن گرانبهای خود را دارد، اما در حال حاضر، یک دولت متمدنی ندارد. جنگ بر اقتصاد این کشور تأثیر گذاشته است، اما ارزش پول آن چهار برابر بیشتر از ارزش پول پاکستان است. پاکستان تاریخ، ملت و ایمان قوی ندارد، فقط اردو و دولت دارد. دولت از اردو محافظت می کند و اردو از دولت محافظت می کند.

پاسخ

به عنوان یک کشور، این دو عنصر بقای پاکستان (اردو و دولت) دیگر نمی توانند روابط ارگانیک قدیمی را حفظ کنند. اکنون این تعادل در خطر است. خزانه دولت خالی است این خزانه دیگر برای تغذیه اردو کافی نیست و اردو دیگر نمی تواند یک کشور بی فایده بدون گنج حفظ کند. اگر آن را حفظ می کند پس با چه قدرت و قیمتی آن را حفظ می کند؟ تا کنون پاکستان از کارخانه های مذهبی تغذیه می شد. در این کارخانه ها سرباز و پول تولید می کرد. اکنون آن محصولات بازار چندانی ندارند. موضوع کشمیر تقریباً تحت کنترل هند است. عرب و غیر عرب برای جهاد افغانستان پول نمی دهند تا پاکستان کمیشن آن را بگیرد. امریکا دیگر نمی تواند نقش ژاندارم و دلال منطقه را بازی کند. امریکا و جهان غرب برای هند ۲۰ برابر پاکستان ارزش قائل هستند. امریکا هند را بر چین ترجیح می دهد. پاکستان به دلیل روابط نزدیک با چین، از دیدگاه جهان غرب با انزوای سیاسی و اقتصادی مواجه است. پاکستان آنقدر اعتبار خود را در بازار اقتصادی بین المللی از دست داده است که هیچکس به پرداخت این قرض حتی اگر سودآور باشد اعتماد ندارد. با این حال، سطح روابط اقتصادی سالانه هند با جهان خارج از سطح کل درآمدهای داخلی سالانه پاکستان بالاتر است. در سال ۲۰۲۲، درآمد ناخالص ملی داخلی پاکستان و گردش پول سالانه (۳۷۶.۵۳) میلیارد دالر بود، اما این مقدار هند به (۳۳۸۳.۰۹) میلیارد دالر رسید. سال گذشته بودجه اردوی پاکستان تقریباً (۱۰) میلیارد دالر بود و بودجه اردوی هند به (۸۱.۴) میلیارد دالر افزایش یافت.

پاسخ

بر اساس برخی ارقام، پاکستان تاکنون حدود (۱۲۴.۳) میلیارد دالر بدهی دارد که باید سالانه حداقل (۱۰) میلیارد دالر آن را بازپرداخت کند. وبسایت های اقتصادی بین المللی می گویند که اکنون هر شهروند پاکستانی (۱۱۲۷) دالر امریکایی بدهکار است. از طرف دیگر چین، هند و ایران نه تنها بدهکار نیستند، بلکه بقیه دنیا هم به آنها بدهکار هستند. افغانستان زیبای ما هم خیلی بهتر از پاکستان است. جنگ بر شیوه زندگی آن تأثیر گذاشته است و فقر وجود دارد، اما مدیون کسی نیست. ما هنوز ۹ میلیارد دالر پول نقد داریم که در سراسر جهان مسدود شده است. پاکستان امسال نتوانست مواد سوخت هواپیماهای موجود خود را تامین کند، اما هند خرید (۵۰۰) هواپیمای جدید را اعلام کرد. در حالی که اقتصاد پاکستان رو به زوال است، طبق پیش بینی ها، اقتصاد هند در پایان سال جاری شاهد رشد (۶.۷) درصدی خواهد بود. در حالی که پاکستان به قلمرو افغانستان چشم دوخته است، هند در فضا به سمت مهتاب گام برمی دارد و به نظر می رسد که به لبه های خورشید نزدیک می شود. علیرغم تحریم های زیاد بر افغانستان، شرکت های هوایی افغان (آریانا و کام ایر) نزدیک به (۶۰) میلیون دالر سود به دست آورده اند. علاوه بر پروژه اصلی قوش تپه، پروژه های مهم دیگری نیز در حال انجام است. در حالی که افغانی در سال های گذشته ثبات خود را حفظ کرده است، پول پاکستان به پایین ترین سطح در تاریخ خود رسیده است. پول پاکستان به بدترین تورم خود در دو سال اخیر رسیده است، جایی که اسکناس به اندازه یک کاغذ معمولی کاهش یافته و اعتبار خود را از دست داده است. تورم بد به سطحی گفته می شود که ارز ۱۰۰ درصد ارزش خود را نسبت به سال قبل از دست داده باشد. این در حالی است که واحد پول پاکستان در دو سال گذشته چهار چند این وضعی

پاسخ

این وضعیت در تعداد بسیار کمی از کشورهای جهان رخ داده است. در هر کشوری که با چنین وضعیتی مواجه شود، اعتماد جمعی مردم به واحد پولی خود از بین می رود، بی ثباتی اجتماعی و اقتصادی رخ می دهد و بی ثباتی اجتماعی منجر به فروپاشی دولت ها می شود. پاکستان نیز به چنین نقطه حساسی رسیده است. پاکستان اکنون با بحران اقتصادی، نارضایتی اجتماعی، بی ثباتی و بی اعتمادی مواجه شده است. در گذشته هیچ کس نمی توانست حتی در مجالس خصوصی درباره اردو چیزی منفی بگوید، اما اکنون مردم آشکارا اردو را تروریست می خوانند. بنابراین اگر این وضعیت برای مدتی ادامه پیدا کند و عرب ها و غیر عرب ها هدایای نقدی و قرض ندهند، این احتمال وجود دارد که پاکستان به عنوان یک دولت و یک کشور با خطر فروپاشی مواجه شود. پاکستان علاوه بر بحران اقتصادی با بحران آب نیز مواجه است. بی ثباتی سیاسی نیز به اوج خود رسیده است. وارث و صاحب کشور نیز مشخص نیست. هیچکس به فکر ارث و مالکیت کشور نیست. خلاء رهبری سیاسی وجود دارد. اگر در این زمان یک حکومت ملی و مترقی در افغانستان وجود داشت که می توانست با جهان روابط حسنه داشته باشد، مانند هند آب های آن را کنترل می کرد، به تقویت اقتصاد و پیشرفت های علمی خود توجه می کرد و به نظریات مرحوم موسی شفیق بیش از هر چیز به اقتصاد خود توجه کرده بود، این احتمال بیشتر بود که ما در یک جنگ اقتصادی بدون جنگ مسلحانه پاکستان را شکست دهیم. آنها به چنین برنامه ای و چنین روزی امیدوارند. پوهاند محمد اسماعیل یون

پاسخ

من از این تصمیم دولت دنمارک استقبال می کنم و برای مردم دنمارک آرزوی زندگی خوب دارم. خدا کند که همه مردم دنیا به یکی دیگر احترام بگذارد. من می خواهم همه مردم به دین و عقیده یکی دیگر احترام بگذارند. اگر چنین اتفاق بیفتد، من معتقد هستم که جنگها در جهان بیش از ۵۰٪ کاهش یابد. انسان ها تا ابد با خوشبختی زندگی خواهند کرد. پیتر هومیلگارد، وزیرعدلیه دنمارک به خبرنگاران گفت که دولت در حال پیشنهاد قانونی است که «رفتار نامناسب با مقدسات مذهبی را ممنوع می‌کند». وی هدف از این قانون را جلوگیری از آتش زدن و هتک حرمت کتب آسمانی در اماکن عمومی دانست. هومیلگارد گفت سوزاندن قرآن کریم «اقدامی کفرآمیز و بی رحمانه» است که «به دنمارک و منافع دنمارک آسیب می رساند.» فصل ۱۲ قانون مجازات دنمارک شامل قانون جدید می شود که امنیت ملی را پوشش می دهد. هومیلگارد گفت که «انگيزه» ممنوعيت قرآن سوزي تهديدي براي امنيت ملي بوده است. او گفت، «ما نمی‌توانیم بیکار بنشینیم در حالی که برخی افراد هر کاری که لازم است برای برانگیختن احساسات و واکنش‌های خشونت‌آمیز مردم انجام می‌دهند.» بر اساس این قانون، توهین به انجیل، تورات، صلیب و سایر کتب و آیات مقدس دینی نیز ممنوع خواهد بود. متخلفان این قانون با جریمه نقدی و دو سال زندان مواجه خواهند شد.

پاسخ

این یک گپ نواست که ایران در خاک خود جنگجویان پاکستانی را پناه داده است . ابن دو کشور اسلامی در جنگ های خانه جنگی افغانستان از گروهای در گیر در جنگ بشتبانی می گردند تا که افغانستان را به یک ویرانه بد ل کردنند. حدف این دو کشور در مقابل افغانستان یکی بود که به هرقسم که می شود باید افغانستان راویران کند . حالی این دو کشور در بین خود در کیر جنگ سر د هستن اکر این دو کشور در گیر جنک شوند شاید در افغانستان جنک دیگر ختم شود . جنک افغانستان را همین دو کشور ایران و پاکستان همیشه دامن زاده است و از یک گروه جنگجویان در داخل افغانستان پشتبانی کرده است و تجهیزات جنگی را برای گروهای که افغانستان را بی ثبات می ساختن روان می کردن . از خداوند متعال خواهنم کدام کشور که در افغانستان جنگ را دامن میزند خود شان هم در گیر جنک شوند . افغانستان را این دو کشور خراب ساخت خداوند متعال حال این دو کشور از ما کرده بدتر بسازد .چاه کن همیشه در چاه است .

پاسخ

من قبلاً گفته ام که ایران و پاکستان هر دو لانه تقویت و حمایت از تروریزم در جهان هستند. این بازی خوبی است که در حال حاضر در جریان است، و ایران گروه های تروریستی را علیه پاکستان تقویت می کند و پاکستان نیز همین کار را علیه ایران انجام می دهد و آنها حملات انتحاری و انفجارها را انجام می دهند. بخاطر این دو کشور، از چهار دهه به اینسو ما روز خوبی ندیده ایم. فقط آرزو می کنم که این دو کشور همانطور که اوکراین ویران شد، نابود شوند.

پاسخ

وقتی من نام پاکستان را می خوانم یا می شنوم، در ذهن من تروریست ها و تروریزم می آیند. دلیلش هم این است که از بدو تأسیس این کشور، افغانستان، کشمیر، هندوستان، ایران و حتی ماهیان اقیانوس هند به دلیل فعالیت های تروریستی ارتش و استخبارات پاکستان روزها و شب های خود را با مشکل سپری می کنند. این ارتش خبیث و آی اس آی در طول ۴۵ سال گذشته میلیون ها افغان را در افغانستان کشته و به گونه ای کشتند که خود افغان ها را برای کشتن آنها توظیف کردند. اکثر گروه‌های مسلح افغانستان که در چهار دهه گذشته علیه دولت مرکزی افغانستان فعال بوده‌اند، توسط پاکستان و برخی از آنها توسط ایران آموزش دیده و حمایت شده‌اند. درهر فعالیت تروریستی در هندوستان پاکستان دست دارد. اگر حمله تروریستی در آمریکا رخ دهد، پاکستان یا پاکستانی ها پشت آن هستند. من تعجب می کنم که چرا جامعه جهانی این کشور شیطانی را به اجزای ترکیبی آن یعنی پشتونستان، بلوچستان، سند و پنجاب تقسیم نمی کند تا افغانستان، هند، ایران و دیگر کشورهای صلح دوست جهان از شر آن رهایی یابند؟

پاسخ