امنیت

تشدید اقدامات علیه شبه نظامیان در افغانستان و پاکستان «ثمربخش» بوده است

نوشته جاوید محمود

در تاریخ 16 جدی 2016 جنگجویان طالبان پاکستانی که به اسارت درآمده اند همراه با سلاح هایشان در کابل به میدیا نشان داده می شوند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

در تاریخ 16 جدی 2016 جنگجویان طالبان پاکستانی که به اسارت درآمده اند همراه با سلاح هایشان در کابل به میدیا نشان داده می شوند. [وکیل کوهسار/خبرگزاری فرانسه]

اسلام آباد -- بنا بر راپور سالیانه امنیت مرکز تحقیق و مطالعات امنیتی (سی آر اس اس) تشدید اقدامات علیه شبه نظامیان در افغانستان و پاکستان ثمربخش بوده است.

معلومات نشان می دهند شبه نظامیان پاکستانی که در امتداد مرزها در افغانستان مخفی شده اند دیگر نمی توانند در آن جا مخفیگاه امن پیدا کنند.

بر اساس راپور این اتاق فکر امنیت مستقر در اسلام آباد، طی مدت دو سال گذشته 149 شبه نظامی پاکستانی -- 111 نفر در سال 2016 و 38 نفر دیگر در سال 2015 -- در افغانستان کشته شده اند.

امتیاز گل، مدیر اجرایی مرکز تحقیق و مطالعات امنیتی، به پاکستان فوروارد گفت: «اغلب شبه نظامیان مقتول در افغانستان متعلق به تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) بودند و در افغانستان پناه گرفته بودند.»

او گفت که یک تعداد شبه نظامی متعلق به لشکر جهنگوی (ال ای جی) که در جریان عملیات ضرب عضب از شوال در وزیرستان شمالی گریخته بودند، از اثر حملات هوایی قوای ائتلاف یا توسط قوای امنیتی پاکستان و افغانستان کشته شدند.

وی گفت که قتل شبه نظامیان و قوماندانان لشکر جهنگوی در افغانستان ثابت می کند که محل عناصر این سازمان های ممنوعه شبه نظامی تغییر کرده است.

کدام مکان امن برای شبه نظامیان وجود ندارد

گل گفت که این شبه نظامیان تا قبل ازعملیات ضرب عضب اردوی پاکستان اماکن امن را در وزیرستان شمالی ایجاد کرده بودند.

او اظهار داشت: «مگر با شروع عملیات ضرب عضب [در ماه جوزای سال 2014] رهبران گروپ های تروریستی و اعضایشان دیگر چاره ای جز پناه بردن به ساحات سرحدی افغانستان نداشتند.»

گل گفت که بر علاوه، عناصر تحریک طالبان پاکستان و لشکر جنگوی با «دولت اسلامی عراق و سوریه» (داعش) در افغانستان بیعت کرده و کار خود را در افغانستان و پاکستان شروع کردند.

او گفت: «کشتن شبه نظامیان در افغانستان و در پاکستان طی دو سال گذشته ضربه شدید را بر شبکه ها، زیرساخت ها، و [قدرت اجرای] حملات ستیزه جویانه تروریست ها وارد کرده است.»

در راپور مرکز تحقیق و مطالعات امنیتی آمده است که قوای امنیتی طی دو سال گذشته 3,038 شبه نظامی پاکستانی -- 2,233 نفر در سال 2015 و 805 نفر در سال 2016 -- را در ساحات مختلف پاکستان به هلاکت رسانده اند.

برعلاوه، 25 جنگجو، جنایتکار، و جاسوس خارجی هم در سال 2016 در پاکستان کشته شده اند.

مبارزه با یک دشمن مشترک

برید جنرال (متقاعد) محمود شاه، وزیر سابق امنیت مناطق قبیله ای فدرال (فتا) و باشنده پیشاور، به پاکستان فوروارد گفت: «اقدامات قوای امنیتی علیه شبه نظامیان در افغانستان و پاکستان پشت شبه نظامیان را در هر دو کشور شکسته است.»

او گفت: «طوری که قوای امنیتی هر دو کشور دشمن مشترکشان، یعنی شبه نظامیان، را هدف قرار می دهند [نشان می دهد] که پاکستان و افغانستان در از بین بردن تروریسم یک پلان را دنبال می کنند.»

شاه گفت که حملات هوایی و عملیات های اردوهای افغانستان و پاکستان در ساحات سرحدی تلفات شدیدی را به تروریست ها وارد آورده است.

او گفت: «پاکستان و افغانستان مشارکت استخباراتیشان را تقویت کرده و اقدامات شدیدتری را علیه طالبان و داعش اتخاذ کرده اند تا با ستیزه جویی مقابله کنند

او گفت که عملیات ضرب عضب و عملیات جدید ضدستیزه جویی رد الفساد قدرت شبه نظامیان و قابلیتشان در اجرای حملات تروریستی را تقلیل داده است.

شبه نظامیان اسلام را بدنام و جوانان را منحرف می کنند

شاه گفت که با تسلیم شدن لیاقت علی معروف به احسان الله احسان، سخنگوی سابق تحریک طالبان پاکستان، گروپ های شبه نظامی ضربه دیگری را متحمل شدند.

وی طی اعترافات ویدئویی که در تاریخ 6 ثور نشر گردید، اظهار داشت که گروپ های شبه نظامی از دین به حیث ابزار جهت غارت و قتل مردم بیگناه برای نیل به اهداف خود استفاده می کنند.

احسان نسبت به قوماندانان شبه نظامی که اسلام را بدنام و جوانان را منحرف می کنند ابراز انزجار کرد.

او گفت: «این به اصطلاح جهادی ها مردم، خصوصا جوانان، را به نام اسلام فریب داده اند. آنها کدام وقت تابع روح حقیقی اسلام و استانداردهایی که از سایرین انتظار دارند، نیستند.»

شاه گفت که بیانات احسان و درخواست او از سایر شبه نظامیان جهت زمین گذاشتن اسلحه شان «نقطه عطفی در دلسرد کردن شبه نظامی گری در پاکستان و هم در افغانستان بود.»

متحد علیه افراطی گری

مرنضی مغال، رئیس سازمان غیر دولتی آموزشی شعبه اسلام آباد مرکز نظریه پاکستان، به پاکستان فوروارد گفت: «عملیات های نظامی و عملیات های استخباراتی توسط افسران امنیتی در کراچی و سایر ساحات کشور میزان شبه نظامی گری را به کمترین مقدار از سال 2015 تقلیل داده است.»

وی گفت: «طالبان و سایر گروپ های شبه نظامی نمی توانند عامه مردم را برای مدت طولانی به نام دین فریب دهند و اکثریت مردم پاکستان افراطی گری و شبه نظامی گری را نفی کرده اند.»

وی گفت: «کل کشور متقاعد شده است که در اسلام کدام جا برای خونریزی وجود ندارد و اسلام دین مبلغ تحمل و صلح در کل جهان است.»

مغال از فداکاری های قوای امنیتی پاکستان که شبه نظامیان را در بسیاری از جبهه ها شکست داده اند تا صلح و ثبات را در کشور برقرار کنند، تقدیر کرد.

وی گفت: «عملیات های ضرب عضب و رد الفساد به قدرت و هیبت طالبان در سراسر پاکستان خاتمه داد و حالا شبه نظامیان قادر نیستند کدام مکان امن را در کشور پیدا کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

راپور شما جالب توجه است و بسیار متشکرم. اما آن چه شما کوشش کرده اید در این راپور ارائه دهید مایه تحقیر و حتی اهانت به مادران افغان و آمریکایی است که فرزندانشان در جنگ با تروریست های تحت حمایه پاکستان کشته شده اند. این که کسی بگوید پاکستان قربانی تروریسم است حرف کاملا خلاف منطق است. مردم ملکی افغانستان را به حال خودشان بگذارید، آنها غیر خداوند هیچکس را ندارند که از آنها حمایه کند. کمی به خودتان و به بازی که پاکستان با شما کرده فکر کنید! به خدا قسم که من گاه فکر می کنم آمریکایی ها ابدا مردمان باذکاوت نیستند. پاکستان طی مدت 15 سال 33 ملیارد بلکه هم بیشتر [از آمریکایی ها] گرفته و خالا این پیسه را صرف تعلیم [آن] تروریست ها که قاتل افغان ها و آمریکایی ها استند، می کند. گپ های من بی معنی نیستند. بلکه گواه این مدعا پیدا شدن بن لادن در نزدیک اسلام آباد، مسمومیت و مرگ ملا عمر در کراچی، کشته شدن ملا عبیدالله در کراچی که نقل است توسط استخبارات پاکستان کشته شد، مجروح شدن ملا آغا جان معتصم در کراچی که نقل است توسط استخبارات پاکستان به خاطر ترک ستیزه جویی به ضرب گلوله کشته شد، قتل نصیر حقانی در اسلام آباد به ضرب گلوله، دستگیری ملا برادر که گفته می شد مصروف مذاکرات صلح با دولت افغانستان بود، و .... گپ من این است که حتی اگر به افغان ها رحم نمی کنید به آمریکاییان رحم کنید که توسط پاکستان در افغانستان کشته شده اند. به مادران آمریکایی که پسراتن و دخترانشان در این منطقه کشته شده اند رحم کنید.

پاسخ