تروریسم

نیاز بی بی افغان ها را به قیام علیه داعش دعوت می کند

نوشته سلیمان

رئیس جمهوری اشرف غنی در ماه حمل مدال افتخار را به نیاز بی بی اهدا می کند. سه پسر و سه نواسه این باشنده ولایت ننگرهار توسط قاتلان «دولت اسلامی عراق و سوریه» (داعش) به قتل رسیدند. [عکس متعلق به ارگ ریاست جمهوری]

رئیس جمهوری اشرف غنی در ماه حمل مدال افتخار را به نیاز بی بی اهدا می کند. سه پسر و سه نواسه این باشنده ولایت ننگرهار توسط قاتلان «دولت اسلامی عراق و سوریه» (داعش) به قتل رسیدند. [عکس متعلق به ارگ ریاست جمهوری]

کابل -- «دولت اسلامی عراق و سوریه» (داعش) در ماه سرطان گذشته سه پسر و سه نواسه نیاز بی بی را به قتل رساند، مگر کدام چیزی نمی تواند گپ زدن او علیه این گروپ تروریستی را مانع شود.

بنا بر گزارش رسانه های محلی داعش فامیل نیاز بی بی را از این جهت هدف قرار داد که پسران او به پولیس ملی افغانستان (اِ ال پی) ملحق شده بودند.

این زن 55 ساله که مادر 12 فرزند است گفت که شبه نظامیان داعش منزل او را در قلاجات، واقع در ولسوالی کوت ولایت ننگرهار، تصرف کردند.

او به سلام تایمز گفت: «آنها به سه پسر و سه نواسه ام مقابل چشمان ما فیر کردند. سپس سرهای پسرانم را بریدند.»

او گفت: «آنها را به این خاطر کشتند که ما با دولت خود همکاری می کردیم، از خانه، منطقه خود و ننگرهاری ها در برابر داعشیان دفاع مشروع می کردیم.»

«قیام علیه داعش»

بی بی گفت: «پسرانم به پولیس محلی ملحق شده بودند و علیه داعشیان می جنگیدند تا از سرزمین خود دفاع کنند و از وطن، ناموس و از مردم ننگرهار حراست کنند. من از این که پسرانم در شکست داعش نقش داشتند و شهید شدند افتخار می کنم.»

او گفت: «از سایر مادران و افغان ها می خواهم برای رهایی از ظلم داعشیان و نابودی کامل این ظالمان در مقابل داعشیان برخیزند و سلاح بگیرند.»

در طول سال گذشته افغانستان و قوای بین المللی داعش از تقریبا تمام پناهگاه های خود در ولایت ننگرهار رانده اند.

بی بی گفت: «خوشبختانه حالا داعش از منطقه ما نابود شده و قریه ما کاملا امن است. ما حالا دوباره در خانه خود زندگی می کنیم.»

او درباره مصیبتی که بر سر او و فامیلش آمده گفت: «ما هیچوقت این مصیبت را فراموش نخواهیم کرد.»

«ما از حکومت می خواهیم دیگر هرگز اجازه ندهند که داعش به ننگرهار مراجعت کند.»

مصمم به گرفتن انتقام متقابل

دو تن از پسران بازمانده بی بی تعهد کرده اند که همچنان به مبارزه با داعش بپردازند.

یکی از پسران بی بی به نام سید امین به سلام تایمز گفت: «داعشیان برادرانم ... ملک محمد امیر، محمد ضامن، و محمد کمین را در مقابل چشمان زنان و اطفال شان تیرباران کردند.»

او گفت: «آنها حتی به برادرزاده هایم رحم نکرد. آنها محمدخان، گل امین، و تحویلدار را هم تیرباران کردند.»

او گفت که از یکی از برادران مقتولش «نه طفل به شمول چهار دختر» و از دو برادر دیگرش هم روی هم نه طفل به جا مانده است.

سید امین گفت: «با وجودی که افراد داعش شش عضو فامیلم را به دلیل همکاری با حکومت کشتند اما یک برادر دیگرم هنوز هم پولیس است. اگر این برادرم هم شهید شود من پولیس می شوم و با داعش می جنگم.»

آن برادر دیگر که عتیق الله نام دارد و در صفوف پولیس محلی فعالیت می کند ماه عقرب گذشته در مبارزه با داعش زخمی شده بود. او فعلا کاملا صحتمند شده و به سر خدمت خود برگشته است.

عایق الله به سلام تایمز گفت: «تا آخرین نفسم با داعش می جنگم. من تا زمانی با تروریستان می جنگم که در سراسر ننگرهار امنیت تامین شود. من می خواهم برادرزاده هایم که پدر ندارند بتوانند بدون کدام ترس از داعش مکتب بروند.»

او گفت: «قوای امنیتی با مشارکت مردم ساحات ما را از وجود اافراد داعش تصفیه کرده اند.»

یکی از برادرزاده های سید و عتیق الله هم عهد کرد تا داعش را شکست دهد.

اسدالله 10 ساله، یک تن از اطفال مرحوم ملک محمد امیر، به سلام تایمز گفت: «روزهای زیاد می شود که پدرم را دیگر ندیده ام. وقتی که بزرگ شوم انتقام خون پدرم را می گیرم.»

تمام ولایت خواهد جنگید

ناظرین می گویند مردم ننگرهار دیگر هرگز نمی خواهند به داعش اجازه دهند که احساس کند می تواند به این جا مراجعت کند.

محمد رادمنش، سخنگوی وزارت دفاع، به سلام تایمز گفت که آنها «در مبارزه با داعش و ... شکست این گروپ نقش و سهم فعال دارند. همین حالا صدها مادر ننگرهاری فرزندان شان را در صفوف اردوی ملی، پولیس ملی، و پولیس محلی فرستاده اند.»

رادمنش گفت که داعش در همان روزهای اول ظهورشان در ننگرهار سال 2015 با واکنش سخت باشنده های این ولایت مواجه شد. وی افزود که همکاری مردم با قوی قوای امنیتی افغان سبب شد که داعش شکست فاحش بخورد.

فتانه گیلانی، رئیس اجتماع زنان افغانستان، به سلام تایمز گفت: «داعش در زمان حضورشان در بعضی مناطق ولایت ننگرهار، فجیع ترین جنایت را مرتکب شدند. آنها صدها ملکی بیگناه را کشتند ... اطفال بیشماری را یتیم کردند، زنان بسیاری را اختطاف نمودند، و صدها خانه مسکونی را آتش زدند.»

گیلانی که خودش نیز مادر است گفت: «زنان افغان در طول تاریخ برای حفاظت و حراست از افغانستان [تعداد بسیار زیادی از] فرزندان شان را قربانی داده اند.»

او گفت: «نیاز بی بی و صدها مادر دیگر فرزندان شان را در مبارزه با داعش از دست دادند تا داعش در ننگرهار شکست خورد.»

مصیبت توصیف ناپذیر بی بی موجب شد که او در ماه حمل در کابل با اشرف غنی ملاقات کند.

رئیس جمهور اشرف غنی با نیاز بی بی، که توسط گلاب منگل والی ننگرهار و شماری از بزرگان قومی و عالمان دینی این ولایت همراهی می شد، غمشریکی نمود و به خاطر تقدیر از شجاعت نیاز بی بی به او مدال عالی ملالی را اهدا کرد

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

من بحيث پسر افغان برايتان افتخار ميكنم مادر عزيز خداوند ج برايتان صبر جمين بدهد خداوند دشمنان دين را نيست و نابود كند انشاالله تابه كي مادر بي فرزند و فرزند بي مادر شود انشاالله روزي وطن ما هم صلح سرتاسري و آرامي خواهد شد ...

پاسخ

اعطای مدال ملالی به نیاز بی بی اقدام خوبی است. اما متقاعد کردن نواسه هایش به گرفتن انتقام خون عزیزانشان یک مفکوره منفی را توسعه می دهد. نواسه هایش خصوصا آنها که بسیار خردسال استند، باید تشویق و ترغیب به کتاب و قلم و مکتب شوند. هر چه زیادتر آنها به انتقام گیری متقاعد شوند، خون و خونریزی در افغانستان زیادتر ادامه خواهد داشت. همچنان آمریکا باید با افغانستان صادق باشد و علیه داعش «ساخت پاکستان» که با داعش واقعی متفاوت است، اقدام کند. با این حال وقتی اخبار می گوید که ترمپ به هیلاری کلینتون گفت که او داعش را تولید کرده، یا آن که پرسنل داعش از شمال با طیاره به افغانستان منتقل شده اند، این ها موجبات نگرانی استند که جواب آنها سخت است؛ زیرا معنی آن این است که آمریکایی ها هم در این مسئله دخیل ایستند. آمریکا به حیث یک ابرقدرت جهان باید جهت برقراری صلح و انکشاف در جهان کوشش کند و نباید مثل پاکستان به حیث یک حامی تروریست ها عمل نماید.

پاسخ