رسانه

در حالیکه گفتگو های صلح جریان دارد،‌ رسانهٔ حامی القاعده برای طالبان بازاریابی میکند

سلام تایمز

در تصویر ایمن الظواهری رهبر القاعده، با لوگو گروهٔ طالبان دیده میشود. [آرشیف]

در تصویر ایمن الظواهری رهبر القاعده، با لوگو گروهٔ طالبان دیده میشود. [آرشیف]

البیان، یک رسانه‌ٔ حامی شبکهٔ القاعده هفتۀ گذشته در شبکه های اجتماعی اش پیام های را نشر کرده است که چندین چینل شبکه های طالبان را ترویج میکند و این عمل نگرانی های را افزایش میدهد که این گرو‌ه هنوز هم با شبکهٔ بین المللی تروریستی ارتباطات خود را نگهداشته است.

‌حساب البیان در تلگرام به تاریخ ۲۴ جوزا با نشر یک پیام استفاده کننده گان را ترغیب نموده است تا حساب یا اکونت های رسمی طالبان را در تلگرام و تویتر دنبال کنند.

این حساب هشتگ "حمایت از شبکه های جهادی" را در پست خود به کار برده است.

البیان که مرجع معلومات دهی القاعده است این پیام را در همان روز بر صفحات انترنیتی خود هم به نشر رسانده است.

این پیام در جریان تلاش های جاری صلح میان زلمی خلیلزاد، نمایندۀ خاص ایالات متحده برای صلح افغانستان وطالبان، پخش میشود.

یک توافق احتمالی، امریکا را وادار به خروج سربازان شان بعد از ۱۷ سال حضور در افغانستان خواهد کرد. در مقابل، طالبان تضمین خواهند نمود که این کشور هیچگاه به پناه گاه امن برای گروه های تروریستی مانند القاعده پیش از حملات یازدهم سپتامبر مبدل نخواهد شد.

طالبان تا هنوز درین مورد تعهدی نکرده اند.

روابط القاعده - طالبان

شبکهٔ القاعده و طالبان روابط مدوام و دراز مدت دارند.

بعد از تصرف کابل توسط طالبان در ماه میزان ۱۳۷۵، اسامه بن لادن رهبر القاعده، افغانستان را یک جایگاه مناسب برای تشکیل شبکۀ تروریستی اش و ایجاد پایگاه های آموزشی برای پیروان خود، انتخاب نمود.

طالبان با میزبانی وی و جنگجویان خارجی اش توافق نمودند، به امید اینکه آنان این جنبش تازه بوجود آمده را در تصرف بخش های باقیماندۀ کشور، جائیکه تحت کنترل ایتلاف شمال بود، کمک نمایند.

با داشتن ایدیولوژی مشترک، اسامه کمک های مالی زیاد را به طالبان فراهم نمود. وی همچنان حمایت هواداران القاعده در کشورهای عربی را به طالبان جلب نمود.

در یک مثال دیگر همکاری طالبان - القاعده، احمد شاه مسعود یک رهبر ایتلاف شمال توسط دو عضوء‌ شبکه‌ٔ القاعده که خود را خبرنگار معرفی کرده بودند دو روز قبل از حملات یازدهم سپتامبر به تحریک این دو گروه کشته شد.

طالبان از تسلیم دهی اعضای القاعده به شمول اسامه بن لادن انکار کردند که منجر به حمله بر افغانستان به رهبری ایالات متحده در میزان ۱۳۸۰ و پایان رژیم طالبان گردید. اسامه طی یک عملیاتیکه توسط کماندو های بحری ایالات متحده بتاریخ ۱۲ ثور ۱۳۹۰ در پاکستان انجام شد، کشته شد.

اتحاد دوامدار

رابطه میان این دو گروه حتی بعد از سرنگونی طالبان نیز ادامه یافت.

در جوزای ۱۳۹۵ ایمن الظواهری رهبر جدید القاعده در یک پیام صوتی بیعت خویش را از ملا هبت الله اخندزاده، کسیکه رهبری طالبان را بعد از کشته شدن ملا اختر محمد منصور که در یک حملۀ هوایی در پاکستان کشته شد به عهده گرفته بود اعلان نمود. ملا منصور در آن زمان در حال بازگشت از ایران بود.

الظواهری ضمن بیعت با خلف ملا منصور از مرگ وی اظهار تأسف نمود.

بر اساس گزارش سی ان ان الظواهری گفت "منحیث امیر گروه جهادی القاعده، من بیعت خود را به شما اعلام میدارم."

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دیگه آن آمریکا نیست که بخواهد جنگ دوام نماید این همه گپهای مفت است بالاخره آمریکا شکست خورده از دیار اخراج خواهد شد به کمک الله سبحانه و تعالی

پاسخ