اقتصاد

ایران قاچاق کردن دالر امریکائی را از افغانستان افزایش داده است

گزارش از عمر

بر اساس گزارشات مقامات حکومت افغان و مسؤلین محلی در ولایت غربی هرات، رژیم ایرانی در میان افزایش تحریم ها و فشار های بین المللی، به قاچاق کردن دالر امریکائی از افغانستان ادامه داده است. [عمر]

هرات -- بر اساس گزارش های مقامات حکومت افغان و مسؤلین محلی در ولایت هرات، رژیم ایرانی در میان افزایش فشار و تحریم های بین المللی، به قاچاق کردن دالر امریکائی از افغانستان ادامه ادامه میدهد. [عمر]

طبق گزارشی از طلوع نیوز، خالق صدیق رئیس رفتنی د افغانستان بانک، بانک مرکزی افغانستان به روز چهارشنبه (۲۹ جوزا) تصدیق کرده است که، قاچاقبران روزانه ده ها هزار دالر امریکائی را از راه های زمینی و هوائی از افغانستان به ایران انتقال میدهند.

توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات گفته است، «چون تحریم ها در این اواخر فشار زیادی بالای ایران وارد کرده اند، تعدادی از اعضای مافیا تلاش میکنند تا دالر را از مارکیت های هرات جمع آوری نمایند و مقدار زیادی از آنها را به ایران بفرستند.»

وی افزود، قاچاق دالر در حال افزایش و رو به رشد است.

یک تبادله کننده اسعار خارجی به تاریخ ۱۱ جوزا در شهر هرات، دالر امریکائی را در مارکیت تبادله اسعار خراسان میشمارد. رئیس رفتنی د افغانستان بانک (بانک مرکزی افغانستان)، با تصدیق کردن این مطلب گفته است، قاچاقبران روزانه ده ها هزار دالر امریکائی را از راه های زمینی و هوائی از افغانستان به ایران انتقال میدهند. [عمر]

یک تبادله کننده اسعار خارجی به تاریخ ۱۱ جوزا در شهر هرات، دالر امریکائی را در مارکیت تبادله اسعار خراسان میشمارد. رئیس رفتنی د افغانستان بانک (بانک مرکزی افغانستان)، با تصدیق کردن این مطلب گفته است، قاچاقبران روزانه ده ها هزار دالر امریکائی را از راه های زمینی و هوائی از افغانستان به ایران انتقال میدهند. [عمر]

یک تبادله کننده اسعار به تاریخ ۱۱ جوزا در یکی از جاده های شهر هرات، اسعار خارجی را تبادله می کند. [عمر]

یک تبادله کننده اسعار به تاریخ ۱۱ جوزا در یکی از جاده های شهر هرات، اسعار خارجی را تبادله می کند. [عمر]

وی افزود، «دالر در لاری ها و تاکسی ها و یا اشخاص [که به طور پیاده از مرز می گذرند] و هر طریق ممکن دیگر، به ایران قاچاق می گردند.

طاهری گفت، این قاچاق یک نگرانی ای است به خاطریکه باعث افزایش قیمت ها در افغانستان شده است و همچنان ضربه ای بر اقتصاد کشور وارد کرده است.

به قول شیرآقا وزیری، کسیکه یک تجارت تبادله اسعار را در هرات اداره می کند، «قاچاقبران برای رسیدن دالر از کابل انتظار می کشند و بعداً آنها را به ایران انتقال میدهند.

وی گفت، «بسیاری از افغانان ویزاهائیکه دارای اجازه دخولی چندین مرتبه میباشند را دارند. آنها با خود ۲۰۰۰ دالر تا ۳۰۰۰ دالر (۱۶۱۰۰۰ تا ۲۴۲۰۰۰ افغانی) و حتی بیشتر تا ۱۰۰۰۰ دالر (۸۰۷۰۰۰ افغانی)، به ایران انتقال میدهند.»

وزیری گفت، «آنها هر روز سری را به مارکیت تبادله میزنند و پول را از تبادله کننده گان دالر جمع آوری می کنند و بعداً آن را به ایران میبرند به خاطریکه قیمت های تبادله برای دالر در ایران بسیار بلند هستند.»

امید که در مارکیت تبادله اسعار خراسان در هرات، تبادله اسعار را اداره می کند اظهار داشت، «آنها دالر را از مارکیت خراسان خریداری می کنند و به ایران قاچاق می کنند. چون دالر از اینجا به ایران قاچاق شوند، مقدارش در اینجا [در هرات] کمتر می شود.»

مخصوصاً سکتور خصوصی در هرات از قاچاق اسعار امریکائی نگران می باشد.

بهاءالدین رحیمی، رئیس اتحادیه تبادله کننده گان اسعار در هرات گفت، «ما نگرانی های خویش را با مسؤلین امنیتی راجع به این مشکل چند مرتبه شریک ساخته ایم.»

وی گفت، یکی از عوامل عمده افزایش قیمت تبادله دالر در افغانستان، خروج دالر از این کشور از طریق راه های غیرقانونی می باشد.

وی افزود، «هر هفته ۳۰ ملیون دالر تا ۴۰ ملیون دالر [۲.۴ ملیارد تا ۳.۲ ملیارد افغانی] در مارکیت افغان اماله می شوند، و اکثر این دالر به هرات می آیند. اکثر این دالر که به هرات میرسند به خارج از کشور قاچاق میشوند.»

وی گفت، «زمانیکه دالر افغانستان را به شکل فزیکی ترک کند، تأثیر منفی را بر تمام سکتور های اقتصادی کشور وارد می کند. چینل های بزرگی برای قاچاق کردن دالر به ایران وجود دارند، و این معاملات قاچاق ضربه سختی به اقتصاد کشور و سکتور خصوصی میباشد.»

مداخله ایران

نجیب الله محبی، منشی شورای ولایتی هرات گفت، رژیم ایرانی تلاش می کند تا پول را به شمول دالر بر اثر فشار بین المللی ذخیره نماید، و آنها برای این کار از هر چانس ممکن استفاده می کنند.

وی گفت، «حکومت نگران این سوال نیست که چقدر دالر به ایران منتقل شده اند، و اینکه هر کس آزادانه دالر را به آن کشور میبرد. حکومت ایران تعداد از گروه ها و اشخاص را گماشته است تا دالر را از مارکیت هرات جمع آوری کرده به ایران ببرند.»

محبی افزود، «کسانیکه دالر را به ایران قاچاق می کنند بدون شک متعلق به حکومت ایران میباشند. چطور ممکن است که کسی بدون رابطه در آنجا، دالر را به آن کشور ببرد؟»

حمیدالله خادم، رئیس اطاق تجارت و معادن در ولایت هرات گفت، «قاچاق دالر کاری نیست که اشخاص عادی انجام داده بتوانند.»

وی گفت، «انتقال دالر به شکل فزیکی از افغانستان به ایران، برای حکومت ایران سود دارد.»

خادم افزود، چون ایران با مشکلات عمده اقتصادی و تحریم های بین المللی دست و پنجه نرم میکند، از داشتن مقدار زیاد دالر سود می برد.

قیودات مرزی

محبی گفت، «جمع آوری دالر از مارکیت هرات و قاچاق آن به ایران تأثیرات منفی بر تجارت و اقتصاد داشته است – مخصوصاً بر مردم تجارت پیشه – و حکومت باید قیودات بیشتر را بر مرزهای کشور وضع کند.»

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات گفت، «ما گزارش های متعددی را راجع به قاچاق دالر از مرز کشور در هرات دریافت کرده ایم، و دفتر والی هرات به نیروهای سرحدی هدایت داده است تا تمام امکانات خود را بکار برده از قاچاق دالر به ایران جلوگیری نمایند.»

وی افزود، «نیروهای امنیتی اقدامات شان را بر مرز با ایران افزایش داده اند، و آنها با موارد قاچاق دالر با جدیت برخورد خواهند کرد چون این قاچاق به طور مستقیم منافع ملی افغانستان را متضرر میسازد.»

فرهاد گفت، «کسانیکه دالر را به ایران قاچاق میکنند، دشمنان حکومت و مردم افغان هستند.»

به قول فرهاد، طی سال گذشته، نیروهای امنیتی بیش از ۳۰ شخص را در رابطه با قاچاق دالر به ایران بازداشت کرده اند.

وی گفت، «در وضع حساس فعلی، ما اراده قوی برای جلوگیری از قاچاق دالر به کشورهای همسایه، و بازداشت کردن مرتکبین، داریم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در نهایت اسلام پیروز می شود و شما متجاوزان آمریکایی اخراج خواهید شد

پاسخ

من شنیده ام که هرگاه یک نفر هیروئین را به ایران انتقال دهد، مقامات ایرانی بلافاصله تصمیم می گیرند تا او را اعدام نمایند. اینجا باید یک مجازات برای کسانی باشد که دالررا که توسط جامعه جهانی به افغانستان یا ازطریق روابط دوستانه یا ازطریق همکاری و یاهم ازطریق تجارت افغانستان بادیگران بدست میاید از یک کشورفقیر مثل افغانستان انتقال دهد. این مجازات باید مشابه به مجازات قاچاق هیروئین باشد. بدبختانه مردم ما از دیموکراسی سوء استفاده می کنند و هرآن چیزیکه به نفع شخصی شان باشد انجام میدهند، درحالیکه هم وطنان خویش را نادیده می گیرند.

پاسخ