امنیت

هزاران نفر در هرات با نگاهی به "شیرینی صلح"، طالبان را ترغیب می کنند که جنگ را متوقف کنند

گزارش از عمر

بیش از ۳۰۰۰ نفر از باشنده گان ولایت هرات به شمول زنان، علمای دینی و اعضای پارلمان به تاریخ ۱۷ اسد سال ۱۳۹۸ در شهر هرات برای اعلام حمایت از روند صلح تجمع کردند و از طالبان خواستند که جنگ را متوقف کنند. [عمر]

هرات -- بیش از ۳۰۰۰ تن از باشنده گان ولایت هرات – به شمول زنان، علمای دینی و اعضای پارلمان – به تاریخ ۱۷ اسد تجمع کردند تا حمایت خود را از روند صلح اعلام کنند و از طالبان بخواهند که دست از جنگ بکشند.

مولوی عبدالعظیم، یکی از باشنده گان ولسوالی فارسی هرات در مصاحبه ای گفت، «ما از طالبان میخواهیم که کشتن برادران خود را متوقف کنند و از برای خدا به این جنگ شدت نه بخشند. جوانان ما هر روز کشته می شوند و خانواده های آنها بدون سرپرست باقی می مانند.»

عظیم گفت، از آنجا که طالبان خود را مسلمان می نامند، باید بدانند که اسلام تا چه حد بر صلح اصرار دارد.

وی گفت، «ببینید پیامبر خدا چقدر بر صلح تأکید کرده است. خلافت اسلامی [پس از درگذشت پیامبر اکرم] سعی کرد تا اطمینان حاصل کند که شکاف ها منجر به جنگ نشوند و خداوند چندین بار صلح را در قرآن ذکر کرد که برای جامعه سودمند است.»

هزاران تن از باشنده گان هرات به تاریخ ۱۷ اسد در شهر هرات جمع شده اند تا از جنگجویان طالب بخواهند که خشونت را کنار بگذارند و صلح را برقرار کنند. [عمر]

هزاران تن از باشنده گان هرات به تاریخ ۱۷ اسد در شهر هرات جمع شده اند تا از جنگجویان طالب بخواهند که خشونت را کنار بگذارند و صلح را برقرار کنند. [عمر]

شرکت کنندگان به شمول زنان به تاریخ ۱۷ اسد در تالار مولانا جلال الدین محمد بلخی در شهر هرات جمع شده اند. [عمر]

شرکت کنندگان به شمول زنان به تاریخ ۱۷ اسد در تالار مولانا جلال الدین محمد بلخی در شهر هرات جمع شده اند. [عمر]

وی افزود، «تنها امید ما این است كه كشور ما به صلح برگردد چون ما از جنگ خسته شده ایم. این جنگ باید متوقف شود؛ این به ما كمك نمی كند.»

به گزارش ای اف پی، سخنگوی طالبان روز دوشنبه (۲۱ اسد) گفت، مذاکره کنندگان طالبان و ایالات متحده آخرین دور مذاکرات خود را برای توافق انجام دادند که باعث شود آمریکا حضور نیروهای خود در افغانستان را کاهش دهد.

به گزارش ای اف پی، ذبیح الله مجاهد گفته است، دور هشتم مذاکرات که در دوحه در حال انجام بود، پس از نیمه شب به پایان رسید.

وی در تویت خود نوشت، «کار خسته کننده و مؤثر بود. هر دو طرف توافق کردند که برای مراحل بعدی با رهبری شان مربوطه مشورت کنند.»

به گزارش ای اف پی، هیچ توضیح فوری از سفارت ایالات متحده در کابل حاصل نشده است.

به روز یکشنبه (۲۰ اسد)، زلمی خلیلزاد فرستاده صلح آمریكا با اشاره به عید قربان در تویت خود نوشت، «امیدوارم این آخرین عید باشد كه افغانستان در جنگ است.»

"خسته از خشونت"

وکیل احمد شهید زاده، باشندهٔ هرات در این تظاهرات نیاز اینکه جنگجویان جنگ را متوقف کنند، اظهار کرد.

وی گفت، «من از طالبان میخواهم که کشتن برادران خود را به خاطر خدا متوقف کنند.»

او با استناد به تلاش های شهروندان برای دفاع از پایان جنگ گفت، همهٔ افغانها صلح می خواهند.

وی خاطرنشان كرد، افغان های معلول از هرات به کابل راهپیمایی کردند، بایسکل سواران به چند کشور همسایه پدل زدند و "كاروان صلح"پیاده راه خود را به بسیاری از ولایات رسانده است -- همه با هدف انتشار پیام صلح.

وی گفت، این تلاش ها نشان می دهد که افغان ها از جنگ خسته شده اند و طالبان باید درک کنند که زمان آن فرارسیده است که درگیری پایان یابد.

حمیدالله فوشنجی، یکی دیگر از باشنده گان هرات، گفت، «در روزهای اخیر، تعدادی حمله خونین در کشور رخ داده است و این وضعیت برای ما قابل قبول نیست. ما از خشونت و جنگ خسته شده ایم و نمیخواهیم شاهد تعداد بیشتری از هموطنان مان کشته شوند.»

وی افزود، «ما از طالبان میخواهیم تا به صدای مردم گوش دهند و خواسته ها و امیدهای آنها را درک کنند. طالبان باید بدانند که تنها راهی که بتوانند به اهداف خود برسند، صلح است -- نه از طریق جنگ.»

خوش بینی نسبت به مذاکرات

ناظرین میگویند، مذاکرات اخیر افغانستان را به صلح نزدیکتر می کند.

سید عظیم کبرزانی، نماینده مردم هرات در پارلمان در مصاحبه ای گفت، «فکر می کنم مذاکرات صلح در اوج خود است و طرفین درگیری اعتراف کرده اند که جنگ راه حل نیست.»

وی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش بینی شده برای ۶ میزان گفت، «امیدواریم که بتوانیم شیرینی صلح را بچشیم و قبل از انتخابات، همه مشکلات را برطرف شده ببینیم.»

وی افزود، «زمان صلح و پایان دادن به جنگ تحمیلی فرا رسیده است و حمایت از کشورهای دوست ما در این زمینه باعث امیدواری ما می شود. اطمینان وجود دارد که این بار صلح جایگزین جنگ شود.»

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات گفت، حکومت و طالبان هردو می دانند که جنگ راه حل نیست.

وی گفت، «آنها باید کنار هم بنشینند و موضوع را از طریق گفتگو حل کنند.»

طاهری گفت، «مردم دیگر نمی توانند جنگ را بپذیرند و همه خواهان صلح و امنیت هستند. در این اواخر امید به صلح و پایان جنگ وجود داشته است. گفتگوهائی که در قطر در جریان است، ما را امیدوار می کند. ما انتظار داریم به زودی مذاکرات بین الافغانی آغاز شوند.»

غلام یحیی عظیم، یک تحلیلگر سیاسی در ولایت هرات نیز خواستار شمولیت حکومت در مذاکرات صلح شد.

وی گفت، «ما امیدواریم که حکومت افغانستان در زودترین فرصت وارد مذاکرات صلح شود. هرچه بیشتر حکومت در مذاکرات شرکت کند، فرصت های ما برای دستیابی به صلح بیشتر می شوند.»

وی افزود، «ایالات متحده، شریک استراتژیک افغانستان، مذاکرات صلح را با طالبان به خوبی پیش برده است و ما امیدواریم که به زودی نتیجه ای از این مذاکرات حاصل شود.»

عظیم گفت، «همهٔ افغان ها منتظر هستند تا همه طرف های درگیری تصمیم خود را در مورد آتش بس و پایان دادن به جنگ اعلام کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500