امنیت

طالبان در سلسلهء انتقام جویی ها، خانه های داعش را در کنر به آتش کشیدند

گزارش از خالد زیری

این عکس که به تاریخ ۸ ماه حمل گرفته شده ساحه وردیش ولسوالی مانوگی ولایت کنر را نشان میدهد. [خالد زیری]

این عکس که به تاریخ ۸ ماه حمل گرفته شده ساحه وردیش ولسوالی مانوگی ولایت کنر را نشان میدهد. [خالد زیری]

کنر-- جنگجویان طالبان و داعش رقابت شان را بخاطر کنترل کردن ساحات ولسوالی مانوگی ولایت کنر جایکه درگیری های اخیر طالبان را واداشته تا ۲۲ خانه داعش را به آتش بکشند ادامه میدهند.

یک ونیم سال می شود که سلسله انتقام جویی های جاری بین طالبان و داعش ادامه دارد.

بریدمن نجیب الله قوماندان امنیه ولسوالی مانوگی گفت، «این دو گروه اکثرآ با یک دیگر می جنگند.»

وی گفت، «طالبان به تاریخ ۲ و ۳ میزان، ۲۲ خانه جنگجویان داعش را از طرف شب در ساحات لایچلم و وردیش آتش زدند. ما بطور منظم در این ساحات عملیات ها را راه اندازی می کنیم و بر هردو گروه تلفات سنگین را وارد ساخته ایم.»

در تصویر، جنگجویان داعش دیده می شوند که در ماه میزان گذشته آماده گی می گیرند تا بالای مواضع طالبان انداخت نمایند. [فایل]

در تصویر، جنگجویان داعش دیده می شوند که در ماه میزان گذشته آماده گی می گیرند تا بالای مواضع طالبان انداخت نمایند. [فایل]

به تاریخ ۲۲ ماه حمل در ساحه قورو ولسوالی وته پور زمانیکه جنگجویان طالب خانه های اعضای گروه داعش را به آتش می کشند دود بلند می شود. [خالد زیری]

به تاریخ ۲۲ ماه حمل در ساحه قورو ولسوالی وته پور زمانیکه جنگجویان طالب خانه های اعضای گروه داعش را به آتش می کشند دود بلند می شود. [خالد زیری]

نجیب الله افزود، «هردوی شان گروه های تروریست و دشمن ماهستند.»

غنی مصمم سخنگوی والی کنر وقوع این درگیری ها را تائید کرد.

او گفت، درگیری بین این دو گروه منجر به کشته شدن ۱۰ عضو در هر دو طرف شد. وی علاوه کرد، «آنان هنوز هم منتظر یک فرصت است تا بالای یکی دیگر شان انداخت نمایند.»

مصمم گفت، «ما چندین عملیات را در گذشته راه اندازی نموده ایم و پلان داریم تا در آینده نزدیک برخی عملیات های جامع را راه اندازی کنیم تا ساحات را از وجود اعم طالبان و داعش پاکسازی نمایم تا اینکه باشنده گان عادی به زنده گی عادی شان برگردند.»

جمال الدین سیار یک عضو شورای ولایتی کنر گفت، «درگیری بین داعش و طلبان در ولسوالی مانوگی ادامه دارد. در چندین ماه گذشته، هزارها خانواده به ساحات امن کوچ کردند اما آنها زنده گی تلخ را به سر می برند.

وی گفت، حکومت بخاطر نابود کردن این دو گروه عملیات های وسیع را آغاز کرده است.

وحیدالله کلیمزی والی کنربه تاریخ ۴ میزان در یک گردهمایی در اسد آباد مرکز این ولایت گفت، هدف نیروهای امنیتی پاکسازی ساحه از وجود داعش است.

داعش و طالبان یکی دیگر را کافر خطاب می کنند.

در یک مورد دشمنی این دو گروه با یکی دیگر، طالبان از روی قهر به مردم محل اجازه دادند تا در انتخابات ریاست جمهوری اشتراک نمایند.

ویران کردن خانه های داعش فقط چند روز قبل از آن آمد که افغانها در ۶ میزان در انتخابات ریاست جمهوری رای دادند.

رحمت الله باشنده ۳۰ ساله ساحه ننگلام ولسوالی مانوگی گفت، «در آغاز هردو اعم طالبان و داعش به رای دهنده گان گفتند که در انتخابات اشتراک نکنند در غیر آن آنها را خواهند کشت.»

وی گفت، «اما پس از آنکه طالبان در ساحه تسلط یافتند، آنها از مردم خواستند تا بروند و رای خود را بریزیند بخاطریکه آنها خواستند قدرت شان را به داعش نشان دهند. این بدان معنی است که طالبان برخلاف اراده داعش به افغانهای عادی اجازه دادند تا رای بدهند.»

او گفت، «آنها در دیگر ساحات به رای دهنده گان اجازه ندادند تا در انتخابات اشتراک نمایند اما انها به باشنده گان یک چند قریه این ولسوالی اجازه دادند تا مخالفت شان را با داعش نشان دهند.»

باشنده گان محل از هردو گروه بیزار شدند و اکثر خانواده ها از اثر درگیری ها ساحات شان را ترک کردند.

رحمان ۳۲ ساله که او همچنان از قندارو فرار کرده گفت، ۳۲ باشنده منطقه قندارو ولسوالی مانوگی خانه های شان را از اثر تهدیدات داعش ترک کردند و به ساحه برکندای ولسوالی متذکره کوچ کردند.

رحمان گفت، «زمانیکه ما در آنجا زنده گی می کردیم، جنگجویان داعش، طالبان را مرتدین میخواندند و طالبان جنگجویان داعش را خوارج می خواندند، اشاره به گروه در جریان قرن اول اسلام که بخاطر فعالیت های خرابکارانه شان در برابر مسلمانان از عقیده رانده شدند.

وی گفت، «آنها این نام ها را در مخابره ها فریاد میزنند و یکی دیگر را کافر میخوانند.»

رحمان گفت، «ما مجبور بودیم که ساحه را ترک کنیم چون ما نمیتوانیستم که در آنجا بیشتر از این زنده گی کنیم. هر کدام شان از دیگرشان بدتر است و آنها فرصت را جستجو می کنند تا افغانهای عادی را بکشند.»

قاری فاتح الله باشنده ۳۴ ساله ساحه لایچلم ولسوالی مانوگی گفت، «طالبان و داعش به نوبت مردم ملکی را اذیت می کنند.»

وی گفت، «من سوگند می خورم که ما از زنده گی خود بیزار شدیم. این یک چیزی موقت نیست. ما هر روز از این بی رحمی ها رنج می بریم. اینجا فیرها هستند و مردم کشته می شود. ما نمی دانیم که کجا برویم و چگونه خود را از آنها محافظت کنیم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هردو اعم طالبان و داعش افغانها و هرکسی دیگر را که با آنها همنظر نیستند می کشند. آنها پروای هیچ کس را ندارند بلکه آنها صرف در قصه خود شان هستند.

پاسخ