اعتراضات

سپاه پاسداران از سرکوب خونین مظاهره کننده در ایران هشدار داد

سلام تایمز و ای اف پی

معترضین ایرانی به تاریخ ۲۵ عقرب در جریان یک مظاهره بر دور و بر یک آتش در تهران گردهم آمدند. [ای اف پی]

معترضین ایرانی به تاریخ ۲۵ عقرب در جریان یک مظاهره بر دور و بر یک آتش در تهران گردهم آمدند. [ای اف پی]

تهران -- در یک پیام تهدید کننده که توسط رسانه های حکومتی نشر شد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که نیرومندترین شاخه نظامی ایران است گفته که این گروه اقدام قاطع بر علیه اعتراضات روز افزون در سراسر ایران خواهد کرد.

یک تصمیم تکان دهنده تحمیل کردن افزایش قیمت نفت باعث تظاهرات سراسری شد که در آن به گفته مقامات به تاریخ ۲۸ عقرب دست کم پنج تن بشمول سه منصوب امنیتی کشته شده اند.

به اساس گزارشها این اعتراضات خشونت آمیز به ۱۰۰ شهر گسترش یافته اند.

آیت الله علی خامنه ای رهبر بزرگ ایران در اظهارات که در رسانه های حکومتی به روز یکشنبه نشر شد، معترضین را اوباش خواند و گفت که آنها قانون و نظم را برهم زدند.

معترضین ایرانی به تاریخ ۲۵ عقرب در میان سوختاندن تایرها در جریان یک مظاهره بر ضد افزایش قیمت های نفت در اصفهان گردهم آمدند. [ای اف پی]

معترضین ایرانی به تاریخ ۲۵ عقرب در میان سوختاندن تایرها در جریان یک مظاهره بر ضد افزایش قیمت های نفت در اصفهان گردهم آمدند. [ای اف پی]

وضعیت در خیابان ها از اثر قطع شدن انترنیت توسط حکومت که اکنون به سه روز رسیده نامعلوم است.

رژیم ایران به روز سه شنبه گفت، انترنیت فقط زمانی وصل خواهد شد که مقامات مطمئن شوند که از آن سوء استفاده صورت نمیگیرد.

علی ربیعی سخنگوی حکومت گفت، «انترنیت در برخی از ولایات جایکه آنها متیقن شوند که از آن استفاده سوء نمی شوند به شکل تدریجی دوباره خواهد آمد.»

قطع انترنیت از جریان ویدیوهایکه در رسانه های اجتماعی از معترضین و اعمال خشونت آمیز آنها شریک می شوند مانع شده است.

سرعت انترنیت به روز سه شنبه در ایران به مقایسه سطوح عادی، نیت بلاکس، ویب سایت که بسته شدن جهانی انترنیت را نظارت می کند ۴٪ بود.

خبرنگاران ای اف پی دو مرکز نفت را در تهران که به آتش کشیده شده بودند و خسارات که به زیربنا ها بشمول یک حوزه ای پولیس وارد شده بود را دیدند.

اما خبرنگاران از فیلم گرفتن مانع شدند بخاطریکه صدها پولیس ضد شورش چهار راهها را در پایتخت با وسایط نقلیه زرهی و لوله های آب محافظت کرده بودند.

این تظاهرات پس از آنکه حکومت اعلان کرد که قیمت نفت ۵۰ فیصد در ۶۰ لیتر نخست که در یک ماه خریداری می گردد و ۲۰۰ فیصد برای نفت اضافی پس از آن افزایش میآبد، آغاز شدند.

نیروی مهلک برضد مظاهره کننده گان

دفتر حقوق بشر ملل متحد به روز سه شنبه گفت که به این دفتر توسط گزارشهای مبنی بر اینکه مهمات زنده در برابر مظاهره کننده گان استفاده شده و باعث کشته شدن تعداد زیادی مردم در سراسر این کشور گردید هشدار داده شده بود.

روپرت کولویل سخنگوی این دفتر به خبرنگاران در جینیوا گفت، «رسانه های ایرانی و یک تعداد منابع دیگر گزارش میدهند که در جریان اعتراضات حد اقل در هشت ولایات مختلف ممکن دهها تن کشته شده باشند و تعداد زیادی از مردم زخمی شده باشند و بیش از ۱۰۰۰ اعتراض کننده گان بازداشت شده باشند.»

وی گفت، «ما از مقامات ایرانی و نیروهای امنیتی تقاضا می کنیم تا استفاده کردن از نیرو بخاطر متفرق ساختن اجمتاعات مسالمت آمیز خودداری نمایند.»

کولویل همچنان از اعتراض کننده ها خواست تا بصورت مسالمت آمیز، بدون متوسل شدن به خشونت فزیکی و تخریب ملکیت عامه، مظاهره کنند.

ایالات متحده ایران را بخاطر استفاده کردن از نیروی مهلک محکوم کرده است. مایک پمپیو وزیر خارجه ایالات متحده در پاسخ به این تظاهرات در یک توییت گفته است، «ایالات متحده با شما است.»

تلویزیون حکومتی فیلم از اجتماعات ضد شورش را در تبریز و شهر قدس نشان داد.

فیلم مردان جوان نقاب دار درگیری با نیروهای امنیتی از تلویزیون دولتی پخش شده است که به ندرت نشانه های مخالفت را نشان می دهد.

در یک ویدیوی که دوشنبه شب (۲۷ عقرب) منتشر شد، در آن یک مرد دیده میشود که ظاهرآ با تفنک بالای نیروهای امنیتی در اندیمشک شلیک می کند در حالیکه دیگران سنگ پرتاب می کنند.

آژانس های خبری اسنا و فارس عصر روز دوشنبه گزارش دادند که حمله کننده ها با استفاده چاقو و کارد، سه منصوب امنیتی را در غرب تهران کمین کرده و به قتل رساندند.

یکی از این سه تن به حیث مرتضی ابراهیمی یک قوماندان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران شنایایی شد.

و دو تن دیگر شان بنام مجید شیخ ۲۲ ساله و مصطفی رضایی ۳۳ سال بودند. هردوی شان در شبه نظامی بسیج که یک نیروی وفادار به حکومت است خدمت کردند.

این بدترین خشونت است از زمانیکه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وبسیج، شبه نظامیان وابسته این گروه اعتراضات ضد حکومتی سراسری را که در ماه قوس سال ۱۳۹۶ آغاز شدند و تا اخر ماه جدی ادامه یافتند سوکوب کردند. دست کم ۲۲ تن کشته شدند.

ریشه های مشکلات اقتصادی

در حالیکه این اعتراضات ناشی از افزایش قیمت نفت گفته شده، مقیاس نارامی ها به مشکلات عمیق اقتصادی اشاره دارد - از بخش بانکی با بدهی گرفته تا نقش بزرگ و مبهم سازمان های مرتبط با ارتش در اقتصاد.

اکثر ایرانیان می گویند که رژیم ایران با انتخاب پشتیبانی از جنگ های نیابتی در منطقه، به جای سرمایه گذاری در کشور خود، مشکلات اقتصادی مردم خود را تشدید می کند.

بخش عمده ای از خشم مردم بر سپاه پاسداران و تناسب بلند هزینه های حکومت که به جنگ های نیابتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به خارج از کشور، به ویژه در سوریه، عراق و یمن می روند، متمرکز است.

تخمین ها متفاوت است، اما برخی ارقام حاکی از آن است که در حدود ۴۰ فیصد از ایرانیان - بیش از ۳۰ میلیون شهروند - حتی در حالی که حکومت شان جان و مال را برای ماجراهای گران قیمت خارجی مصرف می کند، زیر خط فقر زنده گی می کنند.

با تلاش ایرانیان در کشور، تمویل شبه نظامیان تحت حمایت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توسط حکومت در خارج از کشور - مانند لشکر فاطمیون افغانستان و لوای زینبیون پاکستان - به طور فزاینده ای بدنام است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ملت ایران اگر اندکی غیرت داشتند تا حال هزار بار آخندهای شیطان صفت را نابود کرده بودند. حق داده نمی شود، گرفته می شود و برای احقاق آن باید تا پای جان ایستاد.

پاسخ