تروریسم

طالبان دکان هایی در جوزجان را که در آن دکانداران خوابیده بودند، به آتش کشیدند

گزارش از هدایت الله

تصویری که به تاریخ ۲۶ عقرب گرفته شده است، یک روز پس از شرارت آتش زنی از سوی طالبان در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان، دکان های سوخته را نشان می دهد. [حنیف رضایی]

تصویری که به تاریخ ۲۶ عقرب گرفته شده است، یک روز پس از شرارت آتش زنی از سوی طالبان در ولسوالی درزاب ولایت جوزجان، دکان های سوخته را نشان می دهد. [حنیف رضایی]

کندز -- طالبان در پاسخ به ضرر و زیان هایشان از دست نیروهای دولتی افغان، تعدادی از دوکانها را در بازار ولسوالی درزاب در ولایت جوزجان، آتش زدند و دست کم ۱۰ فرد ملکی را مجروح کردند.

عبدالمعروف آذر، سخنگوی والی ولایت جوزجان گفت، طالبان به تاریخ ۲۵ عقرب پس از آغاز عملیات نیروهای افغان برای بازپس گیری مناطق در ولسوالی درزاب، دوکانها را آتش زدند.

وی گفت، طالبان برای تصرف بخش هایی از ولسوالی درزاب که تحت کنترل حکومت است، حمله ای را آغاز کردند، اما آنها با مقاومت شدید نیروهای امنیتی افغان روبرو شدند.

سپس طالبان متوسل به آتش زدن دوکانهای نزدیک خط مقدم جنگ شدند.

وی گفت، «صاحبان دوکانها و برخی از شرکا و دوستانشان شبانه در دوکانهای خود بودند و وقتی دوکانها آتش گرفتند، ۱۰ نفر از آنها مجروح شدند.»

به گفته آذر، صاحبان شب ها در دوکانها می خوابند تا از غارت طالبان محافظت کنند.

وی گفت، نیروهای امنیتی نتوانسته اند اجناس را از آتش نجات دهند، اما افراد مجروح شده در این حادثه در شفاخانه بستری شده اند.

پاکسازی ولسوالی درزاب از طالبان

ذبیح الله زاهد، ولسوال درزاب گفت، این حادثه در مرکز ولسوالی واقع شده است، جایی که تحت کنترل طالبان است و شبکه های مخابراتی خدمات ندارند.

وی گفت، «ارزیابی ما از خسارات به مردم ملکی آغاز شده است و ما یافته های خود را با مردم و نهادهای ذیربط در میان خواهیم گذاشت.»

وی افزود، «این ولسوالی توسط طالبان تهدید می شود و عملیات پاکسازی توسط نیروهای امنیتی ما باید بیشتر تشدید شود تا آنها بتوانند مردم ملکی را از بی رحمی های طالبان نجات دهند.»

محمد حنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغان گفت، « دوکانهای متعلق به تقریباً هشت مالکان کاملاً سوخته شده اند، اما دکاندارانی که در داخل بودند توسط باشنده گان محلی به نیروهای امنیتی [برای کمک] منتقل شده اند.»

وی گفت، برخی از دکانداران «دچار جراحات شدید شده اند» و «توسط نیروهای امنیتی به مراکز صحی منتقل شده اند.»

رضایی گفت، «این عمل فجیع تروریست ها یک جنایت بزرگ است و آنها همیشه مرتکب چنین جنایاتی شده اند. این اولین یا آخرین بار نیست.»

وی بدون این که جزئیات بیشتری را ارائه دهد گفت، علاوه بر آتش زدن فروشگاه ها، طالبان شماری از خانه های مردم ملکی این ولسوالی را آتش زدند و باعث نگرانی زیادی برای زمستان شدند.

رضایی گفت، «اردوی ملی و تولی های ویژه کوماندوها به طور مشترک عملیات تصفیه سازی را در مرکز ولسوالی درزاب انجام داده اند و اخیراً منطقه دریا خانه، جایی که ۱۵۰۰ نفر در چند قریه زندگی می کنند، را از طالبان پاک کرده است.»

وی گفت، «طالبان در این ولسوالی گروگان گرفته اند و به دلیل اینکه آنها از خانه های مردم ملکی به عنوان سپر استفاده می کنند، این روند عملیات [نیروهای امنیتی] را کند کرده است.»

وی گفت، این کوماندوهای وزارت دفاع مصمم هستند تا این منطقه را از طالبان پاکسازی کنند.

انتقام وحشیانه

فعالان جامعه مدنی در ولایت جوزجان می گویند که آتش زدن خانه ها و دوکانها توسط طالبان یک انتقام وحشیانه است که به مردم ملکی بی گناه آسیب می رساند و باید متوقف شود.

نقیب الله حکیمی، یکی از فعالان جامعه مدنی در جوزجان گفت، «این اقدامات طالبان خشونت و نوعی انتقام جویی را نشان می دهند.»

وی گفت، «از آنجا که [طالبان] نگران هستند که نیروهای دولتی آنها را شکست دهند، روحیه آنها را تضعیف می کند و آنها را به سمت خشونت سوق می دهد. امروز دیدیم که چگونه خود به خود دیده می شود.»

وی گفت، «طالبان نمی خواهند که مردم ما به سعادت و رشد دست یابند و به همین دلیل همیشه سعی می کنند به مردم ملکی آسیب برسانند.»

آذر، سخنگوی والی جوزجان گفت، «طالبان به غیر از خشونت و جنایات علیه بشریت به هیچ چیز دیگری فکر نمی کنند. آنها هرگز به جامعه یا حکومت اهمیت نمی دهند و هرگز نمی خواهند کشور ما انکشاف کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تشکر ازاین که خبر های روز را نشر میکنی متشکرم

پاسخ

افغانها نمی توانند جنگ بیشتری را تحمل کنند، آنها مردم ما را قربانی می سازند خانه های ما را آتش می زنند و ناامیدی را در جامعه ما به بار می آورند. ما می خواهیم که حکومت و طالبان در میز مذاکره قرار بگیرند و راه حلی را برای جنگ مداوم در کشور ما پیدا کنند.

پاسخ