امنیت

با تسلیم شدن تقریبا ۱۰۰ نفر جنگجوی موفقیت ها علیه داعش در ننگرهار همچنان ادامه دارد

گزارش از خالد زیری

در حالی که نیروهای محلی اقدامات خود را برای پاکسازی جنگجویان عملی می کنند، طی دو ماه گذشته حدود ۱۴۵۰ جنگجوی داعش و اعضای خانواده آنها تسلیم حکومت شده اند. [خالد زیری]

جلال آباد -- مقامات به روز پنجشنبه (۱۴ قوس) گفتند، تسلیم شدن جنگجویان ناراضی داعش به مقامات ولایت ننگرهار ادامه دارد و تقریباً ۱۰۰ نفر اسلحه خود را در طول یک هفته گذشته تسلیم كرده اند.

شاه محمود میاخیل، والی ننگرهار در مقر ریاست امنیت ملی ننگرهار در جلال آباد به خبرنگاران گفت، حدود ۱۴۵۰ جنگجوی داعش و اعضای خانواده آنها طی دو ماه گذشته تسلیم حکومت شده اند.

وی به تاریخ ۱۴ قوس طی مراسمی برای ۹۴ جنگجوی داعش -- همراه با ۷۴ همسر و کودک -- که تسلیم مقامات شدند، اظهارات خود را ابراز نمود.

میاخیل گفت، «همه این ۹۴ نفر جنگجویان داعش هستند که طی یک هفته گذشته در ولسوالی اچین تسلیم شدند. از میان این جنگجویان داعش، فقط ۱۴ نفر از آنها افغان هستند، دو نفر از شهروندان ترکیه و بقیه پاکستانی هستند.»

در تصویر دیده می شود که، مقامات محلی به تاریخ ۱۴ قوس در ولایت ننگرهار جنگجویان داعش را در جلال آباد به رسانه ها ارائه می کنند. [خالد زیری]

در تصویر دیده می شود که، مقامات محلی به تاریخ ۱۴ قوس در ولایت ننگرهار جنگجویان داعش را در جلال آباد به رسانه ها ارائه می کنند. [خالد زیری]

از جمع ۱۴۵۰ نفر وابستگان داعش که در طی دو ماه گذشته تسلیم حکومت شده اند، ۴۰۰ نفر از آنها جنگجویان بودندو بقیه همسران و فرزندانشان بودند.

وی گفت، «داعش در ننگرهار نابود شده است، و آن ۱۵ یا ۲۰ جنگجویان داعش که ممکن در جایی پنهان شده باشند، نمی توانند به دلیل ترس بیرون بیایند. اگر بیرون بیایند، یا تسلیم خواهند شد یا کشته خواهند شد.»

میاخیل گفت، «من می توانم بگویم که جنگجویان داعش در ننگرهار در آستانه تخریب قرار دارند.»

یک جنگ نامشروع

بسیاری از کسانی که به تازه گی تسلیم شده اند باشنده گان ولسوالی قبایلی اورکزی پاکستان هستند، و برخی از آنها به زبان اردو صحبت می کنند.

عامر منظور، یک پاکستانی که تسلیم شد به رسانه ها گفت، «من سه سال و ۱۱ ماه پیش از پاکستان به اینجا آمده ام. در آنجا به من گفته شده بود كه باید به خاطر جهاد برای اسلام شركت كنیم و باید برای آن ایستاده شویم.»

وی گفت، «بعد از آمدن به اینجا، اعضای خانواده ام -- زنان و کودکان نیز به من پیوستند. ما فکر می کردیم که این جهاد است و برای جنگ اسلام درگیر جنگ خواهیم شد، اما اکنون می دانیم که این جنگ برای اسلام نیست.»

منظور گفت، «در روزهای اخیر، ما محاصره شدیم و خیلی سرد بود، بنابر این تسلیم شدیم.»

مولوی حبیب الله جلال آبادی، یک عالم دینی از ننگرهار گفت، جنگ تروریست ها علیه مردم افغان از نقطه نظر دینی نامشروع است.

وی در سخنرانی طی این مراسم گفت، «من هم داعش و هم طالبان را به چالش می کشم که می توانم ثابت کنم جنگ شما بر اساس قرآن و حدیث غیرمشروع است و خداوند در قرآن می گوید که مجازات شدید برای این چنین قاتلین آماده کرده است.»

از بین بردن دشمنان افغانستان

وی گفت، «من از همه جنگجویان می خواهم که این جنگ را ترک کنند و به حکومت قانونی و اسلامی ما بپیوندند. این به شما کمک می کند تا در این دنیا و آخرت مؤفق شوید.»

جلال آبادی گفت، «این کشور به انکشاف نیاز دارد. [طالبان و داعش] باید از کشتن برادران خویش خودداری کنند و صلح را انتخاب کنند. اگر جنگ راه حلی [برای مشکلات افغانستان] بود، این جنگجویان برنده می بودند. آنها می بازند چون جنگ آنها مشروع نیست و بنابر این، آنها باید از خشونت خودداری کنند و به زندگی عادی برگردند.»

والی میاخیل ادعاهای طالبان مبنی بر اینکه نقشی در نابود کردن داعش دارد، رد کرد.

وی گفت، «پس از شکست طالبان در درگیری هایی که بین طالبان و داعش در ولسوالی های وزیر تنگی ولسوالی خوگیانی، اوغز ولسوالی هسکه مینه رخ داد، ما عملیات خود را شروع کردیم که داعش را نابود کرد و طالبان با استفاده از فرصت در برخی از مناطق مجدداً بسیج شدند.»

وی گفت، «ناتو و نیروهای ما به طور مشترک داعش را شکست دادند، و چون طالبان نیز دشمن ما هستند، ما آنها را نیز نابود خواهیم کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500