امنیت

طالبان با تخریب کردن بیش از ۲۰۰ پایه مخابراتی، میلیون ها افغان را از خدمات مخابراتی محروم ساختند

گزارش از هدایت الله

در این تصویر، دو پایه برق بین ولسوالی های غوریان و زنده جان در ولایت هرات افغانستان مشاهده می شوند که، طالبان به تاریخ ۵ سنبله منفجر کردند و تأمین برق به شهر هرات را مختل کردند. [عمر]

کندز -- به گفته مقامات اداره تنظیم خدمات مخابراتی افغانستان (اترا)، پس از آن که طالبان طی هشت ماه گذشته ۲۲۰ پایه برج های مخابراتی را نابود کردند، میلیون ها افغان از خدمات مخابراتی محروم شده اند.

سید حارث میر، رئیس نظارت و کنترل اترا به تاریخ ۱۲ قوس گفت، جنگجویان این برج ها را ولایات مختلف تخریب کردند.

حارث گفت، «اگر حساب کنیم که یک برج این خدمات را در یک موقعیت برساند، این بدان معنی است که مشتریان در ۲۲۰ موقعیت ها در سراسر کشور به طور موقت یا دائمی از خدمات مخابراتی محروم شده اند.»

مقامات امنیتی در گذشته ها گفته بودند که، طالبان ازین می ترسند که نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان بتوانند حرکات آنها را شب هنگام از طریق آنتن های شبکه های مخابراتی ردیابی کنند.

در تصویر، کارمندان د افغانستان برشنا شرکت در هرات دیده می شوند که به تاریخ ۷ سنبله یک پایه برق که توسط جنگجویان طالب در ولسوالی غوریان ولایت هرات منفجر شده بود، ترمیم می کنند. [د افغانستان برشنا شرکت/هرات]

در تصویر، کارمندان د افغانستان برشنا شرکت در هرات دیده می شوند که به تاریخ ۷ سنبله یک پایه برق که توسط جنگجویان طالب در ولسوالی غوریان ولایت هرات منفجر شده بود، ترمیم می کنند. [د افغانستان برشنا شرکت/هرات]

حارث گفت، هر حمله بالای برج های حامل هزینه ای در حدود ۱۱.۸ ملیون تا ۱۹.۷ ملیون افغانی (۱۵۰ هزار تا ۲۵۰ هزار دالر) را برای شرکت ها خساره وارد می کند.

وی افزود، «از ابتدای امسال تا کنون، شرکت های مخابراتی خصوصی، ۲.۶ میلیارد تا ۴.۳ میلیارد افغانی (۳۳ میلیون دالر تا ۵۵ میلیون دالر) زیان دیده اند.»

طالبان زیربناها را هدف قرار می دهند

حارث گفت، «حدود ۳۰٪ از شرکتهای مخابراتی ما شبانه در ولایات ناامن خاموش می باشند و همین امر باعث شده تا شرکت های مخابراتی پول خود را از دست دهند زیرا هزینه های آنها بیش از درآمد است.»

وی گفت، «همانطور که طالبان مکاتب، مساجد، پل ها، جاده ها، شفاخانه ها و سایر تأسیسات عامه را نابود می کنند، به همین ترتیب برج های مخابراتی را نیز نابود می کنند.»

مقامات اترا می گویند که، کندز، بغلان، بلخ، فراه، غزنی و زابل از جمله ولایاتی هستند که در مقایسه با سایر ولایات طی سال جاری هجری شمسی، شاهد حملات زیادی بالای برج های مخابراتی بوده اند.

احمد جاوید شینواری، مدیر حوزوی اترا در حوزه شمال شرق که در شهر کندز مستقر است گفت، «بین ۹ سنبله و ۶ میزان، طالبان ۲۲ برج مخابراتی را تنها در ولایت کندز نابود کردند.»

شینواری گفت، «این برج ها به یکدیگر متصل هستند و وقتی یک برج مرکزی در کندز از بین می رود، تمام شبکه بطور خودکار در چهار ولایت شمال شرقی کار را متوقف می سازد.»

وی با اشاره به دوره ۹ سنبله تا ۶ میزان گفت، «ارزیابی ما (فقط در ولایت کندز) نشان می دهد که شرکت های مخابراتی، به ویژه ام تی ان، بیش از ۱۹۶.۷ میلیون افغانی (۲.۵ میلیون دالر) متحمل ضرر شده اند، اما این شرکت ها همچنان به ارائه خدمات خود ادامه می دهند. ام تی ان یک شرکت فرعی از شرکت ام تی ان گروپ در آفریقای جنوبی است.

تأثیر اختلال

افغانها می گویند که از این اقدامات مخرب طالبان بیزار شده اند.

صفی الله امیری، معاون شورای ولایتی کندز گفت، «ما می بینیم که این گروه [طالبان] به انسانها، تأسیسات عامه یا پروژه های عامه که برای باشنده گان مفید باشند، هیچ رحمی ندارند.»

وی افزود، «این گروه [طالبان] همواره سعی کرده است که مردم محلی را در تاریکی نگهدارند و آنها پایه های برق، برج های انتقال برق، برج های مخابراتی، کیبل های فایبر نوری و سایر تأسیسات را که نیازهای مردم را برآورده می کنند، منفجر کنند.»

امیری گفت، «پس از تخریب برج های مخابراتی در منطقه ایارگانک در شهر کندز، همه شرکت های مخابراتی برای مدت چند روز در ولایت کندز فعالیت خود را متوقف کردند.»

احمدالله عالمی، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت کندز گفت، «طالبان همیشه باشنده گان ولایت کندز را از یک زندگی مرفه محروم کرده اند.»

وی با بیان اینکه فقط شرکت مخابراتی دولتی سلام در این ولایت البته با «خدمات بسیار ضعیفی» فعالیت دارد گفت، «به عنوان مثال، شرکت های مخابراتی در جریان سه سال گذشته از ساعت ۵ عصر تا ۶ صبح در ولایت کندز به دلیل تهدیدات طالبان خاموش بود اند.»

وی گفت، «اگر ما مریض در خانه داشته باشیم كه باید به داکتر مراجعه كند، باید با تكسی تماس بگیریم اما نمی توانیم این كار را انجام دهیم.»

اخاذی طالبان

امیری معاون شورای ولایتی گفت، علاوه بر اخاذی پول از شرکت های مخابراتی، طالبان عملیات خود را با پولهایی که از طریق جمع آوری بل های برق نامشروع و جریمه های غیرقانونی شرکت های ساختمانی، تجارت ها و لاری ها بدست میاورند، تمویل می کنند.

امیری گفت، در عین زمان، این گروه زکات و عشر را از زمین های زراعتی جمع می کند، مواد مخدر غیرقانونی می فروشد و برای بدست آوردن درآمد خود، به فعالیت های غیرقانونی دیگری دست می اندازند.

وی گفت، «طالبان سالانه بیش از ۶۰ میلیون افغانی (۷۶۰ هزار دالر) از جمع آوری بل های برق در کندز بدست می آورند.»

حارث از اترا گفت، اگرچه اترا در سال ۱۳۹۰ یک استراتیژی امنیتی را برای محافظت از تأسیسات خصوصی مخابراتی تطبیق کرد، اما بی اثر بود.

وی گفت، «ما این استراتیژی را بررسی کرده ایم و امیدواریم که بتوانیم استراتیژی اصلاح شده را طی چند هفته نهایی کنیم و تا حدی در محافظت از تأسیسات شرکتهای مخابراتی موثر ثابت خواهد شد.»

تقی پویا، رئیس مخابرات و تکنالوژی معلوماتی ولایت بلخ، به تاریخ ۱۱ قوس گفت، سه ماه قبل برخی از شرکت های مخابراتی در مزارشریف به دلیل تهدیدات امنیتی خدمات خود را شبانه متوقف کردند، اما اکنون این مشکل برطرف شده است.

وی گفت، «در حال حاضر حامل های مخابراتی در مزارشریف و ولسوالی های ولایت بلخ فعال هستند و نیروهای امنیتی در تلاش هستند تا نصب و تجهیزات مخابرات را تأمین کنند.»

وی گفت، «ما از همه طرف های درگیر جنگ می خواهیم كه افغانها را از دریافت خدمات [عامه] محروم نكنند و به آنها اجازه دهند از امكانات موجود بهره مند شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مطلب خوبی بود ومفید برای همه . طالبان نباید زیربنا ها را مورد حمله قرار دهد

پاسخ