امنیت

تصادم دریایی مرگبار عدم مسلکی بودن ارتش ایران را نشان داد

سلام تایمز

در این تصویر دیده می شود که، اجساد قربانیان حادثه کنارک به تاریخ ۲۳ ثور با هواپیمای نظامی به یک میدان هوایی ایرانی می رسند. [وزارت دفاع ایران]

در این تصویر دیده می شود که، اجساد قربانیان حادثه کنارک به تاریخ ۲۳ ثور با هواپیمای نظامی به یک میدان هوایی ایرانی می رسند. [وزارت دفاع ایران]

تهران -- این حادثه «شلیک دوستانه» در این هفته که باعث کشته شدن ۱۹ نفر از منسوبین نیروی دریایی ایران در خلیج عمان شد، نشانه ضعف های اساسی است که همچنان به طاعون رژیم ایران و نیروهای امنیتی آن، اولویت های نابجا و عدم مسلکی بودن، ادامه می دهد.

نیروی دریایی ایران به تاریخ ۲۲ ثور اعتراف کرد که، این کشتی جماران ایرانی در جریان تمرینات دریایی به ظهر تاریخ ۲۱ ثور در نزدیکی بندر جاسک، در نزدیکی ساحل جنوبی ایران، یک کشتی موشکی پشتیبانی کنارک را با یک موشک شلیک کرد که در نتیجه دست کم ۱۹ دریانورد کشته و ۱۵ نفر زخمی شدند.

صفحه انترنیتی تلویزیون دولتی گفت، «این کشتی پس از آن مورد اصابت قرار گرفت که یک هدف تمریناتی را به موقعیت آن انتقال داد و فاصله کافی بین خود و هدف را طی نکرده بود.»

ارتش ضمن خواستن از مردم که تا زمان نشرشدن معلومات بیشتر، از گمانه زنی ها جلوگیری کنند، در اعلامیه ای گفت، این کشتی با هدف «تحقیقات تخنیکی» به ساحل آورده شده است.

در این تصویر زنان ایرانی در یک میدان هوایی نظامی در ایران دیده می شوند که، به تاریخ ۲۳ ثور به دلیل درگذشت عزیزانشان سوگواری می کنند که در حادثه کنارک جان باختند. [وزارت دفاع ایران]

در این تصویر زنان ایرانی در یک میدان هوایی نظامی در ایران دیده می شوند که، به تاریخ ۲۳ ثور به دلیل درگذشت عزیزانشان سوگواری می کنند که در حادثه کنارک جان باختند. [وزارت دفاع ایران]

یک تصویر ویدیویی وضعیت بعدی یک تصادم دریایی ایران را نشان می دهد، که به تاریخ ۲۱ ثور دست کم ۱۹ دریانورد را کشته و ۱۵ نفر زخمی برجا گذاشت. [روزنامه جام جم]

یک تصویر ویدیویی وضعیت بعدی یک تصادم دریایی ایران را نشان می دهد، که به تاریخ ۲۱ ثور دست کم ۱۹ دریانورد را کشته و ۱۵ نفر زخمی برجا گذاشت. [روزنامه جام جم]

ویدیویی که توسط روزنامه جام جم منتشر شده است نشان می دهد که بخشی از کنارک زیر آب بوده و در حالی که توسط یک کشتی کش می شود، دود آتش سوزی از آن بالا میرود.

عواقب مرگبار

این «تصادم» به تاریخ ۲۱ ثور، در سال جاری دومین بار است که نیروهای ایرانی موشکی را به سمت هدف اشتباه با پیامدهای مرگبار شلیک کرده اند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به تاریخ ۱۸جدی، موشکی را بر یک هواپیمای مسافربری شرکت هوایی بین المللی اوکراین شلیک کرد، که باعث کشته شدن تمام ۱۷۶ مسافر و خدمه به شمول ۱۴۶ ایرانی شد.

تهران پس از آنکه برای چند روز از دخالت خود انکار کرد، اعتراف كرد كه این هواپیما را سقوط داد، آن را «اشتباه انسانی» دانسته و این حادثه را یک «اشتباه فاجعه بار» خواند.

از زمان این حادثه دریایی تاکنون، تهران هنوز هیچ وضاحتی را ارائه نکرده است جز اینکه گفت کنارک «تصادم کرده و تعدادی از دریانوردان نیروی دریایی به شهادت رسیده اند».

نیروی دریایی ایران گفت، «این حادثه توسط کارشناسان تحت بررسی است.»

تحلیلگران امور نظامی به نیویارک تایمز گفتند، یا افسر مسؤل پرتاب موشک خیلی زود شلیک کرد -- قبل از آنکه کنارک با اطمینان از دسترس خارج شود -- یا این موشک کنارک را به عنوان کشتی بزرگتری و یک تهدید فوری شناسایی کرده است.

محمد علی ابطحی، متخصص الهیات (خداشناس) ایرانی و معاون پیشین رئیس جمهور، به تاریخ ۲۲ ثور در انستاگرام گفت، «یک بار دیگر در اطلاع رسانی به مردم عدم شفافیت وجود دارد، و این کار خاطرات تلخ از شلیک هواپیمای اوکراینی را دوباره می آورد.

اولویت های نابجا

تحلیلگران می گویند، دو اشتباه مرگبار در طی چند ماه، مؤثریت استراتیژی نظامی تهران و آمادگی نیروهای مسلح ایران را زیر سوال می برد.

تیودور کاراسیک، یک مشاور ارشد تحلیل کشورهای خلیج در واشنگتن، دی سی به عرب نیوز گفت، «به جای تمرکز روی یک ارتش توانمند که بتواند از کشور ایران محافظت کند، این رژیم تصمیم می گیرد که بر فعالیت های شبه نظامی، هواپیماهای بدون سرنشین و توسعه موشک های بالستیک و کروز تمرکز کند.»

افشون استوار، استاد امور امنیت ملی در پوهنتون تحصیلات عالی نیروی دریایی در مونتری، کالیفورنیا گفت، این آخرین اشتباه «فراتر از بی نظمی» است و بی تجربگی و عدم مسلکی بودن ارتش ایران را افشا می کند.

وی به نیویارک تایمز گفت، «یا سوءتفاهم ای رخ داده است یا کسی کاملاً نتوانسته است از پروتوکول ها پیروی کند. یا احتمالا ترکیبی از هردو باشد.»

وی گفت، «هر قدر که [ارتش ایران] خود را قدرتمند فکر می کند، این ارتش همچنان به اشتباهات اساسی پرهزینه می پردازد.»

فرزین نادمی، یک تحلیلگر ارتش ایرانی و عملیات های دریایی در خلیج فارس، در انستیتوت واشنگتن برای سیاست شرق نزدیک، به نیویارک تایمز گفت، «نیروهای مسلح ایران در هماهنگی و فرماندهی و کنترل مشکل سیستمی دارند، خواه دفاع هوایی باشد یا جنگ دریایی، خواه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باشد یا ارتش».

تکیه بر گروه های نیابتی

ایران با داشتن ۵۲۳ هزار نیروی مؤظف و ۳۵۰ هزار نیروی منتظره، بزرگترین ارتش فعال در شرق میانه و بر اساس پرسونل فعال هشتمین کشور بزرگ جهان است.

تحلیلگران می گویند، با در نظرداشت تجهیزات کهنه، تحریم های بین المللی، محدودیت در واردات اسلحه -- و اکنون این دو تصادم مرگبار با مشخصات بالا -- واضح است که ارتش ایران برای حالات جنگ مستقیم آماده نیست.

مصارف نظامی تهران نسبت به دیگر رقیبان اصلی آن کم است -- صرف ۱۳ میلیارد دالر در سال ۲۰۱۸ میلادی در مقایسه با ۷۰ میلیارد دالر عربستان سعودی و ۷۰۰ میلیارد دالر ارتش ایالات متحده -- و متحدین کمی دارد.

مجله دی آتلانتیک به تاریخ ۱۴جدی گزارش داد، «ایران با روسیه و چین روابط مناسبی دارد اما هیچ متحد مخلص قدرتمندی ندارد. به عنوان یکی از منزوی ترین کشورها در جهان، به هیچ وجه متحدین زیادی ندارد.»

به همین دلیل، تهران با استفاده از گروه های نیابت کننده در سراسر منطقه، استراتیژی جنگ نامتقارن را دنبال کرده است.

به عنوان مثال در سوریه، لوای فاطمیون به پشتیبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شبه نظامیان فرقه زینبیون -- متشکل از شبه نظامیان افغان و پاکستانی -- در جلوگیری از سرنگون شدن رژیم بشار الاسد، رئیس جمهور سوریه کمک می کنند.

در لبنان، حزب الله در خدمت منافع رژیم ایران است، در حالی که در یمن، حوثی ها به نفع تهران علیه دولت مشروع جنگ می کنند.

شبه نظامیان تحت حمایت ایران در حال ادامه ناامنی در عراق هستند، به ویژه پس از آن كه قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدارن و (ابو مهدی المهندس) معاون فرمانده نیروی زمینی بسیج، در یک حمله هواپیماهای بدون سرنشین ایالات متحده در نزدیكی میدان هوایی بغداد به تاریخ ۱۳جدی كشته شدند.

موقف جعلی

پس از کشته شدن سلیمانی، رهبران سیاسی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تهدید کردند که «انتقام وحشتناک» و «انتقام سخت» را گرفته و نیروهای ایالات متحده را از منطقه اخراج خواهند کرد.

عزیز احمد وردک، یک تحلیلگر نظامی مستقر در کابل گفت، «اما تا امروز، [ایران] نه انتقام شدید گرفته و نه امریکایی ها را مجبور به خروج از منطقه کرده است. چنین اظهاراتی فقط برای ترساندن کشورهای منطقه است.»

وی گفت، «ارتش ایران، به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، همه چیز راجع به خودش دروغ می گوید و مبالغه می کند. حقیقت این است که، ایران توانایی های نظامی و رزمی را که ادعا می کند ندارد.»

در ماه حوت، رژیم ایران تعدادی دیگر از ادعاهای تایید نشده در مورد پیشرفت در تکنالوژی موشکی خود را مطرح کرد -- که پس از این بسیار زود پرتاب ناموفق ماهواره بسیار پیش بینی شده، صورت گرفت.

سپاه پاسداران انقلاب به تاریخ ۱۰ حوت از موشک بالستیک با برد کوتاه رونمایی کرد که به گفته آنها می تواند از «نسل جدید» انجن هایی استفاده کند که برای قرار دادن ماهواره ها در مدار، دیزاین شده اند.

فقط چند ساعت بعد در تلویزیون دولتی، سخنگوی وزارت دفاع اعلام كرد كه، ماهواره ظفر نتوانسته برای قرار گرفتن آن در مدار، به سرعت لازم برسد.

ماهواره دیگری در جدی سال ۱۳۹۷ نتوانست به مدار خود برسد.

ادعاهای مورد شک و تردید

با وجود چنین اشتباهات پرهزینه، تهران همچنان بر انکشاف دادن برنامه فضایی خود تمرکز کرده است که اعضای جامعه بین المللی می گویند پوششی برای توسعه موشکی است.

پرتاب اولین ماهواره نظامی ایران به مدار به تاریخ ۳ ثور، اولویت های نابجا رژیم را مورد توجه قرار می دهد، زیرا این کشور با یک اقتصاد رو به ضعف و اثرات ویرانگر همه گیر کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می کند.

پس از این پرتاب پرهزینه، مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در رابطه با درخواست قرضه اضطراری ۵ میلیارد دالری از صندوق وجوهی بین المللی برای نبرد با این ویروس، به ریاکاری این رژیم اشاره كرد.

وی در واشینگتن به خبرنگاران گفت، «امیدوارم رژیم ایران بجای ادامه فعالیت های تروریستی جهانی، به خواسته های مردم ایران برای اولویت بندی منابع، منابعی که رژیم ایران به وضوح در اختیار دارد، به صحت و امنیت و مصؤنیت مردم ایران بپردازد.»

این پرتاب یک هفته پس از آن اعلام شد که سپاه پاسداران با رونمایی یک دستگاه ازمایشی کووید-۱۹ به تاریخ ۲۷ حمل، اعلام «پیروزی» تکنالوژیکی مشکوک دیگری کرد.

تورن جنرال حسینی سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم افتتاح تلویزیونی این دستگاه گفت، این یک روش علمی شگفت انگیز است که در شفاخانه های مختلف مورد آزمایش قرار گرفته است.

وی ادعا كرد، این دستگاه می تواند سطوح آلوده و اشخاصی که دارای این ویروس هستند را در شعاع ۱۰۰ متری تنها در ۵ ثانیه تشخیص دهد.

اما رادیو فردا گزارش داد، یک ویدیویی که در توییتر منتشر شده است، نشان می دهد که دستگاه در یک مرکز صحی آزمایش می شود و هرکس ناراحت به نظر می آید زیرا این دستگاه قادر به شناسایی ویروس در فاصله کمتر از یک متر نیست.

یکی از کاربران توییتر درباره این دستگاه به طور تمسخر بخاطر «نصب کردن یک آنتن روی ترمامیتر» گفت، «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نتوانست هواپیمای مسافربری را از موشک تفکیک کند، چگونه می توانیم باور کنیم که می تواند ویروس به اندازه نانومتر را در کمتر از پنج ثانیه تشخیص دهد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

رژیم ایران قاتل هزاران تن از تن از مردم بی گناه در سوریه، افغانستان، یمن و عراق است. زنده گی یک انسان برای حکومت ظالم ایران اهمیت ندارد. ایران بخاطر براورده شدند هدف اش، آماده است که حتی مردم خود شان را از بین ببرند. شما دیدید که زمانیکه با امریکا در جنگ بود، طیاره مسافربری اوکراینی را سقوط داد و صد ها انسان بی گناه ایرانی، اورکرینی، و حتی افغانی را از بین برد. ایران این طیاره را قصداً سقوط داد تا مردم فکر کنند که امریکا این طیاره را سقوط داده است، اما پسان معلوم شد که ارتش ایران آن را سقوط داده بود.

پاسخ

سال۸۷ شمسی دکتر‌احمدی‌نژاد که حکومت ایران و رهبری طردش کرد و نگذاشت در انتخابات ۹۶ شرکت کنند چند ماهوراه و موجود زنده به هوا پرتاب کرد که مورد افتخار فارسی زبانان است. احمدی‌نژاد برای همبستگی با همسایگان و دولت ملت‌ها دنبال پیشرفت بود نه برای قدرت‌طلبی آخوندا.

پاسخ

خداوند همه ای شان را از یکسر نابود کند. ایرانیان مثل اولاد خوک کلان هستند. از یکطرف آنها طالبان و دیگر گروههای تررویستی مانند حزب وحدت، تبیان وغیره را حمایت می کنند و از سوی دیگر با مهاجران افغان در کشور شان بد رفتاری می نمایند.

پاسخ

باید هم مردم ایران بر علیه نظام دیکتاور کنونی قد علم کنند و آن را سرنگون نمایند. کشتن انسان برای حکومت ایران کار ساده است. ایران هم مردم خود این کشور را می کشند و هم مردم کشور های دیگر را. شما دیدید که در کمتر از یک سال حکومت ایران چندین اشتباه را انجام داد. حکومت ایران طیاره مسافربری را هدف قرارد داد که در آن صدها تن از اتباع ایرانی و کشور های دیگر بود جان داد. و چند روز پیش مرزبان این کشور حدود ۳۰ نفر از افغان های بیچاره کار گر را به دریا انداختند و به رگبار بستند. این بار هم دهها منسوبین خود را هدف قرار داد. ظلم حکومت ایران بس است باید مردم از حکومت بخاطر کشتن مردم مللکی از حکومت ایران باز خواست نمایند.

پاسخ

ایران دروغ گوی کذاب است

پاسخ