اقتصاد

طرفداری تاریکی: جنگ طالبان علیه زیربناهای افغانستان

گزارش از عمر

طالبان همچنان در تخریب پروژه های انکشافی افغانستان و زیربناهای عامه، به عنوان بخشی از جنگ خود علیه مردم ملکی ادامه می دهند. به گفته وزارت داخله، این جنگجویان بیش از ۱۱۰ پروژه عامه در ۱۴ ولایت افغانستان را در طی شش ماه گذشته تخریب کرده اند. [عمر/ وزارت دفاع افغانستان]

هرات -- تعداد بیشتر و بیشتری از افغان ها در مقابل ادامه فعالیت های تخریبی طالبان علیه پروژه های انکشافی افغانستان و زیربنا های عامه، که این باعث تضعیف ظرفیت اقتصادی کشور و رفاه شهروندان آن می شود، آواز بلند می کنند.

طارق آرین، سخنگوی وزارت داخله، به تاریخ ۲۵ ثور در یک مصاحبه گفت، این جنگجویان طی شش ماه گذشته بیش از ۱۱۰ پروژه عامه را در ۱۴ ولایت افغانستان تخریب کرده اند.

وی گفت، زیربنا ها و املاک عامه ایکه طالبان بالای آن حمله کرده اند شامل ۴۱ باب مکتب، شش باب شفاخانه و مراکز صحی، ۴۰ پایه پل، ۱۵ پایه برج های برق، پنج پایه برج های مخابراتی و دو باب مسجد است.

آرین با افزودن اینکه این پل در میان ۲۵ پایه پل در ولایت غزنی، شش پایه پل در ولایت بغلان، شش پایه پل در ولایت زابل و یکی در ولایت غور که در آن دوره نابود شده است گفت، یکی از حملات اخیر طالبان باعث تخریب یک پل عامه در شاهراه هرات-غور در منطقه کمنج در ولایت غور شد.

علاوه بر زیربنا های دیگر، طالبان به منفجر کردن پایه های برق (سمت چپ) و پل ها (سمت راست) و تخریب شاهراه ها (وسط) متهم هستند. [آرشیف]

علاوه بر زیربنا های دیگر، طالبان به منفجر کردن پایه های برق (سمت چپ) و پل ها (سمت راست) و تخریب شاهراه ها (وسط) متهم هستند. [آرشیف]

در تصویر کارگران د افغانستان برشنا شرکت هرات دیده می شوند که، به تاریخ ۷ سنبله گذشته یک پایه برق را که توسط جنگجویان طالب در ولسوالی غوریان، ولایت هرات منفجر شده بود، ترمیم می کنند. [د افغانستان برشنا شرکت هرات]

در تصویر کارگران د افغانستان برشنا شرکت هرات دیده می شوند که، به تاریخ ۷ سنبله گذشته یک پایه برق را که توسط جنگجویان طالب در ولسوالی غوریان، ولایت هرات منفجر شده بود، ترمیم می کنند. [د افغانستان برشنا شرکت هرات]

آرین افزود، «طى شش ماه گذشته، طالبان بالای دو باب مکتب در ولایت تخار، یكی در ولسوالی قادس ولایت بادغیس، یکی در ولسوالی چمكنی ولایت پكتیا و همچنان پنج مکتب در ولسوالی های اندر، واغز و جغتو و مرکز ولایت غزنی، حمله كرده اند.»

وی گفت، «طالبان سه پایه برج های برق وارداتی در ناحیه ۱۷ شهر کابل، و یک پایه در ولسوالی میربچه کوت [در ولایت کابل] را منفجر کردند.»

وی افزود، «طالبان همچنان سه پایه برج برق وارداتی از تاجیکستان را در ولسوالی بغلان مرکزی، دو پایه برج برق وارداتی از ازبکستان را در مناطق دند شهاب الدین و خواجه الوان پلخمری، ولایت بغلان، از بین بردند.»

آرین گفت، طالبان ۴۵ حمله بالای پوسته های امنیتی را در مس عینک، ولایت لوگر، ۱۴ حمله بالای چاه های نفتی ولایت سرپل، و یک حمله بالای بند مچلغو [و فابریکه برق] در ولایت پکتیا انجام دادند.

دشمنی با انکشاف و رشد

انجیلا عمر، یک باشنده شهر هرات گفت، «طالبان همیشه دشمن سعادت و انکشاف افغانستان بوده اند.»

وی گفت، «طالبان مکاتب را آتش می زنند تا مطمئن شوند که نسل جدیدی که بتواند کشور را بسازد، فرصتی را برای رشد بدست نیاورند، این گروه پل ها و سرک ها را منفجر می کند تا کشور نتواند به انکشاف و پیشرفت دست یابد، و این گروه شفاخانه ها را از بین می برد تا خدمات صحی را متوقف كند.

وی افزود، با تخریب برج های برق، این گروه نشان می دهد که طرفدار تاریکی هستند و نمی خواهد هیچ گونه نوری در افغانستان بدرخشد.

میراحمد عطایی، یک باشنده شهر هرات گفت، «حمله بر تاسیسات عامه و کشتن مردم ملکی بی گناه اقدامات قابل توجیهی نیست و قابل بخشش نیست. ادعای طالبان مبنی بر اینکه این حملات برای نجات افغانستان است، یک دروغ محض است و مردم افغان هرگز آن را نخواهند بخشید.»

عطایی گفت، چنین پروژه های زیربنایی اهداف نظامی نیست، و حملات طالبان بالای زیربنا ها جنایاتی است که نمایانگر وحشیگری این گروه است.

سید محمد شیرزادی، رئیس اداره ارشاد، حج و اوقاف هرات گفت، «این زیربنا ها متعلق به دولت نیست؛ متعلق به مردم است و هیچ کس حق ندارد آنها را نابود کند.»

وی افزود، «از بین بردن اماکن عامه و هر آنچه متعلق به مسلمانان است طبق قانون اسلام یک عمل ممنوع و غلط است. به آتش کشیدن مکاتب و از بین بردن پل ها، سرک ها، برج های برق و دیگر زیربنا ها اقدامات نامشروع است.»

شیرزادی گفت، «طالبان فعالیت های مخرب و وحشیانه خود را با اسلام توجیه می کنند، اما این اقدامات [شیطانی] طالبان هیچ ارتباطی با اسلام ندارند. این ادعاهای طالبان دیگر برای مردم قابل قبول نیست زیرا مردم فرق بین درست و نادرست را می دانند.»

وی افزود، «طالبان با تفسیر نادرست از اسلام برای توجیه فعالیت های مخرب خود، باشنده گان مناطق تحت کنترل خود را فریب می دهند. طالبان چیزی در مورد اسلام نمی دانند. این گروه از اسلام برای دستیابی به اهداف شیطانی خود، سوءاستفاده می کنند.»

مولوی محمد احمدی، یک عالم دینی در فیروز کوه، ولایت غور گفت، حمله بالای زیربنا ها و املاک عامه یک فعالیت تروریستی است که مستحق مجازات شدید می باشد.

وی گفت، «طبق اسلام، هرکس وظیفه دارد تا از املاک عامه و پروژه های زیربنایی حفاظت کنند. طالبان نباید به تخریب اماکن عامه متوسل شوند زیرا این یک عمل نامشروع است.»

احمدی افزود، «طالبان باید در رابطه با تخریب مکاتب، پل ها و سرک ها پاسخگو باشند. در اسلام این عمل قابل توجیه نیست، اما اگر این گروه اقدامات خود را به اسلام پیوند می دهد، نشان می دهد که این گروه از علوم اسلامی اگاهی ندارد.»

تأثیر منفی بر زندگی افغان ها

عبدالقادر کامل، یک آگاه امور سیاسی در شهر هرات گفت، تخریب املاک عامه و زیربناهای اقتصادی تأثیر منفی بر جنبه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی زندگی افغان ها داشته است.

وی گفت، «اداره کردن فعالیت های تولیدی به زیربنا ها بستگی دارد. وقتی زیربنا های کشور از بین می رود، میلیون ها کارگر شغل خود را از دست می دهند و همچنان تولید داخلی و بازارها ضعیف تر می شوند.»

کامل افزود، «در حال حاضر، ۴ میلیون طفل دارای سن مکتب، به دلیل ناآرامی [گسترده] در کشور از رفتن به مکتب محروم شده اند. زمانی که کودکان تعلیم نمی کنند (و آنها بزرگ می شوند)، طالبان و سایر گروه های تروریستی از میان آنها استخدام می کنند.»

سید اشرف سادات، یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، طالبان انکشاف و بازسازی در افغانستان را متوقف کرده اند.

سادات افزود، «طالبان از اکثر فرصت هایی که می توانست موجب انکشاف در روستاها و مناطق دور افتاده شود، جلوگیری کرده اند.»

سادات گفت، «حملات طالبان بالای زیربنا ها، افغانستان را وادار كرده است تا به عقب برگردد، و بر همه جنبه های زندگی افغان ها تأثیرات منفی بگذارد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خاین اصلی همان ارباب ها یا همان ملک قریه است. اگر او واقعا دلسوز این مردم و این خاک باشد باید مردم را علیه نیرو های مخالف بسیج کند. نه اینکه دزدان میایند و بخانه ارباب مهمانی میخورند و از عیاشی خود لذت میبرند. درزمان حکومت طالبان- وقتیکه مجاهدین و نیروی های مخالف طالبان به کوه های بود و داخل قریه جات میامدن.طالبان سیاست شان همین بود ملاامام و ارباب ده را جلب میکرد ( فقط 2 الی 5 دانه مرمی همراه یک میل کلاشینکوف میداد میگفت دفاع کن و مجاهدین را بزن) ملک قریه تعجب میکرد میگفت همراه 5 مرمی و یک غند جنگ کردن؟؟؟؟؟؟؟!!!!! طالب میگفت مرا هیچ غرض نیست. مرا مربوط نیست خودت میدانی که چگونه دفاع کنی. و دراخر برای ارباب ده میگفت اگر از بالای قریه ات انداخت صورت گرفت و بینی یک طالب به خون شد. قریه را به آتش میکشم. برادران این داستان واقعی است. خدا شاهد است که این واقعیت دارد و همان قریه را را اتش زدند که شب ها و روز های میسوخت و کسی به فغان ان مردم نرسید.

پاسخ

یک وقت یک تاجر خر خود را از نمکسار نمک بار میکرد و طرف شهرمیامد تا بفروشد. درمسیرراه یک جوی اب بود . و خر هرروز که میخواست از جوی اب عبورتیرشود خود را با اب یک لول- یک غلتک- خود را با اب میزد و میغلتید. نمک ها اب میشد و بارش سبک میشد و به راحتی مسیرراه را ادامه میداد. تا اینکه تاجر ترفند و حیله خر را فهمید. و روز های بعدی خررا پنبه بارکرد و ازهمان راه تیرمیشد که ناگهان خر همان کار همیشگی را تکرار کرد. ولی این بار صد افسوس به حال خر. پنبه ها همگی 3-4 آب را به خود جذب کرد و خرنتوانست خود را بری الزمه کند و به قید ضمانت رها شود و ناچار وزن 5 برابر را حمل کرد. کسی که اسفالت سرک خانه خود را,بوتون کوچه پدر و مادر برادر خود را, پایه برق همسایه خود,درخت مثمر و غیرمثمر که هم انسان و هم حیوان به ان نیازدارد وغیره را تخریب کند . سزایش چیست؟ درمقابل این افراط چه باید کرد؟ کسی که فتوایی تخریب چنین اماکن را میدهد این دولت بی کفایت حد اقل این افراد را شناسایی و بعد از مدت کوتاهی نه اینکه به محل عام بکشد , بلکه یک نفر اسنایپرچی ضرورت است, خیلی راحت بدون مصرف اضافی کش و فش وغیره این قسم مکروب ها خیلی خوب سریع نابود میشود ,و بالای سینه اش هم بنوسند سزای کسی که فتوایی و امر تخریب اماکن عام المنفعه را بدهد.

پاسخ