امنیت

طالبان آتش بس را با حمله مرگبار در پکتیا رسماً پایان دادند

ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، پس از یک حمله طالبان بر پایگاه اردوی ملی افغان در گردیز، ولایت پکتیا، به تاریخ ۲۵ ثور، یک سرباز زخمی اردوی ملی افغان در یک شفاخانه استراحت می کند. [اس تی آر/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، پس از یک حمله طالبان بر پایگاه اردوی ملی افغان در گردیز، ولایت پکتیا، به تاریخ ۲۵ ثور، یک سرباز زخمی اردوی ملی افغان در یک شفاخانه استراحت می کند. [اس تی آر/ای اف پی]

کابل -- جنگجویان طالب به روز جمعه (۹ جوزا) بالای یک پوسته مرزی افغانستان در ولایت پکتیا حمله کردند و دست کم ۱۴ عضو نیروهای امنیتی را کشتند که این از پایان یک آتش بس کوتاه بدینسو در یک سلسله حملات تازه ترین حمله بوده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در توییتر گفت، «شب گذشته مجاهدین بالای پوسته های تازه تأسیس شده دشمن در ولسوالی دند پتان ولایت پکتیا، حملاتی را انجام دادند.»

مقامات افغان تائید کردند که در این حمله ۱۴ عضو نیروهای امنیتی کشته شدند.

عید محمد احمدزی ولسوال دند پتان تعداد کشته شدگان سربازان افغان را ۱۵ نفر ارائه کرد، و به ای اف پی گفت، بیست شورشیان طالب کشته شدند.

مقامات پیش از این طالبان را متهم کردند که دو حمله دیگر بالای پوسته های جداگانه را به روز پنجشنبه (۸ جوزا) انجام داده و ۱۴عضو نیروهای امنیتی افغان را به قتل رسانده است، اما طالبان درباره این نبردها اظهارنظر نکرده اند.

مقامات و تحلیلگران گفته اند، با اینکه آرامش کلی در خشونت های شدید در این کشور تا حد زیاد برقرار است، آتش بس سه روزه که توسط این جنگجویان پیشنهاد شده بود، به طور رسمی در اواخر روز سه شنبه (۶ جوزا) به پایان رسید.

تلاش ها برای تمدید آتش بس ادامه دارند

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی گفت، تلاش ها برای تمدید آتش بس همچنان ادامه دارد.

وی در توییتر گفت، «این آتش بس که در ایام عید الفطر آغاز شده بود، علی رغم گزارش های برعکس مربوط به حوادث پراکنده، همچنان ادامه دارد.»

وی نوشت، «آتش بس یک مسؤلیت عملیاتی پیچیده است که برای جلوگیری از وقوع حوادث نیاز به هماهنگی چشمگیر و مداوم دارد. این تلاش ها ادامه خواهد یافت.»

مقامات افغان در پاسخ به این آتش بس رسمی با پیش بردن تبادله زندانیان توافق شده، سرعت بخشیدند، که در این هفته حدود هزار نفر زندانیان طالب را آزاد کرده اند و قصد دارند در روزهای آینده زندانیان بیشتر را نیز آزاد کنند.

به عنوان بخشی از تبادله، این جنگجویان به تاریخ ۸ جوزا، ۸۰ نفر پولیس و سربازان افغان را که اسیر آنها بودند، آزاد کردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

حتی اگر هزار بار آتش بس اعلام شود، تا زمانی که جامعه بین الملل پایش را بالای گردن پاکستان نگذارد، و تا زمانیکه بالای پاکستان بخاطر حمایت این کشور از تروریزیم تحریم های اقتصادی وضع نشود، این دهشت افگنی ادامه خواهد یافت، سربازان افغان کشته خواهند شد، غیرنظامیان افغان کشته خواهند شد، مربیان خارجی نیروهای افغان کشته خواهند شد. مکاتب، کلینیک ها، مدارس علوم دینی، مساجد افغانستان نابود خواهند شد و همین بدبختی ادامه خواهد یافت. تمام دنیا، همه انسانها، حتی خر و سگ می دانند که رهبران طالبان در شهرهای کویته و پیشاور پاکستان اقامت دارند و از آنجا ارتش و ادارات استخباراتی پاکستان به آنها آموزش می دهند و آنها را به افغانستان می فرستند. اگر امریکا و سایر کشورها آن را نادیده بگیرند، واضیح است که خود آنها میگذارند تا این قتل ها ادامه یابند.

پاسخ

این طالبان بهترین کار کردند، خارجیان و امریکایان از کشور عزیز ما برامدن و می برایند، اکنون طالبان باید این را درک کنند که دیگر جنگ آنها علیه حکومت و مردم افغانستان جواز ندارند و حرام است و بیایند با حکومت خود یکجا شوند و در باز سازی و نو سازی کشو شان کار کنند تا فقر و گرسنگی از این کشور بر طرف گردد و مردم افغانستان دوشا دوش همدیگر یک زنده گی انسانی داشته باشند. همه مشکلات مردم افغانستان حل می شوند در صورت یکه در یان کشور جنگ نباشند، جنگ عامل اصلی همه بد بختی ها است، جنگ ویران است، جنگ قفر را بوجود می آورد، جنگ مشلات روان به بار می آورند، شما میدانید که اکثریت مردم کشور ما با تکالیف روحی و روانی متبلا شدند. اکنون وقت آن است تا مردم افغانستان همه اختلافات شان را کنار گذاشته و برای نجات افغانستان و مردم افغانستان کار کنند تا باشد که هم خدا خوش شوند و هم مردم ما صاحب یک زنده گی انسانی شوند. من از این تصمیم این برادران طالب خود استقبال می کنم و آن را به خیر و فلاح افغانستان می دانم. طالبان دیگر نیز شهامت به خرچ بدهند و بیایند دست از جنگ بردارند و زنده گی مصالمت آمیز اختیار کنند.

پاسخ

ببخشید که این تبصره را میخواستم برای گزارش دیگری تان که لین آن را بین قوس آوردیم ( https://afghanistan.asia-news.com/prs/articles/cnmi_st/features/2020/05/29/feature-02) ارایه کنم، اما آن اشتباهاً اینجا وارد شد.

پاسخ

سلام! زمانیکه من در بخش تبصره بالای گذینه ای (بلی) کلیک کردم، بالای خط (بلی) و (نخیر) به لسان دری پیامی (بسیار تشکر) ظاهر شد. چون این یک ویب سایت پشتو است، لطفاً دستورها و چهار چوب آن را نیز به لسان پشتو آماده سازید. تشکر. ۲۹ می، روز بین المللی پشتو به شما مبارک باشد.

پاسخ